F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

20.06.2018

Honda - od katastrofy z McLarenem do umowy z Red Bullem

Abiteboul: Chcemy by Red Bull żałował zakończenia współpracy z Renault

Dwie strefy DRS podczas Grand Prix Francji na Paul Ricard

Yamamoto: Red Bull nie będzie miał statusu fabrycznego zespołu Hondy

Pirelli ujawniło wybory kierowców na Grand Prix Austrii

Marko: Renault zmusiło nas do wczesnej decyzji o dostawcy na sezon 2019

Źródło bliskie Vijaya Mallyi dementuje spekulacje o sprzedaży Force India

19.06.2018

Alonso: Start w Indianapolis 500 jest ponowie wysokim priorytetem

Pracownicy McLarena chcą powrotu Martina Whitmarsha do zespołu?

Newey nie dementuje plotek o przejściu do Renault

Marko: Liberty musi wyłożyć na stół nowe przepisy

Red Bull oficjalnie przechodzi na jednostki Hondy od sezonu 2019

Autosport: Red Bull podjął decyzję o zmianie dostawcy silników

18.06.2018

Alonso obawiał się utraty zwycięstwa w ostatnich godzinach Le Mans

Abiteboul: Renault prawie spełniło oczekiwania na pierwszą połowę sezonu

Leclerc: Przejście z F2 do Formuły 1 było trudniejsze niż sądziłem

17.06.2018

Toyota #8 odniosła zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans

16.06.2018

GP Belgii pozostanie w kalendarzu F1 co najmniej do 2021 roku

15.06.2018

Williams nie porzuci rozwoju tegorocznego bolidu

Red Bull nie zamierza ulegać ultimatum Renault

Więcej wiadomości

  Archiwum 2011
PnWtŚrCzPiSoNd
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
2018  |  2017  |  2016  |  2015
2014  |  2013  |  2012  |  2011
2010  |  2009  |  2008  |  2007
2006  |  2005  |  2004  |  2003
2002  |  2001  |  2000  |  1999

Pirelli: Zmiana opon podczas wstrzymania wyścigu powinna być zabroniona

Paul Hembery uważa, że przez to widzowie Grand Prix Monako stracili emocjonujący finisz.
Michał Sulej, 30 maja 2011, wyświetlenia: 3799<< | lista | T- | T+ | >>
Pirelli sugeruje, że w regulaminie Formuły 1 powinny pojawić się zmiany mające na celu zabronienie zespołom zmieniania opon w bolidach w okresie wstrzymania wyścigu, by zapobiec podobnym sytuacjom jak podczas Grand Prix Monako, gdzie widzowie zostali pozbawieni ekscytującego finiszu.

W końcowym etapie wyścigu na ulicach Monte Carlo walka o zwycięstwo toczyła się pomiędzy trzema kierowcami, z których każdy jechał na oponach o innym stopniu zużycia niż pozostali dwaj rywale. Dzięki zaistnieniu takiej sytuacji końcowe okrążenia wyścigu zapowiadały się ekscytująco, lecz pojedynek ten został przedwcześnie przerwany za sprawą wywieszenia czerwonej flagi po wypadku Witalija Pietrowa. Oznaczało to, iż po restarcie czołowa trójka mogła dokończyć wyścig na nowych oponach.

Tym samym rezultat grand prix został praktycznie przesądzony i ostatecznie liderzy rzeczywiście przejechali pozostałe okrążenia bez żadnej walki i linię mety przekroczyli w niezmienionej kolejności. Dyrektor sportowy Pirelli – Paul Hembery uważa, że możliwość zmiany opon w trakcie wstrzymania wyścigu ograbiła fanów z ciekawego zakończenia Grand Prix Monako. Jego zdaniem regulamin F1 powinien zostać zmodyfikowany w tym właśnie obszarze.

„Jestem w stanie zrozumieć, że jest to podyktowane względami bezpieczeństwa, lecz szczerze mówiąc myślę o tym bardziej z perspektywy fanów” – powiedział Hembery serwisowi Autosport. „Wiele osób zadawało mi pytanie, dlaczego pozwolono im na zmianę opon. Wyścig na tym stracił. Wielką niewiadomą było to, czy opony wytrzymają. Na sześć okrążeń przed metą każdy zadawał sobie to pytanie i poznanie odpowiedzi zapowiadało się ekscytująco – czy Sebastian osiągnie kraniec przyczepności opon?”

„Tak naprawdę nie rozumiemy tych zasad i być może należałoby spytać zespoły, czy ich zdaniem powinna istnieć możliwość zmiany opon w tej sytuacji. Dystans wyścigu pozostał bez zmian – nie został wydłużony. Bolidy zostały zatrzymane i wystartowały za samochodem bezpieczeństwa. Być może coś mi umknęło, ale nie rozumiem, dlaczego w takich okolicznościach można zmieniać opony”.

„Wyprzedzanie jest tutaj na wagę złota, zatem element taktyczny i zróżnicowane strategie jednego, dwóch oraz trzech postojów dodawały smaczku. Niefortunnie się stało, że pojawiła się czerwona flaga, ponieważ gdyby nie zmienili opon, walczyliby do samego końca, jadąc na zupełnie odmiennych strategiach. Wielka szkoda, że nie dane nam było zobaczenie finału tej gry taktycznej” – podsumował.

Źródło: autosport.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
20.06.2018  Pirelli ujawniło wybory kierowców na Grand Prix Austrii
15.06.2018  Pirelli dokonało wyboru mieszanek ogumienia na GP Rosji
13.06.2018  Hankook przystąpi do przetargu na dostawcę opon w Formule 1?
12.06.2018  Pirelli ujawniło dobór mieszanek ogumienia na GP Francji
04.06.2018  Niskoprofilowe opony mogą pojawić się w F1 w sezonie 2021
Tagi:
Pirelli

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Adakar, 31.05.2011 07:56[!]
@barell123
Sutil podczas wypadku Petrov - Jaimie jechał na TRZECH oponach, to jak mógł NIE zmieniać ?
Gdzie masz oczy ?

Z jednej strony to przepis do bani, ale powiedzcie to Vetelowi czy Kobayashiemu lub Sutilowi. Ten przepis ich uratował, chociaż Kamui stracił swoje miejsce bo Marek miał zwyczajnie bolid lepszy o całe lata świetlne.

IMO powinni wprowadzić przepis, że...
Ten kto zechce zmienić opony, zostaje relegowany o 5 pozycji w dół na restarcie, albo do końcowego rezultatu wyścigu dolicza się średni czas zmiany opon i przejazdu przez aleję serwisową (np. 30 sekund)
THC-303, 31.05.2011 08:16[!]
@Adakar
Wybacz, ale gdzie masz oczy? ;)

Wypadek wydarzył się na okrążeniu 70. Adrian zjechał do boksów między 70, a 71 okrążeniem tracąc 2 miejsca (na rzecz Maldonado i Hamiltona - jedno potem odzyskał). Wtedy też zaliczył dubla co potem odbiło się w 'braku kary' dla Hamiltona. Przejechali 2 okrążenia za SC (raczej niemożliwe bez 1 opony) - na 72 zatrzymali się na prostej start-meta. I Sutil BYŁ jedynym kierowcą któremu opon nie zmienili (bo i po co?).
archibaldi, 31.05.2011 09:42[!]
100% zgoda!
Wszystko przez Sutila, narozrabiał tulipan jeden, wypadł, ściąl szykanę i wrócił na tor nie parząc na innych co było bez sensu bo i tak miał do zrobienia pitstop. To kolejny raz wraca na tor jak kamikadze i innym rujnuje wyścig, teraz PET i ALG. Zepsuł końcówkę wyścigu i dał wygraną Vettelowi, kto wie czy to nie przeważy mistrzostwa! :P
THC-303, 31.05.2011 10:04[!]
Jak dla mnie to Alguersuari równie dobrze mógł być przyczyną kolizji. Hamilton nigdzie słowem nie wspomina że gwałtownie hamował przez Sutila, również sędziowie się nie przyczepili :)
Adakar, 31.05.2011 10:29[!]
@archibaldi

W 2008 to pewien Fin zepsuł mu życiowy wynik, więc sprawiedliwości stało się zadość i to na tym samym obiekcie ;-)
Jak widziałem Sutila na 5 pozycji to czułem w moczu, że duch 2008 roku zaraz wróci ... i ŁUP na tabak - tak jak Lewis w 2008, no i SC pod koniec jak w 2008 ehh...
wan85, 31.05.2011 10:53[!]
Wszyscy zasady wyścigu znali. Mogli o zmianie zasad pomysleć duuuużo wcześniej. Teraz jęczą, że mieli inne strategie. Ludzie wyścigi to technika i znajomość przepisów, kto zawodzi w myśleniu ten nie zasługuje na zwycięstwo!
jpslotus72, 31.05.2011 11:25[!]
@Adakar
Te zasady, które proponujesz, zaczynając od "IMO", to już byłoby zbytnie komplikowanie sprawy - poszlibyśmy za bardzo w stronę punktacji w skokach narciarskich... FIA i tak już nieźle bałagani w regulaminie, więc trzeba się raczej starać uczynić go możliwie najprostszym i jednoznacznym.
Po prostu: zakaz wymiany czegokolwiek w bolidach w czasie czerwonej flagi. Kapeć to kapeć - w czasie wyścigu, jeśli złapie się "gumę" tuż za prostą startową, też trzeba się turlać całe okrążenie. Jeśli chodzi o deszcz, to - jak już było mówione (pisane) - nie spotkałem się z przypadkiem, żeby czerwona flaga była wywieszona po pierwszych kroplach, zanim kierowcy zdążyli zmienić opony na deszczówki. (Tylko przy którymś GP Austrii w latach 70' tak zaczęło lać na okrążeniu wyjazdowym, że wstrzymano start, wszystkie wozy zjechały po deszczówki i dopiero wtedy wyścig ruszył.)
szajse, 31.05.2011 11:33[!]
To ja nawet nie wiedziałem, że zrobili taki przekręt ze zmianą opon! To jakaś komedia ;) Jakie względy bezpieczeństwa? Na 5 kółek po czerwonej fladze pozwolili zmienić bo było niebezpiecznie a gdyby nie było flagi to już te 5 okrążeń byłyby bezpieczne. Dobre! Wiadomo, że żadnego wyprzedzania w czołówce i tak by nie było w Monaco więc taki Button nie miał wielkich pretensji ale na innym torze to już taka wymiana byłaby skandalem i wypaczeniem rezultatu.
jpslotus72, 31.05.2011 11:43[!]
@szajse
Jak to nie wiedziałeś - zasnąłeś w czasie takiego wyścigu!? :)

A serio - nie wiadomo, czy nie byłoby "żadnego wyprzedzania w czołówce" - jeśli nie Button, to może Alonso miałby jeszcze jakąś szansę - Vettel miał już naprawdę zjechane opony i z Alonso "przyklejonym do ogona" starczyłby jakiś lekki uślizg... Natomiast po zmianie opon Twoja teza nabrała absolutnej prawomocności.
mlechowicz, 31.05.2011 12:37[!]
jak zobaczylem ze mechanicy wnosza nowe opony to czulem sie jak dziecko ktoremu zabrano najlepsza zabawke:(
modlicha, 31.05.2011 12:46[!]
@jpslotus72

Dokładnie - Alonso z każdym okrazeniem wyjeżdżał na prosta coraz bardziej przyklejony do Vettela i uruchamiał DRS. Myślę że w końcu albo by go wyprzedził albo by sie rozbili Button by wygrał.
Saso, 31.05.2011 12:57[!]
Popieram w 100%
AdJ, 31.05.2011 13:21[!]
A czy przypadkiem zezwolenie na pit stop podczas SC / czerwonej flagi nie zostało z czasów konieczności tankowania? Tankowanie skasowano, a przepis został...
MaxKapsel, 31.05.2011 13:28[!]
Najciekawsze jest to, że Sutil w momencie całej "zadymy", którą niejako sprowokował swoim uślizgiem - ponieważ, jak tu niektórzy zauważyli, miał już tylko 3 opony - jechał dokładnie tą samą strategią co Vettel... Gdyby zjechał wcześniej, lub jego opona wytrzymałaby trochę dłużej, być może to Seb, którego opony były w jeszcze gorszym stanie (Sut zmieniał na 34 kółku, Vet na 16) miałby taką przygodę. A tak cała sprawa uratował Vettela - i niech mi ktoś powie, że on nie miał farta. Miał i to podwójnego, z czerwoną flagą to raz, a dwa z tym przedziwnym pitstopem i "przypadkową" strategią, która okazała się strzałem w 10.
damian27, 31.05.2011 14:19[!]
To Monako - tam się nigdy niczego nie przewidzi :D

Sutil uderzył w bandę co spowodowało rozerwanie opony, tak więc nie można z całą pewnością stwierdzić czy Vettelowi starczyłyby opony czy nie. Druga sprawa zanim Button objąłby prowadzenie to musiałby najpierw wyprzedzić Alonso a na tym torze to nie takie łatwe.

Fakt Vettelowi dopisało szczęście po tym jak zmienili strategię po pierwszym SC.
barell123, 31.05.2011 15:02[!]
@Adakar
moje oczy są tam gdzie powinny być, w przeciwieństwie do twoich. Sutil zmieniał opony na 68 okrążeniu ( zaraz po kraksie, a przed zatrzymaniem wyścigu na 72), a o tej sytuacji mówimy. Widać, że od myślenia boli cię głowa, ale postaraj się w przyszłości zastanowić się przed napisaniem swoich wypocin.
MaxKapsel, 31.05.2011 15:05[!]
Sutil oponę może i faktycznie rozwalił zahaczając o bandę, ale pytanie dlaczego o nią zahaczył? Czy nie właśnie dlatego, że już miał słabą przyczepność, bo była zużyta ?- w końcu przejechał na niej 34 kółka. Na supermiękkiej!
Vettel jechał wprawdzie na miękkich, a więc bardziej wytrzymałych, ale w momencie wypadku zrobił już na nich 53 okrążenia i do mety miał jeszcze (według "planu" nie zjeżdżając) zrobić kolejne 9, czyli łącznie 62 kółka na 1 komplecie miękkich opon! (nie zapominajmy, że choć w tym wyścigu pełniły rolę "twardszych prime'ów", to jednak były miękkie, na innych torach używane jako "option") - nawet jak na Monaco to chyba trochę za dużo.
Moim zdaniem istniała bardzo duża szansa na to, że albo tempo Vettela wskutek zużycia opon spadnie na tyle, że Alonso i/lub Button go wyprzedzą, albo będzie musiał zjechać, albo (i to najbardziej prawdopodobna wersja) będzie próbował "bronić się do ostatniego naboju" i przez to skończy na bandzie (być może nie sam...).
A tak wisząca nad blond-główką kosa została odwołana, oponki zmieniono, zagrożenie minęło. Fart i tyle. A czy to Alonso czy Button by go wtedy wyprzedził i/lub wygrał? to już drugorzędna kwestia, chociaż walka między nimi też mogłaby być ciekawa. Cholera, czuję się jakby mnie troche okradli z dobrego widowiska w końcówce...:(
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca