F1 2017Australia  Chiny  Bahrajn  Rosja  Hiszpania  Monako  Kanada  Azerbejdżan  Austria  Wielka Brytania  Węgry  Belgia  Włochy  Singapur  Malezja  Japonia  USA  Meksyk  Brazylia  Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

21.09.2017

Światowa Rada FIA zatwierdziła zmiany w przepisach F1

Leclerc poprowadzi bolid Saubera podczas czterech piątkowych treningów

Prost: Renault chce być kuszącą opcją na przyszłorocznym rynku kierowców

Brown: Współpraca z Renault nie jest krótkoterminowym rozwiązaniem

Verstappen: Singapur był naszą ostatnią szansą na dobry wynik

20.09.2017

McLaren: Trzy lata współpracy z Hondą były wizerunkową katastrofą

Polski koncern paliwowy sfinansuje test Kubicy w Williamsie?

Hamilton: Mercedes nie wyeliminuje w tym roku słabych stron bolidu W08

Boullier: Mamy dwa tygodnie opóźnienia w przygotowaniach do sezonu 2018

Villeneuve: To Vettel ponosi winę za kolizję ze startu GP Singapuru

19.09.2017

Pirelli ujawniło dobór mieszanek ogumienia na GP Malezji

Trulli: Vettel wciąż ma szansę na wywalczenie mistrzowskiego tytułu

Wolff: Bottas nie stanie się drugim kierowcą Mercedesa

18.09.2017

Boullier: Od sezonu 2019 McLaren zacieśni współpracę z Renault

Honda: McLaren miał problem z dostosowaniem się do zmian

17.09.2017

GP Singapuru: weekend w obiektywie

Informacja Pirelli po wyścigu o GP Singapuru

GP Singapuru: wypowiedzi po wyścigu (10)

Kolizja ze startu Grand Prix Singapuru uznana za incydent wyścigowy

GP Singapuru: najszybsze okrążenia wyścigu

Więcej wiadomości

  Archiwum 2017
PnWtŚrCzPiSoNd
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
2017  |  2016  |  2015  |  2014
2013  |  2012  |  2011  |  2010
2009  |  2008  |  2007  |  2006
2005  |  2004  |  2003  |  2002
2001  |  2000  |  1999

Zespoły mogą zostać zmuszone do zmian w systemach zawieszenia bolidów

Kontrowersje budzi technologia rozwijana przez czołowe teamy po wprowadzeniu zakazu FRIC.
Nataniel Piórkowski, 3 stycznia 2017, wyświetlenia: 1901<< | lista | T- | T+ | >>


Czołowe zespoły Formuły 1 mogą zostać zmuszone do wprowadzenia zmian w systemach zawieszenia swych bolidów, po tym, jak Ferrari zgłosiło do Międzynarodowej Federacji Samochodowej zapytanie dotyczące rozwiązania wprowadzonego początkowo przez Mercedesa.

Stajnia z Brackley jest jedną z ekip, które z powodzeniem rozwijały w pełni legalny hydrauliczny system z dodatkowym trzecim elementem, którego celem była poprawa stabilność samochodu po wprowadzeniu zakazu stosowania zawieszenia typu FRIC w trakcie sezonu 2014. Więcej informacji tutaj.

Korzyści ze stosowania legalnego systemu były widoczne na przestrzeni minionej kampanii, a bolidy Mercedesa znacznie lepiej radziły sobie chociażby z degradacją ogumienia czy pokonywaniem tarek. Z tego względu uważa się, że kilka stajni rozpoczęło pracę nad podobnymi systemami, mogącymi w jeszcze większym stopniu wpływać na osiągi. Do grona tych zespołów ma zaliczać się między innymi Red Bull.

Przed świętami Bożego Narodzenia rozwiązanie takie znalazło się jednak pod lupą FIA z uwagi na zapytanie wystosowane przez Ferrari. Praktyka kierowania do organu zarządzającego wniosków o potwierdzenie legalności konkretnych projektów jest szeroko rozpowszechniona wśród zespołów Formuły 1. W przypadku, gdy dane rozwiązanie zostaje uznane za niezgodne z przepisami, Federacja rozsyła informację do wszystkich teamów, by te miały możliwość wprowadzenia niezbędnych korekt.

W liście do dyrektora wyścigów F1 – Charliego Whitinga, główny projektant Ferrari – Simone Resta przyznał, że jego stajnia rozważała wprowadzenie systemu, który może zastąpić FRIC bez fizycznego połączenia pomiędzy przednią a tylną partią bolidu. W praktyce kwestia dotyczyła więc tego, czy system taki stoi w sprzeczności z artykułem 3.15 Regulaminu Technicznego F1, zabraniającym „stosowania ruchomych rozwiązań aerodynamicznych, które mogą poprawić osiągi aerodynamiczne bolidu”.

W odpowiedzi Ferrari otrzymało od Whitinga informację, że każdy system zawieszenia działający na tej zasadzie jest niezgodny z przepisami. Zainteresowane zespoły prowadzą dalsze rozmowy z FIA, mierząc się z dylematem dotyczącym rozwoju bolidów na nadchodzące mistrzostwa. Ekipy mogą kontynuować prace nad oryginalną koncepcją, ryzykując, że korzystanie z niej zostanie oficjalnie zakazane lub też poświęcić się opracowaniu alternatywnego systemu, który nie będzie już gwarantował tak konkurencyjnych wyników.
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
21.09.2017  Światowa Rada FIA zatwierdziła zmiany w przepisach F1
21.09.2017  Brown: Współpraca z Renault nie jest krótkoterminowym rozwiązaniem
16.09.2017  Płetwy rekina nie znikną z F1 w sezonie 2018?
16.09.2017  Formuła 1 nie zamierza wprowadzać zmian w systemie kar
07.09.2017  Steiner: F1 nie może sobie pozwolić na powrót do silników V8
Tagi:
Przepisy
F1 ogólnie
FIA
Ferrari
Whiting C.

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Sasilton, 03.01.2017 14:36[!]
Oho. Ferrari znowu osłabia konkurentów swoimi znajomościami, bo nie potrafi ich dogonić normalnymi metodami.
Blokada tego elementu to chyba ostatnia nadzieja by powalczyli w 2017, bo widać wyraźnie ze nie mają pomysłu co i jak maja ulepszyć.
Gszegosz, 03.01.2017 16:42[!]
Cytat :
z artykuł 3.15 Regulaminu Technicznego F1, zabrania „stosowania ruchomych rozwiązań aerodynamicznych, które mogą poprawić osiągi aerodynamiczne bolidu”.

Czyli czas najwyższy pozbyć się DRSu. xD

A tak serio, właśnie dlatego w F1 nigdy nie ujrzymy zdrowej rywalizacji. Ciągłe zmiany przepisów i zmiany reguł w trakcie gry zabijają ten "sport". Połowa ekip ma zapewne bolidy na ukończeniu, a teraz okazuje się że coś co było legalne stanie się nielegalnym i miesiące prac pójdą do żyda. Ekipy będą zmuszone do zaprojektowania i wykonania danego obszaru zawieszenia od nowa, co wygeneruje kolejne koszty, a potem usłyszymy płacz że budżety wymykają się spod kontroli.

F1 to rak motorsportu. Nie kojarzę drugiej tak zawiłej i niestabilnej przepisowo serii. Chca równej walki na szczycie, a ograniczają inżynierów głupimi przepisami zmienianymi po kilka razy na rok.
bartoszcze, 03.01.2017 18:44[!]
Ciekawe, że podstawą pytania był zeszłoroczny regulamin techniczny.
mariusz0608, 03.01.2017 19:05[!]
Mercedes ma z sezonu 2016 legalny system, zastępujący wcześniejszy, zdelegalizowany FRIC.
Jeżeli z identycznym rozpoczną ten sezon, to o co kaman ???

@Gszegosz: nie wiem czy poprawnie przetłumaczyłeś ten art. regulaminu, ale jeżeli tak, to DRS jest dokładnie ruchomym elementem poprawiającym aerodynamikę, bo powietrze go opływa.
Skoro elementy ruchome zawieszenia są ukryte w monococu, powietrze ich nie opływa, to jakim cudem mają niby wpływać na sprawność aero ? Na sprawność mechaniczną zawieszenia owszem, ale co ma to wspólnego z aero ?
piwo, 04.01.2017 06:42[!]
tu chodzi o to ze wraz z predkoscia zmienia sie kat jaki ma nadwozie do podloza. czyli wraz z predkoscia ugina sie tylne zawieszenie i przez to kat natarcia powietrza na spojlery jest mniejszy i mniejszy docisk.to samo dzieje sie z dociskiem zwiazanym z plaskiej podlogi. redbul wiadomo jak wyglada. ma przeswit tylu z 20cm a z przodu moze z 5cm gdy auto stoi. powoduje to pwoeidzmy kat natarcia tylnego plata standardowo powiedzmy 18stopni co generuje najwyzszy docisk oraz kat podlogi 18 stopni co generuje ogromna sile docisku. i tak mniej wiecej to wyglada do jakiejs predkosci powiedzmy 200km/h. powyzej tylny przeswit zmniejsza sie do 5cm (przesadzam) co powduje zmiane kata natarcia o arc tg 0,15/5=0,03=8,5stopnia. czyli zamiast 18 stopni mamy 10 stopni kat natarcia dla pierwszego tylnego skrzydla i podlogi co znaczaco zmniejsza sile docisku i opor. chyba nie trzeba mowic jak kolosalne roznice to wywoluje dla predkosci maksymalnej.
http://aprperform...09/gt-250_cfd_02.png
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca