F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2018
GP Australii
GP Bahrajnu
GP Chin
GP Azerbejdżanu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Francji
GP Austrii
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Rosji
GP Japonii
GP Stanów Zjednoczonych
GP Meksyku
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2018
Klasyfikacje generalne 2018
Statystyki z sezonu 2018

  Wszystkie sezony
2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Yas Marina.
Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix 201825 listopada
Yas Marina Circuit
Długość toru: 5,554 km
Liczba okrążeń: 55
Pełny dystans: 305,355 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:36,231 - Valtteri Bottas (Mercedes), 2017
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:40,279 - Sebastian Vettel (Red Bull), 2009
Największa średnia prędkość wyścigu:
194,863 km/h - Sebastian Vettel (Red Bull), 2009
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Embed from Getty Images

Lewis Hamilton wygrał dramatyczne Grand Prix Abu Zabi, które zakończyło sezon 2018. Na podium uplasowali się Sebastian Vettel z Ferrari oraz Max Verstappen z Red Bull Racing, natomiast Fernando Alonso opuszczający F1 przekroczył linię mety na jedenastej pozycji.

Spektakularne zakończenie sezonu dla Hulkenberga

Tuż przed startem wyścigu nerwowe chwile przeżywali mechanicy Mercedesa oraz Renault. W bolidzie Lewisa Hamiltona wykryto drobne problemy z silnikiem, natomiast w R.S.18 prowadzonym przez Carlosa Sainza doszło do wycieku z układu hydraulicznego. Ostatecznie cała dwójka przystąpiła do zmagań.

Początek zmagań był bardzo udany dla Mercedesa, którego kierowcy bezpiecznie utrzymali swoje pozycje. Trzeci pozostał Vettel przed Raikkonenem, natomiast aż na piąte miejsce przebił się Charles Leclerc. Fatalnie ruszył Max Verstappen, który spadł na dziesiąte miejsce.

Tuż przed Holendrem w ósmym i dziewiątym zakręcie odbywała się walka o siódme miejsce między Nico Hulkenbergiem a Romainem Grosjeanem. Niemiec wywiózł Francuza poza tor, po czym na wejściu w prawy wiraż przycisnął go i uderzył w Haasa tylnym kołem. W rezultacie zawodnik Renault wystrzelił w powietrze i kilkakrotnie rolował, zatrzymując się do góry kołami na barierze tecpro. Cała sytuacja wyglądała dramatycznie, ponieważ w bolidzie Hulkenberga wybuchł pożar, podczas gdy on nie był w stanie z niego wysiąść.

Ostatecznie porządkowi ugasili Renault, a po chwili postawili je na podłodze, uwalniając Niemca. Z kolei na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa, który przebywał na nim do piątego okrążenia.

Darmowy pit stop

Fatalny restart zaliczył Brendon Hartley, który na drugim okrążeniu musiał odwiedzić mechaników w związku z uszkodzeniami bolidu. Nowozelandczyk utracił kontrolę nad tyłem swojego Toro Rosso, uderzając o bariery w dziewiętnastym zakręcie. Ostatecznie nie doszło do większych zniszczeń i zawodnik kontynuował jazdę.

Chwile niepokoju miał Max Verstappen, który po awansie na ósme miejsce przed Ocona za chwile spadł na dziesiątą pozycję za Francuza i jego partnera z Force India, zgłaszając problemy z przegrzanym silnikiem. Holender pozbierał się jednak na kolejnym kółku, wskakując na ósmą lokatę. Siódme okrążenie było ostatnim dla Kimiego Raikkonena w barwach Ferrari, ponieważ na prostej startowej doszło do awarii bolidu, który stracił całą elektrykę. Fin zatrzymał się tuż przy ścianie graniczącej z pit lane, co wymusiło wirtualną neutralizację.

Wirtualny samochód bezpieczeństwa spotkał się z reakcją Mercedesa, który na ósmym kółku ściągnął na zmianę opon Lewisa Hamiltona. Brytyjczyk otrzymał nowy zestaw supermiękkich opon, po czym wrócił na piątym miejscu tuż za duetem Red Bulla – Danielem Ricciardo i Maksem Verstappenem. Podobną strategię zastosował Sauber w przypadku czwartego Charlesa Leclerca, który do końca wyścigu musiał przebijać się przez stawkę.

Na dziewiątym okrążeniu rywalizacja została wznowiona i Hamilton od razu przypuścił atak na Verstappena w ósmym zakręcie, lecz ten zrewanżował się na kolejnej prostej. Od tamtej pory nowy Mistrz Świata nie ryzykował walki z 20-latkiem i poczekał na jego pit stop.

Deszcz na pustyni

Od szesnastego okrążenia rozpoczęły się zjazdy na zmianę opon na supermiękkie pozostałych kierowców z czołówki. Najpierw u mechaników zameldował się Sebastian Vettel, kółko później Bottas, a ostatni był Verstappen. Wówczas pierwsza piątka wyglądała następująco: Ricciardo, Hamilton, Bottas, Vettel, Verstappen.

Między dwudziestym drugim a dwudziestym piątym kółkiem nad torem Yas Marina byliśmy świadkami... deszczu! Lekkie opady krążyły nad pierwszym sektorem i ich ofiarą padł Siergiej Sirotkin, który broniąc się przed Hartley'em w ostatnim zakręcie wpadł w poślizg i wyjechał poza tor, co od razu wykorzystał reprezentant Toro Rosso. W tym samym momencie z Formułą 1 pożegnał się Marcus Ericsson, w którego Sauberze wystąpiła awaria jednostki napędowej. Szwed pozbawiony mocy zatrzymał się na poboczu ósmego zakrętu.

Trzydzieste czwarte okrążenie było tym, na którym Daniel Ricciardo otrzymał zestaw nowych supermiękkich Pirelli. Australijczyk powrócił do rywalizacji na piątym miejscu tuż za partnerem z Red Bulla, któremu nie opuszczał nawet na krok. Kółko później w bolidzie Valtteriego Bottasa poddało się ogumienie, co wykorzystał Sebastian Vettel awansując na drugie miejsce na prostej przed ósmym wirażem. Red Bull z kolei musiał poczekać do trzydziestego ósmego okrążenia, gdy Verstappen na wyjściu z dwunastego zakrętu zderzył się z Finem, odbierając mu najniższy stopień podium. Mercedes mając świadomość problemów Bottasa postanowił ściągnąć go na drugi pit stop, tym razem zakładając mu ultramiękkie opony.

Masowe awarie

Tegoroczne Grand Prix Abu Zabi było mordercze dla bolidów i w końcówce pożegnaliśmy dwóch Francuzów: Estebana Ocona oraz Pierre'a Gasly. W bolidzie Force India doszło do wycieku oleju ze skrzyni biegów, która ostatecznie odmówiła posłuszeństwa na wjeździe do pit lane. Z kolei w Toro Rosso wystąpiły problemy z silnikiem Hondy, który także zaczął gubić olej, w tym centralnie na kask Maksa Verstappena. Jak później ujawnił Holender, do samej mety nie był w stanie czegokolwiek dostrzec przed sobą.

Kilka okrążeń przed metą McLaren postanowił zachęcić do walki o jeden punkt Fernando Alonso. Hiszpan był 2,5 sekundy za Magnussenem, lecz pogoń zakończyła się równie szybko co rozpoczęła. Alonso przestrzelił ósmy zakręt i zbyt szybko wrócił na tor, za co ukarano go doliczeniem czasu do końcowego wyniku.

Na mecie tymczasem zameldował się jako pierwszy Lewis Hamilton przed drugim Vettelem, trzecim Verstappenem, czwartym Ricciardo, piątym Bottasem, szóstym Sainzem, siódmym Leclerkiem, ósmym Perezem, dziewiątym Grosjeanem oraz dziesiątym Magnussenem.

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
piro, 25.11.2018 16:43[!]
Końcówka sezonu kilka silników nie wytrzymało. Jak na wyścig w emiratach do sporo się nawet działo. Do końca miałem nadzieję że Daniel zaatakuje Maxa i będzie na podium.

Hamilton bezbłędna jazda i zasłużone zwycięstwo, Vettela praktycznie nie widziałem przez cały wyścig po tym jak oddalił się od Maxa. Daniel zaryzykował i czekał z pitstopem chociaż nie wiele to dało.

Reszta stawki była dużo ciekawsza, po pierwsze Hulk i jego wypadek (do a barrel roll). Poza tym szkoda Leclerca który po pitcie utknął za wolniejszymi samochodami. Alonso pokazał się z dobrej strony i dojechał na 11 pozycji.

Ogólnie świetny sezon i mam nadzieję że przyszły będzie tak samo dobry.
SweetF1, 25.11.2018 23:18[!]
brawo sezon letni 2018 zakończony. W 2019 szykuje się niebywały i najlepszy minimum od 2010 roku!!!! nadal niesamowita radość to jest coś o czym marzyłem codziennie o tym myślałem!!
Strony  •  1 Odśwież T- T+

  Dodanie nowego komentarza
Musisz być zalogowany, aby móc pisać komentarze. Skorzystaj z formularza w lewym górnym rogu strony.
Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca