F1 2017Australia  Chiny  Bahrajn  Rosja  Hiszpania  Monako  Kanada  Azerbejdżan  Austria  Wielka Brytania  Węgry  Belgia  Włochy  Singapur  Malezja  Japonia  USA  Meksyk  Brazylia  Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 112, najnowszy:
Monako okiem fana F1
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 38, najnowszy:
Rozmawiamy z Robinem Frijnsem - o Audi, Red Bullu i trudach Formuły 1
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 60, najnowszy:
Wyścig obejrzałem, rymem opisałem: Brazylia 2012
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 11, najnowszy:
'Mark Webber. Moja Formuła 1' - recenzja Wyprzedź Mnie!
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 26, najnowszy:
Niedoceniony mistrz świata - historia Damona Hilla (część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Magny-Cours

Historia torów, 27 czerwca 2004, wyświetlenia: 6309
Marek Roczniak<< | lista | >> | T- | T+
Magny-Cours to niewielka wioska, położona 10 kilometrów na południowy zachód od miejscowości Nevers w centralnej Francji. W latach 60-tych ubiegłego stulecia burmistrz Magny-Cours, Jean Bernigaud, postanowił wybudować tor wyścigowy na znajdującej się niedaleko wioski farmie, na terenie której podczas I Wojny Światowej zorganizowany był szpital polowy. Na początku tor otrzymał nazwę tragicznie zmarłego podczas wyścigu na niemieckim torze AVUS francuskiego kierowcy, Jeana Behry. W pierwotnej konfiguracji tor ten miał zaledwie dwa kilometry długości, a do jego spopularyzowania przyczyniła się utworzona tutaj szkoła dla kierowców wyścigowych, nosząca nazwę Winfield. Założył ją sam Bernigaud w 1963 roku, z pomocą Jeana Lucasa i Gerarda Combaca, a przez jej progi w latach 70 i 80-tych przewinęło się wielu znanych francuskich kierowców, między innymi Patrick Depailler, Jean-Pierre Jarier i Jacques Laffite.

../img/artykuly/tory/magny-cours_orig.gif
Pierwotny układ toru. Ilustracja: Motor Racing Circuits Database

W związku z gwałtownym rozwojem sportów motorowych we Francji, pod koniec lat 60-tych Bernigaud zdecydował się na dobudowanie nowego toru, który mógł być używany oddzielnie, ale w połączeniu z pierwotnym torem tworzył obiekt o całkowitej długości 3.85 km. Inauguracja nowego toru odbyła się 1 maja 1971 roku. Bernigaud wkrótce zmarł, natomiast tor został przekazany w ręce lokalnego klubu motoryzacyjnego, ASA Nivernais. Wdowa po Bernigaudzie, Jacqeline, miała jednak nadal sporo do powiedzenia w kwestiach administracyjnych. W ramach stworzenia środowiska motoryzacyjnego w tym regionie, wokół toru zostały wybudowane fabryki. Powstały wówczas dwie najbardziej znane w kompleksie Magny-Cours firmy: Automobiles Martini (późniejszy zespół Formuły 1) i ORECA.

../img/artykuly/tory/magny-cours_71.gif
Układ toru wprowadzony w 1971 roku. Ilustracja: Motor Racing Circuits Database

Pod koniec lat 70-tych na torze Magny-Cours odbyła się pierwsza międzynarodowa impreza, a był nią wyścig zaliczany do Europejskich Mistrzostw w Formule 3. Po rozwiązaniu tej serii w 1984 roku tor popadł jednak w ruinę i stan ten utrzymał się do 1988 roku, kiedy to kontrolę nad torem przejęły władze regionu Nievre. Rada Generalna Nievre zapoczątkowała wielki projekt, mający na celu przekształcenie Magny-Cours w strefę industrialną o nazwie Technopole. Projekt zyskał szybko poparcie ówczesnego prezydenta Francji, Francoisa Mitterranda, a także ministra finansów, Pierra Beregovoya, będącego jednocześnie burmistrzem Nevers.

Tor został gruntownie zmodernizowany, łącznie ze zmianą układu zakrętów. W przeprojektowanie toru zaangażowani byli Jacques Laffite i Rene Arnoux. Na życzenie tychże kierowców kilka zakrętów "zapożyczono" z innych znanych torów. I tak w nowym układzie Magny-Cours znalazł się ostry nawrót z ulicznego toru w Adelajdzie (Australia), dwie szybkie szykany z torów Imola i Nurburgring, a także dwa następujące po sobie szybkie zakręty z portugalskiego toru Estoril. Plan modernizacji zakładał również wybudowanie obok toru muzeum sportów motorowych i pola golfowego, a także dobudowanie nowego odcinka autostrady i powiększenie znajdującego się w pobliżu niewielkiego lotniska Nevers-Fourchambault. W strefie Technopole wprowadzono ulgi podatkowe, co miało zachęcić czołowe francuskie stajnie do osiedlenia się w tym regionie. Jako pierwszy przeprowadził się tu zespół Ligier (od 1997 roku Prost), a w późniejszym okresie tor Magny-Cours stał się również domem dla zespołów SNBE Snobeck i Apomatox.

../img/artykuly/tory/magny-cours_91.gif
Układ toru wprowadzony w 1991 roku. Ilustracja: Motor Racing Circuits Database

Wkrótce po modernizacji sprawujące kontrolę nad torem władze regionu Nievre postarały się o przeniesienie tutaj Grand Prix Francji, która nieprzerwanie od 1985 roku odbywała się na używanym obecnie do testów torze Paul Ricard. Inauguracyjny wyścig Formuły 1 na torze Magny-Cours odbył się w 1991 roku, a wygrał go Nigel Mansell, powtarzając to osiągnięcie również w kolejnym roku. Trzecie zwycięstwo dla zespołu Williams zapewnił Alain Prost, po czym w latach 1994-95 nastąpiła dominacja zespołu Benetton i Michaela Schumachera. Po przejściu Niemca do stajni Ferrari, Damon Hill wywalczył czwarte zwycięstwo dla Williamsa, ale kolejne dwa lata znów należały do Schumachera. W 1999 roku sensacyjne zwycięstwo w strugach deszczu odniósł inny niemiecki kierowca, Heinz-Harald Frentzen (Jordan), zawdzięczając to trafnie dobranej do panujących warunków strategii. W następnym roku przyszła kolej na pierwsze zwycięstwo dla zespołu McLaren, wywalczone przez Davida Coultharda. Lata 2001-02 to kolejne dwa zwycięstwa dla Schumachera, który łącznie na tym torze triumfował aż sześć razy.

Przed wyścigiem w 2003 roku znaczącym modyfikacjom uległ ostatni fragment toru. Zmiany miały na celu stworzenie dogodnego miejsca do wyprzedzania, co osiągnięto poprzez wydłużenie ostatniej prostej i zakończenie jej ostrym wirażem w prawo. Ponadto wyprostowany został wjazd do boksów, a na prostą startową prowadziła zupełnie nowa szykana. Na takiej wersji toru triumfował Ralf Schumacher, zapewniając tym samym zespołowi Williams piąte zwycięstwo w Magny-Cours. W listopadzie tego roku władze regionu Nievre niespodziewanie zapowiedziały odwołanie kolejnego wyścigu na tym obiekcie, gdyż nie były w stanie go sfinansować. Do akcji wkroczył wówczas francuski minister sportu, Jean-Francois Lamour, który wraz z nowym organizatorem (Francuska Federacja Sportów Samochodowych) doprowadził do ponownego umieszczenia tej imprezy w kalendarzu wyścigów Formuły 1 na rok 2004.

Zobacz także: informacje na temat najbliższego / ostatniego wyścigu na torze Magny-Cours.

Źródło: MagnyF1.com, Formula 1 homepage of GP results & history, GrandPrix.com, Motor Racing Circuits Database
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca