F1 2017Australia  Chiny  Bahrajn  Rosja  Hiszpania  Monako  Kanada  Azerbejdżan  Austria  Wielka Brytania  Węgry  Belgia  Włochy  Singapur  Malezja  Japonia  USA  Meksyk  Brazylia  Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 112, najnowszy:
Monako okiem fana F1
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 38, najnowszy:
Rozmawiamy z Robinem Frijnsem - o Audi, Red Bullu i trudach Formuły 1
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 60, najnowszy:
Wyścig obejrzałem, rymem opisałem: Brazylia 2012
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 11, najnowszy:
'Mark Webber. Moja Formuła 1' - recenzja Wyprzedź Mnie!
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 26, najnowszy:
Niedoceniony mistrz świata - historia Damona Hilla (część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Imola

Historia torów, 18 kwietnia 2004, wyświetlenia: 9831
Marek Roczniak<< | lista | >> | T- | T+
Imola to stosunkowo niewielkie miasto, położone na wschód od Apenin w regionie mającym bogate tradycje związane ze sportami motorowymi. Kierowcy Formuły Jeden po raz pierwszy ścigali się tutaj w 1963 roku, ale wówczas zabrakło wśród nich reprezentantów Ferrari, a ponadto wyścig ten nie był częścią mistrzostw świata. Włoska stajnia obiektem tym zainteresowała się dopiero po tym, jak rada miejska Imoli postanowiła nazwać go imieniem zmarłego w 1956 roku na białaczkę syna Enzo Ferrari, Dino. W ciągu kilku lat udało się znaleźć odpowiednie fundusze na wybudowanie wokół toru nowych dróg i Imola stała się permanentnym torem wyścigowym.

Kierowcy F1 powrócili tutaj w 1979 roku, biorąc udział w nie zaliczonym do mistrzostw świata wyścigu o Grand Prix Dino Ferrari. Wygrał go jadący za kierownicą Brabhama-Alfy Romeo Niki Lauda. Rok później w wyniku politycznych zawirowań Monza utraciła prawo do organizowania wyścigu o Grand Prix Włoch i impreza ta została przeniesiona właśnie na Imolę. Triumfatorem ponownie był kierowca Brabhama, Nelson Piquet. W 1981 roku GP Włoch powróciła na Monzę, jednak Bernie Ecclestone nie chciał rezygnować z wyścigu na Imoli i tak powstała Grand Prix San Marino (San Marino to niewielka republika w północnej części Włoch, oddalona od Imoli zaledwie o 50 mil).

Inauguracyjny wyścig o GP San Marino także wygrał Piquet, ale nie obyło się bez spektakularnej kraksy, z której tylko cudem cało wyszedł ojciec mistrza świata z 1997 roku, Jacques'a Villeneuve'a – Gilles. Wypadek wydarzył się na szybkim zakręcie tuż przed ostrym wirażem Tosa, a z prowadzonego przez Kanadyjczyka Ferrari zostały tylko strzępy. Zakręt ten został później nazwany jego imieniem. Rok 1982 to zacięta walka pomiędzy Villeneuve'em i drugim kierowcą Ferrari, Didierem Pironim. Francuz wbrew zaleceniom zespołu tuż przed metą wyprzedził swojego partnera i był to koniec dobrych stosunków pomiędzy nimi. Dwa tygodnie później Villeneuve zginął w wypadku na torze Zolder, natomiast Pironi będąc głównym faworytem do zdobycia tytułu nabawił się poważnej kontuzji nóg w wypadku na torze Hockenheim i musiał zakończyć karierę. W 1983 roku GP San Marino wygrał bliski przyjaciel Villeneuve'a, Patrick Tambay i dla całej ekipy Ferrari było to bardzo wzruszające wydarzenie, po którym popularność Imoli wśród fanów włoskiej stajni jeszcze bardziej wzrosła.

Po kraksie Villeneuve'a pechowym miejscem stał się inny szybki zakręt, Tamburello, na którym w 1987 roku rozbił się Piquet. Dwa lata później w tym samym miejscu toru Ferrari prowadzone przez Gerarda Bergera stanęło w płomieniach tuż po uderzeniu w bandę. Austriak został w porę wyciągnięty z wraku przez strażaków i uniknął poważniejszych obrażeń. Szczęścia nie miał jednak trzykrotny mistrz świata, Ayrton Senna, który w wyniku odniesionych obrażeń po wypadnięciu z toru na tym właśnie zakręcie zmarł 1 maja 1994 roku. Dzień wcześniej podczas kwalifikacji zginął również mało znany kierowca, Roland Ratzenberger, ale stało się to w innym miejscu toru. Przed następnym wyścigiem zakręt Tamburello został zamieniony na szykanę.

../img/artykuly/tory/imola_1994.gif
Układ toru obowiązujący do 1994 roku. Ilustracja: Motor Racing Circuits Database

Pomimo niezbyt chlubnej przeszłości Autodromo Enzo & Dino Ferrari (nazwany tak po śmierci Enzo w 1988 roku) cieszy się cały czas dużą popularnością. Włosi nie spieszą się jednak z modernizacją toru i standardem nie dorównuje on już wielu innym obiektom, na których ścigają się obecnie kierowcy F1. Bernie Ecclestone zapowiedział już, że w 2004 roku odbędzie się ostatni wyścig o Grand San Marino. Władze miasta nie zamierzają się jednak poddać bez walki i jest jeszcze nadzieja. Imola to średnio długi tor (4.933 km), wymagający po wprowadzeniu dodatkowych szykan dużej siły dociskowej. Bolidy rozpędzają się na nim do prędkości 325 km/h.

Zobacz także: informacje na temat najbliższego / ostatniego wyścigu na torze Imola.

Źródło: AutodromoImola.com, Formula 1 homepage of GP results & history, GrandPrix.com, Motor Racing Circuits Database
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca