F1 2017Australia  Chiny  Bahrajn  Rosja  Hiszpania  Monako  Kanada  Azerbejdżan  Austria  Wielka Brytania  Węgry  Belgia  Włochy  Singapur  Malezja  Japonia  USA  Meksyk  Brazylia  Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 112, najnowszy:
Monako okiem fana F1
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 38, najnowszy:
Rozmawiamy z Robinem Frijnsem - o Audi, Red Bullu i trudach Formuły 1
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 60, najnowszy:
Wyścig obejrzałem, rymem opisałem: Brazylia 2012
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 11, najnowszy:
'Mark Webber. Moja Formuła 1' - recenzja Wyprzedź Mnie!
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 26, najnowszy:
Niedoceniony mistrz świata - historia Damona Hilla (część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Albert Park

Historia torów, 29 lutego 2004, wyświetlenia: 7368
Marek Roczniaklista | >> | T- | T+
Do 1995 roku włącznie wyścig o Grand Prix Australii rozgrywany był na ulicznym torze, usytuowanym w stolicy stanu Australia Południowa, Adelaide. Był to wówczas kończący sezony wyścig, w którym zwyciężali tacy kierowcy, jak Keke Rosberg (1985), Alain Prost (1986), Thierry Boutsen (1989) czy Ayrton Senna (1993). Było to ostatnie zwycięstwo Brazylijczyka przed tragicznym wypadkiem na torze Imola i to w dodatku za kierownicą niezbyt konkurencyjnego bolidu McLaren-Ford MP4-8. Tuż po wyścigu odbył się pamiętny koncert Tiny Turner, która specjalnie dla Senny zaśpiewała piosenkę "Simply the Best". W 1994 roku na torze Adelaide w dosyć kontrowersyjnych okolicznościach nastąpiło rozstrzygnięcie walki o tytuł mistrzowski pomiędzy Michaelem Schumacherem (Benetton) i Damonem Hillem (Williams) na korzyść Niemca, a rok później o mały włos nie stracił tutaj życia Mika Hakkinen (McLaren) podczas wypadku na treningach.

../img/tory/adelaide.jpg
Tor w Adelajdzie

We wrześniu 1993 roku zapadła decyzja o przeniesieniu wyścigu do Melbourne (stan Wiktoria). Jednocześnie zmieniono termin imprezy z końca na początek sezonu. Wyścig miał się odbywać na ulicach położonego na południe od centrum miasta parku Albert Park, gdzie pierwsze wyścigi samochodowe próbowano rozgrywać już w latach 50-tych. Konieczna była przebudowa parku, co spotkało się z licznymi protestami. Mimo to prace zostały ukończone i już pierwszy wyścig w 1996 roku okazał się wielkim sukcesem. Układ rozlokowanego w malowniczej scenerii (wokół jeziora) toru jest w miarę gładki, bez typowych dla ulicznych torów zakrętów o 90 stopni, które ograniczają znacznie prędkość. Jazda po nim odbywa się dosyć płynnie i w zasadzie wszyscy kierowcy lubią się tutaj ścigać.

../img/artykuly/tory/albert_park_orig.gif
Pierwotny układ toru Albert Park z lat 50. Ilustracja: Motor Racing Circuits Database

Inauguracyjny wyścig nie obył się bez spektakularnego wypadku, w którym uczestniczył obecny menedżer kierowcy zespołu McLaren, Davida Coultharda, Martin Brundle. Żeby było śmieszniej, do wypadku tego przyczynił się właśnie Szkot, który stracił panowanie nad swoim McLarenem podczas hamowania przed dosyć ostrym, trzecim zakrętem i uderzył w bok prowadzonego przez Johnny'ego Herberta bolidu Sauber. Sytuacja ta całkowicie zaskoczyła jadącego za nimi w bolidzie Jordan Brundle'a, który po uderzeniu w tył Saubera wzbił się w powietrze, przelatując nad kolejnymi samochodami. Twarde lądowanie, połączone z kilkakrotnymi obrotami spowodowało rozerwanie bolidu na dwie części, jednak o dziwo kierowca wyszedł z tej kraksy bez szwanku. Tymczasem głównym faworytem do zwycięstwa przez większą część tego wyścigu był świeżo upieczony mistrz amerykańskiej serii CART, Jacques Villeneuve, dla którego był to debiutancki występ w barwach zespołu Williams. Niestety Kanadyjczyk musiał w końcówce zwolnić ze względu na problemy z silnikiem i zwycięzcą został jego partner, Damon Hill, który w tym samym roku zdobył w końcu swój upragniony tytuł mistrza.

W 1997 roku Villeneuve miał znowu pecha, gdyż na pierwszym zakręcie został wyeliminowany przez prowadzącego Ferrari Eddiego Irvine'a. Skorzystał z tego Coulthard, zapewniając odrodzonemu zespołowi McLaren pierwsze zwycięstwo od 1993 roku. Kolejny wyścig na torze Albert Park został już całkowicie zdominowany przez zespół McLaren, jednak kwestia zwycięzcy została rozstrzygnięta w dosyć nieoczekiwany sposób. Przez większą część wyścigu prowadził Hakkinen, ale zbyt długi postój w boksach spowodował przejęcie prowadzenia przez Coultharda. Tuż przed metą Szkot niespodziewanie przepuścił swojego partnera, gdyż jak się później okazało obaj kierowcy zawarli przed wyścigiem dżentelmeńskie porozumienie, zgodnie z którym zwyciężyć miał ten, kto na pierwszym okrążeniu wygrał pojedynek o prowadzenie przed pierwszym zakrętem. Było to drugie zwycięstwo Hakkinena w karierze.

Rok 1999 to z kolei pierwsze zwycięstwo Irvine'a w karierze, które Irlandczyk zawdzięczał głównie kłopotom swojego partnera z zespołu Ferrari, Michaela Schumachera. Tymczasem Niemiec na torze w Melbourne po raz pierwszy triumfował w 2000 roku. Na koniec warto jeszcze wspomnieć o kolizji pomiędzy Villeneuve'em i młodszym z braci Schumacherów, Ralfem w 2001 roku, która doprowadziła do śmierci stojącego blisko ogrodzenia porządkowego i niewielkich obrażeń u jedenastu widzów. Był to wyjątkowo pechowy wypadek, gdyż prowadzony przez Kanadyjczyka bolid BAR uderzył w ogrodzenie ochronne akurat w miejscu szczeliny, przez którą wystawia się flagi informacyjne dla kierowców. Oderwane koło od auta poleciało wprost na klatkę piersiową porządkowego, którego pomimo usilnych starań ekipy ratunkowej nie udało się uratować.

Zobacz także: informacje na temat najbliższego / ostatniego wyścigu na torze Albert Park.

Źródło: Formula 1 homepage of GP results & history, GrandPrix.com, Motor Racing Circuits Database
lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca