F1 2017Australia  Chiny  Bahrajn  Rosja  Hiszpania  Monako  Kanada  Azerbejdżan  Austria  Wielka Brytania  Węgry  Belgia  Włochy  Singapur  Malezja  Japonia  USA  Meksyk  Brazylia  Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 112, najnowszy:
Monako okiem fana F1
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 38, najnowszy:
Rozmawiamy z Robinem Frijnsem - o Audi, Red Bullu i trudach Formuły 1
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 60, najnowszy:
Wyścig obejrzałem, rymem opisałem: Brazylia 2012
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 11, najnowszy:
'Mark Webber. Moja Formuła 1' - recenzja Wyprzedź Mnie!
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 26, najnowszy:
Niedoceniony mistrz świata - historia Damona Hilla (część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Catalunya

Historia torów, 2 maja 2004, wyświetlenia: 6437
Marek Roczniak<< | lista | >> | T- | T+
Pierwsze wyścigi samochodowe w Katalonii odbyły się już w 1908 roku na utworzonym z publicznych dróg torze o długości 27 km, nazwanym Baix Pendes. Start i meta znajdowały się w miejscowości Sitges, w której 15 lat później został wybudowany pierwszy permanentny tor wyścigowy. Był to nieregularny owal o długości 2 km z nachylonymi pod dużym kątem zakrętami. Odbył się na nim drugi w historii wyścig o Grand Prix Hiszpanii – pierwszy miał miejsce 10 lat wcześniej w Guadarramie, położonej 64 km na północny zachód od Madrytu. Brak funduszy szybko przyczynił się do upadku tego toru i w następstwie aktywność wyścigowa w Katalonii zanikła na kilka lat (w tym czasie miejscem wyścigu o Grand Prix Hiszpanii było miasto Basków, San Sebastian).

Na początku lat 30-tych ubiegłego wieku w górującym nad Barceloną Parku Montjuich został utworzony nowy tor, jednak początkowo wyścigi odbywały się na nim tylko do 1936 roku, w którym to roku wybuchła w Hiszpanii wojna domowa. Po 10 letniej przerwie wyścigi powróciły na ulice Barcelony i odbywały się na ponad 6-kilometrowym torze Pedralbes. Tam właśnie w 1951 roku odbył się pierwszy zaliczany do mistrzostw świata wyścig Formuły 1 o Grand Prix Hiszpanii. Była to kończąca sezon impreza, podczas której o tytuł mistrzowski rywalizowali między sobą Alberto Ascari (Ferrari) i Juan Manuel Fangio (Alfa-Romeo). Ekipa Ferrari zdecydowała się na użycie mniejszych kół niż zwykle i miała problemy z oponami, co umożliwiło Fangio wygranie zarówno wyścigu, jak i zdobycie mistrzostwa. Trzy lata później kierowcy Formuły 1 ponownie ścigali się na torze Pedralbes, jednak po tragedii na torze Le Mans w 1955 roku kwestia bezpieczeństwa stała się sprawą priorytetową i los tego obiektu był przesądzony.

../img/tory/pedralbes.jpg
Tor Pedralbes

W 1966 roku do łask powrócił tor usytuowany w Parku Montjuich. Przez trzy lata odbywały się na nim wyścigi Formuły 2, a w 1969 roku ponownie zagościła tu Formuła 1. Przez kilka lat wyścigi rozgrywane były na zmianę na wybudowanym niedaleko Madrytu torze Jarama i w Barcelonie, do czasu feralnej Grand Prix Hiszpanii w 1975 roku. Od samego początku tej imprezy kierowcy narzekali na bardzo niepewne ogrodzenie toru, jednak na znak protestu z udziału w wyścigu zrezygnował tylko Emerson Fittipaldi (McLaren). Jak łatwo można się domyślić, w trakcie wyścigu jeden z bolidów wpadł na ogrodzenie i przeleciał przez nie, trafiając wprost na kibiców. W efekcie zginęły cztery osoby, natomiast prowadzący bolid Hill-Ford Rolf Stommelen został poważnie ranny. Wyścig został w połowie przerwany i z tego względu zwycięzca, Jochen Mass (McLaren), otrzymał tylko połowę punktów należnych za zwycięstwo. Był to pierwszy tego typu przypadek w historii Formuły 1.

../img/tory/montjuich_park.jpg
Tor w Parku Montjuich

Po tym zdarzeniu tor w Parku Montjuich przeszedł do historii i do 1981 roku wyścigi odbywały się na torze Jarama. Potem nastąpiła czteroletnia przerwa, a od 1986 do 1990 roku wyścig o Grand Prix Hiszpanii rozgrywany był na używanym obecnie do testów przez zespoły Formuły 1 torze Jerez. Tymczasem w lutym 1989 roku na zlecenie katalońskiego parlamentu rozpoczęła się budowa nowoczesnego toru w położonej niedaleko Barcelony miejscowości Montmelo. Budowę, która została ukończona tuż przed inauguracyjnym wyścigiem we wrześniu 1991 roku, sfinansowały Royal Automovil Club de Catalunya, lokalny rząd i rada miejska Montmelo. Tym samym Formuła 1 na stałe powróciła do Katalonii.

Inauguracyjny wyścig na Circuit de Catalunya wygrał Nigel Mansell (Williams). Na szóstej pozycji finiszował debiutujący w sezonie 1991 Michael Schumacher (Benetton) i był to jego trzeci z rzędu i zarazem w karierze zarobek punktowy. W 1992 roku Niemiec był już drugi, natomiast zwycięstwo ponownie trafiło w ręce Mansella. W kolejnych latach także wygrywali kierowcy z zespołu Williams, Alain Prost i Damon Hill. Dopiero w 1995 roku starszy z braci Schumacherów stanął po raz pierwszy na najwyższym stopniu podium, powtarzając ten wyczyn także w następnym roku, ale już w barwach Ferrari. Było to pierwsze zwycięstwo będącej wówczas jeszcze w słabej formie włoskiej stajni, które zawdzięczała fenomenalnej jeździe Niemca w trudnych warunkach pogodowych. Na kolejne zwycięstwo ekipa Ferrari musiała czekać aż do 2001 roku, a w międzyczasie wygrywali Jacques Villeneuve (Williams) i aż trzykrotnie Mika Hakkinen (McLaren).

Obecnie tor Catalunya jest jednym z najważniejszych miejsc do testów. Ma to jednak pewną wadę, gdyż zespoły i kierowcy znają go na wylot i rozgrywane tu wyścigi są często niezbyt ciekawe. Jest to również zasługa tego, iż jest tu mało dogodnych miejsc do wyprzedzania. Sytuacja ta może jednak ulec zmianie, gdyż organizatorzy dokonali ostatnio pewnych zmian w układzie toru. Zaostrzony został między innymi znajdujący się na końcu drugiej pod względem długości prostej zakręt La Caixa. W wielu miejscach położono również nowy asfalt. Tor ten wymaga średniej siły dociskowej, a bardzo długa prosta startowa umożliwia bolidom rozwijanie prędkości około 325 km/h. Ze względu na szybkie zużycie opon kierowcy co najmniej dwukrotnie muszą odwiedzać boksy w trakcie wyścigu.

Zobacz także: informacje na temat najbliższego / ostatniego wyścigu na torze Catalunya.

Źródło: CircuitCat.com, Formula 1 homepage of GP results & history, GrandPrix.com, Motor Racing Circuits Database
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca