F1 2017Australia  Chiny  Bahrajn  Rosja  Hiszpania  Monako  Kanada  Azerbejdżan  Austria  Wielka Brytania  Węgry  Belgia  Włochy  Singapur  Malezja  Japonia  USA  Meksyk  Brazylia  Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 112, najnowszy:
Monako okiem fana F1
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 38, najnowszy:
Rozmawiamy z Robinem Frijnsem - o Audi, Red Bullu i trudach Formuły 1
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 60, najnowszy:
Wyścig obejrzałem, rymem opisałem: Brazylia 2012
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 11, najnowszy:
'Mark Webber. Moja Formuła 1' - recenzja Wyprzedź Mnie!
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 26, najnowszy:
Niedoceniony mistrz świata - historia Damona Hilla (część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Yas Marina Circuit

Historia torów, 25 października 2009, wyświetlenia: 9359
Marek Roczniak<< | lista | >> | T- | T+
Zjednoczone Emiraty Arabskie to drugi po Bahrajnie kraj na Bliskim Wschodzie, w którym zostanie rozegrana runda Mistrzostw Świata Formuły 1. Yas Marina Circuit w emiracie Abu Zabi, podobnie jak Bahrain International Circuit i inne ostatnio dodane do kalendarza grand prix tory, został także zaprojektowany przez nadwornego architekta F1 – Hermanna Tilke, który tym razem próbował jednak stworzyć coś innego. Czy mu się to naprawdę udało – przekonamy się już za tydzień.

Yas Marina nie jest jednak pierwszym torem wyścigowym w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W 2004 roku w innym emiracie – Dubaju, w ramach dużego projektu Dubai Motor City ukończono budowę Dubai Autodrome. Mający długość 5,39 kilometra tor został otwarty w październiku 2004 roku, goszcząc finałową rundę sezonu Formuły Renault V6 Eurocup. Później ścigali się tutaj także kierowcy A1 Grand Prix, FIA GT Championship, Speedcar Series i GP2 Asia Series. Mistrz tej ostatniej serii – Kamui Kobayashi jest aktualnym autorem najszybszego okrążenia na tym torze (1:41,220).

Przejdźmy jednak do głównego tematu tego artykułu, zaczynając od pojawienia się pierwszych sugestii, że Formuła Jeden może zawitać do największego z emiratów w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Pod koniec stycznia 2007 roku władze Abu Zabi ogłosiły zorganizowanie pokazów F1 na specjalnie utworzonym w tym celu czterokilometrowym torze ulicznym, usytuowanym wzdłuż wybrzeża. Ponadto zaplanowano uroczysty bal w Emirates Palace Hotel na cześć ówczesnych mistrzów świata – Renault i Fernando Alonso.

Zapowiedź "Festiwalu Formuły Jeden", bo tak nazwano całe przedsięwzięcie, doprowadziła od razu do powstania plotek, że Bernie Ecclestone wiąże poważne plany z Abu Zabi na najbliższą przyszłość. „Jesteśmy bardzo zadowoleni, że możemy sprowadzić do emiratu Abu Zabi emocje Formuły 1.” – powiedział wówczas szef FOM. „Impreza ta pozwoli zaprezentować największych z obecnych kierowców w tym sporcie, a także bolidy i zespoły, które będą startowały w sezonie 2007. Mam nadzieję, że cała społeczność F1 wesprze ten unikalny festiwal i weźmie w nim udział z przyjemnością”.

Festiwal odbył się w dniach 3-4 lutego 2007 roku i już pierwszego dnia oficjalnie ogłoszono, że Abu Zabi będzie miejscem rozgrywania wyścigu Formuły 1 począwszy od sezonu 2009. Umowa została wstępnie podpisana na siedem lat, a budowa zaprojektowanego przez biuro projektowe Tilke toru rozpoczęła się na wyspie Yas niedaleko międzynarodowego portu lotniczego Abu Zabi.

Ogłaszając podpisanie umowy w FOM, Jego Wysokość Szejk Mohammed Bin Zayed Al Nahyan powiedział: „Grand Prix Formuły 1 jest jedną z najbardziej prestiżowych imprez sportowych na świecie, tej samej kategorii co Igrzyska Olimpijskie lub Puchar Świata i jest bezkonkurencyjne pod względem nieustającego oddźwięku globalnego. Z tego właśnie powodu to nowe partnerstwo jest tak ekscytujące dla Abu Zabi i całych Zjednoczonych Emiratów Arabskich”.

Z wczesnych informacji wynikało, że tor ma mieć niewiele ponad pięć i pół kilometra długości i składać się z trzech odróżniających się od siebie sekcji, wliczając w to szybkie fragmenty zakończone ostrymi wirażami ułatwiającymi wyprzedzanie, a także uliczną sekcję i fragment biegnący wzdłuż przystani. Jak zapowiadał Ecclestone, miało to być najlepsze jak dotąd dzieło Tilke. Sam projektant tak mówił o swoim dziele: „Rzadko nadarza się okazja, w której otrzymuje się białą kartkę, nad którą możesz pracować wraz z ekipą. Jestem bardzo zadowolony, że mogę dołożyć swoją cegiełkę w celu sprowadzenia do Abu Zabi wyścigów grand prix. Tor będzie łączył w unikatowy sposób nowoczesny obiekt wyścigowy z odcinkiem drogowym, który będzie wiódł przez ekskluzywny kurort wypoczynkowy, a wszystko to w centrum nowo powstałego miasta”.

../img/tory/abu_dhabi.jpg
Yas Marina Circuit w Abu Zabi. Ilustracja: FIA

„Północna część Yas Marina Circuit będzie permanentna i będzie się tam mieściła główna trybuna, padok oraz budynki serwisowe. Główną atrakcją środkowej sekcji będzie nadmorski odcinek wzdłuż portu, zaprojektowany dla największych jachtów – do ok. 60 metrów i oferować będzie świetny widok na tor z jachtów. Południowa część toru będzie typowym miejskim torem, wiodącym przez ulice południowej części miasta na wyspie. Tor będzie zamykany okresowo w środkowej i południowej części, tak aby nie zakłócać ruchu w tętniącym życiem mieście. Stworzenie czegoś zupełnie nowego w światku F1 jest zawsze dużym wyzwaniem, jednak Abu Zabi pozwoli nam tego dokonać na wiele sposobów, wliczając w to unikatowe połączenie różnych typów torów i bliskość nabrzeża do toru”.

Tymczasem jeśli chodziło o termin rozegrania inauguracyjnego GP Abu Zabi, to w marcu 2007 roku pojawiły się sugestie, że sezon 2009 może rozpocząć się już pod koniec stycznia właśnie w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Wydawało się to być dość mało prawdopodobne, jednak na taki właśnie termin wskazywał zegar na oficjalnej stronie wyścigu, odliczający czas do inauguracyjnego GP.

Kwestia terminu pozostawała nierozstrzygnięta przez rok, aż w końcu w kwietniu 2008 roku magazyn Autosport opublikował informację, że pierwszy wyścig na Yas Marina Circuit zostanie prawdopodobnie rozegrany w październiku 2009 roku, a dwa miesiące później FIA podała już konkretną, nieco późniejszą datę: 15 listopada. Było to jednak zanim z kalendarza na sezon 2009 wyleciały GP Francji i GP Kanady – po korektach terminów ostatecznie stanęło na 1 listopada.

W międzyczasie zapadła decyzja, że obiekt budowany na wyspie Yas będzie jednak w pełni permanentnym torem wyścigowym, a więc nie będzie w żadnym miejscu wykorzystywał dróg publicznych, co przewidywał pierwotny projekt Tilke. W październiku 2008 roku pojawiły się natomiast sugestie, że GP Abu Zabi może stać się drugim w historii nocnym wyścigiem F1. Stało się to zaledwie kilka dni po inauguracyjnym Grand Prix Singapuru, który został rozegrany przy sztucznym oświetleniu i z organizacyjnego punktu widzenia został okrzyknięty dużym sukcesem. Kilka miesięcy później organizatorzy Grand Prix Abu Zabi przyznali, że sprawą całkowicie otwartą jest kwestia rozgrywania w przyszłości tego wyścigu nocną porą. „Fakt, że nasz tor będzie mógł być używany przez 24 godziny na dobę stawia nas w bardzo dobrym położeniu do rozgrywania wyścigu także nocną porą. Jest mnóstwo możliwości” – powiedział nadzorujący budowę toru Richard Cregan.

Później szef toru Yas Marina – Philippe Guardjian przyznał, że choć wstępnie zaplanowano start inauguracyjnego wyścigu na godzinę 15:00 czasu lokalnego, to jednak ostateczna decyzja nie została jeszcze podjęta. „Mamy konkretny pomysł na to, co chcielibyśmy zrobić, lecz nie mogę powiedzieć na dzień dzisiejszy, co to będzie. Mam nadzieję, że uda się nam go wprowadzić w życie – będzie tak unikatowy, jak i sam tor”.

W innym wywiadzie Francuz ujawnił, że tor od samego początku będzie dysponował sztucznym oświetleniem. W końcu w sierpniu 2009 roku poznaliśmy tajemniczy plan Guardjiana: władze Formuły 1 ogłosiły przeniesienie początku inauguracyjnego wyścigu o Grand Prix Abu Zabi na późniejszą porę tak, aby kończył się on już po zmroku, przy sztucznym oświetleniu. Miał więc to być pierwszy dzienno-nocny wyścig F1.

Niespełna miesiąc przed inauguracyjnym wyścigiem, gdy tor Yas Marina był już gotowy, FIA po przeprowadzeniu ostatecznej inspekcji wydała zgodę na rozegranie na nim grand prix. Jako pierwsi nowy obiekt sprawdzili jednak kierowcy GP2 Asia Series, przeprowadzając w dniach 23-24 października testy, także z użyciem sztucznego oświetlenia. „Muszę powiedzieć, że czujemy się bardzo zaszczyceni, mogąc jako pierwsi testować na tym torze i być jako pierwsi najszybszymi” – powiedział najszybszy na testach Luca Filippi. „Jeśli chodzi o układ toru, to są tutaj dwa świetne, szybkie zakręty. Moje ulubione części to pierwsze trzy zakręty i potem dwa ostatnie. To tam jest cała zabawa i dużą rolę odgrywają umiejętności kierowcy. Ogólnie jest to naprawdę przyjemny tor”.

Wcześniej nowy tor miał także okazję wypróbować były kierowca F1 – David Coulthard: „Pierwsza połowa okrążenia aż do zakrętu numer 9 to klasyczny nowy tor wyścigowy. Na początku jest szybka sekcja od zakrętu numer 1 do ciasnego nawrotu na zakręcie numer 4, gdzie trybuna jest właściwie dosłownie nad tobą, co da kibicom siedzącym na niej świetny widok. Prosta mierząca 1,2 kilometra powinna dać szansę na jazdę w strumieniu aerodynamicznym i manewry wyprzedzania. Potem trafiamy na ostatnią część toru, mającą naturę ulicznego obiektu, kiedy przejeżdżasz obok hotelu i pod nim poprzez serię zakrętów o 90 stopni w prawo i lewo, zanim trafisz na prowadzący na prostą start/meta zakręt o średniej prędkości”.

Zwycięzca 13 grand prix zwrócił także uwagę na inną unikalną cechę Yas Marina Circuit, jaką jest podziemny wyjazd z alei serwisowej: „Bardzo wymagający jest wjazd i wyjazd z boksów. Ten ostatni jest właściwie tunelem pod torem i będzie on szczególnie trudny dla kierowców w wyścigu podczas wykonywania pit stopów. Mamy tu również świetne zaplecze i klimatyzowane garaże, które nieco ułatwią życie, a późna pora rozpoczęcia wyścigu pozwoli również ścigać się w niższych temperaturach. Myślę, że aspekt jazdy po zmroku będzie bardziej wizualnym widowiskiem dla fanów i kibiców przed telewizorami, ale dla kierowców będzie to całkowicie bezproblemowe. Jest wystarczająco dobre oświetlenie, aby połączenie dnia z nocą nie stanowiło problemu”.

Testy GP2 przebiegły zgodnie z planem i bez żadnych niespodzianek, zatem Abu Zabi było już gotowe na powitanie F1.

Unikalne cechy Yas Marina Circuit:
  • Najdłuższa prosta z obecnych torów Formuły 1 – 1173 metry
  • Podniesiona trybuna z poboczem pod spodem
  • Pierwszy wyjazd z boksów połączony z torem tunelem
  • Pięć w pełni zadaszonych, permanentnych trybun
  • Ultranowoczesne, klimatyzowane budynki dla gości
  • 70 garaży w dwóch budynkach w pit-lane
  • Oferujący 500 pokoi pięciogwiazdkowy Yas Hotel, który zachodzi na tor
  • Prosta dla dragsterów (YMC Raceway)
  • Akademia jazdy
  • Przystań i klub jachtowy

Zobacz także:
•  Informacje na temat najbliższego / ostatniego wyścigu na torze w Yas Marina
•  Galeria zdjęć z Festiwalu Formuły 1 w Abu Zabi w 2007 roku
•  Galeria zdjęć z otwarcia i prezentacji toru Yas Marina
•  Pierwszy filmik z przejazdu okrążenia po torze Yas Marina
•  Nocny przejazd po torze Yas Marina
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
woyteck, 25.10.2009 13:23[!]
Świetna robota, Maraz - jak zwykle :)
sneer, 25.10.2009 20:44[!]
Jedno z dwojga: albo będzie to jeden z najpiękniejszych torów w całym sezonie, albo chała straszliwa. Trzeciej możliwości nie ma.
Adakar, 26.10.2009 02:34[!]
wg mnie wyścig bedzie ciekawy. Pierwsza sekcja naprawde jest dobrze pomyslana dla startu i ewentualnych restartów za samochodem bezpieczeńśtwa. Jest szybka i otwierająca się, aż do hamowania przed szykaną do wjazdu na agrafkę i dłuuuuuuuuugą prostą. Można sie nieźle zbliżyć na hamowaniu przed agrafką lub usiasc komus na tyłku przed długa prostą.

Długa prosta nie jest poprzedzona szybkimi zakretami w których trzeba sie trzymać w odległości żeby mieć jakikolwiek docisk - szykana zwalnia całą ferajnę. Część kręta jest naprawde CIASNA jak na dziesiejsze SZEROOOOKIE standardy w F1, jak w Bahrainie czy Istambule.

Martwi mnie tylko wyjazd z pitstopów. Tam jest na tyle szeroko żeby sie minać (w samym tunelu) w razie awarii np. , jednak wjazd / wyjazd jest dłuuuuuuuuuuuuuuuuugi i to nie sprzyja taktyce 2 stopów, lecz chyba tylko taka będzie obowiazywać z jak najkrótszym stintem na słabszej mieszance.

A no i dojazd do pierwszego zakrętu jest ... krótki i niemrawy i ciasny. Coś czuje że będzie bum gdzieś w srodku stawki na starcie.
kibic, 26.10.2009 09:35[!]
Niestety dużo miejsc gdzie najmniejszy błąd może wyeliminować kierowcę z wyścigu
i zatrzymać cały wyścig. Im mniej SC na torze tym lepiej. Oczywiście dla kierowców
to ekscytujące gdy mają bardzo mały margines na błędy ale ja nie chcę oglądać
pochodu bolidów za SC. Tor prezentuje się bardzo ciekawie. Martwi mnie ten
wyjazd z boksów. Najmniejszy błąd i korek gotowy. Myślę, że jazda po serpentynie
z betonem po prawej i lewej w chwili kiedy kierowca stara się jak najszybciej powrócić
na tor to nie jest dobry pomysł. Może efektownie się prezentuje ale to niebezpieczne
i nietrafione. Ogólnie mam nadzieję, że wszyscy sceptycy się mylą a widowisko będzie
emocjonujące i pełne czystej walki na torze. Nie mogę się już doczekać.

Chyba na tym filmiku widziałem ptaki w tunelu na wyjeździe.
Może trzeba będzie zatrudnić gościa który będzie je rozpędzał
jak na lotnisku, żeby nie wpadły do wlotu powietrza :))) .
Maraz, 26.10.2009 15:40[!]
Dopisałem na końcu artykułu garść faktów opublikowanych dzisiaj na oficjalnej stronie GP Abu Zabi.
lukaszk1989r, 26.10.2009 23:55[!]
tylko zmienić nieco formę kwalifikacji, tak aby z 14 ekip (28 aut) o prawo startu w GP otrzymywało 22 zawodników. 6 z najgorszymi czasami musi się obejść smakiem i zasiąść na widowni. To by z pewnością bardzo uatrakcyjniło kwalifikacje, no i widzowie więcej uwagi zwracali by na zażartą walkę w dole stawki, no i mogło by się zdarzyć również to że któreś z ekip będą miały po jednym kierowcy w wyścigu.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca