F1 2017Australia  Chiny  Bahrajn  Rosja  Hiszpania  Monako  Kanada  Azerbejdżan  Austria  Wielka Brytania  Węgry  Belgia  Włochy  Singapur  Malezja  Japonia  USA  Meksyk  Brazylia  Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 112, najnowszy:
Monako okiem fana F1
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 38, najnowszy:
Rozmawiamy z Robinem Frijnsem - o Audi, Red Bullu i trudach Formuły 1
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 60, najnowszy:
Wyścig obejrzałem, rymem opisałem: Brazylia 2012
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 11, najnowszy:
'Mark Webber. Moja Formuła 1' - recenzja Wyprzedź Mnie!
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 26, najnowszy:
Niedoceniony mistrz świata - historia Damona Hilla (część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Walencja

Historia torów, 17 sierpnia 2008, wyświetlenia: 7852
Marek Roczniak<< | lista | >> | T- | T+
Pod koniec lutego 2006 roku w mediach pojawiły się pierwsze doniesienia o planach zorganizowania wyścigu Formuły 1 w Walencji. Początkowo sugerowano, że wyścig ten ma się odbywać począwszy od 2009 roku na przebudowanym torze Ricardo Tormo, na którym zespoły F1 przeprowadzają testy. Jednakże podczas czerwcowego Grand Prix Wielkiej Brytanii na padoku pojawiły się pogłoski, że wyścig w Walencji ma być rozgrywany na ulicach miasta i nie od 2009, a już od 2008 roku. Tak też się stało.

Plan zakładał usytuowanie toru w okolicy portu, gdzie swój dom miały ekipy startujące w regatach o Puchar Ameryki. Po zakończeniu pucharu w lipcu w 2007 roku ekipy w nim uczestniczące przeniosły się gdzie indziej i obszar ten można było wykorzystać do organizowania innych imprez. Było to w zasadzie odrębne miasto w środku miasta, wybudowane nakładem pół miliarda dolarów. Posiadało własny system dróg, specjalne miejsce dla sponsorów, centrum prasowe dla 300 osób, duże centrum rozrywki i platformę widokową. Innymi słowy było to wymarzone miejsce do zorganizowania grand prix.

Jeszcze przed końcem roku 2006 szef administracji F1 – Bernie Ecclestone odwiedził hiszpańskie miasto wraz z projektantem torów Hermannem Tilke, aby obejrzeć możliwą trasę przejazdu dla bolidów. Preferowanym miejscem dla toru były drogi wzdłuż portowego nabrzeża miasta i w okolicach obiektów Ciudad de las Artes (Centrum Sztuki i Nauki), używanych w przeszłości przez niektóre zespoły F1 do prezentacji nowych samochodów. Zaplecze, padok i biura miały być zlokalizowane w budynkach wzniesionych na potrzeby regat o Puchar Ameryki.

Oficjalne potwierdzenie zawarcia wstępnego kontraktu na organizację Grand Prix Europy w 2008 roku na ulicach Walencji pomiędzy władzami autonomicznego regionu Walencji i administracją F1 (FOM) nastąpiło 10 maja 2007 roku. Kontrakt obejmował siedem lat i szacowano, że Walencja za prawo do organizacji grand prix będzie rocznie płaciła 26 milionów euro. Wstępną umowę ogłoszono przed lokalnymi wyborami samorządowymi, które zostały zaplanowane na ostatnią niedzielę maja i Ecclestone miał powiedzieć, że rozegranie wyścigu F1 w Walencji będzie zależało od tego, czy Francisco Camps zostanie wybrany prezydentem tego regionu na kolejną kadencję.

Od razu pojawiły się zarzuty, że szef FOM próbuje mieszać się w sprawy polityczne, i że chce wręcz wpłynąć na wyniki wyborów samorządowych w Walencji. „To godne ubolewania, niefortunne i zarazem niepokojące zachowanie.” – powiedziała wówczas wicepremier Maria Teresa Fernandez de la Vega. „Po pierwsze wykazuje cechy zupełnego braku kultury demokratycznej, a także jest obelgą i brakiem szacunku dla wszystkich – mieszkańców Walencji i wszystkich Hiszpanów”. Ecclestone próbował łagodzić sytuację: „Powiedziałem tylko, że sfinalizowanie kontraktu nastąpi dopiero po wyborach, ponieważ w chwili obecnej nie wiem, z kim podpiszę ostateczną umowę”.

Ostatecznie Camps zwyciężył w majowych wyborach samorządowych i został wybrany prezydentem Walencji na kolejną kadencję, a już 1 czerwca Ecclestone potwierdził sfinalizowanie 7-letniego kontraktu na organizację Grand Prix F1 w Walencji. Później na drodze organizatorów próbowali stanąć ekolodzy, którzy przed rozpoczęciem prac budowlanych domagali się raportu w sprawie tego, jaki wpływ będzie miał wyścig na pobliskie otoczenie. Były także wątpliwości co do przejrzystości procesu przetargowego na wykonanie prac i poziomu hałasu, ale w końcu wszystkie przeszkody zostały pokonane i przygotowania Valencia Street Circuit zostały ukończone w lipcu 2008 roku – niespełna dwa miesiące przed inauguracyjnym wyścigiem F1.

../img/tory/valencia.jpg
Układ toru ulicznego w Walencji. Ilustracja: FIA

W lipcu tor uliczny w Walencji został także poddany generalnej próbie, kiedy zorganizowano na nim rundę hiszpańskiej Formuły 3 i międzynarodowych mistrzostw GT Open. „To nie jest typowy tor uliczny, przypomina raczej normalny tor wyścigowy.” – powiedział kierowca z serii GP2 – Pastor Maldonado, który wziął udział w tych zawodach. „Trudno się go nauczyć, w kilku miejscach jest naprawdę szybki, ale uważam, że wykonano niesamowitą robotę przy nim”. Zawody przebiegły bez większych problemów i obiekt ten uzyskał homologację FIA, co oznaczało, że 24 sierpnia będzie się mógł na nim odbyć wyścig Formuły 1 o Grand Prix Europy.

Dwukrotny mistrz świata Fernando Alonso powiedział przed swoim drugim wyścigiem domowym sezonu 2008: „Sam tor wygląda na bardzo dobrze przygotowany. Nie jest to jednak zwykły tor uliczny, to coś więcej – wygląda na szeroki i przypomina amerykańskie tory uliczne. Spodziewam się przyjemnego i interesującego grand prix”. Heikki Kovalainen dodaje: „Przyzwyczailiśmy się do tego, że tory uliczne są dość wolne, ze sporą liczbą wolnych i średnio-szybkich zakrętów oraz bardzo krótkimi prostymi, ale tu jest niemal zupełnie odwrotnie. Za wcześnie by powiedzieć, czy będą na tym torze dogodne miejsca do wyprzedzania, ale jest kilka nawrotów, gdzie może to być możliwe”.

Valencia Street Circuit ma długość 5,473 kilometra i umożliwia rozwinięcie maksymalnej prędkości ponad 300 km/h – średnia prędkość powinna wynieść około 200 km/h. Układ toru składa się z 25 zakrętów: 11 w lewo i 14 w prawo (jazda odbywa się w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara). Najbardziej dogodnym miejscem do wyprzedzania powinna być strefa hamowania przed pokonywanym na drugim biegu zakrętem nr 12, który znajduje się na końcu najdłuższej prostej.

Zobacz także: informacje na temat najbliższego / ostatniego wyścigu na torze w Walencji.
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
michal2111, 17.08.2008 15:13[!]
Kolejny tor do kolekcji. Czekamy na Singapur.
Zureq, 17.08.2008 21:18[!]
Bedzie sie działo na maxa. Tor jest w miare szybki a na błedy nie ma miejsca. Maylander bedzie miał kupe roboty :)
michal2111, 17.08.2008 23:07[!]
Zureq oby nie! Nie chcemy rzeźni, ale emocjonujący wyścig.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca