F1 2017Australia  Chiny  Bahrajn  Rosja  Hiszpania  Monako  Kanada  Azerbejdżan  Austria  Wielka Brytania  Węgry  Belgia  Włochy  Singapur  Malezja  Japonia  USA  Meksyk  Brazylia  Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2017
GP Australii
GP Chin
GP Bahrajnu
GP Rosji
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Azerbejdżanu
GP Austrii
GP Wielkiej Brytanii
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Malezji
GP Japonii
GP Stanów Zjednoczonych
GP Meksyku
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2017
Klasyfikacje generalne 2017
Statystyki z sezonu 2017

  Wszystkie sezony
2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Monza.
Gran Premio Heineken d'Italia 20173 września
Autodromo Nazionale di Monza
Długość toru: 5,793 km
Liczba okrążeń: 53
Pełny dystans: 306,720 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:19,525 - Q1, Juan Pablo Montoya (Williams), 2004
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:21,046 - Rubens Barrichello (Ferrari), 2004
Największa średnia prędkość wyścigu:
247,586 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2003
<< pop. GP na tym torze<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis kwalifikacji  [  T-  |  T+  ]
Lewis Hamilton wygrał sobotnią, deszczową sesję kwalifikacyjną, zdobywając pole position do wyścigu o GP Włoch. Brytyjczyk uzyskał w Q3 lepszy rezultat niż Max Verstappen i Daniel Ricciardo.

Q1

Pomimo deszczu pierwszy blok czasówki rozpoczął się zgodnie z planem, o godzinie 14:00. Pośród zespołów panowało zgodne przekonanie o tym, iż początek sesji może zapewniać najlepsze warunki do pokonania szybkich okrążeń – stąd u wyjazdu z alei serwisowej ustawiła się kolejka bolidów. Przed wyruszeniem na tor Lewis Hamilton usłyszał od swojego inżyniera, aby nie podejmował ryzyka, ze względu na nasilające się opady. Po dwóch minutach na torze znajdowali się wszyscy kierowcy oprócz Alonso.

Tuż po tym, jak pierwsi zawodnicy ukończyli szybkie kółka, Romain Grosjean stracił nieoczekiwanie panowanie nad swoim bolidem pokonując prostą startową i uderzył w metalową barierę powodując wywieszenie czerwonych flag. W rozmowie radiowej z zespołem kierowca Haasa, który padł ofiarą akwaplanacji, w dosadnych słowach skrytykował jego zdaniem "głupią" decyzję o starcie czasówki. W tym momencie liderem tabeli był Hamilton, przy którego nazwisku widniał czas 1:40,128s. Za Brytyjczykiem znajdowali się ze swoimi wynikami Vettel, pechowy Grosjean, Ericsson, Bottas, Sainz i Raikkonen.

Kilka minut po tym, jak rozbity Haas VF-17 trafił w bezpieczne miejsce na lawecie, inspekcję toru przeprowadził za kierownicą samochodu bezpieczeństwa Bernd Maylander. Jeszcze w jej trakcie FIA poinformowała, że wznowienie sesji zostało przesunięte w czasie, a kolejne informacje w tej sprawie powinny pojawić się dopiero o godzinie 14:30. Szczególne obawy kierowców wzbudzały kałuże znajdujące się na prostej startowej oraz okolic pierwszej szykany. Po przerwie dyrekcja sesji ogłosiła, że kolejne informacje w sprawie wznowienia Q1 pojawią się nie wcześniej jak o 14:45.

O godzinie 14:40, gdy zdawało się, że opady nieco osłabły, na torze po raz drugi pojawił się samochód bezpieczeństwa. Niestety chwilę po tym deszcz ponownie przybrał na sile, a zespołom i fanom przekazano komunikat o przekazaniu kolejnych informacji na temat czasówki o godzinie 15:00.

Embed from Getty Images

Organ zarządzający kilkukrotnie odkładał w czasie podjęcie decyzji w sprawie wznowienia sesji, wysyłając na tor samochód bezpieczeństwa. Pogoda nie sprzyjała powrotowi do rywalizacji – nawet jeśli przez chwilę opady ulegały osłabieniu, po kilku minutach nad Monzą pojawiała się kolejna solidna porcja deszczu. Po godzinie 16:00 sytuacja uległa uspokojeniu, a służby podjęły próby osuszania toru w najbardziej newralgicznych miejscach. Decyzją sędziów wznowienie sesji zaplanowano na 16:40.

Po 2,5-godzinnej przerwie Max Verstappen ustawił swój bolid na wyjeździe z alei serwisowej. Za Holenderem na torze pojawili się pozostali kierowcy, co doprowadziło do niemałego tłoku, ale wywołało niezwykle pozytywne reakcje włoskich kibiców, licznie zgromadzonych na trybunach Monzy. "Jest lepiej niż gdy zaczynaliśmy kwalifikacje" – stwierdził Verstappn na okrążeniu wyjazdowym.

Pierwsze okrążenia po wznowieniu Q1 przyniosły znaczącą poprawę czasów: najpierw na pierwsze miejsce awansował Verstappen (1:38,557s), a następnie przed kierowcę Red Bulla wskoczyli Vettel oraz duet Mercedesa – Hamilton dysponował aż sekundową przewagą nad Bottasem. Kolejne kółko pozwoliło Verstappenowi zbliżyć się do Brytyjczyka na 0,3s. Z kolei Hulkenberg walczył ze swoim Renault R.S.17 pokonując szykanę Ascari i Parabolikę, a Stroll poprawiał się z sektora na sektor, by na sześć minut przed końcem Q1 znaleźć się na trzecim miejscu. W tym samym momencie na torze pojawili się pierwsi kierowcy na oponach przejściowych: Alonso, Vettel i Magnussen. Wkrótce po oznaczone zielonym kolorem Pirelli "Cinturato" zjechali do pit lane pozostali kierowcy.

Sebastian Vettel poprawił swój czas, ale nie zdołał awansować przed Hamiltona i Bottasa, który powrócił na drugie miejsce. W alei serwisowej doszło do niebezpiecznej sytuacji, gdy wyjeżdżający ze stanowiska Ferrari Kimi Raikkonen ledwo uniknął kolizji z bolidem Force India. Walka o poprawę wyników na przejściowych oponach okazała się nie lada wyzwaniem – większość kierowców walczyła ze swoimi konstrukcjami i nie była w stanie znacząco poprawić swoich wyników. Na etapie Q1 swój udział w czasówce zakończyli Magnussen, Palmer, Ericsonn, Wehrlein oraz wspomniany wcześniej Grosjean. W samej końcówce rekordowym czasem na przejściowym ogumieniu popisał się Bottas – 1:35,716s.

Embed from Getty Images

Q2

U progu Q2 kierowcy ponownie nie zwlekali z wyjazdem na tor. Chociaż większość z nich ponownie skorzystała na opon przejściowych, Verstappen, Perez, Ocon, Kwiat, Hulkenberg i Sainz mieli w swoich bolidach deszczowe ogumienie. Pierwszym zawodnikiem, który ukończył pomiarowe kółko był Verstappen, przed którym chwilę później znaleźli się obaj reprezentanci Mercedesa. Po chwili Verstappen powrócił na P1, mając za sobą Hamiltona, Ocona, Vandoorne'a, Pereza i Raikkonena.

Na około dziesięć minut przed wywieszeniem flagi w szachownicę, Hamilton zgłosił swojemu inżynierowi, iż ogumienie w jego bolidzie "nie pracuje". Czytse i szybkie kółko pokonał za to Vettel, który wskoczył przed Verstappena osiągając poziom 1:37,467s. Awans Hulkenberga na czwarte miejsce zepchnął na chwilę Bottasa poza premiowaną awansem do Q3 czołową dziesiątkę. Już po chwili Fin polepszył swoją sytację, osiągając rezultat gorszy o zaledwie 0,027s od Vettela, który raz jeszcze poprawił swój osobisty rekord, tym razem na 1:36,223s.

Verstappen, który korzystał z deszczowego ogumienia, przyznał, że chociaż teoretycznie zapewnia ono lepszą przyczepność, to trudno doprowadzić je do optymalnej temperatury pracy. Ze względu na stale zmieniające się warunki na torze, sesja przebiegała niezwykle intensywnie – kierowcy łapali oddech wyłącznie na zjazdach do pit lane na wymianę ogumienia. W ostatnich minutach Hamilton podniósł poprzeczkę na 1:35,344s. Vettel stracił drugie miejsce na rzecz Bottasa, a następnie trzecie po mocnym kółku w wykonaniu Verstappena. Po raz kolejny z dobrej strony zaprezentowali się kierowcy Williamsa: Stroll był piąty, a Massa ósmy. Do Q3 wszedł także z ósmym wynikiem Stoffel Vandoorne. Sztuka ta nie udała się Fernando Alonso, do którego w strefie spadkowej dołączyli Perez, Hulkenberg, Kwiat i Sainz.

Q3

Tuż przed startem Q3 nad torem znowu zaczął padać mocny deszcz. Na deszczowych oponach wyjechali z boksów Verstappen, Stroll, Raikkonen, Massa, Vandoorne i Ocon. Vettel, Hamilton i Bottas pozbyli się "przejściówek" już po okrążeniu instalacyjnym – Ricciardo opóźnił wyjazd na tor, ale korzystał już z "niebieskich" Cinturato. Początkowe okrążenia dały dwa pierwsze miejsca Verstappenowi i Ricciardo. Duet Red Bulla szybko rozdzielił Esteban Ocon. Gdy swoje szybkie kółka ukończyli zawodnicy Mercedesa, Hamilton awansował na pierwsze miejsce, a Bottas – trzecie. Ricciardo nie spuszczał jednak z tonu i odzyskał prowadzenie w tabeli z wynikiem 1:37,143s.

Kiepsko finałową rozgrywkę rozpoczęli kierowcy Ferrari: Vettel był ósmy, Raikonen dziesiąty. Niemiec próbował poprawić swoją pozycję, ale jego inżynier wyścigowy ostrzegał go przed pogorszeniem się warunków. "Tor sprawia wrażenie nieco wolniejszego" – powiedział Hamilton. Vettel trafił jednak na miejsce siódme, a Raikkonen dziewiąte. Na szalenie szybkim okrążeniu znajdował się Esteban Ocon – po drugim sektorze Francuz notował tempo lepsze o 0,1s od Hamiltona. Ostatecznie zawodnik Force India trafił na trzecie miejsce.

Ostatnie chwile Q3 przyniosły niebywałe emocje – Hamilton pobił rekord Michaela Schumachera w liczbie zdobytych pole position, pokonując o ponad sekundę Maxa Verstappena i Daniela Ricciardo. Ze względu na karę za wymianę podzespołów w bolidach Red Bulla, z pierwszej linii rozpocznie GP Włoch Lance Stroll, za którym znaleźli się Ocon i Bottas. Na dalszych pozycjach długie kwalifikacje zakończyli Raikkonen, Vettel, Massa i Vandoorne.


Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 15°C
Temperatura powietrza: 14°C
Prędkość wiatru: 1,8 m/s
Wilgotność powietrza: 88%
Mokro

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
BGP001, 02.09.2017 19:34[!]
@krecik705 Jestem ciekaw czy w latach 80. lub 90. komukolwiek śniło się żeby przerywać sesje/wyścig z powodu deszczu. Pierwsze przykłady z brzegu: Monaco'84 (na życzenie Prosta), Australia'91 (ale to nie był deszcz, tylko wtedy lało jakby z wiadro wylać. I na palcach jednej dłoni można policzyć te zawieszenia sesji. Nie wiem co się zmieniło przez te 30 lat: podejście kierowców, podejście FIA czy właściwości fizyczne wody spadającej z nieba.

Od kierowców F1 powinno się oczekiwać przejechanie przypisanej kałuży z największą możliwą predkoscia.

I nie musisz pogrubiać bo umiem czytać.
Mexi, 02.09.2017 19:41[!]
@Staszek2010 Ale ja nie pisałem o NAJLEPSZYM aucie tylko o aucie z czołówki - w 11 lat kariery zaledwie 2 razy dysponował trzecim autem w stawce (pamiętny 2009 i 2012). Tak to zawsze miał 1/2 bolid w WCC. "Zawsze" auto zdolne do walki o mistrzowski tytuł. Gdyby Schumacher miał więcej wyścigów w kalendarzu to też by bardziej podkręcił rekord.
krecik705, 02.09.2017 19:54[!]
@BGP001 Jak widać prędkość Grosjeana była zbyt duża, zadziałały prawa fizyki i rzuciło samochodem. Teraz mi powiesz, że w takim razie mógł jechać wolniej i spokojnie by przejechał...

Czyli tak: Przejechałby - OK. Nie przejechał - "powinien odwiesić kask".
W takim razie o cywilnych kierowcach powiesz w ten sposób: Przejechał - OK. Rozbił się - powinien odstawić prawo jazdy...

A przypomnij sobie narzekania na opony deszczowe z ostatniego GP Brazylii.
BGP001, 02.09.2017 20:10[!]
@krecik705 To że się rozbił to ok. Każdemu się zdarza, bardziej chodzi mi o te wypowiedzi po wypadku:
Cytat :
"I just think the conditions weren't good enough for us to go out there and I complained on the outlap," Grosjean tells Sky Sports F1. "We shouldn't have gone out at all."
marios76, 02.09.2017 20:16[!]
@Staszek2010 Nie , no Schumacher jezdzil slabymi bolidami! Jak juz tak porownujesz, to pamietaj ze Schumi by zdobyc PP mial przez czesc kariery do dyspozycji dwie godzinne sesje w bolidzie z przewaga, a Lewis ma czesto jedno okrazenie. Tyle w temacie PP :) Rekord pobity i kropka.
Brawo Lewis :)
krecik705, 02.09.2017 20:27[!]
@BGP001 OK. Nie zrozumieliśmy się. W porządku. Jeśli chodzi o cytat to powiem tak: Nie sądzę, by chciał w ogóle rozpoczynać Q1. Skoro pojawiła się zielona flaga to jednak trzeba wyjechać, a nie siedzieć 18 minut w garażu. Z drugiej strony Lauda odpuścił wyścig w finale sezonu '76 i przegrał mistrzostwo. Powód powiedział Romain.
bartoszcze, 02.09.2017 20:38[!]
Cytat BGP001 :
Od kierowców F1 powinno się oczekiwać przejechanie przypisanej kałuży z największą możliwą predkoscia.


Zawody motorowodniaków kawałek dalej.
teambuktu, 02.09.2017 20:42[!]
A niektórzy dalej jeczą, że po wodzie trzeba jeździć. Czy to jest tak trudno zrozumieć, że te samochody pewnych warunków nie przeskocza? Nie FIA, nie kierowcy, nie Charlie. Samochody.
MairJ23, 02.09.2017 23:20[!]
Powiem szczerze że 69 PP w 201 GP to jest nie lada osiągnięcie. To wiecej niz 1/3 damn it :) Hamilton jest na serio taki dobry :) Gratulacje dla Lewisa bo to dzisiejsze PP nie należało do najłatwiejszych.
marios76, 03.09.2017 04:19[!]
@MairJ23 Właśnie dlatego doceniam lliczbę PP Lewisa. Niby ma średnią nieco niższą niż Senna, jednak Ayrton miał na "czasy" więcej czasu, a Schumacher słabszych rywali jako team mate choćby. Tu naprawdę pokłonie się przed statystyka i powiem jej sorry; ale warunki mieli nieco inne.
A co do dzisiejszego PP, to fajnie to podsumowal: Mógł być za Verstappenem i Ricciardo a startowałby z P1, ale je klasycznie wywalczył.
bartoszcze, 03.09.2017 11:18[!]
Cytat marios76 :
Ayrton miał na "czasy" więcej czasu

Jak miał więcej czasu, skoro kariera Ayrtona trwała 10 pełnych sezonów i 4 weekendy, a Lewisa 10 pełnych sezonów i 13 weekendów?
marios76, 03.09.2017 21:49[!]
@bartoszcze Dwie sesje po godzinie... ze też Tobie to muszę tłumaczyć ;)
Tak samo z Schumacherem. Wyjeżdżano na kilka szybkich okrążeń, nie jedno jak teraz. Opony mogłeś na PP zarznac, a na wyścig nowe jakie chcesz itp... Jak miałeś dobry bolid to było łatwiej udowodnić przewagę, teraz mały błąd i po kwalifikacjach, nawet mały problem techniczny, czego sam Lewis doświadczal parokrotnie. Kiedyś kapel czy mały defekt nie powodował, żenie wchodzisz do Q2 itp.

Natomiast o średniej pisałem- Senna ma lepszą, dlatego pokusilem się o wyjaśnienie...

@teambuktu Ale my tego oczekujemy od kierowców ;)

@bartoszcze PS Mimo czekania na lepsze warunki, czasy PP i dalsze niewiele odbiegaly od pierwszego przejazdu Lewisa w Q1... tym anulowanym/ odczekanym.

@Staszek2010 Jeszcze jednk odnosnie twoich wyliczen i insynuacji: Schumacher zdobyl swoje 68 PP bodaj w 250 wyscigach- nie licze mu powrotu po przerwie do Mercedesa- na jego korzysc w statystyce. Hamilton zrobil to samo majac do dyspozycji 200 wyscigow, wiec przyznasz, ze Niemiec byl slabszy o jakies 25% !
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+

  Dodanie nowego komentarza
Musisz być zalogowany, aby móc pisać komentarze. Skorzystaj z formularza w lewym górnym rogu strony.
Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca