F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2009
GP Australii
GP Malezji
GP Chin
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Turcji
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Europy
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2009
Klasyfikacje generalne 2009
Statystyki z sezonu 2009

  Wszystkie sezony
2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Spa-Francorchamps.
ING Belgian Grand Prix 200930 sierpnia
Circuit de Spa-Francorchamps
Długość toru: 7,004 km
Liczba okrążeń: 44
Pełny dystans: 308,052 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:45,070 - Q2, Kimi Raikkonen (Ferrari), 2007
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:47,930 - Kimi Raikkonen (Ferrari), 2008
Największa średnia prędkość wyścigu:
229,266 km/h - Kimi Raikkonen (Ferrari), 2007
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Kimi Raikkonen odniósł pierwsze zwycięstwo w tym sezonie, pokonując Giancarlo Fisichellę o mniej niż sekundę na torze Spa-Francorchamps. Włoch zapewnił więc zespołowi Force India nie tylko pierwsze punkty, ale od razu i pierwsze podium. Co więcej, Fisichella wydawał się być nawet nieznacznie szybszy od Raikkonena, jednak kierowca Ferrari zdołał go wyprzedzić dzięki systemowi KERS na piątym okrążeniu i moment ten zadecydował o losach zwycięstwa. Na najniższym stopniu podium stanął Sebastian Vettel, a pierwszą piątkę zamknęli kierowcy BMW – Robert Kubica i Nick Heidfeld.

Wyścig rozpoczął się przy suchej nawierzchni toru i nie zanosiło się na to, aby miał padać deszcz w trakcie wyścigu. Fisichella zdecydował się na start na bardziej miękkich oponach, podobnie zresztą jak Barrichello, Kubica i Raikkonen. Twardsze opony miał tymczasem założone Heidfeld. Fisichella wystartował bardzo dobrze i utrzymał prowadzenie. Kubica popisał się jeszcze lepszym startem i za pierwszym zakrętem awansował na drugie miejsce, korzystając z walki pomiędzy Trullim i Heidfeldem. Raikkonen skorzystał z kolei z asfaltowego pobocza, co ułatwiło mu awans na trzecie miejsce.

Fin przed Les Combes zdołał następnie wyprzedzić Polaka i był już drugi, choć popełnił mały błąd w zakręcie i wyglądało na to, że Kubica uderzył lekko w jego bolid, ale obaj kierowcy kontynuowali jazdę. Tymczasem za ich plecami doszło do sporego karambolu, w którym uczestniczyli czterej kierowcy. Zapoczątkowała go kolizja pomiędzy Buttonem i Grosjeanem, a następni zderzyli się ze sobą Hamilton i Alguersuari. Cała czwórka z powodu uszkodzeń bolidów od razu zakończyła jazdę, a na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa. Neutralizację do wykonania postojów wykorzystali Trulli, Barrichello i Sutil, których bolidy także uległy uszkodzeniom na pierwszym okrążeniu, ale nadawały się do dalszej jazdy.

Przed wznowieniem wyścigu pod koniec czwartego okrążenia kolejność była następująca: Fisichella, Raikkonen, Kubica, Glock, Webber, Heidfeld, Rosberg, Vettel, Alonso, Kovalainen, Buemi, Nakajima, Badoer, Trulli, Barrichello i Sutil. Po restarcie Raikkonen wyprzedził Fisichellę przed Les Combes i objął prowadzenie w wyścigu. Vettel w tym samym miejscu toru wyprzedził Rosberga i przesunął się na siódmą pozycję, natomiast Barrichello, który po fatalnym starcie spadł na koniec stawki, wyprzedził Badoera przed szykaną Bus Stop i awansował na 13 miejsce. Następnie kierowcę testowego Ferrari, który jechał wyraźnie wolniej od innych, wyprzedził także Sutil, spychając Włocha na 15 miejsce. Stawkę zamykał Trulli, który tuż po wznowieniu wyścigu stracił dwa miejsca. Na dziewiątym okrążeniu Sutil wyprzedził Nakajimę i był już trzynasty.

Po 10 okrążeniach Raikkonen był nadal liderem, mając blisko dwie sekundy przewagi nad Fisichellą, a trzeci był wciąż Kubica, tracąc ponad trzy sekundy do Raikkonena. Pod koniec 12 okrążenia pierwszą rundę postojów zapoczątkowali Kubica i Glock. Polak powrócił na tor tuż za Alonso na dziewiątej pozycji, a Glock spadł z czwartego aż na 13 miejsce, bowiem były problemy z podłączeniem węża do tankowania paliwa. Na 14 okrążeniu pierwsze postoje wykonali Raikkonen, Fisichella, Webber i Heidfeld. Na prowadzeniu znalazł się tymczasowo Vettel, a tymczasem Heidfeld po utracie miejsca w boksach na rzecz Webbera, który został wypuszczony ze stanowiska serwisowego niemal wprost pod koła Heidfelda, zdołał wyprzedzić Australijczyka tuż przed Les Combes i znalazł się na dziewiątej pozycji.

W chwilę później dyrekcja wyścigu poinformowała, że Webber został ukarany przejazdem przez boksy za incydent z Heidfeldem w alei serwisowej. Na 16 okrążeniu Vettel wykonał pierwszy postój i wówczas na prowadzeniu znalazł się Rosberg, mając za sobą Raikkonena, Fisichellę (kierowca Force India cały czas trzymał się blisko Fina), Alonso (jeszcze bez postoju) i Kubicę. Punktowaną ósemkę zamykali wówczas Kovalainen, Buemi (obaj jeszcze bez postoju) i Vettel. Pod koniec 18 okrążenia w boksach pojawił się Rosberg i wówczas na prowadzenie powrócili Raikkonen i Fisichella. Ponadto na tym samym okrążeniu Webber odbył karę przejazdu przez boksy, po której spadł na 13 miejsce. Tymczasem Rosberg tuż po powrocie na tor został wyprzedzony przez Sutila i spadł na 11 miejsce.

Po 20 okrążeniach Raikkonen miał zaledwie sekundę przewagi nad Fisichellą. Trzeci Alonso tracił do lidera niespełna trzy sekundy, mając jednocześnie 1,5 sekundy przewagi nad Kubicą. Hiszpan wciąż nie miał jednak na swoim koncie postoju w boksach i istniała możliwość, że jedzie tylko na jeden pit-stop, co dawało mu szansę na dowiezienie do mety trzeciego miejsca. Na jeden pit-stop jechał najwyraźniej także Kovalainen, który zajmował piątą pozycję. W międzyczasie Buemi po wykonaniu pierwszego postoju spadł na siódmego na 12 miejsce, natomiast z wyścigu wycofał się Trulli ze względu na bliżej niezidentyfikowane problemy.

Na 24 okrążeniu do boksów zjechał Alonso, a dość krótkie tankowanie paliwa sugerowało, że kierowca jedzie jednak na dwa postoje. Niestety postój Hiszpana przeciągnął się bardzo względu na problemy ze zmianą lewego przedniego koła, które miało uszkodzoną osłonę po kontakcie z bolidem Sutila na pierwszym zakręcie tuż po starcie wyścigu. W końcu Alonso powrócił na tor, ale wkrótce został poinformowany przez zespół, że jest problem z samochodem i musi wycofać się z wyścigu, co Hiszpan uczynił na 26 okrążeniu. W międzyczasie pierwsze postoje wykonali Kovalainen i Sutil, a na 27 okrążeniu w boksach pojawił się także Barrichello na swój pierwszy rutynowy postój w tym wyścigu. Po 29 okrążeniach kolejność kierowców była następująca: Raikkonen, Fisichella (+1,1), Kubica (+6,9), Vettel (+10,9), Heidfeld (+13,8), Rosberg (+30,8), Glock (+31,8), Webber (+33,0), Kovalainen (+37,9), Buemi, Barrichello, Sutil, Nakajima i Badoer.

Drugą rundę postojów w boksach także zapoczątkował Kubica, a miało to miejsce na 30 okrążeniu. Drugi postój wykonał także Buemi, a na kolejnym kółku postoje wykonali jednocześnie Raikkonen i Fisichella. Obaj kierowcy na tor powrócili w tej samej kolejności, a na prowadzeniu znalazł się tymczasowo Vettel. W następnej kolejności drugie postoje wykonali Glock, Heidfeld i Rosberg. Kubica jechał w tym momencie na czwartej pozycji i wszystko zależało już tylko od tego, na której pozycji Vettel wyjedzie po swoim drugim postoju. Najpierw jednak ostatni postój wykonał drugi kierowca Red Bulla – Webber, a dopiero na 35 okrążeniu do boksów zjechał Vettel. Postój Niemca był błyskawiczny i dzięki temu udało mu się powrócić na tor przed Kubicą na trzeciej pozycji. Kolejność kierowców po 36 okrążeniach była następująca: Raikkonen, Fisichella (+0,8), Vettel (+6,7), Kubica (+9,3), Heidfeld (+12,0), Kovalainen (+24,6 – tylko jeden postój na koncie), Barrichello, Rosberg, Webber, Glock, Sutil, Buemi, Nakajima i Badoer.

Na 39 okrążeniu Sutil próbował wyprzedzić Glocka przed Les Combes, ale kierowca Toyoty zablokował wewnętrzny tor jazdy i zdołał obronić dziesiąte miejsce. Trzy okrążenia przed metą Barrichello zaczął mieć problemy z silnikiem i musiał zrezygnować z atakowania Kovalainena, którego wcześniej udało mu się dogonić na bardzo niewielką odległość. Inżynier Brazylijczyka poinformował jednak swojego kierowcę, że jest to prawdopodobnie tylko niewielki wyciek oleju, a więc powinien dojechać do mety. Tak się też stało i Barrichello zajął siódme miejsce, choć tył jego bolidu zapalił się po zjeździe do boksów. Tymczasem Raikkonen odniósł pierwsze zwycięstwo w tym sezonie, a zespół Force India dzięki drugiemu miejscu Fisichelli zdobył nie tylko pierwsze punkty w swojej historii, ale od razu pierwsze podium. Na najniższym stopniu podium stanął Vettel, a pierwszą piątkę zamknęli kierowcy BMW – Kubica i Heidfeld.

•  Rezultat końcowy wyścigu o Grand Prix Belgii

Pogoda na koniec wyścigu
Temperatura toru: 32°C
Temperatura powietrza: 17°C
Prędkość wiatru: 3,6 m/s
Wilgotność powietrza: 50%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszego wyścigu można znaleźć tutaj.

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Benetonczyk, 31.08.2009 16:10[!]
Ja wróce troche do starych tematów. Na Węgrzech Renault dostał kare za niedokręcone koło, bo sędziowie stwierdzili, że Alonso stworzył zagrożenie dla innych kierowców. A teraz Baricz jechał kilka kółek z kopcącym sie silnikiem i nic!!! Sędziowie milczą. I co niby nie stworzył zagrożenia? Sam mógłbym teraz kilka wymienic niewiele sie wysilając.
BinLadenF1, 31.08.2009 22:21[!]
Sory, trochę na inny temat: http://wp.tv/i,Zi...mid,398058,klip.html
to jest MEGA FAIL!! xD Jakie on ma porównania i wogóle herezje prawi. "Jenson Button, przystojny chłopak" xD

@ Benetonczyk, ale masz nick oO
andydo, 01.09.2009 19:44[!]
Chciałbym podzielić się z kolegami na forum uwagą na temat Kimiego na 1 okrążeniu? jeżeli ktoś mnie przekona
że wyprzedzenie 2 bolidów [asfaltowym poboczem], że niezmieszczenie się w zakręcie i po wyjechaniu z toru
zdobycie 2 pozycji jest fair-play? to chyba przejdę na wyścigi żółwi ha.ha.ha:
-czy regulamin FIA nie każe przypadkiem nieuczciwie zdobyte pozycje oddać jak najszybciej?
-czy nie z tego powodu w zeszłym sezonie Hamilton został ukarany ?
-czy w związku z tym Robert nie mógł być na podium-3 ?
A może poprosić Belgów żeby tamte [asfaltowe pobocze] wysypać piaskiem z bałtyku i niech Kimi pokaże
jeszcze raz jak to się robi?
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca