F1 2017Australia  Chiny  Bahrajn  Rosja  Hiszpania  Monako  Kanada  Azerbejdżan  Austria  Wielka Brytania  Węgry  Belgia  Włochy  Singapur  Malezja  Japonia  USA  Meksyk  Brazylia  Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2016
GP Australii
GP Bahrajnu
GP Chin
GP Rosji
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Europy
GP Austrii
GP Wielkiej Brytanii
GP Węgier
GP Niemiec
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Malezji
GP Japonii
GP Stanów Zjednoczonych
GP Meksyku
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2016
Klasyfikacje generalne 2016
Statystyki z sezonu 2016

  Wszystkie sezony
2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Monza.
Gran Premio Heineken d'Italia 20164 września
Autodromo Nazionale di Monza
Długość toru: 5,793 km
Liczba okrążeń: 53
Pełny dystans: 306,720 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:19,525 - Q1, Juan Pablo Montoya (Williams), 2004
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:21,046 - Rubens Barrichello (Ferrari), 2004
Największa średnia prędkość wyścigu:
247,586 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2003
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]

Po wczorajszej dominacji Mercedesa w kwalifikacjach niewielu spodziewało się emocjonującego wyścigu o Grand Prix Włoch i niestety, pesymistyczny scenariusz został zrealizowany, choć start na torze Monza przyniósł zaskakujące rozstrzygnięcia, na czym najlepiej wyszedł dzisiejszy tryumfator – Nico Rosberg!

Fatalny start

Otwarcie wyścigu było jego najbardziej emocjonującą częścią, gdyż ruszający z pole position Lewis Hamilton kompletnie popsuł swój start i po pierwszym zakręcie znalazł się na szóstym miejscu. Problemy Brytyjczyka idealnie wykorzystał Nico Rosberg oraz kierowcy Ferrari, w tym Sebastian Vettel, który próbował zaatakować pozycję lidera Niemca na dohamowaniu do pierwszego zakrętu. Z kolei w dalszej części stawki równie słabe starty zanotowali Max Verstappen oraz Esteban Gutierrez, którzy praktycznie zostali na swoich polach i musieli zabrać się za odrabianie strat.

Na drugim okrążeniu stawce przewodzili odpowiednio Rosberg, Vettel, Raikkonen, Bottas, Ricciardo i Hamilton, lecz chwilę później Australijczyk musiał uznać wyższość 31-latka w zakręcie della Roggia, po czym zabrał się on za odrabianie strat do czwartego Bottasa. Z kolei na dalszych pozycjach na wyjeździe z szykany za prostą startową doszło do kolizji między Jolyonem Palmerem, a Felipe Nasrem, który uderzył tylnym prawym kołem w bolid Brytyjczyka, przez co obrócił się i musiał zjechać do boksu na wymianę ogumienia, a później otrzymał karę doliczenia dziesięciu sekund za doprowadzenie do kontaktu.

Kolejne okrążenia nie przyniosły nam zaskakujących rozstrzygnięć, lecz na końcu stawki toczyła się ostra walka o szesnaste miejsce między Ericssonem, Buttonem, Gutierrezem i Magnussenem, a Jolyon Palmer przez uszkodzenia po kolizji z Nasrem wycofał się po dziewięciu kółkach. Z kolei Lewis Hamilton bardzo długo nie był w stanie uporać się z czwartym Bottasem i dopiero na jedenastym kółku wyprzedził Williamsa Fina, dysponując lepszą prędkością na prostej startowej.

Jeden postój kontra dwa postoje

Jako pierwsi zjechali na pit stopy Valtteri Bottas oraz Max Verstappen, którzy na czternastym okrążeniu zdecydowali się zamienić supermiękkie opony na miękką mieszankę. Tak wczesna zmiana rzecz jasna oznaczała, iż Fin oraz Holender będą realizowali strategię dwóch postojów, podobnie jak kierowcy Ferrari, lecz w ich przypadku zespół zdecydował się na agresywną strategię polegającą na ponownym założeniu opon oznaczonych czerwonym kolorem.

Z czołówki tylko Mercedes zdecydował się na strategię jednego pit stopu, co było możliwe dzięki przystąpieniu do rywalizacji na miękkich oponach. Jako pierwszy zmienił ogumienie Rosberg, który na 24. kółku otrzymał pośrednią mieszankę, natomiast okrążenie później dokładnie ten sam zestaw założono Hamiltonowi. Co ciekawe, kilka kółek wcześniej wystąpiła awaria systemu wypuszczania kierowcy ze stanowiska serwisowego w zespole McLarena, przez co Alonso i Button stracili w trakcie pit stopu cenne sekundy.

Kolejne okrążenia stały pod znakiem spokojnej jazdy oraz wyprzedzaniu kierowców na starszych oponach, lecz na 28. kółku z wyścigu musiał się wycofać Pascal Wehrlein, który otrzymał komunikat o awarii silnika i konieczności zatrzymania bolidu na poboczu. Niewiele później podobną decyzję podjął zespół Toro Rosso wycofując z wyścigu Daniiła Kwiata, który otrzymał karę doliczenia pięciu sekund za przekroczenie dopuszczalnej prędkości w alei serwisowej.

Hamilton wskakuje na podium

Druga tura pit stopów ponownie została zainaugurowana przez Valtteriego Bottasa, który ostatni przejazd zrealizował na kolejnym komplecie miękkich opon założonych na 31. okrążeniu. Trzy kółka później na zmianę ogumienia zdecydowano się w Ferrari, które najpierw ściągnęło Vettela po miękką mieszankę, a chwilę później Raikkonena po identyczne ogumienie. Dzięki temu na drugą lokatę przebił się Lewis Hamilton realizujący strategię jednego postoju, lecz Brytyjczyk definitywnie wypisał się z walki o zwycięstwo na 41. kółku, gdy przestrzelił szykanę po dohamowaniu na prostej startowej.

Kolejne okrążenia były bardzo spokojne i większość kierowców koncentrowała się na dowiezieniu wyniku do mety. Jedyne warte uwagi roszady dotyczyły Daniela Ricciardo i Valtteriego Bottasa, który awansował na piątą lokatę po udanym ataku na Fina w szykanie, a także Maksa Verstappena i Sergio Pereza, gdy na 49. okrążeniu Meksykanin przestrzelił czwarty zakręt, co wykorzystał młody Holender.

W tej sytuacji na mecie jako pierwszy zameldował się Nico Rosberg z przewagą piętnastu sekund nad kolejnym Hamiltonem, natomiast na najniższym stopniu podium ku uciesze włoskich tifosi stanął Sebastian Vettel z Ferrari.

Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 35°C
Temperatura powietrza: 29°C
Prędkość wiatru: 1,2 m/s
Wilgotność powietrza: 48%
Sucho

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Asmodeus, 04.09.2016 17:14[!]
Ale słabe to Ferrari, tylko 3cie i 4te miejsce...
Kamikadze2000, 04.09.2016 19:49[!]
Rosberg nadrabia zaległości - wygrywa w GP, w których jeszcze trofeum zwycięzcy nie podniósł, natomiast na obiektach, w których triumfował, zaliczył słabe występy. Hiszpania, Austria, Niemcy... Tylko dwa punkty straty do Hamiltona. Życzę mu sukcesu. Zasłużył na ten jeden tytuł, bo obecnie Merc nie ma rywali. Jako szef ekipy swoją drogą zrobiłbym wszystko, aby każdy z moich driverów miał po majstrze. ;)
Maciek znafca, 05.09.2016 00:44[!]
@up dokładnie tak. Nico zasługuje na tytuł, nikt nie ma takiej determinacji jak on.
grzesiek811, 05.09.2016 20:59[!]
Ja też mu życzę tytułu. Pokazuje, że nie jest gorszy od Hamiltona. Gdyby nie walka wewnątrz teamu mercedesa, to nie byłoby co oglądać w F1. Nie to co w Moto GP, tam każde GP jest emocjonujące.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca