F1 2017Australia  Chiny  Bahrajn  Rosja  Hiszpania  Monako  Kanada  Azerbejdżan  Austria  Wielka Brytania  Węgry  Belgia  Włochy  Singapur  Malezja  Japonia  USA  Meksyk  Brazylia  Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2008
GP Australii
GP Malezji
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Turcji
GP Monako
GP Kanady
GP Francji
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Europy
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Chin
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2008
Klasyfikacje generalne 2008
Statystyki z sezonu 2008

  Wszystkie sezony
2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Spa-Francorchamps.
ING Belgian Grand Prix 20087 września
Circuit de Spa-Francorchamps
Długość toru: 7,004 km
Liczba okrążeń: 44
Pełny dystans: 308,052 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:45,070 - Q2, Kimi Raikkonen (Ferrari), 2007
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:48,036 - Felipe Massa (Ferrari), 2007
Największa średnia prędkość wyścigu:
229,266 km/h - Kimi Raikkonen (Ferrari), 2007
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Konf. prasowa po wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Część unilateralna

Lewis, sensacyjne zwycięstwo. Opowiedz nam o tych ostatnich okrążeniach, kiedy zaczął padać deszcz.
Lewis Hamilton
: „To było niezwykłe doświadczenie. Widziałem Kimiego przede mną, a po drugim stopie był daleko z przodu i zastanawiałem się, jak udało mu się stworzyć taką przewagę, ale ja utknąłem w korku. Po prostu cisnąłem, cisnąłem i cisnąłem, próbując zmniejszyć różnicę. Byłem szybszy o jedną dziesiątą na okrążeniu, ale potem on urwał trochę czasu, a później utknąłem w korku. Miałem nadzieję, że on również złapie korek we właściwym czasie”.

„Czasami łapał dublowanych kierowców na prostej, a później ja ich łapałem w środkowym sektorze, przez co traciłem czas. Było tak na zmianę. Błagałem, po prostu mówiłem proszę o deszcz, niech leje. Chciałem, by deszcz zaczął padać, ponieważ wiedziałem, jak sobie z nim poradzić. Niebiosa się nieco otwarły i zobaczyłem Kimiego zwalniającego trochę, o wiele wcześniej niż robił to normalnie w zakręcie nr 8 i to był moment, od którego wiedziałem, że walka zaczęła się na dobre”.

„Kiedy wjechałem w zakręt nr 12, jechałem rozsądnie szeroko, ale zauważyłem, to chyba był Rosberg, że wykręcił piruet i wracał z powrotem na tor oraz robił to dokładnie tam, gdzie ja zmierzałem, więc niemal uderzyłem w jego bok. Kimi zrobił prawie to samo. Pojechałem po trawie, Kimi okręcił się na wyjściu z zakrętu, więc wróciłem na prowadzenie i od tego czasu było już przyjemnie. Było to niesamowicie trudne, ponieważ straciłem całą temperaturę w oponach, ale to było świetne”.

Opowiedz nam o tym manewrze wyprzedzania w ostatniej szykanie kiedy wyprzedziłeś Kimiego a później znowu go przepuściłeś?
LH
: „Cóż, jeśli mam być szczery, wypchnął mnie szeroko. Byłem lekko z przodu na zewnętrznej w pierwszym zakręcie (szykany). Mógł postąpić bardziej fair, bo zabrakło mi miejsca. Wypchnął mnie do punktu, gdzie mogłem albo pojechać po tarce i uderzyć w niego, albo wyjechać poza tor, więc wyjechałem. Rozumiałem, że muszę go przepuścić i tak też zrobiłem. Wbiłem się za niego, on skręcał w prawo, w lewo, ja zrobiłem tak samo i zdołałem wejść od wewnętrznej i wyprzedzić go. Następnie dotknął mnie w wierzchołku zakrętu, ale myślę, że byłem dość daleko przed nim, co było dobre”.

Prowadziłeś w wyścigu od startu, ale potem miałeś poślizg na początku drugiego okrążenia.
LH
: „Miałem dobry start. Uciekłem do przodu i czułem się pewnie. Trudność polegała na tym, że fragmenty toru były nadal mokre, ostatni zakręt i pierwszy, więc starałem się zadbać o to, że dobrze hamuję. Warunki nadał były pewną niewiadomą, kiedy dojeżdżałem do pierwszego zakrętu i myślę, że podczas zrzucania ostatniego biegu tylne koła zablokowały się. To był dość żałosny poślizg, ale nic nie mogłem na to poradzić. Na szczęście nie byliśmy zbyt blisko siebie, więc puściłem sprzęgło i ruszyłem tak szybko, jak tylko mogłem. Utrzymałem się przed Kimim, ale wyprzedził mnie na prostej, jadąc w mojej strudze powietrza”.

Kimi wypracował około pięć sekund przewagi, ale na twardszych oponach zmniejszyłeś stratę na początku trzeciego przejazdu.
LH
: „Tak, mój poślizg na drugim okrążeniu spowodował, że znalazłem się w gorszym położeniu. To był relatywnie duży błąd w moim wykonaniu. Gdyby było do końca sucho, prawdopodobnie mógłbym wygrać, gdybym utrzymał się z przodu. Mogło być ciężko. Myślę, że uciekł mi dość daleko, a ja znalazłem się w korku. Myślę, że byłem za Kubicą i moim kolegą z zespołu, ale nic nie mogłem na to poradzić. Kiedy wyjechałem na ostatni przejazd, po prostu cały czas mocno cisnąłem”.

„To nie był jeszcze koniec. Widziałem zbierające się chmury, więc musiałem się po prostu upewnić. Myślę, że były trzy lub cztery okrążenia do końca, kiedy powiedziałem sobie, że nie dogonię tego faceta, więc zastanawiałem się, czy oszczędzić silnik, albo nadal cisnąć. Ale potem pomyślałem, że co jeśli popełni błąd, albo wypadnie z toru lub coś w tym rodzaju, więc nic nie jest pewne, dopóki nie ujrzysz flagi w szachownicę”.

Felipe, musisz być zadowolony drugiej pozycji. Jak to było podczas tych kilku okrążeń z Twojej strony?
Felipe Massa
: „Cóż, jeśli mam być szczery, byłem wolniejszy niż przypuszczałem. Widziałem wielu ludzi wyjeżdżających poza tor, zwłaszcza Kimiego, a później Lewis był lekko z przodu, więc powiedziałem sobie, że nie chcę ryzykować pewnych punktów”.

„Czułem się dość pewnie jadąc bardzo powoli, szczególnie w zakrętach. Było naprawdę wilgotno. Czasami myślisz, że wypadniesz tak po prostu. Popełniłem błąd na starcie, gdyż myślałem, że Eau Rouge będzie bardziej mokre, niż było w rzeczywistości, więc zwolniłem zbyt mocno i wyprzedził mnie Kimi. To był po prostu błąd”.

„Jechałem pewnie na trzecim miejscu przez cały wyścig. Było naprawdę trudno złapać tych dwóch facetów przede mną. Wszyscy trzej robiliśmy podobne czasy okrążeń. Czasami traciłem troszkę, czasami łapałem lepsze tempo. Potem nagle druga pozycja przyszła do mnie, więc jestem bardzo zadowolony. Mistrzostwa są ciągle otwarte i zamierzamy walczyć wyścig po wyścigu, by zmniejszyć dystans i być może wyprzedzić tych przed nami”.

Kiedy Kimi cię wyprzedzał, z naszej perspektywy wyglądało to bardzo blisko.
FM
: „Tak, Kimi był na tyle szybki, że z pewnością mógł mnie wyprzedzić z łatwością, ale potem zaczął się zbliżać do mnie i prawie dotknęliśmy się kołami. Było to dla mnie dziwne, bo gdy mnie wyprzedzał był już o wiele szybszy. Tak czy inaczej wyprzedził mnie, a później zdobyłem drugą pozycję, co było dość szczęśliwym zbiegiem okolicznościami. Ale nie możesz tych rzeczy nazywać do końca szczęściem. Starałem się ukończyć wyścig i to było to, finiszowaliśmy drudzy”.

Nick, świetna decyzja o zmienia opon na deszczowe Bridgestone'y. Byłeś bardzo konkurencyjny w kwalifikacjach, ale później spadłeś daleko po uderzeniu przez Kovalainena.
Nick Heidfeld
: „Tak, zgadza się. Miałem niezły start, nawet lepszy niż rząd przede mną. Alonso miał jeszcze trochę lepszy. Zdecydowałem pojechać raczej po zewnętrznej, niż po wewnętrznej, ponieważ miałem przeczucie, że mogę się tam rozbić. Niestety Kovalainen wjechał we mnie”.

„Myślałem, że wykręcę piruet albo wyścig będzie dla mnie skończony z powodu zniszczeń. Byłem później bardzo szczęśliwy, mogąc poczuć, że auto jest całe. a układ kierowniczy działa dobrze. Oczywiście straciłem wiele pozycji i musiałem wyprzedzać dużo bolidów, ale nadrobiłem kilka pozycji w pierwszym przejeździe”.

To musiała być niezła zabawa, gdy podczas ostatniego przejazdu wyprzedzałeś wszystkich?
NH
: „Owszem, ale to była decyzja w stylu wszystko albo nic. Przede wszystkim na długi czas utknąłem za bolidami. Musiałem zjechać na drugi stop prędzej niż kilku z nich, włączając w to Vettela i Roberta. Miałem jednak dość dobre okrążenie wyjazdowe i zdołałem wyprzedzić Roberta, ale później utknąłem za Vettelem a na tym torze nie jest łatwo wyprzedzać. Później, gdy zaczęło kropić, na pierwszym okrążeniu było tego tylko troszeczkę, ale na drugim zaczęło padać mocniej i wtedy pomyślałem, że podejmę ryzyko”.

„Wiedziałem, że nie ma zbyt wielu okrążeń do końca i podjąłem decyzję o zmianie opon na przejściowe. Zespół zapytał mnie ponownie, co chcę zrobić i myślę, że to był idealny wybór. Kiedy wyjechałem zapytałem się, ile okrążeń mamy do końca i oni odpowiedzieli, że to i jeszcze jedno, ale ja nie mogłem zobaczyć nikogo z przodu i zacząłem myśleć, że być może była to zła decyzja. Oni musieli jednak jechać wolno, a ja zdołałem wyprzedzić kilka bolidów na ostatnim okrążeniu”.

„Nie wiem, kim był ostatni zawodnik, którego wyprzedziłem, czy to był Alonso czy ktoś z Toro Rosso. Wjeżdżając w zakręt nr 10 przyblokował mnie dość mocno, przez co prawie wjechałem na trawę, a w mokrych warunkach mogło to być dość niebezpieczne. Po prostu zdołałem zostać na torze jadąc koło w koło, prawie dotykając jego boku, co nie było zbyt mądre. Jednakże wyprzedziłem go, więc jest to fantastyczny rezultat dla mnie”.

Lewis, cóż za fantastyczne zwycięstwo dla ciebie i jedenasta wygrana McLarena tutaj.
LH
: „Fantastyczny weekend i jestem po prostu bardzo zadowolony z walki w tak trudnych warunkach. Myślę, że to był jeden z najbardziej ekscytujących wyścigów mojej kariery. Uwielbiam rywalizację z takimi ludźmi jak Kimi. To była świetna zabawa i myślę, że zespół odwalił kawał niesamowitej pracy, jak zawsze zresztą. Bolid był wspaniały, więc muszę wyrazić wielkie podziękowania dla nich. Było tutaj także wielu brytyjskich fanów, więc im również dziękuję za wsparcie. Zamierzamy dalej cisnąć. Musimy twardo stąpać po ziemi i cisnąć w kolejnych kilku wyścigach”.

Źródło: FIA.com

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
gross, 08.09.2008 19:18[!]
Hamilton! sam wypychasz na trawe jak tylko masz okazje nie zostawiasz miejsca było tak w tym sezonie kilka razy więc nie oczekuj grzeczności wobec siebie!
M-Power, 08.09.2008 19:19[!]
Świetna robota i idea realizowana od początku sezonu z tymi konferencjami. Brawo. Nie miałem okazji wysuchać konferencjina żywo z powodu wyjazdu, a tutaj mogę ją przeczytać w ojczystym języku :)

Przy okazji znalazłem małą literówkę przy wypowiedzi Nicka „Nie wiem, kim był ostatni zawodnik, którego wyprzedziłem, czy to był Alonso zzy ktoś z Toro Rosso."
Maraz, 08.09.2008 19:33[!]
Dzięki za wychwycenie literówki. Konferencje nie są u nas zbyt często, ale kiedy możemy, to tłumaczymy chociaż część unilateralną.
Mati93, 08.09.2008 19:35[!]
„Tak, zgadza się. Miałem niezły start, nawet lepszy niż rząd przede mną. Alonso miał jeszcze trochę lepszy.
Podoba mi się ten tekst :P
Jak tak dobrze wystartował to czemu się nie znalazł obrazu w czołówce :P
Lukas, 08.09.2008 19:39[!]
Bo Koval w niego wjechał :)
kemek, 08.09.2008 20:22[!]
NH: "Miałem jednak dość dobre okrążenie wyjazdowe i zdołałem wyprzedzić Roberta"
Heh ;D
Banditto, 08.09.2008 21:54[!]
To Nick wjechał w Kovala a nie na odwrót. Nick ty błaźnie... -_-'
Michaelos, 08.09.2008 23:05[!]
"Miałem jednak dość dobre okrążenie wyjazdowe i zdołałem wyprzedzić Roberta"
No tak on był za Kubicą i zjeżdżał wcześniej na pit stop i wykręcił lepszy czas dotankowanym bolidem od pustego bolidu Roberta tak, że zniwelował różnicę mas paliwa oraz nadrobił stratę, którą miał do Roberta! Istny demon szybkości, chyba statystycy sie pomylili i to Nick powinien mieć rekord jednego okrążenia!!!
Normalnie krew mnie zalewa!!! Zero ogłady... ehh!
M@X, 09.09.2008 08:46[!]
LH: „Cóż, jeśli mam być szczery, wypchnął mnie szeroko. ... Mógł postąpić bardziej fair, bo zabrakło mi miejsca. ”.
Jak ja nie znosze tego człowieka !! ok jest dobry, ale pamiętam jego wypowiedzi pare wyścigów wcześniej jak w dokładnie takiej samej sytuacji był kiedy to on trzymał szeroko szykane i nie pozwalał się wyprzedzić, tak aby Raikonnen albo zwolnił i go nie wyprzedził albo wypadł poza tor, NIE PRZEPUŚCIŁ by go za nic, bo cytuje: "taka jest walka" Później pisali że to Lewis jest prawdziwym wojownikiem, na torze jest walka i on tak musiał postąpić. A teraz gada głupoty że to Raikonnen nie postąpił fair, no po prostu tego się nei chce słuchać !!!
Pershing, 09.09.2008 12:33[!]
Hamilton w swoich wypowiedziach jest żałosny, ale czego można oczekiwać po 'fajterze' co z tatusiem jeździ na GP.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca