F1 2017Australia  Chiny  Bahrajn  Rosja  Hiszpania  Monako  Kanada  Azerbejdżan  Austria  Wielka Brytania  Węgry  Belgia  Włochy  Singapur  Malezja  Japonia  USA  Meksyk  Brazylia  Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 112, najnowszy:
Monako okiem fana F1
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 38, najnowszy:
Rozmawiamy z Robinem Frijnsem - o Audi, Red Bullu i trudach Formuły 1
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 60, najnowszy:
Wyścig obejrzałem, rymem opisałem: Brazylia 2012
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 11, najnowszy:
'Mark Webber. Moja Formuła 1' - recenzja Wyprzedź Mnie!
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 26, najnowszy:
Niedoceniony mistrz świata - historia Damona Hilla (część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Sepang

Historia torów, 14 marca 2004, wyświetlenia: 5711
Marek Roczniak<< | lista | >> | T- | T+
Zaangażowanie Malezji w sporty samochodowe to głównie zasługa czwartego premiera tego kraju, Dr Mahathira Mohamada (1981-2002), który był inicjatorem współpracy pomiędzy koncernem naftowym Petronas i zespołem Formuły 1, Sauber, a także stworzył ambitny plan pełnej industrializacji Malezji do 2020 roku. Jednym z elementów tego planu było wybudowanie nowoczesnego toru w pobliżu Międzynarodowego Portu Lotniczego Kuala Lumpur. Zaprojektował go słynny niemiecki architekt, Hermann Tilke. Sepang International Circuit został wybudowany w zaledwie 14 miesięcy, a jego oficjalne otwarcie nastąpiło 9 marca 1999 roku. Tor ten usytuowany jest 85 kilometrów od centrum stolicy Malezji, Kuala Lumpur. Ma niewiele ponad pięć i pół kilometra długości, składa się z 15 zakrętów oraz 8 prostych i umożliwia rozwinięcie prędkości do 330 km/h (wymagana średnia siła dociskowa). Obecnie jest to jeden z najnowocześniejszych torów, na których odbywają się wyścigi Formuły 1.

../img/artykuly/tory/sepang_prop.gif
Pierwotna propozycja układu toru Sepang. Ilustracja: Motor Racing Circuits Database

Inauguracyjny wyścig F1 (jako pierwsi na torze Sepang ścigali się motocykliści) odbył się w październiku 1999 roku i była to przedostatnia runda sezonu, podczas której mogły się rozstrzygnąć losy tytułu mistrzowskiego. Rywalizowali o niego Mika Hakkinen (McLaren) i Eddie Irvine (Ferrari). Fin wydawał się być głównym faworytem, ale powracający po spowodowanej kontuzją kilkumiesięcznej przerwie Michael Schumacher nie tylko ułatwił Irvine'owi wygranie wyścigu, ale również przyczynił się do uzyskania czteropunktowej przewagi nad Hakkinenem. Cała praca starszego z braci Schumacherów o mały włos nie poszła na marne, gdyż tuż po wyścigu FIA ogłosiła dyskwalifikację obydwu kierowców Ferrari w związku nieprawidłowym rozmiarem bocznych skrzydełek (ang. bargeboards) w bolidach F399. Włoska ekipa zdołała udowodnić niedokładność pomiaru i dyskwalifikacja została cofnięta, jednak dzięki doskonałej postawie podczas ostatniego wyścigu sezonu mistrzem i tak został Hakkinen.

W 2000 roku wyścig o Grand Prix Malezji zamykał sezon, a wygrał go Michael Schumacher, który tym razem pracował już na własne konto. Wyścig ten nie był jednak tak emocjonujący jak w 1999 roku, gdyż losy tytułu mistrzowskiego zostały przesądzone podczas przedostatniej rundy w Japonii. Kolejny wyścig F1 na torze Sepang odbył się niecałe pięć miesięcy później, gdyż impreza ta została przesunięta na początek sezonu, tuż za Grand Prix Australii. Triumfatorem wyścigu w 2001 roku był ponownie starszy z braci Schumacherów, jednak było to jego ostatnie zwycięstwo w Malezji, gdyż w kolejnych latach wygrywali tutaj Ralf Schumacher (Williams) i Kimi Raikkonen (McLaren).

Zobacz także: informacje na temat najbliższego / ostatniego wyścigu na torze Sepang.

Źródło: MalaysianGP.com.my, Motor Racing Circuits Database
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca