F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

10.12.2018

Pirelli wybrało mieszanki ogumienia na pierwsze wyścigi sezonu 2019

Gasly nie obawia się o swój status w Red Bullu

Vettel: Potrzebujemy ostatniego kroku, aby skuteczniej walczyć o tytuł

Wolff wieszczy Mickowi Schumacherowi udaną karierę w F1

Verstappen: Nie możemy od razu stracić cierpliwości do Hondy

Sirotkin i Wehrlein liczą się w walce o posadę kierowcy rozwojowego Ferrari

09.12.2018

Williams: Zespół potrzebuje ducha walki Roberta Kubicy

08.12.2018

Hartley: Byłem przekonany, że mam wieloletni kontrakt na starty w F1

Kubica: Żałuję, że już nie będę ścigał się w F1 z Alonso

07.12.2018

Lewis Hamilton odebrał trofeum mistrzowskie za sezon 2018

Wolff: Nawet Williams może odkryć lukę w przepisach na sezon 2019

Raikkonen: Sauber ma wszystko, aby przygotować doskonały bolid

Wolff: Doświadczyliśmy pewnych komplikacji w rozwoju nowego silnika

Salo: SMP domagało się od Williamsa obniżki wartości umowy sponsorskiej

06.12.2018

System Halo uchronił Leclerca podczas kolizji z Alonso w GP Belgii

Marko: Super Formula jest dobrym poligonem przed F1

05.12.2018

Szefowie zespołów uznali Hamiltona za najlepszego kierowcę w sezonie 2018

Giovinazzi: Doświadczenie z 2017 roku nie będzie pomocne w sezonie 2019

Lucas Auer dołączył do juniorskiego programu Red Bulla

Isola: Problemom F1 nie są winne wyłącznie opony

Więcej wiadomości

  Archiwum 2012
PnWtŚrCzPiSoNd
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
2018  |  2017  |  2016  |  2015
2014  |  2013  |  2012  |  2011
2010  |  2009  |  2008  |  2007
2006  |  2005  |  2004  |  2003
2002  |  2001  |  2000  |  1999

Grosjean zawieszony przez sędziów na jeden wyścig

Sędziowie nałożyli karę na Francuza za spowodowanie ogromnej kolizji podczas GP Belgii.
Mateusz Szymkiewicz, 2 września 2012, wyświetlenia: 9651<< | lista | T- | T+ | >>
Romain Grosjean został zawieszony przez sędziów na jeden wyścig, za spowodowanie potężnej kolizji podczas dzisiejszego wyścigu na Spa.

Na starcie do wyścigu o Grand Prix Belgii, Francuz spowodował ogromną kolizje, w wyniku której z rywalizacją pożegnał się on sam, a także Lewis Hamilton, Fernando Alonso i Sergio Perez. Sędziowie postanowili zawiesić 26-latka na najbliższe Grand Prix Włoch na torze Monza, a także nałożyć na niego karę finansową w wysokości 50 000 Euro.

Kierowcą rezerwowym Lotusa jest Jerome d'Ambrosio i to on najprawdopodobniej zasiądzie za sterami Lotusa we Włoszech.

Zespół potwierdził, że nie będzie się odwoływał od kary.
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
07.12.2018  Lewis Hamilton odebrał trofeum mistrzowskie za sezon 2018
06.12.2018  System Halo uchronił Leclerca podczas kolizji z Alonso w GP Belgii
28.11.2018  Haas nie złoży odwołania od decyzji sędziów z GP Abu Zabi
26.11.2018  Punkty karne (stan po sezonie 2018)
26.11.2018  FIA nie potrzebuje zgody zespołów, by ustalić przepisy na sezon 2021
Tagi:
FIA
Grosjean R.

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 3 4 5 Odśwież T- T+
Viper, 02.09.2012 23:35[!]
Upiekło mu się, miałem nadzieję, że dostanie dwa out!!
jpslotus72, 03.09.2012 00:22[!]
@Dae
Cytat Dae :
Grosjean popełnił błąd zbyt wcześnie próbując zamknąć drogę Hamiltonowi
I tu jest istota. "Techniczny" opis kolizji niewiele tu wnosi - bo wyjaśnia tylko jak to się dokładnie stało, natomiast dlaczego, odpowiedziałeś sam w cytowanym zdaniu. Grosjean został ukarany, ponieważ swoim błędem doprowadził do poważnej kolizji - i nie ma sensu teoretyczne rozpatrywanie, co by było gdyby ucierpiał ktoś inny, albo gdyby kolizja zakończyła się mniejszymi konsekwencjami. To "złomowisko" na pierwszym zakręcie i zagrożenie przynajmniej zdrowia Alonso spowodował błąd Grosjeana - i tu jeszcze raz odsyłam do powyższego cytatu z Twojej wypowiedzi.
W tym przypadku nie da się oddzielić "kary za manewr" od "kary za skutki" - bo to był "ciąg przyczynowo-skutkowy", który (ostatni raz powtórzę) spowodował Romain swoim błędem.

Można by szukać okoliczności łagodzących czy wręcz "uniewinnienia", gdyby Grosjean został zepchnięty na Hamiltona przez innego kierowcę, gdyby "uciekał" przed jakimś "spinującym" bolidem z lewej czy zarzuciłoby go z powodu przebitej opony itp. - ale on wykonał błędny manewr o poważnych następstwach - i poniósł za to karę (która wydaje się kontrowersyjna, bo dawno nie była stosowana).
Dae, 03.09.2012 01:20[!]
@jpslotus72

Może troszkę niefortunnie sformułowałem zdanie, nie mogąc znaleźć odpowiedniego określenia tego zajścia niż "błąd".
Skłaniałbym się raczej do określenia "zbyt optymistycznego manewru podczas walki" zakończonej kontaktem. Jednak to Grosjean był pół bolidu przed Hamiltonem, czyli to on mógł dyktować tor jazdy. Przeglądając dalej powtórki zabrakło kilku centymetrów które miał Hamilton po swojej prawej stronie.

Nie szukam uniewinnienia Grosjean'a, jednak chciałbym zaznaczyć, że wszelkie kolizje (np. bliskie spotkania Hamiltona i Massy) mogą doprowadzić to kolizji taka jak dziś, czyli co karać wszystkich za tzw. RI, lub jak kto woli RA pauzą w następnym wyścigu?
jpslotus72, 03.09.2012 01:48[!]
@Dae
Cytat Dae :
Jednak to Grosjean był pół bolidu przed Hamiltonem, czyli to on mógł dyktować tor jazdy.
Tylko że to "dyktando" pozostawiało Hamiltonowi albo kolizję, albo pobocze z bliską ścianą (gdyby zdążył zareagować - z kolei przy gwałtownym hamowaniu ktoś wjechałby mu w tył) - Romain i Lewis nie byli w tym miejscu sami, tylko w kłębowisku bolidów na dojściu do ciasnego zakrętu. Ja sam pisałem o "zbyt optymistycznym" manewrze - ale to jest tylko eufemistyczne określenie błędu kierowcy.
Cytat :
Nie szukam uniewinnienia Grosjean'a, jednak chciałbym zaznaczyć, że wszelkie kolizje (np. bliskie spotkania Hamiltona i Massy) mogą doprowadzić to kolizji taka jak dziś, czyli co karać wszystkich za tzw. RI, lub jak kto woli RA pauzą w następnym wyścigu?
Jeśli doprowadzą do takich samych kolizji to tak - karać. Jeszcze raz powtórzę - nie rozpatrujemy sytuacji hipotetycznej (błędu, który mógłby doprowadzić do kolizji), tylko mówimy o karambolu który miał miejsce i do którego nie doszłoby, gdyby nie błąd Grosjeana.
Np. w przypadku zjazdu Schumachera na pit-stop nie doszło do kolizji (nie było tam też dużej grupy bolidów, w której każdy kontakt może wywołać reakcję łańcuchową), dlatego na pewno nie oczekiwałbym dla Schumiego takiej samej kary - chociaż w jakimś, relatywnie mniejszym wymiarze powinien być ukarany za stworzenie zagrożenia, czyli "niebezpieczną jazdę". Kara odnosi się do konkretnej sytuacji z uwzględnieniem jej kontekstu (czyli przebiegu samego zdarzenia, jego okoliczności, skutków i ewentualnej "recydywy sprawcy").
Zgadzam się, że kara jest surowa i nie wiem czy bezwzględnie musiała być taka (dlatego za przesadę uważam domaganie się jeszcze surowszej) - ale w tych okolicznościach uważam, że sędziowie są w stanie obronić tę decyzję (błąd kierowcy = poważna kolizja). Jak mówi się czasem w piłce nożnej - "sędzia miał prawo podyktować karnego (czy pokazać czerwoną kartkę)".
Dae, 03.09.2012 04:00[!]
@jpslotus72

Nie staram się przekonać Ciebie do swojej racji. Sytuację Grosjean'a i jego karę przedstawiam tylko po to, aby naświetlić pewne "zagrożenie" dla F1.

Cytat :
W tym przypadku nie da się oddzielić "kary za manewr" od "kary za skutki" - bo to był "ciąg przyczynowo-skutkowy", który (ostatni raz powtórzę) spowodował Romain swoim błędem.


Zgadzam się z powyższym jednak chciałbym wiedzieć z czystej ciekawości ile % kary było za "błędny manewr", a ile za skutki ;[)
Jeżeli dalej będziemy rozpatrywać to w kategoriach czysto teoretycznych, to każdy kierowca znajdujący się na torze podczas wyścigu swoim manewrem może doprowadzić to podobnego karambolu...
Czyli idąc dalej w kierunku kary (out w następnym wyścigu) to czy kierowcy nie zaczną zachowywać się asekuracyjnie i ograniczą swoje zachowanie na torze do minimum agresywności, bo może mój manewr może spowodować potencjalne zagrożenie dla innych.

Dobrze że przytoczyłeś manewr Schumachera.
Ja przytoczę cytat z klasyka
"... a co by było gdyby staruszka przechodziła do domu starców, a tego domu wczoraj by jeszcze nie było... to wy byście tą staruszkę przejechali..."

Bo gdyby Sebastian nie wyhamował to na pewno straciłby kilka części aero, później nadjedzie grupa bolidów (np. liderzy dublujący dwa bolidy Marussi), jeden przebija oponę i kasuje innych.

To teraz mam pytanie. Kto dostałby karę Schumi, bo pojechał niebezpiecznie, Sebastian bo nie wyhamował i urwał części aero, czy ten nieszczęśnik z przebitą oponą?

Na koniec rozmowy sformułuję taką małą konkluzję o którą mi chodzi od początku rozmowy.
Każde zachowanie kierowcy (nawet błahe) może doprowadzić do sytuacji potencjalnie niebezpiecznych dla innych, a co za tym idzie, czy nie powinni przestać się ścigać?
akkim, 03.09.2012 06:40[!]
@katinka
Jako, iż czuje, że Pijesz do mnie to odpowiem raz jeszcze. Tak Lewis robi głupie manewry najczęściej pod presją. Nie piszę, że Groszek jest bez winy. Kara się należała ale jest zbyt surowa, tak sądzę. A wymiar tej kary - tak jak pisałem - jest spowodowany tym, że dużo się stało po tym incydencie. Oni zetknęli się oponami tylko za dużo było po. Powtórzę, ukarano go raczej za skutek niż przyczynę choć jedno nie może istnieć bez drugiego. Piszecie, że to powinno nauczyć innych kierowców i dać wszystkim do myślenia. Ja w to wątpię. Jeśli tak by było to powinni zawsze puszczać Pastora z pierwszej linii aby zawsze widział światła, Schumiemu trzeba zamontować kierunki a Lewisa odciąć od internetu.
marios76, 03.09.2012 08:06[!]
@akkim Mi się wydaje, że kara jest w sam raz. Nabroił nie po raz pierwszy, mało tego- może to mieć ogromny wpływ na mistrzostwa- więc raczej dostał karę za skutek. Myślę że gdyby to było na 10 okrążeniu i wypadli by tylko z Hamiltonem, lub innym kierowcą- to dostał by -10 na starcie we Włoszech. Ja wiem, że miał awarię- ale zobacz ile on okrążeń w tym sezonie przejechał i inni też niech zobaczą- może przestaną się śmiać z Pica, czy Karthikeyana;P Facet jest szybki, ale że się powtórzę- w tłoku się gubi. Może czas zacząć myśleć podczas walki... albo myśleć o karierze TESTERA:D
A Pastorowi się nie dziw- zawsze był szybki, tym razem szybszy od światła!
Dante, 03.09.2012 09:08[!]
@marios76 - Pierwszy raz słyszę, żeby ktoś chciałby śmiać się z Pica - każdy wiedział do jakiego zespołu Charles dołącza i chyba każdy na jego miejscu zrobiłby to samo.

A jeszcze taka mała dygresja co do kar w F1 - w takim BTCC większość zespołów musiałaby mieć z dwóch lub trzech zapasowych kierowców po banach dla tych podstawowych - takie tam się jaja dzieją. :)
STM, 03.09.2012 09:19[!]
To sa wyscigi, kara zawieszenia zdecydowanie nie potrzebna. Dobrze ze nie popadało bo pewnie przerwali by wyscig. Byla walka na centymetry przy duzej predkosci i tyle stalo sie! W ostatnich latach widzialem kilka wiekszych bledow niektorych kierowcow i jakos nikt ich nie zawieszał.
marios76, 03.09.2012 09:19[!]
@Dante Chodziło mi o wyniki- nie mają szansy na sukcesy, a jednak jeżdżą "skuteczniej" od francuza. Mogłem podać inne nazwisko, ale kontekst byłby ten sam. Na pewno mogłem to lepiej sformułować ale wierzę, że rozumiesz o co chodzi. Poza tym emo: :p powinien to trochę tłumaczyć. BTCC, WTCC, tak wiem- ale to jakby mniej istotne serie. To F1 jest królową motosportu, i tu spotyka się wyścigowa śmietanka kierowców. Czegoś trzeba od nich wymagać. Ja naprawdę nie jestem za karaniem kierowców za walkę: vide Maldonado vs Hamilton, ale głupota powinna kosztować...

@STM "W ostatnich latach..." wierzę, ale to już kolejny błąd w tłoku tego kierowcy tylko w tym sezonie... myślę, że dobra decyzja, bo w przerwie wakacyjnej nie ochłonął.
Masio, 03.09.2012 09:38[!]
Dobrze, że go zawiesili. Należy mu się za to, co zrobił!!!
katinka, 03.09.2012 10:17[!]
@akkim, nie piję do nikogo, tak po prostu po przeczytaniu wszystkich wpisów mi się pomyślało i napisałam. Osobiscie wiesz, nie patrzę, czy Groszek wcześniej miał już jakieś incydenty, czy nie, po prostu nie przeszkadzają mi błędy u kierowców, bo są wpisane w ściganie i przynajmniej wiem, że kierowca ciśnie i chce czegoś więcej niż spokojna jazda do mety. Nawet u Maldonado, chociaz byłam zła za Walencję tego jakoś specjalnie nie potępiam, oprócz tych kilku razy, gdy zrobił to specjalnie, by sie odgryźć na torze, bo tego to nie znoszę.
Uważam podobnie jak Ty, że kara dla Grosjeana może za surowa, przy walce o pozycję, odkąd oglądam F1 nie spotkałam się jeszcze z taką. Ale z drugiej strony trochę nie dziwię się też sędziom, bo to co stało się potem było związane z tym błędem Groszka. Bo dla mnie to był taki mały błąd, zła ocena sytuacji, a mówienie, jak niektórzy, że Hamilton powinien zrobic Francuzowi miejsce i może wyjechac na trawę lub w bandę to juz przegięcie.
Akurat wiesz Akkim, dla mnie to nie jest pewne, czy takie kary mogą cos kierowców nauczyć, bo często kara niczego nie uczy, co najwyżej wywołuje troche strachu. Zreszta, ja nadal bym chciała, aby to były wyścigi odwaznych facetów, którzy wiedzą, że czasem trzeba zaryzykować, by coś wygrać, a nie wyscigi jakiś ciap.
PS. A tak żartem, to od internetu, może dobrze byłoby czasami odciąć nie tylko Lewisa i pewną jego fankę ;)
Pozdr
Xjumpaytech, 03.09.2012 15:11[!]
Kara wcale nie jest zbyt surowa. Sprawa jest bardzo prosta. Kierowca ma obowiązek zostawić miejsce do ścigania się innym kierowcom i nie ma nigdzie napisane, że może coś "optymistycznie" przekalkulować. Grosjean swoim mało rozsądnym manewrem mógł spowodować śmierć dwóch kierowców, dzięki wielkiemu szczęściu nikomu nie stało się nic wielkiego. Do tego ostatnio zaostrzyli przepisy dotyczące wypychania z toru. Przywołam tutaj sytuację Schumachera z Barrichello (http://www.youtub.../watch?v=xZ3lFW-oL2o jakby ktoś nie pamiętał). Wtedy Schumacher w niewyjaśnionych okolicznościach nie dostał czarnej flagi mimo tego, że powinien być za to tak ukarany. Wtedy też można tłumaczyć, że Schumacher optymistycznie do tego podszedł (chociaż w to wątpię), ale za sam zamiar należała się ostra kara. Tutaj mamy dokładnie taki sam manewr, w którym poszkodowanych zostało dwóch mistrzów i obaj mogli zginąć. Hamilton mógł łapiąc trawę uderzyć prosto w mur, natomiast Alonso to konsekwencja ratowania się Hamiltona. Mamy trzech kierowców poszkodowanych + jeden kierowca będący sprawcą, tutaj już nie da się odpuścić tylko zastosować taką "czarną flagę". W tamtym wyścigu już nie dało się wlepić czarnej flagi, bo Grosjean się rozwalił, więc oczywiste, że za taki manewr należy się taka "czarna flaga" na wyścig następny. Za kierownicą bolidu trzeba myśleć i nie da się kierowcy usprawiedliwiać optymizmem. Optymizm optymizmem, ale mógł zginąć kierowca, więc żeby utemperować takie zachowanie dostaje się zawieszenie na wyścig. To nie jest tak, że kara się tylko za czyn. Gdyby tak było to co za różnica byłaby, czy ktoś zabił 1 osobę, czy 90? Kara uwzględnia to jak groźny był manewr w skutkach.
gnodeb, 03.09.2012 15:56[!]
Cytat Xjumpaytech :
Kierowca ma obowiązek zostawić miejsce do ścigania się innym kierowcom i nie ma nigdzie napisane, że może coś "optymistycznie" przekalkulować.

Hamilton miał bezpieczną przestrzeń żeby uciec, ale z niej nie skorzystał FOTO, może myślał że to blef. Koniec końców sam na tym stracił a wina legła w całości na groszku, w pełni zasłużona.
THC-303, 03.09.2012 18:41[!]
Cytat :
Wtedy Schumacher w niewyjaśnionych okolicznościach nie dostał czarnej flagi mimo tego, że powinien być za to tak ukarany.

Co?
Black flag oznaczałaby brak jakiejkolwiek kary bo MSC skończył za punktami. A tak dostał -10.

Cytat :
może przestaną się śmiać z Pica, czy Karthikeyana;P

Z Pica śmieje się ktoś normalny? Gość objeżdża Glocka.

Cytat :
może to mieć ogromny wpływ na mistrzostwa

Ma. Vettel jest już (w praktyce) trzykrotnym.
marios76, 03.09.2012 21:07[!]
@THC-303 Jak już tak się czepiłeś, tego co wyjaśniłem Dante... Podkreślę jeszcze raz- chodziło o sukcesy, brak punktów, dojeżdżanie na dalekich pozycjach itp. Mogłem podać inne nazwisko, ale to wyjaśniałem. Na razie to Vettel tylko w teorii... Nie wiadomo, czy to jego nie rozjedzie ktoś we Włoszech:)
quattro75, 03.09.2012 21:08[!]
Zrobił co zrobił, za mądry to on nie jest ale skutek był ciekawy więc jestem mu wdzięczny jak kiedyś Pietrowowi:-) wiadomo za co:-)
THC-303, 04.09.2012 08:40[!]
Cytat :
Na razie to Vettel tylko w teorii...

Bardzo wysoce prawdopodobnej. Ja nie twierdzę, że to źle, bo stracił 25 punktów w Walencji, ale dla rywalizacji na pewno nie dobrze. Alonso ma samochód szybki na niektórych torach, Raikkonen nawet na swoim torze, którego jest niby to królem i gdzie miał niby to wygrać wszystkich dublując potrafi dać się ograć Hulkenbergowi startującemu z P11 na twardych oponach, MSC startującemu z P13 i Vettelowi startującemu z P10. A tak gdyby nie kolizja Vettel musiał by wyprzedzić Saubery, Lewisa, Grosjeana i dopiero mógłby się mierzyć z Alonso i Raikkonenem, wszyscy zdobyliby pewnie porównywalną liczbę punktów. Osiemnastka przyszła Vettelowi w prezencie, skoro nawet takie (w tym sezonie) zero jak Massa dojechał na P5. Ale to w sumie sprawiedliwe, choć wolałbym rywalizację do końca. Nie narzekam, stwierdzam (raczej) fakt.

PS: jeszcze co do Massy (bo nikt wcześniej tego nie pisał). Gość pojechał niezły (miejsce i tempo) wyścig, ale cholera, jak można w jego sytuacji tak łatwo dać się 2 razy objechać Vettelowi? On nie walczy o nic, teammate ma szanse na mistrza, nie jedzie w wyscigu, a jego główny rywal musi Massę wyprzedzić, żeby jechać dobrym tempem (jak się później okazuje po P2). Już lepiej spowodowałby kolizje :P Rob mu ładnie powinien przez radio zaszyfrować 'Vettel lubi czasem wjechać w bandę' :P
Strony  •  < 1 2 3 4 5 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca