F1 2017Australia  Chiny  Bahrajn  Rosja  Hiszpania  Monako  Kanada  Azerbejdżan  Austria  Wielka Brytania  Węgry  Belgia  Włochy  Singapur  Malezja  Japonia  USA  Meksyk  Brazylia  Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 112, najnowszy:
Monako okiem fana F1
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 38, najnowszy:
Rozmawiamy z Robinem Frijnsem - o Audi, Red Bullu i trudach Formuły 1
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 60, najnowszy:
Wyścig obejrzałem, rymem opisałem: Brazylia 2012
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 11, najnowszy:
'Mark Webber. Moja Formuła 1' - recenzja Wyprzedź Mnie!
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 26, najnowszy:
Niedoceniony mistrz świata - historia Damona Hilla (część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców

Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Materiały prasowe zespołów i dostawców, 25 lutego 2011, wyświetlenia: 7423
Inf. prasowa Renault<< | lista | T- | T+
Spośród wszystkich zmian wprowadzonych w przepisach technicznych na 2011 rok, być może najbardziej ekscytującą jest regulowane tylne skrzydło, czyli urządzenie, które zaprojektowano dla zapewnienia lepszego ścigania i dla poprawy widowiska dla fanów.

To interesująca koncepcja, która stanowi znaczące wyzwanie techniczne dla zespołów i prawdopodobnie będzie jednym z głównych tematów rozmów w trakcie sezonu.

Nowe podejście

Wraz z pojawieniem się regulowanego tylnego skrzydła, odchodzą regulowane przednie skrzydła – koncepcja, która tak naprawdę nigdy nie spełniła oczekiwań, co wyjaśnia dyrektor techniczny Lotus Renault GP, James Allison:

„Ruchoma przednia klapa została wprowadzona po to, aby spróbować pomóc w wyprzedzaniu, ale w praktyce tak naprawdę nie było różnicy. Zamiast tego, była ona używana jako narzędzie do optymalizacji balansu bolidu wraz ze zużywaniem się opon i zmniejszaniem się ładunku paliwa. Dlatego właśnie zespoły przegłosowały usunięcie regulowanych przednich skrzydeł i postanowiły sprawdzić nową inicjatywę z tylnymi skrzydłami, której intencją jest stworzenie lepszych warunków do wyprzedzania”.

Pomysł

Jeśli regulowane przednie skrzydła nie pomogły w wyprzedzaniu, to dlaczego regulowane tylne skrzydła mają poradzić sobie lepiej? Cóż, wszystko sprowadza się do innego sposobu, w jaki zmiana kątów przednich i tylnych skrzydeł wpływa na ogólny opór aerodynamiczny bolidu. Jeśli zmienisz kąt przedniego skrzydła, to zmieniasz jednocześnie balans bolidu, ale całkowity opór bolidu pozostaje niemalże taki sam i dlatego praktycznie nie ma to wpływu na prędkość na prostej. Jednakże zmiana kąta tylnego skrzydła zmienia opór bolidu, a tym samym zmienia się istotnie prędkość na prostej.

„Jeśli zredukujesz kąt nachylenia tylnego skrzydła, zmniejszysz opór, podobnie jak z systemem f-duct w ubiegłym roku” – wyjaśnia James. „Tak więc, jeśli dwa bolidy ścigają się ze sobą, to bolid, który dostosował kąt tylnego skrzydła, będzie w stanie jechać szybciej na prostej, niż bolid, który tego nie zrobił”.

Precyzyjne przepisy

Oczywiście jeśli wszystkie bolidy aktywują regulowane tylne skrzydła w tym samym czasie, to nie będzie relatywnej przewagi. Dlatego poświęcono dużo uwagi na doprecyzowanie przepisów, które autentycznie zachęcą do wyprzedzania. Przepisy definiują szereg warunków, które muszą być spełnione, aby była możliwa zmiana kąta nachylenia skrzydła.

„Wszyscy kierowcy będą mogli dowolnie redukować kąt tylnego skrzydła podczas wolnych treningów oraz kwalifikacji tak często, jak będą chcieli, ale w wyścigach będą obowiązywać ograniczenia” – mówi James. „Przepisy zezwalają na użycie tego, kiedy bolid jedzie w odstępie maksymalnie jednej sekundy za bolidem z przodu. Więc jeśli kierowca będzie w stanie wejść w ten zakres, to jego bolid otrzyma zgodę na wykorzystanie ruchomego skrzydła na jednej wyznaczonej prostej podczas pokonywania okrążenia. Ponadto, zespoły oraz FIA dołożyły starań, aby zaprojektować system, który pomoże tylko na tyle, aby jadący z tyłu bolid mógł ledwo co wyprzedzić. Nikt nie chce systemu, który sprawi, że wyprzedzanie stanie się formalnością”.

W warunkach wyścigowych system będzie elektronicznie nadzorowany przez FIA. Według domyślnych ustawień system będzie nieaktywny, ale po dwóch okrążeniach Grand Prix system stanie się potencjalnie aktywny, pod warunkiem, że bolidy spełnią zdefiniowane kryteria do jego użycia. W kokpicie automatycznie pojawi się światełko, gdy kierowca będzie mógł wyregulować swoje tylne skrzydło, które z kolei będzie mogło być aktywowane poprzez naciśnięcie przycisku na kierownicy.

Regulowane skrzydła od strony nauki

Jeśli chodzi o mechanikę ruchomych skrzydeł, to możliwa regulacja odnosi się do dwóch elementów skrzydła: głównego płatu oraz klapy. Podczas gdy główny płat pozostaje nieruchomy, przepisy umożliwiają odchylenie klapy od głównego płatu na maksymalną odległość 50mm. Stwarza to sytuację, w której dwa elementy skrzydła przestają działać w harmonii, a struga powietrza opływająca skrzydła odrywa się od powierzchni skrzydła. Taka sytuacja oderwanej strugi nazywana jest „przeciągnięciem” i towarzyszy jej znaczący spadek docisku aerodynamicznego oraz oporu bolidu. Ogólny wpływ na prędkość na prostej przypomina nieco kanał F, lecz jest to znacznie potężniejsze narzędzie.

Źródło: lotusrenaultgp.com
<< | lista | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Adakar, 25.02.2011 10:42[!]
Podczas treningów i qualu można się bawić guziczkiem ile wlezie ?

Na Monzy to proponuje zastosować mini ładunki wybuchowe pozwalające na odstrzelenie skrzydła na prostej startowej ;-)
nowitek, 25.02.2011 10:52[!]
Wszystko Ok tylko kto wymyślił tą 600-metrową strefę wyprzedzania??!!
Adakar, 25.02.2011 10:55[!]
W Monako to prawie 20% okrążenia ... hihi
Ralph1537, 25.02.2011 12:27[!]
powinni pozwolić dowolnie używać tego ruchomego skrzydła podczas wyscigu
korektor, 25.02.2011 14:28[!]
@up
Wtedy by to dało tyle co KERS, czyli bardzo niewiele.
Sar trek, 25.02.2011 15:12[!]
Lepsze by już było, że podczas wyścigu można używać tego skrzydła łącznie np. przez minutę. W dowolnym miejscu i czasie.
Atakowany miał by możliwość obrony, ale mając wolniejszy bolid musiałby częściej używać skrzydła, żeby nie dać się wyprzedzić. Po za tym atakujący wcisnął by przycisk, atakowany również, a wtedy atakujący by odpuścił, by ten z przodu szybciej wykorzystał swoją minutę. Mogły by to być ciekawe pojedynki.
mbwrobel, 25.02.2011 16:41[!]
Teraz przed końcem prostej startowej kierowca wyprzedzający zamiast pilnować drogi, to będzie wlepiał gały w kierownicę: czy już się światełko zapaliło, czy jeszcze nie?
IJTKPZZ7, 25.02.2011 19:41[!]
@up
taa... Jakby nigdy wcześniej kierowca w trakcie jazdy nie gmerał przy kierownicy, niejednokrotnie na nią patrząc...
Kwestia jedynie, czy przypadkiem nowe gumy nie zniwelują tego, co może dać ruchome tylne skrzydło (mówię o tym, co mówił Vettel lub Alonso o mocniejszym nagumowaniu ścieżki jazdy).
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca