F1 2017Australia  Chiny  Bahrajn  Rosja  Hiszpania  Monako  Kanada  Azerbejdżan  Austria  Wielka Brytania  Węgry  Belgia  Włochy  Singapur  Malezja  Japonia  USA  Meksyk  Brazylia  Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 112, najnowszy:
Monako okiem fana F1
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 38, najnowszy:
Rozmawiamy z Robinem Frijnsem - o Audi, Red Bullu i trudach Formuły 1
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 60, najnowszy:
Wyścig obejrzałem, rymem opisałem: Brazylia 2012
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 11, najnowszy:
'Mark Webber. Moja Formuła 1' - recenzja Wyprzedź Mnie!
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 26, najnowszy:
Niedoceniony mistrz świata - historia Damona Hilla (część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Hockenheim

Historia torów, 18 lipca 2004, wyświetlenia: 7941
Marek Roczniak<< | lista | >> | T- | T+
Pierwszy tor wyścigowy w pobliżu miejscowości Hockenheim, położonej nad rzeką Rhine w zachodnich Niemczech, został wybudowany w 1932 roku i miał kształt trójkąta o długości 12 kilometrów. Rozgrywane były na nim tylko i wyłącznie wyścigi motocyklowe. W 1938 roku trójkątny kształt został zamieniony na bardziej podłużny, a długość toru skróciła się do niewiele ponad siedem i pół kilometra. Obiekt ten otrzymał wówczas nazwę Kurpfalzring i był między innymi wykorzystywany przez Mercedesa do testów przed bardzo szybkim wyścigiem o Grand Prix Trypolisu, któremu odpowiadała charakterystyka nowego toru w Hockenheim. Składał się on głównie z długich prostych, jednego ostrego wirażu po stronie zachodniej (Westkurve) i szybkiego nawrotu po przeciwnej stronie (Ostkurve). Jak na owe czasy był to jeden z najbezpieczniejszych torów.

Po II Wojnie Światowej tor był w opłakanym stanie, podobnie zresztą jak i cała aktywność wyścigowa w Niemczech. W ciągu dwóch lat tor udało się jednak odrestaurować i 11 maja 1947 roku odbył się tutaj pierwszy powojenny wyścig, tym razem samochodowy. Na początku lat 60-tych ubiegłego stulecia powstał projekt nowej autostrady, łączącej Mannheim i Walldorf (A6), która przecinała tor na jego zachodnim krańcu. Konieczne było skrócenie starego Hockenheimringu i wówczas zrodził się pomysł stworzenia sekcji stadionowej. Zachodni kraniec toru został jakby odcięty nożem i utworzona została w ten sposób obecna prosta startowa, a zaraz przed nią dodano wewnętrzną sekwencję, składającą się z kilku ostrych zakrętów. Wokół tychże zakrętów, jak i prostej startowej wybudowano okazałe trybuny, przez co fragment ten zyskał właśnie wygląd stadionu.

Rekonstrukcję toru, która nastąpiła na wiosnę 1964 roku, poprzedziły długotrwałe negocjacje. Ostatecznie ustalono, że ponad połowę wydatków pokryje Hockenheim-Ring GmbH, czyli firma sprawująca kontrolę nad komercyjnymi sprawami związanymi z wykorzystaniem toru, a resztę pokryje rząd. Inauguracja nowego układ toru, który w niewiele zmienionej formie obowiązywał aż do 2001 roku włącznie, nastąpiła w maju 1966 roku, przy okazji motocyklowego wyścigu o Grand Prix Niemiec. Oprócz wyścigów motocyklowych, tor Hockenheim gościł również Formułę 2. Podczas jednego z wyścigów tejże serii, w kwietniu 1968 roku w wypadku zginął jeden z najbardziej rozważnych kierowców Formuły 1, Jim Clark. Był to pierwszy znak, że tak szybki tor okrążony ze wszystkich stron gęstym lasem, potrafi być dosyć niebezpieczny.

W międzyczasie jeszcze bardziej niebezpieczny stał się inny niemiecki tor, Nurburgring, na którym do tej pory rozgrywano wyścig Formuły 1. Ponieważ nie było innej alternatywy, na czas modernizacji tego obiektu wyścig o Grand Prix Niemiec w 1970 roku przeniesiono na wzbogacony o dwie szykany (jedna z nich otrzymała nazwę Clark Kurve) tor Hockenheim. Wyścig ten obejrzało blisko 100 tysięcy widzów, a wygrał go Jochen Rindt (Lotus). Austriak został tego roku pierwszym pośmiertnym mistrzem świata w historii Formuły 1, gdyż zginął tuż przed końcem sezonu podczas treningów na torze Monza. W następnym roku Grand Prix Niemiec powróciła na Nurburgring, ale tylko do czasu słynnego wypadku Niki Laudy w 1976 roku, po którym ostatecznie zrezygnowano z organizowania wyścigów Formuły 1 na tym blisko 23-kilometrowym obiekcie.

Od tego momentu Grand Prix Niemiec z jednym tylko wyjątkiem odbywała się już na torze Hockenheim. W 1977 roku triumfował tu Lauda (Ferrari), a w kolejnych dwóch latach wygrywali Mario Andretti (Lotus) i Alan Jones (Williams). W 1980 roku podczas testów na Hockenheim w wypadku zginął kierowca Alfy Romeo, Patrick Depailler. Następstwem tego było wstawienie szykany na szybkim i zarazem trudnym zakręcie Ostkurve, która otrzymała nazwę Bremskurve. W 1982 roku podczas sobotnich kwalifikacji poważny wypadek miał inny Francuz, Didier Pironi. Dla Ferrari był to kolejny cios po śmierci Gilles'a Villeneuve'a zaledwie trzy miesiące wcześniej, przy czym Pironi przeżył, ale poważne obrażenia nóg oznaczały dla niego koniec kariery. Na pocieszenie wyścig wygrał zastępca Villeneuve'a, Patrick Tambay.

Na pierwsze zwycięstwo swojego kierowcy w domowym wyścigu Niemcy musiały czekać aż do 1995 roku, kiedy to Michael Schumacher triumfował ze kierownicą Benettona. Hockenheim miał jednak stosunkowo niewielką liczbę miejsc na trybunach w porównaniu do innych torów i w dodatku utrzymanie tak długiego, blisko siedmiokilometrowego obiektu było dosyć kosztowne. W tej sytuacji pod koniec XX wieku zaczęto planować gruntowną modernizację, która rozpoczęła się w styczniu 2002 roku. Tor został skrócony według wytycznych FIA do cztery i pół kilometra i stracił oczywiście swój dotychczasowy charakter, gdyż po długich prostych w gęstym lesie nie pozostał w zasadzie żaden ślad. Zamiast tego pojawiła się łagodnie zakręcająca w lewo prosta, przecinająca środek dotychczasowego toru. Została ona jednak zakończona bardzo ostrym zakrętem w prawo i dzięki temu stworzone zostało dogodne miejsce do wyprzedzania.

../img/artykuly/tory/hockenheim_full.gif
Obecny układ toru na tle wykorzystywanego do 2001 włącznie. Ilustracja: Motor Racing Circuits Database

Pomimo całkowitej zmiany charakteru toru, wyścig o Grand Prix Niemiec w 2002 roku okazał się sporym sukcesem. Pojemność trybun została zwiększona do 120 tysięcy, co z pewnością ucieszyło fanów Michaela Schumachera, licznie przybywających co roku na tor Hockenheim. Ponadto tor stał się znacznie bardziej bezpieczny i w tej sytuacji FIA oraz administracja Formuły 1 zgodziły się na przedłużenie kontraktu na kilka następnych lat. Tym samym przyszłość tego wyścigu jest w miarę bezpieczna.

Zobacz także: informacje na temat najbliższego / ostatniego wyścigu na torze Hockenheim.

Źródło: Hockenheimring.de, Formula 1 homepage of GP results & history, GrandPrix.com, Motor Racing Circuits Database
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca