F1 2017Australia  Chiny  Bahrajn  Rosja  Hiszpania  Monako  Kanada  Azerbejdżan  Austria  Wielka Brytania  Węgry  Belgia  Włochy  Singapur  Malezja  Japonia  USA  Meksyk  Brazylia  Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 112, najnowszy:
Monako okiem fana F1
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 38, najnowszy:
Rozmawiamy z Robinem Frijnsem - o Audi, Red Bullu i trudach Formuły 1
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 60, najnowszy:
Wyścig obejrzałem, rymem opisałem: Brazylia 2012
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 11, najnowszy:
'Mark Webber. Moja Formuła 1' - recenzja Wyprzedź Mnie!
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 26, najnowszy:
Niedoceniony mistrz świata - historia Damona Hilla (część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Spa-Francorchamps

Historia torów, 22 sierpnia 2004, wyświetlenia: 7621
Marek Roczniak<< | lista | >> | T- | T+
Położona w belgijskich Ardenach miejscowość Spa jest od dosyć dawna znana ze źródeł wód mineralnych. Bogatą w żelazo wodą kurował się tu między innymi car Rosji, Piotr Wielki. Aby zapewnić jakąś rozrywkę zjeżdżającym z całego świata turystom, lokalne władze postanowiły otworzyć kasyno. Kiedy jednak atrakcja ta okazała się niewystarczająca, w 1920 roku na pomysł zorganizowania wyścigów na układających się w trójkąt okolicznych drogach wpadli szef lokalnej gazety La Meusa, Jules de Thier i dyrektor komisji do spraw sportu w Royal Automobile Club Belgium, Langlois van Ophem. Miał to być już drugi zamknięty tor uliczny w Ardenach. Pierwszy – Circuit des Ardennes, nazywany również Bastogne – był używany w latach 1902-1903 i miał długość ponad 80 kilometrów. Był to jednocześnie pierwszy na świecie tego typu tor, gdyż w tamtych czasach wyścigi odbywały się głównie od miasta do miasta, a nie na zamkniętych pętlach.

Zaproponowany przez de Thiera tor był znacznie krótszy, gdyż miał niespełna 15 kilometrów długości. Zaczynał się nieopodal wioski Francorchamps, następnie biegł przez dolinę ze strumieniem o nazwie Eau Rouge, a potem pod górę w kierunku Les Combes, gdzie zakręcał w lewą stronę w kierunku wioski Burnenville. Tam wreszcie skręcał w prawą stronę i biegł dnem doliny po dosyć prostych drogach w kierunku miejscowości Stavelot. Kolejny zwrot w prawo i powrót pod górkę w kierunku Francorchamps, z minięciem po drodze wioski Blanchimont – tak właśnie wyglądał pierwotny, bardzo szybki i zarazem wymagający układ toru Spa-Francorchamps. Inauguracyjny wyścig został zaplanowany na sierpień 1921 roku, ale został odwołany, gdyż zgłosił się tylko jeden uczestnik.

../img/artykuly/tory/spa-francorchamps_full.gif
Obecny układ toru na tle pierwotnego. Ilustracja: Motor Racing Circuits Database

W końcu tor został zainaugurowany przez motocyklistów w 1922 roku, a dwa lata później po raz pierwszy zorganizowano tu 24-godzinny wyścig w Spa. Jest to drugi po Le Mans rozgrywany do dziś wyścig wytrzymałościowy i choć nie zyskał tak wielkiej sławy jak pierwowzór, to jednak jest tylko o rok młodszy. Tymczasem pierwszy międzynarodowy wyścig dla bolidów jednomiejscowych po raz pierwszy rozegrano na torze Spa-Francorchamps w 1925 roku. W imprezie tej wzięło udział siedem samochodów, a zwycięstwo odniósł słynny kierowca Alfy-Romeo, Antonio Ascari (ojciec późniejszego dwukrotnego mistrza świata, Alberto). W okresie od połowy lat dwudziestych do rozpoczęcia II Wojny Światowej królowały tu wyścigi motycklowe, 24-godzinny wyścig wytrzymałościowy, a także Grand Prix Belgii.

Tuż przed wybuchem wojny obiekt ten wzbogacił się o nowy zakręt Raidillon, który zastąpił wolny fragment toru w okolicy Eau Rouge. W ten sposób powstała słynna kombinacja dwóch bardzo szybkich zakrętów Eau Rouge i Raidillon, wyróżniająca się gwałtowną zmianą elewacji. Stanowiła ona spore wyzwanie dla kierowców, ale jednocześnie zapewniała niesamowite wrażenia podczas pokonywania jej. Po tej zmianie tor Spa stał się jeszcze szybszym, a w zasadzie najszybszym torem wyścigowym w Europie, wyraźnie odróżniającym się od nie mniej spektakularnego niemieckiego Nurburgringu, który był jednak znacznie bardziej kręty i co za tym idzie dosyć wolny.

Po siedmioletniej przerwie, spowodowanej zmaganiami wojennymi, wyścigi powróciły na tor Spa-Francorchamps w 1947 roku. Sukcesy zaczęła wówczas odnosić następna generacja wspaniałych kierowców, takich jak Alberto Ascari, Juan Manuel Fangio, czym Jim Clark, który w latach 60-tych triumfował tu aż cztery razy z rzędu. Wkrótce jednak postęp techniczny i związany z nim wzrost prędkości bolidów spowodował, iż tor ten stał się wręcz zbyt szybki i co za tym idzie bardzo niebezpieczny. W 1960 roku podczas weekendu Grand Prix zginęło dwóch brytyjskich kierowców: Chris Bristow i Alan Stacey, a dwaj inni: Stirling Moss i Michael Taylor zostali poważnie ranni. Był to najtragiczniejszy weekend w historii wyścigów Formuły 1, aż do Imoli w 1994 roku. W międzyczasie do listy prestiżowych imprez na torze Spa dołączył wyścig na 1000 km, w którym aż pięciokrotnie triumfował lokalny kierowca, Jacky Ickx.

Ze względu na wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa, Grand Prix Belgii została usunięta z kalendarza wyścigów Formuły 1 w 1969 roku. W trakcie dwuletniej przerwy dokonano pewnych zmian, mających na celu poprawę bezpieczeństwa. Na niewiele się to jednak zdało, zresztą trudno było zapewnić bezpieczeństwo na tak długiej trasie, biegnącej niejednokrotnie blisko zabudowań. W tej sytuacji po 1970 roku zaprzestano rozgrywania wyścigów Formuły 1 na tym obiekcie. Po kolejnej rocznej przerwie Grand Prix Belgii przez krótki czas rozgrywana była na przemian na torach Nivelles i Zolder, a od 1975 już tylko na Zolder. Tymczasem w Spa nadal odbywały się inne wyścigi, w których ginęli kolejni ludzie, aż w końcu zapadła decyzja o gruntownej przebudowie tego obiektu.

Pomysłodawcy nowego projektu chcieli przynajmniej częściowo zachować dotychczasowy charakter toru Spa-Francorchamps, tak więc zdecydowali się na zastąpienie najbardziej niebezpiecznego odcinka pomiędzy Les Combes i Blanchimont nową, znacznie krótszą sekcją, natomiast reszta toru pozostała w zasadzie bez zmian. Końcowy rezultat został przyjęty bardzo entuzjastycznie i choć tor został skrócony do niespełna siedmiu kilometrów, to jednak nadal był niepowtarzalny. Inauguracja nowej wersji Spa-Francorchamps nastąpiła w 1979 roku, ale na powrót Formuły 1 trzeba było czekać aż do 1983 roku. Był to jednak trwały powrót, zakłócony jak dotąd tylko w 2003 roku, kiedy to ze względu na wprowadzenie zakazu reklamy wyrobów tytoniowych Grand Prix Belgii została na jeden rok usunięta z kalendarza wyścigów Formuły 1. Na szczęście udało się jakoś zaradzić tej sytuacji i skończyło się tylko na dwuletniej przerwie.

Do początku lat 90-tych ubiegłego stulecia najczęściej wygrywającym tutaj kierowcą był nieżyjący już Ayrton Senna. W 1992 roku rozpoczęła się jednak dominacja innego kierowcy, Michaela Schumachera, który właśnie na torze Spa-Francorchamps odniósł swoje pierwsze zwycięstwo. Do 2002 roku włącznie Niemiec wygrywał tutaj aż sześciokrotnie i przy każdej okazji zawsze podkreśla, że jego zdaniem jest to bez wątpienia najlepszy tor wyścigowy na całym świecie. Zdanie to podziela wielu innych kierowców, a także ogromna rzesza fanów wyścigów samochodowych. Przed tegorocznym wyścigiem dokonano zmiany w okolicy słynnej szykany Bus-stop, która w zasadzie przestała już być szykaną, a już na pewno straciła swój dotychczasowy charakter. Zmiana ta nie powinna jednak wpłynąć zbyt negatywnie na ogólną charakterystykę toru Spa-Francorchamps.

Zobacz także: informacje na temat najbliższego / ostatniego wyścigu na torze Spa-Francorchamps.

Źródło: Spa-Francorchamps.be, Formula 1 homepage of GP results & history, GrandPrix.com, Motor Racing Circuits Database
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca