F1 2017Australia  Chiny  Bahrajn  Rosja  Hiszpania  Monako  Kanada  Azerbejdżan  Austria  Wielka Brytania  Węgry  Belgia  Włochy  Singapur  Malezja  Japonia  USA  Meksyk  Brazylia  Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 112, najnowszy:
Monako okiem fana F1
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 38, najnowszy:
Rozmawiamy z Robinem Frijnsem - o Audi, Red Bullu i trudach Formuły 1
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 60, najnowszy:
Wyścig obejrzałem, rymem opisałem: Brazylia 2012
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 11, najnowszy:
'Mark Webber. Moja Formuła 1' - recenzja Wyprzedź Mnie!
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 26, najnowszy:
Niedoceniony mistrz świata - historia Damona Hilla (część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Adelaide

Historia torów, 27 maja 2010, wyświetlenia: 8770
Maciej 'Semai' Tydda<< | lista | >> | T- | T+
Pomysł sprowadzenia wyścigu grand prix do tego miasta zrodził się na początku lat 80. XX wieku w głowie lokalnego biznesmena Billa O'Gormana. Chciał on zmienić image miasta, które odbierane było jako spokojne, ale jednak nudne miejsce – w przeciwieństwie do Sydney czy Melbourne. Uzyskawszy wsparcie lokalnych władz, O'Gorman udał się na negocjacje z Berniem Ecclestone'em, a ich efektem było podpisanie 7-letniego kontraktu.

../img/tory/adelaide.jpg
Układ toru Adelaide wykorzystywany przez Formułę 1

Na lokalizację toru wybrano centrum miasta. Trasa przebiega w znacznej części przez dzielnicę parkową, okalającą centrum biznesowe Adelajdy. Aby tor nabrał pełnego kształtu, konieczne było jednak wybudowanie nowej asfaltowej sekcji, przecinającej tor wyścigów konnych.

Z uwagi na charakter samego wydarzenia, budynki na padoku są wznoszone specjalnie na wyścigi (należy nadmienić, że obecnie na torze w Adelajdzie ścigają się m.in. australijskie V8 Supercars, choć na nieco krótszej wersji) i rozbierane zaraz po nich.

Przed pierwszym GP, rozegranym w roku 1985, podniosły się głosy ekologów sprzeciwiających się takiej lokalizacji toru. Ich zdaniem miało się to przyczynić do całkowitego zaniku życia w parku. Rzeczywistość była jednak całkiem inna. W istocie natężenie ruchu samochodowego w trakcie weekendu GP było mniejsze niż zazwyczaj.

Wracając jednak do samych wyścigów, Adelajdzie przyznano miejsce na końcu kalendarza mistrzostw świata. W 1985 roku losy tytułu zostały już rozstrzygnięte wcześniej, co pozwoliło kierowcom i zespołom cieszyć się jazdą po tym torze. Z powodu takiego umieszczenia w kalendarzu, przez lata GP rozgrywane w Adelajdzie cieszyło się opinią "wielkiej imprezy". Tytułem uzupełnienia, wyścig w 1985 roku wygrał Keke Rosberg, dla którego było to też ostanie zwycięstwo w karierze.

Jednakże w następnych latach Adelajda była już miejscem, gdzie rozstrzygały się losy tytułów. Rok po sielankowej inauguracji, o tytuł walczyli Nigel Mansell, Nelson Piquet oraz Alain Prost. Nad dwoma ostatnimi, Mansell miał aż siedem punktów przewagi, co przy ówczesnym systemie punktacji (9-6-4-3-2-1) dawało im tylko czysto matematyczne szanse na tytuł. Jednakże na 63 okrążeniu…



Ten incydent umożliwił Prostowi zgarnięcie mistrzostwa dzięki wygranemu wyścigowi.

Zakończenie sezonu 1991 sprezentowało wszystkim wielkie oberwanie chmury. Wyścig przerwano już po 14 okrążeniach i widnieje on w annałach jako najkrótszy w historii F1.

Podobnie jak Rosberg, swoje ostatnie zwycięstwo w F1 w Adelajdzie odniósł też legendarny Ayrton Senna (w 1993 roku).

W roku 1994 o tytuł walczyli Damon Hill i Michael Schumacher. Zdominowali oni mistrzostwa, a po GP Japonii (rozegranym na torze Suzuka) Hill tracił do Schumachera tylko 1 punkt. W Adelajdzie, na 35 okrążeniu Schumacher wypadł z trasy, gdy tuż za nim znajdował się Hill. Całe wydarzenie prezentowało się następująco:



Jak widać był to koniec wyścigu dla obu panów, a pierwszy w karierze tytuł zdobył słynny Niemiec. Podobnie jak na Sennę po GP Japonii AD 1990, na Schumachera spadła fala krytyki i oskarżeń o celowe spowodowanie tej kolizji. Oskarżenia niebezpodstawne, jeśli weźmie się pod uwagę także wybryki, które miały miejsce w następnych latach (słynna kolizja z Villeneuve'em w 1997 roku, po której Schumachera wykluczono z klasyfikacji mistrzostw, czy też zablokowanie toru w Monaco w 2006 roku, aby uniemożliwić wykonanie szybkiego okrążenia w kwalifikacjach Fernando Alonso).

Rywalizacja w 1995 roku została poprzedzona przez potężny wypadek Miki Hakkinena. Przyszły mistrz świata uderzył w bariery podczas piątkowych kwalifikacji po tym, jak zawiodła opona w jego bolidzie. Życie Finowi uratowała natychmiastowa interwencja służb medycznych. Wypadek ten był także jedną z przyczyn kolejnych zmian w przepisach dot. bezpieczeństwa w F1 w następnym sezonie.

Ostatni wyścig na torze ulicznym w Adelajdzie z pewnością lepiej wspomina Damon Hill. Po incydencie z Schumacherem w poprzednim roku, tym razem Brytyjczyk ukończył wyścig na pierwszym miejscu.

Rok później zadebiutował nowy uliczny obiekt w Melbourne, który gości Grand Prix Australii do dziś.

Źródło: Wikipedia 1, Wikipedia 2, GranPrix.com
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Falarek, 27.05.2010 16:48[!]
Można by jeszcze dodać że wyścig w Adelajdzie w 1991 jest zapisany w kronikach F1 jako najkrótszy wyścig w historii przerwany po 14 okrążeniach z powodu potężnej ulewy.
SirKamil, 27.05.2010 16:56[!]
'Miki Hakkinena'
true, jedno k
artur_fan_f1, 27.05.2010 17:11[!]
świetny artykuł. miło się czyta :)
Corte, 27.05.2010 17:11[!]
graty za ten artykuł :) naprawdę świetny ;)
Kajek, 27.05.2010 17:12[!]
Semai widze lubi Adelajde ;)
biCampeon, 27.05.2010 17:12[!]
SirKamil - Miki Hakkinena :P
Semai, 27.05.2010 17:18[!]
@ Falarek: "dodatek' przesłany do Maraza.
Maraz, 27.05.2010 17:37[!]
Głupio mi to przyznać, ale nie wiedzieć czemu coś mi strzeliło do głowy, że Hakkinen ma na imię Miki i odruchowo poprawiłem w tekście przed wstawieniem na stronę na odmienioną formę - Mikiego. Nawet miałem zacząć teraz tłumaczyć, że Mikiego jest poprawną odmianą... @_@ Sorry - tyle mogę dodać :)
Piotrek15, 27.05.2010 17:53[!]
fajny tor, z całkiem długą prostą(oczywiście mówię tu o starej konfiguracji).
dmaot malach, 27.05.2010 19:25[!]
Dobra robota :)
jenny_s, 27.05.2010 19:37[!]
Pozostaje tylko dodać, że wyścig w 1991 był pierwszą wygraną Senny w Australii w Jego karierze.
Sar trek, 27.05.2010 23:10[!]
Super artykuł, miło się czyta (i ogląda), jak również świetny tor. Nigdy nie widziałem na nim wyścigu, ale tor jest fajny. Ciekawa konfiguracja i otoczenie.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca