F1 2017Australia  Chiny  Bahrajn  Rosja  Hiszpania  Monako  Kanada  Azerbejdżan  Austria  Wielka Brytania  Węgry  Belgia  Włochy  Singapur  Malezja  Japonia  USA  Meksyk  Brazylia  Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 112, najnowszy:
Monako okiem fana F1
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 38, najnowszy:
Rozmawiamy z Robinem Frijnsem - o Audi, Red Bullu i trudach Formuły 1
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 60, najnowszy:
Wyścig obejrzałem, rymem opisałem: Brazylia 2012
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 11, najnowszy:
'Mark Webber. Moja Formuła 1' - recenzja Wyprzedź Mnie!
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 26, najnowszy:
Niedoceniony mistrz świata - historia Damona Hilla (część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Silverstone

Historia torów, 4 lipca 2004, wyświetlenia: 6897
Marek Roczniak<< | lista | >> | T- | T+
W czasie II Wojny Światowej w hrabstwie Northamptonshire (Wielka Brytania) powstało wiele lotnisk wojskowych, będących bazą wypadową dla brytyjskich i amerykańskich eskadr bombowców, przeprowadzających naloty na hitlerowskie Niemcy. Po wojnie większość baz popadła w ruinę i słuch o nich zaginął. Tymczasem baza treningowa w Silverstone, która raczej nie zyskała specjalnej sławy, stała się obiektem zainteresowania entuzjastów wyścigów samochodowych. Wokół bazy znajdowało się wiele posiadłości wiejskich i legenda głosi, iż jeden z pierwszych wyścigów, jeszcze bez żadnego nadzoru, zakończył się przedwcześnie, gdy jeden z uczestników wpadł na owcę... Pod koniec lat 40-tych ubiegłego stulecia Royal Automobile Club (RAC) zaczął rozglądać się za miejscem, w którym można by zorganizować wyścig o Grand Prix Wielkiej Brytanii. Silverstone wydawało się być doskonałym miejscem, gdyż długie pasy startowe i drogi do kołowania niewielkim nakładem kosztów można było przeistoczyć w szybki tor wyścigowy.

Pierwszy oficjalny układ toru o długości blisko sześciu kilometrów, z wyglądu przypominał klepsydrę. Trasę przejazdu wyznaczały bele siana, natomiast prowizoryczne boksy zostały usytuowane w okolicy obecnego zakrętu Farm. Pomimo tej całej prymitywności inauguracyjny wyścig w 1948 okazał się wielkim sukcesem, gdyż zmęczeni wojennymi zmaganiami Brytyjczycy byli spragnieni rozrywki i licznie przybyli na tor. Wyścig ten wygrał Włoch Gigi Villoresi, pokonując swojego rodaka, Alberto Ascariego. W 1949 roku zmieniono układ zakrętów. Tor został skrócony do niewiele ponad czterech i pół kilometra i z wyglądu przypominał już obecny układ zakrętów. Tego roku odbyły się dwa wyścigi: pierwszy na wiosnę, a drugi w lecie, znany jako Daily Express International Trophy.

../img/artykuly/tory/silverstone_orig.gif
Pierwotny układ toru. Ilustracja: Motor Racing Circuits Database

W 1950 roku utworzone zostały Mistrzostwa Świata Formuły 1 i na miejsce inauguracyjnego wyścigu został wybrany właśnie tor Silverstone. Zmaganiom przyglądał się sam Król Jerzy VI, a o zwycięstwo rywalizowali między sobą kierowcy Alfy Romeo – Giuseppe Farina, Luigi Fagiola i Reg Parnell, przekraczając linię mety w takiej właśnie kolejności. Farina został także pierwszym oficjalnym Mistrzem Świata Formuły 1. Rok później tor został przekazany w ręce obecnego właściciela, British Racing Drivers' Club (BRDC), którego jednym z pierwszych posunięć było przeniesienie boksów pomiędzy zakręty Woodcote i Copse, czyli tam, gdzie znajdują się one do dzisiaj. Ponadto oprócz toru w konfiguracji Grand Prix, utworzona została również krótsza wersja, tzw. Klubowa, w której jeden z pasów startowych wykorzystano do połączenia zakrętów Becketts i Woodcote.

Grand Prix Wielkiej Brytanii do 1955 roku rozgrywana była wyłącznie na torze Silverstone, po czym wyścig ten na zmianę odbywał się w Silverstone i Liverpoolu (tor Aintree). Na początku lat 60-tych konkurencję zaczął z kolei stanowić tor Brands Hatch i od 1964 roku obiekt ten wraz z Silverstone był na przemian domem dla Grand Prix Wielkiej Brytanii. BRDC nosił się z zamiarem dokonania dalszej modernizacji toru Silverstone, ale stało się to możliwe dopiero w 1971 roku, gdy klub wynegocjował zakup całej 720-akrowej posiadłości. Po pozbyciu się wszelkich ograniczeń wybudowano nowy kompleks boksów, natomiast do kolejnej zmiany przyczynił się karambol na szybkim zakręcie Woodcote w 1973 roku, w którym uczestniczyło dziewięć samochodów. Aby spowolnić bolidy, w środku tego wirażu została umiejscowiona szykana. W ten sposób stworzone zostało także dogodne miejsce do wyprzedzania.

../img/artykuly/tory/silverstone_fast.gif
Najszybsza wersja toru obowiązująca do 1974 roku. Ilustracja: Motor Racing Circuits Database

Oprócz wyścigów Grand Prix, na torze Silverstone każdego roku odbywa się także wiele innych imprez samochodowych. Doprowadziło to do szybkiego zniszczenia nawierzchni i 1979 roku konieczne było położenie nowego asfaltu. Nastąpiła gruntowna poprawa przyczepności i kierowcy zaczęli osiągać średnią prędkość około 225 km/h. Bolidy także stawały się coraz szybsze i w 1985 roku Keke Rosberg w kwalifikacjach uzyskał już blisko 260 km/h. Stało się oczywiste, że tor zaczyna być zbyt niebezpieczny i trzeba był wprowadzić kolejne zmiany w układzie zakrętów. W 1987 roku za połową ostatniej prostej pojawił się nowy zakręt Luffield, ale za to z ostatniego zakrętu Woodcote zniknęła szykana. Od tego roku wyścig o Grand Prix Wielkiej Brytanii rozgrywany był już tylko i wyłącznie na torze Silverstone.

W 1991 roku nastąpiła najbardziej gruntowna od 1949 roku zmiana układu toru. Zaraz za zakrętem Maggots pojawiła się seria łagodnych zakrętów Becketts, pomiędzy zakrętami Stowe i Club utworzona została nowa sekcja o nazwie Vale, natomiast prosta pomiędzy zakrętami Abbey i Luffield została przecięta kolejnym zakrętem zaraz za mostem (stąd nazwa Bridge), który prowadził na nową wewnętrzną sekcję, składającą się z trzech ostrych zakrętów. Po tych modyfikacjach długość toru wzrosła do ponad pięciu kilometrów, a po zaostrzeniu zakrętu Abbey w 1994 roku i dodaniu zaraz za nim wirażu Farm wynosi obecnie 5.141 km. W międzyczasie BRDC zadbał o rozwój zaplecza przemysłowego, aby w ten sposób zachęcić zespoły do przeprowadzania tutaj licznych testów. Oprócz pełnej wersji Grand Prix, dostępne są również trzy krótsze wersje toru Silverstone: międzynarodowa, krajowa i południowa.

O ile sam tor w miarę potrzeb zawsze był modernizowany, o tyle drogi dojazdowe nadal pozostawiają wiele do życzenia. W weekend Grand Prix następuje tak wielkie oblężenie fanów, iż większość znanych osobistości musi korzystać z helikopterów, aby się tutaj dostać. W dzień wyścigu Silverstone staje się wręcz najbardziej ruchliwym lotniskiem w Wielkiej Brytanii. Sytuacja uległa wyraźnej poprawie dopiero w 2002 roku, czyli zaraz po tym, jak należąca do Interpublic firma Octagon nabyła prawa do organizowania wyścigu o Grand Prix Wielkiej Brytanii na torze Brands Hatch. Niestety plan wziął w łeb, gdy nie udało się uzyskać zgody na modernizację Brands Hatch i w tej sytuacji Octagon został zmuszony do wzięcia w leasing Silverstone i rozgrywania na nim tego wyścigu. Wliczona w to była także modernizacja całej infrastruktury wewnątrz i wokół toru, ale niewiele zostało z tego zrealizowane, gdyż nowy szef Interpublic stwierdził, iż zaangażowanie w sporty motorowe nie było dobrym pomysłem.

W tej sytuacji przyszłość wyścigu o Grand Prix Wielkiej Brytanii stanęła pod znakiem zapytania, gdyż BRDC nie dysponuje odpowiednimi środkami na samodzielne dokończenie niezbędnych prac. Z pomocą w wynegocjowaniu przedłużenia kontraktu na lata 2005-2006 przyszedł rząd Wielkiej Brytanii, jeśli jednak obiecana modernizacja nie zostanie dokończona, to wówczas tor Silverstone może na prawdę zniknąć z kalendarza wyścigów Formuły 1. Byłaby to wielka strata, gdyż jest to tor z bardzo bogatymi tradycjami motoryzacyjnymi.

Zobacz także: informacje na temat najbliższego / ostatniego wyścigu na torze Silverstone.

Źródło: Formula 1 homepage of GP results & history, GrandPrix.com, Motor Racing Circuits Database
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca