F1 2017Australia  Chiny  Bahrajn  Rosja  Hiszpania  Monako  Kanada  Azerbejdżan  Austria  Wielka Brytania  Węgry  Belgia  Włochy  Singapur  Malezja  Japonia  USA  Meksyk  Brazylia  Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 112, najnowszy:
Monako okiem fana F1
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 38, najnowszy:
Rozmawiamy z Robinem Frijnsem - o Audi, Red Bullu i trudach Formuły 1
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 60, najnowszy:
Wyścig obejrzałem, rymem opisałem: Brazylia 2012
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 11, najnowszy:
'Mark Webber. Moja Formuła 1' - recenzja Wyprzedź Mnie!
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 26, najnowszy:
Niedoceniony mistrz świata - historia Damona Hilla (część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Hungaroring

Historia torów, 8 sierpnia 2004, wyświetlenia: 5873
Marek Roczniak<< | lista | >> | T- | T+
Pierwszy wyścig rangi Grand Prix na Węgrzech planowano już na początku lat 30-tych ubiegłego stulecia, ale dopiero w 1936 roku imprezę tę udało się organizatorom doprowadzić do skutku. Wyścig odbył się na blisko pięciokilometrowym torze, utworzonym w znajdującym się niedaleko centrum Budapesztu parku Nepliget. Wzięły w nim udział ważniejsze stajnie z tamtego okresu: Auto Union, Mercedes-Benz i Alfa Romeo, a zwycięzcą został kierowca tej ostatniej, Tazio Nuvolari. Pomimo niewielkiej liczby uczestników (zaledwie 11 kierowców) wyścig przyciągnął dosyć dużo widzów.

../img/artykuly/tory/nepliget.gif
Tor w parku Nepliget – układ z 1936 roku. Ilustracja: Motor Racing Circuits Database

W czasie wojny Węgry zostały poważnie zniszczone i aktywność wyścigowa została wznowiona dopiero na początku lat 60-tych. Przez trzy lata na budapeszteńskim lotnisku Ferihegy odbywały się wyścigi Formuły Junior, po czym przywrócono do życia w nieco zmienionej formie tor w parku Nepliget, na którym od czasu do czasu odbywały się wyścigi Europejskich Mistrzostw Samochodów Turystycznych (ETCC). Pomysł zorganizowania na Węgrzech pierwszego wyścigu zaliczanego do klasyfikacji mistrzostw świata Formuły 1, zrodził się dopiero na początku lat 80-tych, kiedy to Bernie Ecclestone zaczął rozglądać się za możliwością sprowadzenia tego sportu za "żelazną kurtynę".

Po wielu miesiącach bezowocnych negocjacji ze Związkiem Radzieckim, Ecclestone próbował również dogadać się z Chinami i Jugosławią, gdy w 1983 roku pochodzący z Węgier spec od reklamy, Thomas Rohonyi, współpracujący z organizatorami Grand Prix Brazylii, zwrócił jego uwagę na Budapeszt. Podczas krótkiej wizyty na Węgrzech Ecclestone szybko przekonał się, że pomysł zorganizowania tutaj wyścigu cieszy się sporym poparciem. Początkowo rząd rozważał możliwość zorganizowania wyścigu na tymczasowym torze ulicznym, ale w końcu doszedł do wniosku, że najlepszym pomysłem będzie wybudowanie permanentnego toru wyścigowego w położonej niespełna 20 kilometrów od Budapesztu Dolinie Trzech Źródeł.

Lokalizacja ta umożliwiła Istvanowi Pappie zaprojektowanie długiego na niewiele ponad cztery kilometry toru, który praktycznie z każdego miejsca zapewnia widzom możliwość obserwowania tego, co dzieje się niemal na całym obiekcie (widać 80% toru). Dodatkowym atutem tej lokalizacji jest przebiegająca nieopodal autostrada M3, zapewniająca szybkie połączenie z Budapesztem. Kontrakt podpisano 10 września 1985 roku, a trwająca zaledwie siedem miesięcy budowa została rozpoczęta niespełna miesiąc później. Inauguracyjna Grand Prix Węgier, czyli pierwszy wyścig Formuły 1 w kraju należącym do dawnego bloku wschodniego, przyciągnął blisko 200 tysięcy widzów, a wygrał go Nelson Piquet (Williams).

../img/artykuly/tory/hungaroring_orig.gif
Pierwotny układ toru Hungaroring. Ilustracja: Motor Racing Circuits Database

Główną wadą toru Hungaroring jest jego kręta natura i brak długich prostych, zakończonych ostrymi wirażami. W związku z tym wyprzedzanie było tu zawsze dosyć utrudnione. Nie przeszkodziło to jednak Nigelowi Mansellowi (Ferrari) w odniesieniu zwycięstwa w 1989 roku po starcie z zaledwie 12 pozycji. Tego roku tor uległ pierwszej zmianie od momentu powstania – znajdująca się tuż za trzecim zakrętem sekwencja zakrętów w kształcie litery 'S' została zamieniona na prostą.

W takiej wersji tor ten użytkowany był aż do 2002 roku, kiedy to zgodnie z wytycznymi FIA i FOM dokonano modyfikacji, mających na celu ułatwienie wyprzedzania. Prosta startowa została wydłużona o 200 metrów i zakończono ją ostrzejszym zakrętem. Zlikwidowano także drugą szykanę, co umożliwiło wydłużenie ostatniej z dłuższych prostych, na której końcu także znalazł się ostry wiraż w prawo. Na tak zmodyfikowanym torze Ralf Schumacher w 2003 roku był w stanie przebić się z końca stawki aż na czwartą pozycję, wyprzedzając wielu kierowców w bezpośredniej walce, głównie pod koniec prostej startowej.

Oprócz Węgrów, na tor Hungaroring każdego sierpnia licznie przybywają również kibice Formuły 1 z pobliskich krajów: Austrii, Niemiec, Włoch, a nawet i z Finlandii, do czego przyczynił się sukces odniesiony przez Mikę Hakkinena. Polacy także często wybierają tor Hungaroring, gdyż jest to najtańsza możliwość zobaczenia z bliska najbardziej prestiżowych wyścigów samochodowych na całym świecie, które dla większości znane są tylko z ekranów telewizorów.

Zobacz także: informacje na temat najbliższego / ostatniego wyścigu na torze Hungaroring.

Źródło: Hungaroring.hu, GrandPrix.com, Motor Racing Circuits Database
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca