F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

22.06.2018

Mercedes nie korzystał jeszcze z maksymalnych osiągów nowego silnika

Horner: Red Bull nie będzie narzucał Hondzie żadnych ograniczeń

Mercedes potwierdził wprowadzenie nowej specyfikacji silnika

Vettel: Nie mamy problemów z bolidem

Hamilton najszybszy również w drugim treningu przed GP Francji

Ericsson nie przystąpi do drugiego treningu we Francji

Hamilton najszybszy w pierwszym treningu do Grand Prix Francji

Verstappen: Honda nie daje powodów do niepokoju

Whiting odpiera krytykę nawierzchni toru Paul Ricard

Kierowcy Mercedesa mogą nie otrzymać we Francji nowej specyfikacji silnika

21.06.2018

Ricciardo: Perspektywa startów dla Renault i McLarena jest zachęcająca

Palmer: Partnerstwo Red Bulla i Hondy nie stworzy konfliktu z Aston Martinem

Motorsport.com: Ferrari jest zdecydowane na zatrudnienie Leclerca

Daniel Ricciardo otrzymał propozycję startów od McLarena

Pirelli dokonało wyboru mieszanek ogumienia na GP Belgii i GP Japonii

Vettel nie obawia się powrotu do opon z cieńszym bieżnikiem

Ocon gotowy dołączyć do fabrycznego zespołu Mercedesa

20.06.2018

Honda - od katastrofy z McLarenem do umowy z Red Bullem

Abiteboul: Chcemy by Red Bull żałował zakończenia współpracy z Renault

Dwie strefy DRS podczas Grand Prix Francji na Paul Ricard

Więcej wiadomości

  Archiwum 2017
PnWtŚrCzPiSoNd
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
2018  |  2017  |  2016  |  2015
2014  |  2013  |  2012  |  2011
2010  |  2009  |  2008  |  2007
2006  |  2005  |  2004  |  2003
2002  |  2001  |  2000  |  1999

Dziś premiera biografii Ayrtona Senny

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem książki.
Redakcja, 26 kwietnia 2017, wyświetlenia: 1701<< | lista | T- | T+ | >>


Ayrton Senna był bez wątpienia jednym z najwybitniejszym kierowców w historii Formuły 1. Jego agresywny styl jazdy dał mu wiele zwycięstw, ale był też przyczyną wielu konfliktów. Niektórzy rywale twierdzili, że Brazylijczyk umyślnie spychał przeciwników lub w nich wjeżdżał. Także o tych kontrowersjach pisze w książce „Wieczny Ayrton Senna” Richard Williams. Przeczytajcie fragment biografii mistrza F1, która dziś trafia do księgarni w całej Polsce!

„Szczególne znaczenie miało to, co stało się w 1992 roku w Adelajdzie – ostatnie tego typu zdarzenie w karierze Brazylijczyka. To był ostatni wyścig sezonu. Mansell miał już zapewnione mistrzostwo, zapadła już również decyzja, że w następnym sezonie Anglik przeniesie się do Stanów, a jego miejsce w Williamsie zajmie Prost (załatwił je typowymi dla siebie subtelnymi zakulisowymi zabiegami). Mansell chciał zakończyć karierę w F1 oraz mistrzowski sezon ostatnim triumfem. Zaraz po starcie wyszedł na prowadzenie, Senna jechał tuż za nim. Na 19. okrążeniu wydarzyło się jednak coś dziwnego: McLaren wjechał w tył Williamsa, oba samochody wypadły z toru i na tym ich wyścig się zakończył. Mansell natychmiast uciekł z miejsca zdarzenia, udając się prosto do alei serwisowej. Później powiedział, że postąpił w ten sposób, żeby nie uderzyć Senny. «Wiem tyle, że ktoś uderzył mnie od tyłu, gdy dojeżdżałem do zakrętu – stwierdził Mansell. – Najwyraźniej w Formule 1 niektórym wszystko uchodzi na sucho. Po całym zajściu nie chciałem się do niego zbliżać, bo gdybym podszedł, wywiązałaby się z tego wielka bijatyka, a nie chciałem się w ten sposób żegnać z Formułą 1». Zdaniem Senny Mansell doskonale wiedział, że ma rywala blisko za plecami, a mimo to bez żadnego wyraźnego powodu zahamował wcześniej niż zwykle”.

„James Hunt, komentujący ten wyścig dla BBC, bezzwłocznie stanął po stronie Mansella. «Nie mam najmniejszych wątpliwości, że Nigel Mansell w niczym tu nie zawinił» – stwierdził były mistrz świata, gdy kamery pokazywały zdjęcia dwóch wraków. W Wielkiej Brytanii olbrzymi nieoficjalny fan klub Mansella aż kipiał ze wściekłości na Brazylijczyka, który typowymi dla siebie sztuczkami odebrał ich rodakowi szansę na zakończenie kariery w F1 jeszcze jednym zwycięstwem”.

„Czego jednak oczekiwali? Przecież to był cały Senna. Wystarczy wspomnieć Spa, gdzie wypchnął Mansella poza tor. Później w alei serwisowej wściekły Nigel chwycił drobnego Sennę za gardło i trzech mechaników musiało go odciągać od Brazylijczyka. Wystarczy wspomnieć Estoril, gdzie Senna spychał Prosta (swojego ówczesnego partnera z zespołu), gdy obaj pędzili swoimi McLarenami prostą wzdłuż alei serwisowej z prędkością ponad 300 kilometrów na godzinę. Wystarczy wspomnieć Suzukę, gdzie Senna już na pierwszym zakręcie, przy prędkości ponad 160 kilometrów na godzinę, uderzył Prosta w tył z pełną świadomością, że Francuz musi wygrać ten wyścig, jeśli chce zachować szanse na tytuł mistrzowski. Gdy w Adelajdzie Senna wbił swego McLarena w tył Williamsa prowadzonego przez Mansella, wyglądało to po prostu na typowy dla Brazylijczyka schemat zachowania. Idąc dalej tym torem myślenia, należałoby się zastanowić, dlaczego Senna tak postąpił. Może po prostu chciał pozbawić Mansella satysfakcji zakończenia sezonu mistrzowskiego ostatnim triumfem? Może chciał wysłać sygnał na następny sezon, że choć właśnie stracił swój tytuł, to na torze nadal trzeba się z nim liczyć?”

„Nie wszyscy Anglicy widzieli to jednak w ten sposób. «Mansell uciekł, bo wiedział, że to jego wina – stwierdził następnego ranka Dave Coyne. – Postanowił zafundować Sennie sprawdzian hamulców. Takie rzeczy dostrzeże jedynie drugi kierowca, sędziowie nie mają szans się w tym zorientować». Tego samego zdania był Rick Morris. «Mansell zahamował za wcześnie. Oczywiście w takiej sytuacji wina zawsze leży po stronie tego, kto jedzie z tyłu, tyle że przy 270 kilometrach na godzinę, gdy kierowca przed tobą choćby odrobinę zwolni, to nie masz nic do powiedzenia. A przecież mówimy o Sennie, on zawsze jeździ rywalom na samym ogonie».”

Książki Richarda Williamsa „Wieczny Ayrton Senna” szukaj na www.labotiga.pl/181-ayrton-senna, www.empik.com oraz w salonach Empik w całej Polsce.

Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
16.04.2018  "Enzo Ferrari. Wizjoner z Maranello" - już wkrótce premiera!
05.04.2018  Życie na maksa. Jenson Button - premiera autobiografii oraz konkurs
01.04.2018  Yamaha rozważa powrót do Formuły 1 od 2021 roku? (prima aprilis)
01.04.2018  Wesołych świąt Wielkiej Nocy!
23.03.2018  Przyszłość promocji Formuły 1 - rozmowa z Keithem Brucem
Tagi:
F1WM

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Patrykraf, 26.04.2017 22:43[!]
Jutro bede w Galerii i juz koniecznie musze zajrzec do empiku po ta ksiązkę!
Carolius, 27.04.2017 00:18[!]
Do mnie dotarła już pocztą! Prezentuje się genialnie! :D W wolnym czasie zabieram się do lektury! :D
Phaedra, 27.04.2017 03:27[!]
Poczekam na rzeczową recenzje. Mam nadzieję że to nie jest "laurka dla najlepszego kierowcy wszech czasów".
marios76, 27.04.2017 06:58[!]
@Phaedra To jest hołd, a nie laurka. Był kontrowersyjny- jak cholera... ale jeszcze szybszy. Ktoś kiedyś o nim powiedział "przerażająco ludzki w swych slabosciach". Analizując jego karierę, bo moim idolem nie był, jestem w stanie stwierdzić, że te słabości powodowały konflikty, przez potrzebę ciągłego manifestowania swojej pozycji w świecieF1 .
Gdyby z takim talentem i umiejętnościami, jeździł Ferrari Schumachera czy Mercedesem Hamiltona przez lata, nikt nie byłby się w stanie zbliżyć do jego statystyk i rekordów. Bez wątpienia ciężko wskazać lepszego. Teraz po latach, albo od lat pikanterii czy raczej smaczku tej legendzie dodaje fakt jego śmierci na torze, na SWOJEJ ulubionej pozycji... Chyba obecnie środowisko F1 zniewiescialo- nie ma już takich kierowców jak kiedyś, są sędziowie, przepisy... Jakoś sobie nie wyobrażam, ż po wyścigu Perez daje Strollowi w pysk, czy Alonso chwyta za gardlo Vettela :) Inny świat jest tam przedstawiony- warto rzucić okiem... kilka razy. Nie trzeba tej książki mieć. Ale błąd nie przeczytać.
JuJu_Hound, 27.04.2017 08:15[!]
Adelajda 1992 - pamietam jakie to były emocje, Senna zaatakował Mansella po zewnetrznej na ostatnim zakrecie po dlugiej prostej i nie udalo mu sie wyhamowac i Mansell go wyprzedzil z powrotem a kilka okrazen pozniej Berger tez w McLarenie zrobił to samo na Patrese tez na Williamsie i tez nei udalo mu sie wyhamowac. Ten wyscig to bylo ogromne zaskoczenie - McLareny byly bardzo szybkie, ten tor bardzo im pasowal lub w ostatnim wyscigu Hondy mieli miekkie opony, nie wiem.
Wypadek do ewidentnie wina Senny, pamietam ze jak dublowali jakiegos Ferrari albo Dallare to Senna zblizyl sie do Mansella a Murray Walker krzyknal cos w stylu "Tytans are already mighty !!" a po chwili Mansell rzeczywiscie wczesnie zahamowal ale to Senna popelnil blad, zapewne chcial byc blisko zeby zaatakowac Nigela na prostej startowej ale sie nie udalo. W Auto International tytul artykulu po tym wyscigu byl "Bez zawieszenia broni".
marios76, 27.04.2017 09:22[!]
@JuJu_Hound A tlumaczyl sie ze Mansell za wczesnie hamowal... ;)
Bylo troche fajnych i ciekawych faktow, jakos bardziej sie to przezywalo. Teraz wiekszy spokoj. Moze to wynikac tez z awaryjnosci bolidow i ilosci wyscigow. Po prostu bardziej wtedy bylo szkoda punktow?

A tor mogl nie tyle pasowac McLarenowi, co nie pasowac Mansellowi- tak jak w tym samym sezonie w Monaco.
JuJu_Hound, 27.04.2017 10:56[!]
@marios76 Ale w Monaco Mansell przebił oponę, a Senna jak to w całym 1992 starał się trzymać jak najbliżej w razie gdyby coś się przytrafiło (to samo było na Monzy). Dla mnie tamte sezony były równie nudne/ciekawe (sam wybierz) jak obecne :).
Spróbuj obejrzeć sobie jakiś wybrany wyścig z lat 80/90 a obiecuje Ci że na wielu z nich przyśniesz.
marios76, 27.04.2017 17:14[!]
@JuJu_Hound Niestety nie jestem jednym z tych, ktorzy dostaja orgazmu na widok obecnego Red Bulla obok ktorego przejezdza Mercedes ( bo tego procesu wyprzedzaniem nie nazwe ;) ).
Dla mnie wyscig w ktorym cos sie dzieje, to nawet pojawiajace sie opcje, niekoniecznie zaistniale sytuacje. Boleje nad zniesieniem dowolnosci w wyborze opon i zniesieniem tankowania. Natomiast na pewno nie jest dobra totalna dominacja jednego zespolu przez lata, gdy po GP Australii wiadomo kto bedzie mial mistrza.
Ostatnio zobaczylem bodaj Phoenix 1990 i Alesiego na Tyrellu ktory bardzo napsul krwi wlasnie Sennie w McLarenie. Widziales? Polecam. Francuz startowal z drugiego rzedu. Naprawde fajny wyscig.
Yurek, 27.04.2017 19:54[!]
Przeczytałem póki co niecałą połowę. Profesjonalne tłumaczenie. Bardzo sugestywny opis pogrzebu, chociaż w tym rozdziale jest drobny błąd - 1994 był trzecim, a nie drugim sezonem Christiana Fittipaldiego w F1. Taka pierdółka.
JuJu_Hound, 27.04.2017 21:05[!]
@marios76 - widziałem :) mam wszystkie wyscigi z lat 1984-1994 na dysku zewnetrznym wiec od czasu do czasu ogladam ale niektore z tych wyscigow pamietam jak ogladalem na zywo; Ja polecam Suzuke 1988 - w internecie dostepna jest doskonala jakosc z japonskiej telewizji połączona z komentarzem z BBC;

Mam jeszcze jedno pytania - SPA 1987 - kto według Was zawinił w tej sytuacji Mansell czy Senna?
https://www.youtu.../watch?v=2QmAQI7JCvU
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca