F1 2017Australia  Chiny  Bahrajn  Rosja  Hiszpania  Monako  Kanada  Azerbejdżan  Austria  Wielka Brytania  Węgry  Belgia  Włochy  Singapur  Malezja  Japonia  USA  Meksyk  Brazylia  Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 112, najnowszy:
Monako okiem fana F1
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 38, najnowszy:
Rozmawiamy z Robinem Frijnsem - o Audi, Red Bullu i trudach Formuły 1
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 60, najnowszy:
Wyścig obejrzałem, rymem opisałem: Brazylia 2012
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 11, najnowszy:
'Mark Webber. Moja Formuła 1' - recenzja Wyprzedź Mnie!
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 26, najnowszy:
Niedoceniony mistrz świata - historia Damona Hilla (część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Monte Carlo

Historia torów, 16 maja 2004, wyświetlenia: 6909
Marek Roczniak<< | lista | >> | T- | T+
Monako to niewielkie księstwo o powierzchni niespełna dwóch kilometrów kwadratowych, położone na francuskim wybrzeżu Morza Śródziemnego, na wschód od Nicei. Państwo to zachowuje niepodległość od 1346 roku i znane jest przede wszystkim z kasyn gry (pierwsze założone już w 1863 roku), co w połączeniu ze zniesieniem podatku dochodowego w 1869 roku zapoczątkowało stały napływ zamożnych cudzoziemców. Obecnie chce tu mieszkać tak wielu ludzi, iż średnia gęstość zaludnienia wynosi aż 16 tysięcy osób na kilometr kwadratowy. Do stworzenia olśniewającego wizerunku księstwa Monako, które położone jest w wyjątkowo malowniczej scenerii, przyczyniła się posiadająca fabryki papierosów zamożna rodzina Noghesów. W 1909 roku Alexandre Noghes został prezydentem klubu Sport Automobile Velocipedique Monegasque (SAVM), zrzeszającego lokalnych kierowców i rowerzystów. Zaproponował on utworzenie rajdu samochodowego, który miał rozpoczynać się w różnych miejscach na terenie Europy i kończyć w stolicy Monako, Monte Carlo. Impreza ta po raz pierwszy odbyła się w styczniu 1911 roku, a zwycięzca został wyłoniony na podstawie oceny elegancji samochodu i stanu, w jakim znajdował się on po dotarciu do mety. Po opublikowaniu wyników wybuchł oczywiście skandal, jednak mimo to impreza była dosyć udana, a zasady wkrótce zostały zmienione na bardziej stosowne.

W 1925 roku SAVM został przeistoczony w Automobile Club de Monaco, a trzy lata później syn Alexandrego Noghesa, Anthony, zasugerował zorganizowanie w Monako wyścigu rangi Grand Prix. Pomysł ten spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem przez rządzącego wówczas Księcia Louisa II z rodu Grimaldich i w 1929 roku odbyła się pierwsza Grand Prix Monako. Wyścig ten wygrał tajemniczy Brytyjczyk "W.Williams" za kierownicą Bugatti. W 1933 roku Achille Varzi (Bugatti) i Tazio Nuvolari (Alfa-Romeo) stoczyli jeden z najwspanialszych pojedynków na ulicach Monte Carlo, a rok później niespodziewane zwycięstwo odniósł młody kierowca Ferrari, Guy Moll. Ze względu na II Wojnę Światową nastąpiła blisko 10-letnia przerwa w organizowaniu wyścigów, które zostały wznowione w 1948 roku, ale początkowo z niewielkim sukcesem. Dopiero w 1955 Grand Prix Monako odzyskała swój dawny blask. Wyścig ten wygrał Maurice Trintignant (Ferrari), po tym jak Alberto Ascari (Lancia) 20 okrążeń przed końcem rozbił się i wylądował w zatoce. Włoch cudem uniknął poważniejszych obrażeń, jednak tydzień później nie miał już tyle szczęście, gdyż zginął podczas testów na torze Monza.

../img/artykuly/tory/monte_carlo_orig.gif
Pierwotny układ toru. Ilustracja: Motor Racing Circuits Database

Ze względu na swoją naturę usytuowany na krętych uliczkach Monte Carlo tor kładzie przede wszystkim nacisk na umiejętności kierowcy. Dlatego zwykle wygrywają tu najlepsi, nawet jeśli nie dysponują w danym momencie najszybszym bolidem. Najwięcej zwycięstw ma na swoim koncie Ayrton Senna, który w latach 1987-1993 triumfował tu aż sześciokrotnie, z czego pięć razy z rzędu. Brazylijczyk przeskoczył dwukrotnego mistrza świata Grahama Hilla, który w latach 60 ubiegłego stulecia wygrywał pięciokrotnie, zyskując w ten sposób przydomek Mister Monako. Tyle samo razy na najwyższym stopniu podium stawał również Michael Schumacher, który jest obecnie jedynym kandydatem do pobicia rekordu ustanowionego przez Sennę, o ile wcześniej nie zakończy swojej kariery. Kolejnym kierowcą na liście najczęściej wygrywających jest Alain Prost z czterema zwycięstwami, natomiast trzykrotnie na najwyższym stopniu podium stawali Stirling Moss i Jackie Stewart.

Grand Prix Monako sprawiło także wiele niespodzianek. W 1972 roku Jean-Pierre Beltoise (BRM) całkowicie zdominował wyścig w strugach deszczu, ale było to jego jedyne zwycięstwo w karierze. Dziesięć lat później ku własnemu zdziwieniu Riccardo Patrese (Brabham) także odniósł pierwsze zwycięstwo. Był to bardzo dziwny wyścig, gdyż z różnych powodów tuż przed końcem jazdę kończyli kolejni liderzy: Prost (Renault), Didier Pironi (Ferrari), Andrea de Cesaris (Alfa-Romeo) i Derek Daly (Williams). Patrese także nie uniknął błędu i kiedy przekroczył linię mety był święcie przekonany, że wyścig wygrał kto inny. Podobny przebieg miała także Grand Prix Monako w 1996 roku, kiedy to jedyne jak dotąd zwycięstwo odniósł Olivier Panis (Ligier). Wyścig ten ukończyło dosłownie trzech kierowców.

Wielu ludzi twierdzi, że jest to bardzo niebezpieczny tor, jednak jak dotąd zginął tu tylko jeden kierowca, Lorenzo Bandini, a miało to miejsce w 1967 roku. Włoch popełnił błąd podczas pokonywania szykany i prowadzone przez niego Ferrari przewróciło się do góry kołami, a następnie stanęło w płomieniach. Pożar został ugaszony i Bandini znalazł się w szpitalu, ale kilka dni później zmarł w wyniku odniesionych obrażeń. Podobny los mógł również spotkać kierowcę Saubera, Karla Wendlingera, który zaledwie dwa tygodnie po śmierci Senny w 1994 roku rozbił się w tym samym miejscu co Bandini. Austriak doznał poważnych obrażeń głowy i chociaż udało mu się z tego wyjść, to jednak nigdy nie powrócił do dawnej formy.

Obecny układ toru jest niemal taki sam jak w 1929 roku. Zmiany, jakich dokonano od inauguracyjnej Grand Prix Monako, to wybudowanie tunelu pod hotelem Loews i przeprofilowanie odcinka od Tabac do La Rascasse w związku z wybudowaniem basenu pływackiego w 1973 roku. Ponadto w ramach poprawy bezpieczeństwa w późniejszym okresie zacieśniono zakręty Ste Devote i Rascasse, a 1986 roku modyfikacji uległa znajdująca się tuż za tunelem szykana. Obecnie największą wadą tego toru jest brak boksów z prawdziwego zdarzenia, co bardzo utrudnia pracę mechanikom. Sytuacja ta wkrótce ulegnie jednak zmianie, gdyż budowany jest już nowy, piętrowy kompleks boksów. Cała modernizacja, w skład której wchodzi poszerzenie nabrzeża, powinna być ukończona w 2006 roku.

Z punktu widzenia kierowców i widzów największą wadą toru w Monte Carlo jest jednak praktycznie całkowity brak możliwości wyprzedzania. Z tego względu wyścigi w Monako często przypominają procesję. Nie zmienia to jednak faktu, iż jest to zawsze wyjątkowa impreza, której towarzyszy wielkie zainteresowanie i splendor. Każdego roku można zobaczyć tu wiele znanych osobistości i po prostu trudno wyobrazić sobie Formułę 1 bez tego wyścigu.

Zobacz także: informacje na temat najbliższego / ostatniego wyścigu na torze Monte Carlo.

Źródło: ACM.mc, Formula 1 homepage of GP results & history, GrandPrix.com, Motor Racing Circuits Database
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca