F1 2017Australia  Chiny  Bahrajn  Rosja  Hiszpania  Monako  Kanada  Azerbejdżan  Austria  Wielka Brytania  Węgry  Belgia  Włochy  Singapur  Malezja  Japonia  USA  Meksyk  Brazylia  Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2005
GP Australii
GP Malezji
GP Bahrajnu
GP San Marino
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Europy
GP Kanady
GP Stanów Zjednoczonych
GP Francji
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Turcji
GP Włoch
GP Belgii
GP Brazylii
GP Japonii
GP Chin
Strona główna sezonu 2005
Klasyfikacje generalne 2005
Statystyki z sezonu 2005

  Wszystkie sezony
2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Suzuka.
Fuji Television Japanese Grand Prix 20059 października
Suzuka Circuit
Długość toru: 5,807 km
Liczba okrążeń: 53
Pełny dystans: 307,573 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:30,281 - Q1, Jarno Trulli (Renault), 2003
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:32,730 - Rubens Barrichello (Ferrari), 2004
Największa średnia prędkość wyścigu:
218,525 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2004
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Podsumowanie wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Będąca następstwem deszczowych kwalifikacji nietypowa kolejność startowa do wyścigu na torze Suzuka spowodowała, iż przebieg tegorocznej Grand Prix Japonii był niezwykle emocjonujący. Walka toczyła się od pierwszych metrów aż po ostatnie okrążenie, nie zabrakło także przetasowań podczas postojów w boksach i kilku incydentów, w tym groźnie wyglądającego wypadku Juana Pablo Montoi pod koniec pierwszego okrążenia. Największymi gwiazdami tego wyścigu byli niewątpliwie dwaj najbardziej skuteczni kierowcy sezonu 2005, Kimi Raikkonen i Fernando Alonso. Obaj kierowcy dysponowali niemal tak samo szybkimi bolidami (różnica w najlepszych okrążeniach wyniosła zaledwie 0.059 sekundy), które umożliwiły im walkę o czołowe miejsca pomimo startu z odległych pozycji. Początkowo w lepszej sytuacji znajdował się kierowca Renault, pokonując dosyć szybko kolejnych rywali, w tym siedmiokrotnego mistrza świata, Michaela Schumachera, choć trzeba przyznać, że Niemiec starał się wycisnąć ze swojego Ferrari ile się dało i dzielnie odpierał ataki.

Przełomowym momentem dla Alonso okazała się walka z Christianem Klienem. Hiszpan pierwszy raz wyprzedził kierowcę Red Bull ścinając szykanę i oczywiście musiał go po chwili przepuścić, ale uczynił to w taki sposób, aby zyskać od razu kolejną szansę do ataku pod koniec prostej startowej. Po udanym wyprzedzeniu Austriaka tegoroczny mistrz szybko uciekł do przodu, jednak po kilku okrążeniach otrzymał polecenie przepuszczenia Kliena, gdyż w przeciwnym wypadku groziła mu kara. Strata kilku cennych sekund okazała się bardzo kosztowna, bowiem umożliwiła Michaelowi Schumacherowi i Raikkonenowi wyprzedzenie Hiszpana podczas pierwszej rundy postojów. Później Alonso zdołał ponownie wyprzedzić Schumachera, a kilka okrążeń przed metą pokonał także Marka Webbera, finiszując na trzeciej pozycji. Hiszpan na podium był wyraźnie niezadowolony z uzyskanego rezultatu, bo choć zyskał w sumie 13 miejsc w trakcie tego wyścigu, to jednak nie udało mu się pokonać Raikkonena pomimo dysponowania niemal tak samo szybkim bolidem.

Tymczasem Raikkonen po drobnym zamieszaniu na pierwszym okrążeniu, kiedy to omal nie doszło do kolizji pomiędzy nim i Montoyą, zdołał awansować na 12 pozycję, chociaż musiał ściąć szykanę ze względu na zbyt późne hamowanie. Szykanę ścięło także kilku innych kierowców, w tym Jacques Villeneuve, który nieświadomy obecności Montoi po swojej lewej stronie zmusił go do zahaczenia o pobocze na szybkim zakręcie w prawo. Kierowca McLarena stracił od razu kontrolę nad swoim bolidem i z dużą siłą uderzył w barierę z opon, kończąc tym samym udział w wyścigu. Za ten incydent Villeneuve otrzymał po wyścigu 25 sekund kary, a tymczasem wypuszczenie na tor samochodu bezpieczeństwa umożliwiło Raikkonenowi zachowanie kontaktu ze wszystkimi jadącymi przed nim kierowcami. Fin miał jednak dużą ilość paliwa w baku i po wznowieniu wyścigu, które nastąpiło dopiero pod koniec siódmego okrążenia, nie był w stanie tak szybko jak Alonso wyprzedzać swoich rywali. Michaela Schumachera udało mu się pokonać dopiero po pierwszym postoju w boksach.

Mając przed sobą wolną drogę Raikkonen mógł wreszcie zacząć wykorzystywać w pełni potencjał bolidu MP4-20. Późny drugi postój w boksach umożliwił mu przeskoczenie Webbera i Jensona Buttona, tak więc do pokonania pozostał już tylko Fisichella, który po swoim ostatnim postoju miał kilka sekund przewagi. Włoch prowadzenie wyścigu objął na 13 okrążeniu po pierwszym postoju w boksach zdobywcy pole position, Ralfa Schumachera. Kierowca Toyoty zdecydował się na trzystopową strategię, co w połączeniu z dosyć długą neutralizacją wyścigu pozbawiło go szans na walkę o podium. W tej sytuacji głównym faworytem do zwycięstwa stał się Fisichella i wydawało się, że kierowca Renault zdoła dowieść pierwszą pozycję do mety, gdyż do mety pozostawało już niewiele okrążeń. Fisichella przyjął jednak dosyć dziwną linię obrony, gdy tuż za jego plecami pojawił się fiński kierowca, a mianowicie blokował wewnętrzny tor jazdy przed szykaną, czyli w miejscu, w którym mało kto był w stanie popisać się udanym atakiem. Wybierając mniej optymalny tor jazdy Włoch nie był w stanie uciec kierowcy McLarena na prostej startowej i to właśnie kosztowało go utratę prowadzenia dosłownie na ostatnim okrążeniu. Wygrywając w Japonii Raikkonen nie tylko zapewnił sobie siódme zwycięstwo w tym sezonie, ale także spowodował, że strata McLarena do Renault w klasyfikacji generalnej konstruktorów wynosi zaledwie dwa punkty na jeden wyścig przed końcem sezonu. Oznacza to, że w Chinach czeka nas emocjonujący finał w walce o tytuł najlepszego konstruktora bolidów Formuły 1.

Webber ostatecznie finiszował na czwartej pozycji, ulegając w końcowej fazie wyścigu szarżującemu Alonso, który jak sam później stwierdził w trakcie Grand Prix Japonii pokonał w bezpośredniej walce więcej kierowców niż w pozostałych wyścigach tego sezonu. Webber był oczywiście rozczarowany, że nie udało mu się stanąć na podium, ale tak czy inaczej w wyścigu tym spisał się nienagannie, wyprzedzając najpierw w bezpośredniej walce Kliena, a następnie Davida Coultharda i Buttona w boksach dzięki błyskawicznej obsłudze mechaników z zespołu Williams. Ponadto Australijczyk pokonał startującego z pole position Ralfa Schumachera, tak więc w sumie zyskał dzisiaj cztery miejsca, tracąc tylko jedno na rzecz Alonso. Tymczasem zastępujący Nicka Heidfelda kierowca testowy Williamsa, Antonio Pizzonia, trzeci raz z rzędu nie dojechał do mety. Tym razem Brazylijczyk nie miał już na kogo zrzucić winy, gdyż bez niczyjej pomocy wypadł z toru na wirażu Degner.

O ile Toyota musiała zadowolić się zaledwie jednym punktem, wysoką pozycję startową Ralfa Schumachera zawdzięczając jedynie małej ilości paliwa w baku i sprzyjającym warunkom pogodowym podczas kwalifikacji, o tyle ekipa B.A.R Honda w domowym wyścigu zdołała powiększyć swój dorobek o cztery punkty. Dla stajni z Brackley także nie był to jednak zbyt udany wyścig, bowiem Button po starcie z drugiej pozycji z pewnością liczył na więcej. Bolid 007 jak widać nadal nie stanowi konkurencji dla bolidów Renault i McLarena – nie pomogła nawet przygotowana specjalnie na wyścig w Japonii wersja silnika Hondy "Suzuka Special". Dodatkowy cios stanowiła utrata czwartej pozycji na rzecz Webbera podczas ostatniej rundy postojów. Tym niemniej jest to już dziewiąty z rzędu zarobek punktowy Brytyjczyka w tym sezonie – żaden inny kierowca nie może poszczycić się takim osiągnięciem. Natomiast o postawie Sato przed własną publicznością trudno powiedzieć cokolwiek pozytywnego. Japończyk już na pierwszym okrążeniu wypadł z toru i został uderzony przez Rubensa Barrichello. Spadek na koniec stawki oznaczał koniec szans na punkty i jakby tego było mało Sato wyeliminował na 10 okrążeniu z walki Trullego. Za ten incydent kierowca B.A.R został wykluczony z klasyfikacji końcowej wyścigu. Na pocieszenie Trulli po wpadce na kwalifikacjach nie musiał jechać całego wyścigu, bo na punkty i tak nie miał co liczyć.

Coulthard wysoką pozycję startową zawdzięczał być może sprzyjającym warunkom pogodowym podczas kwalifikacji, jednak fakt, że w wyścigu udało mu się obronić szóste miejsce, zasługuje na najwyższe słowa uznania. Co więcej, Szkot na koniec miał zaledwie dwie sekundy straty do Buttona, czyli kierowcy z zespołu cieszącego się wsparciem koncernu samochodowego. Za plecami kierowcy Red Bull finiszował Michael Schumacher, zdobywając po starcie z 14 pozycji dwa punkty, co biorąc pod uwagę obecną formę Ferrari jest całkiem niezłym osiągnięciem. Włoska stajnia zapewniła sobie dzisiaj trzecią pozycję w klasyfikacji konstruktorów na koniec sezonu 2005, tak więc w pewien sposób zdołała obronić swój honor. Jest to głównie zasługa siedmiokrotnego mistrza świata, natomiast Barrichello po błędzie popełnionym na początku wyścigu spadł na koniec stawki i nawet zmiana strategii na jednostopową nie umożliwiła przebicia się na punktowaną pozycję. Pierwszą dziesiątkę zamknęli Klien i Felipe Massa, natomiast na pozostałych miejscach sklasyfikowani zostali Barrichello, Villeneuve oraz kierowcy z zespołów Jordan i Minardi, Tiago Monteiro, Robert Doornbos, Narain Karthikeyan i Christijan Albers. Doornbos i Albers mieli problem z trafieniem w stanowisko serwisowe Minardi, co doprowadziło nawet do małego pożaru, jednak obydwu udało się dojechać do mety.

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
nickolas, 09.10.2005 13:37[!]
Ciekawy jestem jaką miną "dysponował" Flaviusz Niebieski na ostatnim okrążeniu [ :/ ] Moja była taka :)
Minardi, 09.10.2005 14:17[!]
BRAWO KIMI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
KIU, 09.10.2005 16:31[!]
nickolas jego mina była taka :/;(:( i mówił pewnie ( co ten McLaren ma za silnik ?? i jak Kimi to zrobił ?? musze porozmawiać z Mercem o współpracy za kilka sezonów) A Ron Denis na pewno skakał z radości i ja tez ja zacząłem krzyczeć i skakać jak nigdy przedtem i przypuszczam ze McLaren da więcej niż Milion Kimiemu za wygrany wyścig ( w końcu wygrał go jak rzadko kto) Ale jestem pewny ze wymienia mu silnik na GP Chin bo ten jest już wyżyty do końca jeśli przeżył i jest jeszcze w stanie wygrać jeszcze jeden wyścig to niech Renault się boi bo może być znowu pogrom w Chinach i wydaje mi się ze będzie dublet a trzeci będzie Klien albo Alonso :)
pawlos, 09.10.2005 16:43[!]
KIU, szybkość McLarena nie jest zasługą silników Merca! Czytasz F1 Racing? Nawet sami Kimi w jednym z numerów tego czasopisma przyznał, że silnik Merca jest słabszy o silników Japońskich a także od silników Renaulta. Swoją drogą, Fisichela dał ciała na całej lini i być może te cztery punkty, które przez to stracił Renault, będą decydujące w końcowej klasyfikacji konstruktorów. Ja jednak liczę, że Renault tak łatwo się nie podda.
viertolcia, 09.10.2005 17:35[!]
nie zapomnijmy ze Toyota może być jeszcze ex aquo trzecia z ferrari (przy dublecie toyot i braku punktów ferrari), a 9 października to dzień Kimiego Raikkonena i już (proponuje święto narodowe w Finlandii;))
rafaello85, 09.10.2005 19:55[!]
Toyota nie może być ex aque z Ferrari! Japoński zespół dziś stracił szansę na 3 pozycję w generalnej klasyfikacji. Jeśli nawet Toyota zdobyłaby w Chinach dublet, a Ferrari nie wystartowało, to włoska stajnia i tak wyjdzie zwycięsko, bo przy jednakowej liczbie punktów liczy się liczba zwycięstw i drugich miejsc. Obydwie stajnie miałyby po 100pkt., ale Ferrari 1 zwycięstwo i 5 drugich miejsc; a Toyota 1 zwycięstwo i 3 drugie miejsca!!!
dex, 09.10.2005 20:59[!]
Kimi dzisiaj potwierdzil swoja klase a Maci na jakim sa pozomie , nie ma gdybania Ferdek jest Mistrzem bo ktos musi byc , potwierdzil klase tez sporo awansowal , ale Kimi to juz pokazal majstersztyk to co on zrobil to jest potwierdzenie wielkiej klasy Kimiego. Ferdek ostatnio mowil cos ze kimi to szczesciarz ze mu sie silniki psuja w treningach a nie wyscigach ?? nie rozumiem tego toku rozumowania Ferdka ?? bez przesady takie rzeczy sie nie mowi , mozna smialo powidziec ze Ferdek to tez szczesciarz ze Kimi mial te awarie bo tak to Ferdeak by nie byl mistrzem swiata, wiec Ferdek niech nie przegina z tymi wypowiedziami ,RALF TO szczesciarz bo wygral pp w deszczu ?? Schumi to szczesciarz bo wygral w Usa ?? Montero to Szczesciaz bo wszystkie wyscigi dojechal na slabym jordanie ?? ( albo prawie wszystkie),Ferdek mial fuksa albo to szczesciarz;]]]]] bo Kimiemu odpadlo kolo na ost okrazeniu ?? to tylko kilka przykladow a mozna ich jeszcze sporo wyliczyc , o to chodzi w sporcie jedni maja szczescie a drudzy nie , tak jest w sporcie w zyciu naszym tez

pozdro dla all kibicow.
Bosman, 10.10.2005 06:56[!]
Skakałem tak samo jak KIU. Dla mnie to KImas jest mistrzem, a Ferdek miał po prostu farta i równo jechał (ostatnio to się nawet wysilac nie musi). Jakoś dziwnie mi się wydaje, że Ferdek nie dałby rady tak z 17-stego na 1-sze. Przyznam się, że miałem chwilę zwątpienia (7 okrążeń i 5 sekund straty), ale jak zobaczyliśmy z żoną, że na każdym okrążeniu Kimi dochodził Fisia 1.2 sekundy - to wiedzieliśmy, że da radę :-)))))) Pozdrawiam wszystkich fanów Kimasa.
dawo, 10.10.2005 13:24[!]
...jak ktos twierdzi ze Alonso zasluzyl na tytul mistrza swiata,to w trybie natychmiastowym powinien sie udac na odpowiednia terapie...moim zdaniem juz duzo bardziej na taki tytul zasluzyl(znienawidzony przezemnie)M.Schumacher,dlatego ze bolidem gorzej niz zlym,byl w stanie i walczy o 3 miejsce w klasyfikacji kierowcow...Alonso,moze i jest mistrzem swiata F1,ale z cala pewnoscia niejest najlepszym kierowca w F1,jego tytul to zasluga awaryjnosci bolidow Mercedesa,chcaialbym tylko przypomniec iz w obecnym sezonie,fernando Alonso ani razu w bezposredniej walce niewyprzedzil zadnego z kierowcow Mclarena...(moze raz montoye na poczatku sezonu,ale niejestem pewien)...ale nieoznacza to ze alonso jest slabym kierowca...wrecz przeciwnie...skoro Fisichella tak kaleczy sie w Renaul,to:propozycja nr1. Alonso jest b.dobrym kierowca skoro z tak slabego auta jak renault potrafi wycisnac tak duzo(porownanie do Fisico),propozycja Nr2.Renaul postawilo tylko na Alonso a Fisichelle odrazu spisali na straty(czyzby francuskie Ferrari??)
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca