F1 2017Australia  Chiny  Bahrajn  Rosja  Hiszpania  Monako  Kanada  Azerbejdżan  Austria  Wielka Brytania  Węgry  Belgia  Włochy  Singapur  Malezja  Japonia  USA  Meksyk  Brazylia  Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 112, najnowszy:
Monako okiem fana F1
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 38, najnowszy:
Rozmawiamy z Robinem Frijnsem - o Audi, Red Bullu i trudach Formuły 1
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 60, najnowszy:
Wyścig obejrzałem, rymem opisałem: Brazylia 2012
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 11, najnowszy:
'Mark Webber. Moja Formuła 1' - recenzja Wyprzedź Mnie!
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 26, najnowszy:
Niedoceniony mistrz świata - historia Damona Hilla (część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Nurburgring

Historia torów, 23 maja 2004, wyświetlenia: 8797
Marek Roczniak<< | lista | >> | T- | T+
Używany obecnie przez kierowców Formuły 1 Nurburgring to zaledwie mały fragment legendarnego toru wyścigowego, który początkowo składał się z dwóch oddzielnych sekcji: Północnej Pętli (Nordschleife) o długości 22.8 km i znacznie krótszej, 7.5-kilometrowej Południowej Pętli (Sudschleife). To właśnie Południowa Pętla została w późniejszym okresie przeistoczona w obecny tor Grand Prix, ale zacznijmy od samego początku. Nurburg to niewielka miejscowość, położona na lesistych wzgórzach Eifel plateau w zachodniej części Niemiec, ponad którą wznoszą się okazałe ruiny zamku z XII wieku. Pomysł stworzenia w tej okolicy toru wyścigowego zrodził się już w 1907 roku, jednak na drodze do jego realizacji stanęła wówczas I Wojna Światowa. Po wojnie powrócono do tego projektu, gdyż był to doskonały sposób na sprowadzenie turystów i zmniejszenie szerzącego się bezrobocia. Głównym pomysłodawcą oryginalnego toru o łącznej długości ponad 28 km był komisarz dystryktu Eifel, Dr Otto Creutz. Idea spodobała się ówczesnemu burmistrzowi Kolonii, Konradowi Adenauerowi (późniejszy Kanclerz Niemiec Zachodnich), który zdołał przekonać lokalne władze do wyłożenia 15 milionów DM na jej realizację. Armia 25 tysięcy robotników rozpoczęła budowę w 1925 roku i w dwa lata powstał tor mający w sumie 174 zakręty oraz ponad dwukilometrową prostą startową. W miejscu łączącym obie pętle wybudowane zostały pokaźnych rozmiarów boksy i trybuny.

Trudno jest w kilku słowach scharakteryzować "Stary Ring", czyli właściwie samą Północną Pętlę, gdyż z pełnej wersji toru korzystano tylko do 1929 roku. Składa się ona z wielu wymagających zakrętów, w tym jednego nachylonego pod pewnym kątem. Orientację utrudniają dodatkowo częste zmiany elewacji (różnica pomiędzy najniższym i najwyższym punktem wynosi aż 600 m), przez które nie widać wyjścia z wielu zakrętów. Wszystko to w niewielkiej odległości od drzew, gdyż wokół całego toru ciągnie się las. To właśnie dlatego obiekt ten zyskał sobie przydomek "Zielone Piekło". Wystarczy przytoczyć wypowiedź trzykrotnego mistrza świata, Jackiego Stewarta: „Nic nie dało mi takiej satysfakcji, jak zwycięstwo na Nurburgringu, ale mimo to zawsze się bałem. Nigdy nie byłem pewny, czy wrócę stąd do domu”. Tak czy inaczej jest to wyjątkowy tor, wokół którego narosła wielka legenda. Dziś Północna Pętla wykorzystywana jest już tylko przez zapaleńców motoryzacji. Takich ludzi jest jednak wielu, zwłaszcza, że za stosunkową niewielką opłatą każdy może się przekonać na własnej skórze, jak wygląda jazda po tak wymagającym torze.

../img/artykuly/tory/nurburgring_full.jpg
Północna Pętla z widocznym na dole obecnym układem toru. Ilustracja: Nuerburgring.de

Wróćmy do historii i najbardziej pamiętnych wyścigów. Inauguracyjny wyścig o Grand Prix Niemiec, rozegrany tutaj w lecie 1927 roku, wygrał Otto Merz za kierownicą Mercedesa-Benza. W 1935 roku jedno ze swoich najwspanialszych zwycięstw dla Alfy-Romeo odniósł Tazio Nuvolari, a niespełna 20 lat później niespotykanym duchem walki wykazał się najbardziej uznany kierowca z tamtego okresu, Juan Manuel Fangio (Maserati). Argentyńczyk po dosyć wolnym postoju w boksach spadł na trzecie miejsce, ale od razu ruszył w pogoń za kierowcami Lancii-Ferrari, wyprzedzając obydwu na przedostatnim okrążeniu. W ten właśnie sposób Fangio zdobył swój piąty i zarazem ostatni tytuł mistrzowski. W 1968 roku przyszła kolej na dominację wspomnianego wcześniej Jackiego Stewarta (Matra-Cosworth), który w trudnych warunkach pogodowych (deszcz i mgła) uzyskał czterominutową przewagę nad innym mistrzem świata, Grahamem Hillem (Lotus-Cosworth).

Kwestia bezpieczeństwa musiała być w końcu podniesiona, jednak problem polegał na tym, iż takiego toru po prostu nie dało się uczynić bezpiecznym. Mimo to na początku lat 70 ubiegłego stulecia podjęto pewne próby zwiększenia bezpieczeństwa poprzez wzniesienie w niektórych miejscach barierek i utworzenie poboczy. Na niewiele się to jednak zdało i w 1976 roku Niki Lauda (Ferrari) namawiał innych kierowców do zbojkotowania wyścigu. Większość była przeciw i bojkot nie doszedł do skutku, natomiast Austriak jak na złość rozbił się i uległ poważnym poparzeniom. Swoje życie zawdzięczał tylko i wyłącznie ofiarności kilku kierowców, którzy w porę wyciągnęli go z płonącego wraku. Tym samym noszący do dzisiaj ślady tamtej tragedii Lauda w końcu osiągnął swój cel, gdyż pod koniec roku sprawująca wówczas kontrolę nad Formułą 1 Międzynarodowa Komisja Sportów wycofała licencję dla toru Nurburgring.

Inne wyścigi rangi międzynarodowej na "Starym Ringu" odbywały się jeszcze przez sześć kolejnych lat, a ostatnią rozegraną tu imprezą był 1000-kilometrowy wyścig samochodów sportowych, który odbył się w maju 1982 roku. W międzyczasie rozpoczęły się prace nad stworzeniem nowej, cztery i półkilometrowej wersji toru Nurburgring. Powstała ona częściowo z Południowej Pętli i początkowo nie cieszyła się zbyt wielkim zainteresowaniem, chociaż tuż po ukończeniu zorganizowany został na niej wyścig z udziałem wielu znanych kierowców. Wśród 20 zawodników, którzy zasiedli za kierownicami identycznych Mercedesów 190E, znaleźli się między innymi Niki Lauda, Keke Rosberg, Alain Prost, Alan Jones, John Watson, Ayrton Senna, Jody Scheckter, James Hunt, Stirling Moss i Jack Brabham. Pierwszy wyścig Formuły 1 na "Nowym Ringu" – Grand Prix Europy, odbył się w 1984 roku, a zwyciężył w nim jadący McLarenem Alain Prost. W następnym roku wyścig otrzymał nazwę Grand Prix Niemiec, ale był to jedyny taki przypadek w historii tego toru. Wówczas triumfował kierowca Ferrari, Michele Alboreto.

Niewielka popularność spowodowała, iż po 1985 roku tor Nurburgring zniknął z kalendarza Formuły 1 na 10 lat. Dopiero sukces odniesiony przez Michaela Schumachera, pochodzącego z oddalonej o zaledwie 60 kilometrów miejscowości Kerpen spowodował ponowny wzrost zainteresowania tym obiektem i od 1995 roku nieprzerwanie odbywa się tu jedna z rund mistrzostw świata Formuły Jeden. Pierwszy po dłuższej przerwie wyścig wygrał oczywiście Michael Schumacher (Benetton), pokonując zaledwie trzy okrążenia przed metą Jeana Alesiego (Ferrari). W 1996 roku pierwsze w karierze zwycięstwo odniósł Jacques Villeneuve (Williams). Przez kolejne dwa lata wyścig na torze Nurburgring nosił dosyć egzotyczną nazwę Grand Prix Luksemburga, a wygrywali go drugi raz z rzędu Villeneuve i Mika Hakkinen (McLaren). W 1999 roku powrócono jednak do nazwy Grand Prix Europy, a dosyć nieoczekiwanym triumfatorem tego wyścigu, któremu towarzyszyła zmienna pogoda, został Johnny Herbert (Stewart). Było to jedyne zwycięstwo w całej historii stajni założonej przez zwycięzcę wyścigu na "Starym Ringu" z 1968 roku. Michael Schumacher wygrywał tu w sumie trzykrotnie, z czego dwa razy już jako kierowca Ferrari. Ponadto na najwyższym stopniu podium stawali również drugi kierowca włoskiej stajni, Rubens Barrichello, a także młodszy z braci Schumacherów, Ralf (Williams).

W 2002 roku przeprowadzona została niewielka modernizacja toru, polegająca na utworzeniu sekcji stadionowej (Mercedes Arena) w okolicy pierwszego zakrętu, który dla ułatwienia wyprzedzania został znacznie zaostrzony. Po modyfikacji długość toru wzrosła do ponad pięciu kilometrów. W obecnej konfiguracji Nurburgring wymaga dosyć dużej siły dociskowej, a odbywające się tutaj wyścigi często charakteryzują się zmiennymi warunkami pogodowymi, co jest typowe dla tego regionu. Podsumowując, "Nowy Ring" z pewnością jest zaledwie cieniem swojego starszego brata, jednak dzięki niemu legenda toru Nurburgring nie odchodzi w zapomnienie.

Zobacz także: informacje na temat najbliższego / ostatniego wyścigu na torze Nurburgring.

Źródło: Fact Index, Formula 1 homepage of GP results & history, GrandPrix.com, Nuerburgring.de
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca