F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2012
GP Australii
GP Malezji
GP Chin
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Europy
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Korei Południowej
GP Indii
GP Abu Zabi
GP Stanów Zjednoczonych
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2012
Klasyfikacje generalne 2012
Statystyki z sezonu 2012

  Wszystkie sezony
2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Marina Bay.
SingTel Singapore Grand Prix 201223 września
Marina Bay Street Circuit
Długość toru: 5,073 km
Liczba okrążeń: 59
Pełny dystans: 299,170 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:44,014 - Q2, Felipe Massa (Ferrari), 2008
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:45,599 - Kimi Raikkonen (Ferrari), 2008
Największa średnia prędkość wyścigu:
159,656 km/h - Lewis Hamilton (McLaren), 2009
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Sebastian Vettel jako pierwszy minął linię mety w Singapurze i odniósł drugie zwycięstwo w sezonie. Podium uzupełnili Jenson Button i Fernando Alonso.

W pierwszej fazie wyścigu prowadził Hamilton, jednak awaria skrzyni biegów pozbawiła go szans na zwycięstwo. Czołówka jechała dość spokojnie, jednak w środku stawki dużo się działo i nie brakowało latających części.

Taktyka rządzi już na początku

Start był bardzo spokojny i poza stratą dwóch pozycji przez Maldonado nie za wiele się działo. Tylko Pietrow został poszkodowany i razem z Massą zjawił się u swoich mechaników, gdzie obaj założyli miękkie opony. Na czele Hamilton i Vettel dyktowali tempo, cały czas oddalając się od pozostałych kierowców.

Jako pierwszy serię pit stopów otworzył Mark Webber, który zjechał po twarde opony już na dziewiątym okrążeniu. Dla Red Bulla był to kluczowy moment, gdyż Vettel zaczął tracić tempo w tym momencie i dwa okrążenia później także on zmieniał ogumienie. Na kolejnych czterech okrążeniach w boksach u swoich mechaników zjawili się wszyscy zawodnicy z czołówki, a po 19 rundzie wokół toru Marina Bay także Perez i Hulkenberg, którzy startowali na miękkich oponach.

Stawka mocno się tasowała podczas zjazdów, jednak ostatecznie pierwsza zmiana opon niewiele zmieniła i na czele nadal mieliśmy Hamiltona, Vettela, Buttona i Maldonado przed Alonso. Tylko Rosberg zyskał w pit stopie i udało mu się znaleźć przed Grosjeanem.

Neutralizacja niszczy taktykę, tragedia w McLarenie

Na 23 okrążeniu z rywalizacją pożegnał się Lewis Hamilton – skrzynia biegów w bolidzie Brytyjczyka odmówiła posłuszeństwa podczas przejeżdżania pierwszego zakrętu. Poza tym znów było spokojnie. Senna realizował ciekawą strategię i na 26 okrążeniu zjechał do boksu z dwunastej pozycji i założył supermiękkie opony. Kolejną serię zjazdów w czołówce otworzył ponownie Mark Webber, który na 29 okrążeniu założył supermiękkie opony i wyjechał przed Perezem.

Jedną rundę później Alonso i Maldonado zjechali po opony, jednak pozycje nie uległy zmianie. Maldonado, pomimo supermiękkich opon, miał problemy z wyprzedzeniem Grosjeana, a w dodatku musiał się bronić przed Alonso na miękkiej mieszance. Ostatecznie to i tak nie miało znaczenia, gdyż Wenezuelczyk pożegnał się z wyścigiem przez problemy z hydrauliką.

Na 33 okrążeniu Raikkonen zjechał do boksu, a Narain Karthikeyan rozbił się w 18 zakręcie powodując neutralizację. Cała czołówka zjechała po nowe opony i tuż przed restartem na czele był Vettel, przed Buttonem i Alonso. Dalej mieliśmy di Restę, Hulkenberga, Webbera, Pereza, Rosberga, Grosjeana, Vergne, Schumachera, Raikkonena, Ricciardo i Sennę. Zaraz po restarcie, na 39 okrążeniu, Perez i Hulkenberg, którzy nie zjeżdżali podczas neutralizacji, zaczęli tracić pozycje na rzecz Webbera, a także Rosberga i Grosjeana. Jean-Eric Vergne atakował Pereza, kiedy w tył jego bolidu wjechał Michael Schumacher, co zakończyło wyścig dla obu kierowców. Na torze znów pojawił się samochód bezpieczeństwa.

Modlitwa o szybki koniec

Podczas drugiej neutralizacji w boksach zjawił się Webber po miękkie opony i Perez wraz z Hulkenbergiem po supermiękkie. Wznowienie nastąpiło na 43 okrążeniu i o ile w czołówce walki praktycznie nie było, to na granicy punktów kierowcy rywalizowali o każdy centymetr asfaltu. Najpierw Massa jadąc bok w bok z Senną doprowadził do kontaktu na dohamowaniu przed trzynastym zakrętem. Brazylijczyk stracił kontrolę nad bolidem, jednak udało mu się wyratować, a w dodatku wyprzedzić Sennę.

Później kierowca Ferrari poradził sobie z Danielem Ricciardo, a Romain Grosjean przepuścił szybciej jadącego Kimiego Raikkonena. Na 49 okrążeniu na sile przybrała walka kierowców, którzy zmieniali opony podczas neutralizacji. Webber cały czas szukał sposobu na Kamui Kobayashiego, a Sergio Perez doprowadził do kontaktu z Nico Hulkenbergiem. Posypały się części, jednak obaj jechali dalej. Okrążenie później Webber poradził sobie z Japończykiem w ósmym zakręcie, sytuację starał się też wykorzystać Hulkenberg i znów doszło do kontaktu. Kobayashi stracił przednie skrzydło, a w bolidzie Niemca doszło do uszkodzenia opony. Przed metą, jeszcze Webber wyprzedził Sennę w strefie DRS, jednak Brazylijczyk i tak wycofał się na ostatnim okrążeniu.

Vettel powoli oddalał się od Buttona i bez problemów dowiózł drugie zwycięstwo w tym sezonie. Button w końcówce trochę zwolnił, jednak Alonso był za daleko by mogło to coś zmienić. Czwarty był Paul di Resta, przed Nico Rosbergiem i Kimim Raikkonenem. Czołową dziesiątkę zamknęli Romain Grosjean, Felipe Massa, Daniel Ricciardo i Mark Webber. Warto również dodać, że 12 na mecie był Timo Glock, co jak na razie jest najlepszą pozycją wywalczoną przez kierowcę nowej ekipy.

GP Singapuru mimo tego, że trochę spokojniejsze jeśli chodzi o akcję na torze, to i tak było niezwykle ciekawe. Kolejna zmiana zwycięzcy i brak punktów Hamiltona na pewno bardzo cieszy Fernando Alonso, który wciąż utrzymuje sporą przewagę w mistrzostwach. Za dwa tygodnie Formuła Jeden przenosi się do Japonii. Czy wyścig na Suzuce również potoczy się po myśli Ferrari? Tego dowiecie się śledząc portal Wyprzedź Mnie!


Pogoda na koniec wyścigu
Temperatura toru: 29°C
Temperatura powietrza: 29°C
Prędkość wiatru: 1,0 m/s
Wilgotność powietrza: 67%
Sucho

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 3 Odśwież T- T+
General, 23.09.2012 17:54[!]
Massa z nagrodą za wyprzedzenie roku za manewr z Senną. Co z tego, że miał trochę szczęścia, liczy się efekt:)
IceMan11, 23.09.2012 18:13[!]
@Yurek
Sezon 2008 to był jego drugi rok w F1. Po kilku latach taki PR może męczyć.
Asmodeus, 23.09.2012 18:31[!]
Cytat Reyon :
Wyobrażam sobie jaka satysfakcja i radość musiała być na 23 okr. u tych którzy wczoraj mówili o 'crashtorze' ^.^ Nawet bez jego udziału mieliście to co chcieliście. Gratulacje.


Dzięki. ;) Czekam jeszcze na werdykt Stewardów ws incydentu Vettel-Button, oby był kontrowersyjny i niesprawiedliwy :D Dobra, nie będzie żadnej kary...


No i stało się co miało się stać, Schumacher kara 10 miejsc w tył na nast GP za kolejne bóle pleców Vergne'a. Ta sama kara również dla Senny...
katinka, 23.09.2012 18:43[!]
@Yurek, to prawda i możesz mieć rację, nikt tego nie zagwarantuje, że Mercedes będzie kiedyś zespołem, który będzie wygrywał i zdobędzie mistrzostwo. Kurde, ja nawet nie wiedziałam, że to na poczatku był Tyrrell i Honda ich przejęła, której zamarzył się zespół w F1. Przyda sie zawsze trochę historii.
Faktycznie McLaren to team z czołówki, a Lewis wiele z nimi osiągnął i pewno duzo im też zawdzięcza, ale czasem jest w życiu pora na zmiany i może to własnie ten moment dla Lewisa?
Nie wiem czemu w 2008 nie narzekał na to, że nie może być soba. Ale przypuszczam podobnie jak @IceMan11, że był wtedy jeszcze młody i nie znał dobrze F1, ale każdy chyba może mieć po jakimś czasie dosyć, gdy kontroluje sie jego zycie, więc mu się nie dziwię, ale życzę, aby podjął dobrą decyzję.

@General, dokładnie! Ten manewr Massy na Sennie był super i ten na Ricciardo też mi się podobał. W ogóle jego jazda po zjeździe SC była naprawdę bardzo dobra. No w każdym bądź razie myslę, że Filip trochę coś udowodnił, a że miał szczęście, to tez prawda, ale chyba każdemu jest potrzebne, nawet samemu Fernando Alonso czasami.
THC-303, 23.09.2012 19:00[!]
Cytat :
był Tyrrell i Honda ich przejęła

Nie do końca, między Tyrrellem a Hondą był jeszcze BAR :)
Yurek, 23.09.2012 19:13[!]
Cytat IceMan11 :
Sezon 2008 to był jego drugi rok w F1. Po kilku latach taki PR może męczyć.

Ale plotki nie mówią o przejściu Hamiltona do "radosnego" teamu typu Caterham, tylko do korporacyjnego Mercedesa, gdzie PR-owe wymagania mogą być jeszcze większe. Do którego czołowego zespołu utrzymującego przez wiele sezonów równą formę by Hamilton nie przeszedł, tam PR będzie.
Cytat katinka :
ale czasem jest w życiu pora na zmiany i może to własnie ten moment dla Lewisa?

Tylko dlaczego zmiany na gorsze? Może skreślam Mercedesa, ale nie jestem w stanie uwierzyć w cud pokroju Hondy 2009. M. Schumacher za czasów Ferrari był kuszony gigantycznymi pieniędzmi przez Toyotę, ale pokazał im środkowy palec.
Cytat THC-303 :
Nie do końca, między Tyrrellem a Hondą był jeszcze BAR :)

A wcześniej Tyrrell był tylko zespołem, bo nadwozia dostarczał im March, a jeszcze wcześniej mistrzowska Matra. Lotus wrócił do stawki, może w średnio przyjemnej atmosferze, ale jednak nazwa znowu jest, szkoda że nie można tego samego powiedzieć o Tyrrellu czy Brabhamie.
THC-303, 23.09.2012 19:15[!]
Cytat :
Lotus wrócił do stawki, może w średnio przyjemnej atmosferze, ale jednak nazwa znowu jest, szkoda że nie można tego samego powiedzieć o Tyrrellu czy Brabhamie.

Zgadzam się, po prostu sprostowałem te 'przejęcie Tyrrella przez Hondę, bo to nie jest do końca tak. To tak jakby napisać Renault (te od Alonso) przejęło Tolemana, zapominając o Benettonie ;)
Yurek, 23.09.2012 19:25[!]
@THC-303 - wiem, że sprostowałeś, ja tylko doprecyzowałem i w nawiązaniu do Tyrrella wyraziłem swój żal z powodu upadku legend tego sportu :)
katinka, 23.09.2012 20:20[!]
Dzięki za małą lekcję historii F1 i sprostowanie :) Przyznaję, że o Tolemanie że to było przed Benettonem i Renault też nie wiedziałam :/

A co do Hamiltona, Mercedesa, faktycznie to korporacyjny zespół, może nawet z podobnym podejściem do ścigania jak BMW. Ale nie zdziwię się, jeśli Hamilton zaryzykuje, chociaż taki kontrakt z Mercem na rok, a potem może Ferrari, RBR, Williams czy Lotus? Mam tylko nadzieję, że nie zrobi tego dla kasy, tylko dla siebie i jakiegos tam wyzwania.
RY2N, 23.09.2012 20:22[!]
Cytat THC-303 :
To tak jakby napisać Renault (te od Alonso) przejęło Tolemana, zapominając o Benettonie ;)


Albo jakby napisać, że Redbull przejął Stewarta zapominając o Jaguarze :-)
/skoro już tak wspominamy/
Yurek, 23.09.2012 20:53[!]
@katinka - Ferrari go nie weźmie (bo Alonso), Red Bull też póki co nie (bo Bieber). Lotus jest zbyt niepewny, a o Willamsie to już w ogóle nie wspomnę. (Jaguar, ta piękna zieleń... Stewart, ten Nurburgring '99... Starzeję się, zawsze uważałem 1999 za najlepszy obejrzany przeze mnie sezon "na żywo", ale chyba muszę powoli się zastanowić nad weryfikacją tego twierdzenia)
NEO86, 24.09.2012 14:09[!]
Wielka szkoda że Lewis miał awarię mam nadzieję że to jego ostatnia w tym sezonie. Liczę że McLaren utrzyma wysoką dyspozycję i tytuł zgarnie albo Lewis albo Fernando. Ze świetnej strony pokazał się również Felipe- walczył, wyprzedzał- przypomniał mi się sezon 2008. Oby tak dalej

@Kamikadze2000
Każdy kierowca przechodzi testy i badania przed sezonem więc o słabym refleksie nie może być mowy. Jakoś Grosjean rozwalał się bardzo często a nie widziałem żebyś u niego wytykał słaby refleks
Strony  •  < 1 2 3 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca