F1 2017Australia  Chiny  Bahrajn  Rosja  Hiszpania  Monako  Kanada  Azerbejdżan  Austria  Wielka Brytania  Węgry  Belgia  Włochy  Singapur  Malezja  Japonia  USA  Meksyk  Brazylia  Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 112, najnowszy:
Monako okiem fana F1
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 38, najnowszy:
Rozmawiamy z Robinem Frijnsem - o Audi, Red Bullu i trudach Formuły 1
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 60, najnowszy:
Wyścig obejrzałem, rymem opisałem: Brazylia 2012
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 11, najnowszy:
'Mark Webber. Moja Formuła 1' - recenzja Wyprzedź Mnie!
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 26, najnowszy:
Niedoceniony mistrz świata - historia Damona Hilla (część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Fuji

Historia torów, 23 września 2007, wyświetlenia: 10393
Marek Roczniak<< | lista | >> | T- | T+
Pierwszy wyścig Formuły Jeden w Japonii odbył się w 1976 roku właśnie na torze Fuji Speedway, znajdującym się u stóp drzemiącego wulkanu Fudżi. W założeniu twórców obiekt ten miał być typowym superowalem w amerykańskim stylu, z zakrętami nachylonymi pod kątem 30 stopni, jednakże funduszy starczyło zaledwie na jeden łuk i ostatecznie powstał kręty tor drogowy z jednym nachylonym zakrętem.

Po kilku latach od otwarcia toru, które nastąpiło w grudniu 1965 roku zrezygnowano jednak z nachylonego zakrętu, gdyż był zbyt niebezpieczny. Na tak zmodyfikowanej wersji Fuji odbył się inauguracyjny wyścig o Grand Prix Japonii, kończący sezon 1976. Podczas tego wyścigu rozstrzygnęła się walka o tytuł mistrzowski pomiędzy Niki Laudą (Ferrari) i Jamesem Huntem (McLaren) na rzecz tego ostatniego, gdyż mający w pamięci swój niedawny wypadek na torze Nurburgring Lauda po trzech okrążeniach zrezygnował z jazdy ze względu na fatalne warunki pogodowe.

../img/artykuly/tory/fuji.gif
Układ toru Fuji z lat 70. na tle pierwotnego. Ilustracja: Motor Racing Circuits Database

Następnego roku w trakcie wyścigu, którego zwycięzcą został startujący z pole position Mario Andretti (Lotus) doszło do tragedii – prowadzący Ferrari Gilles Villeneuve po kolizji z Ronnie Petersonem (Tyrrell) wpadł na grupkę porządkowych i fotografów, zabijając dwie osoby. Po tym zdarzeniu Kraj Kwitnącej Wiśni zniknął z kalendarza Formuły 1 na 10 lat, a kiedy w końcu powrócił, wyścig o Grand Prix Japonii był już rozgrywany na należącym do Hondy torze Suzuka. Ten jedyny w kalendarzu F1 tor w kształcie ósemki szybko zyskał sobie uznanie zarówno wśród kierowców, jak i fanów, goszcząc królową sportów motorowych nieprzerwanie przez 20 lat.

W międzyczasie tor Fuji jesienią 2000 roku został wykupiony przez rywala Hondy – Toyotę, która następnie rozpoczęła jego modernizację z myślą o sprowadzeniu tutaj z powrotem Formuły 1. Wykonaną nakładem 168 milionów dolarów przebudowę nadzorował słynny architekt Hermann Tilke, a zakończyła się ona na początku 2005 roku. Ponownego otwarcia toru dokonał 28 lutego kierowca Toyoty – Ralf Schumacher, przejeżdżając kilka pokazowych okrążeń za kierownicą bolidu TF104. „To bardzo dobry tor.” – powiedział Niemiec po zakończeniu jazdy. „Dokonano kilku wspaniałych zmian, a długa prosta jest bardzo interesująca”.

../img/tory/fuji.jpg
Układ toru Fuji po ostatniej modernizacji. Ilustracja: FIA

Pod koniec listopada 2005 roku japońska gazeta Asahi Shimbun poinformowała, że Toyota zdołała wynegocjować podpisanie umowy z administracją Formuły 1 (FOM) na organizację wyścigu o Grand Prix Japonii na posiadanym przez siebie torze Fuji Speedway od 2007 roku. Fakt ten został oficjalnie potwierdzony cztery miesiące później i właściwie oznaczał koniec nadziei dla Suzuki na goszczenie F1 po 2006 roku, gdyż nie zanosiło się na to, aby w Japonii miały być ponownie rozgrywane dwa wyścigi, tak jak to miało miejsce w latach 1994-95, kiedy obok GP Japonii w kalendarzu było także GP Pacyfiku na torze Aida. Jednakże tuż przed pierwszym po 30 latach wyścigiem F1 u podnóża Fudżi, który zaplanowano na 30 września 2007 roku ogłoszono, że począwszy od 2009 roku GP Japonii będzie rozgrywane na przemian na torach Suzuka i Fuji.

Fuji Speedway w obecnej wersji ma długość 4,563 km (4,526 km pomijając szykanę, składającą się z zakrętów 11 i 12), a jego szerokość wynosi od 15 do 25 metrów. Składa się z 16 zakrętów (6 w lewo i 10 w prawo) oraz ośmiu prostych, z których najdłuższa (start/meta) ma aż 1475 metrów. Jest ona zakończona ostrym wirażem w prawo, a więc wyprzedzanie w tym miejscu powinno być stosunkowo łatwe. Największa zmiana wysokości terenu w dół następuje o 10,05%, a w górę o 8,88%. Na torze są tylko dwie trybuny – obie umiejscowione przy prostej start/meta. Główna na wprost boksów może pomieścić 22.288 kibiców, a druga przy pierwszym zakręcie ma 2200 miejsc. Główną zaletą toru Fuji jest to, że jest położony zaledwie godzinę drogi od Tokio.

Zobacz także: informacje na temat najbliższego / ostatniego wyścigu na torze Fuji.
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
McLuke, 23.09.2007 15:59[!]
Fajny artykuł :) Jestem ciekaw jak będzie wyglądać rywalizacja na tym torze po tych 30 latach :)
a mówili, że żaden z obecnych kierowców nie zna tego toru, a to wcale nie prawda-Rafi jest w uprzywilejowanie sytuacji xD :P
Ulver, 23.09.2007 16:15[!]
Tak, moze wreszcie Ralfi przejdzie do Q2.
Inzynierowie beda sie musieli niezle napocic, zeby pogodzic ustawienia na te monstrualnie dluga prosta z odcinkiem miedzy 10 a 16 zakretem.
kamilka, 23.09.2007 16:27[!]
Bardzo fajny artykuł:)
No to teraz nie ma zmiłuj - Ralfi musowo w Q1 i końcowy wynik w wyścigu conajmniej 7. Domowy tor Toyoty więc się chłopaki zaprezentować muszą i pewnie tak będzie:)
P.S. Ten tor ma kształt jak jakiś pistolet maszynowy.
Szu, 23.09.2007 16:44[!]
Gdzieś czytałem że Mario Theissen skrytykował tor właśnie za zły dojazd.
Pieczar, 23.09.2007 17:43[!]
24 tyś. kibiców tylko to jest bardzo mało, szczególnie biorąc pod uwagę fanatyzm Japończyków jeśli chodzi o F1.
Falarek, 23.09.2007 18:33[!]
Chyba tych trybun to dobudują bo na Suzuce przewalało sie ponad 100 tyś. ludzi. Z jednej strony cieszę sie że w kalendarzu jest nowy tor ale Suzuki będzie brakować.
DarkArt, 23.09.2007 21:27[!]
Ciekawe ile beda latac na tej prostej. Beda szybkosci jak na Monzie czy wieksze?:)
Xenomorph, 23.09.2007 21:54[!]
Myśle ze predkosci bede wieksze z tego wzgledu ze na Monzie na ostatnim zakrecie przed prosta start-meta trzeba dohamowac, natomiast na Fuji luk przed prosta start-meta jest dosc gladk i dlugi, wiec mozna sie na nim rozpedzic. Poza tym prosta na Fuji jest dluzsza od prostej na Monzie. Takze mysle ze bolidy bede leciec z maksymalna predkoscia :D
Mishka, 23.09.2007 23:06[!]
Xenomorph

Gdzie Ty widzisz jakiś łuk przed prostą S/M? W starej konfiguracji może tak, ale w nowej jest to normalny zakręt ;]
falconf1, 23.09.2007 23:49[!]
Prędkości będą na pewno mniejsze niż na Monzie, a to dlatego, że bolid trzeba ustawić pod cały tor a nie tylko pod tą prostą. Gdyby ustawić bolid tak jak na Monze, na krętej części brakowało by zbyt dużo przyczepności. Ja uważam, że ustawienia będą tu podobne do tych z Indianapolis, a prędkości maks. w granicach 320-330 km/h.
marrcus, 24.09.2007 01:49[!]
predkosci beda mnijsze niź na monzy, a zbliżone do Indy i Spa. Dluga prosta z duzym dohamowaniem powinno być łao wyprzedzać. No i w yjście na prostą nie za szybkie wieć nie bedzie sie tracic docisku.
Petrolhead, 24.09.2007 09:18[!]
„Dokonano kilku wspaniałych zmian, a długa prosta jest bardzo interesująca”.
Hmm, ciekawe co Schumacher widzi interesujacego w prostej???!!! Moze to, ze tylko po takim odcinku potrafi jezdzic....
Maly-boy, 24.09.2007 10:36[!]
to ze raczej niepopelni bledu :P
Iwan, 24.09.2007 10:45[!]
Pieczar, mnie tez to ździwiło ale to chodzi chyba o same trybuny, na pewno jak ktoś kupił tańszy bilet to może przyjść z kocykiem i walnąć się na trawce ;p
nickolas, 24.09.2007 13:33[!]
Kto widzi coś ciekawego w Panasonic corner to niech tu napize, bo ja rozkładam ręce :(
Było sobie tyle lat fantastyczne wyjście na prostą startową, a teraz pożal się Boże dłuuga szykana (czyżby brakowało zakrętów by Fuji mogło się stać torem F1?)

PS. Masz rację SCHU, będą tam musieli zrobić stację jak u nas we Włoszczowej, bo SHIN-KAN-SEN się w okolicy nie zatrzymuje ;))
rannt, 24.09.2007 17:54[!]
Zakręty 13, 14, 15, 16 to kopia z Hungaroringu, a Silwerstone w tym momencie różni się tylko łagodnym ostatnim zakrętem. Tamtych chyba nie robił Tilke, bo torchę by się kopiował. Tutaj nikt nie wyprzedzi, choć miejsc do wyprzedzania kilka jest: 1, 6 i 10 zakręt.
Ciekawe co to znaczy 1 godzina od Tokio, chyba od granicy miasta Tokio; z centrum miasta do jego granic jedzie się tak ze 2-2,5 godz. Samo Tokio ma 12 mln mieszkańców, ale jest szczelnie otoczone miasteczkami, które łacznie z nim tworzą alomerację 32 mln - więc w ogóle gdzie oni tam jakiś tor wcisnęli. Dam głowę, że z centrum na tor to ze 3-4 godziny się jedzie; tam po prostu jest never ending city...
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca