F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2018
GP Australii
GP Bahrajnu
GP Chin
GP Azerbejdżanu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Francji
GP Austrii
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Rosji
GP Japonii
GP Stanów Zjednoczonych
GP Meksyku
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2018
Klasyfikacje generalne 2018
Statystyki z sezonu 2018

  Wszystkie sezony
2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Austin.
Pirelli United States Grand Prix 201821 października
Circuit of the Americas
Długość toru: 5,513 km
Liczba okrążeń: 56
Pełny dystans: 308,728 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:33,108 - Lewis Hamilton (Mercedes), 2017
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:37,766 - Sebastian Vettel (Ferrari), 2017
Największa średnia prędkość wyścigu:
197,376 km/h - Lewis Hamilton (Mercedes), 2017
<< pop. GP na tym torze<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]

Temat tego weekendu była zdecydowanie walka o mistrzostwo świata. Uwaga wszystkich zwracała się w stronę Lewisa Hamiltona, który wydawał się kontrolować to, co działo się na torze. Tymczasem w cieniu wszystkiego zachował się Kimi Raikkonen, by dziś wyjść do roli bohatera wyścigu i po 113 Grand Prix odnieść kolejne zwycięstwo.

Świetny start Raikkonena

W czołowej piątce tylko Raikkonen miał startować na ultramiękkich oponach. Niby miał to być problem w dzisiejszych zawodach, ale Fin dzięki temu bardzo dobrze wystartował i wyprzedził Hamiltona w pierwszym zakręcie. Działo się tam naprawdę sporo, wielu zawodników wyjechało poza tor, za co później Sainz otrzymał karę doliczenia pięciu sekund.

Vettel również robił co mógł, by przebić się do przodu, ale nie udało mu się na starcie pokonać Ricciardo. Podjął walkę z Australijczykiem na torze, ale który to już raz mieliśmy oglądać Vettela popełniającego błąd.. Niemiec wszedł na wewnętrzną w jednym z zakrętów w trzecim zakręcie i uderzając rywala obrócił się, grzebiąc szansę na zwycięstwo i spadając poza czołową dziesiątkę.

Bardzo dobrze ruszyli również kierowcy Renault, którzy po pierwszym okrążeniu plasowali się na piątym i szóstym miejscu. Całkiem imponujący awans zaliczył dodatkowo Verstappen, który po pierwszym kółku już meldował się na dziewiątym miejscu. Negatywnym bohaterem pierwszego okrążenia był Lance Stroll, który wyeliminował Alonso z dalszej walki, za co dostał później karę przejazdu przez aleję serwisową.

Pech Ricciardo i początek innej strategii Hamiltona

Po emocjach związanych z pierwszymi kółkami wszystko nieco się uspokoiło, ale nie na długo, gdyż na dziewiątym okrążeniu z walki odpadł Ricciardo. Ponownie awarii uległa jednostka napędowa. Jego partner tymczasem już na siódmym okrążeniu był piąty i mógł rozpocząć walkę z czołówką.

Awaria Ricciardo doprowadziła do wirtualnej neutralizacji, w czasie której Mercedes zdecydował się ściągnąć Hamiltona, co mogło się wydawać darmowym postojem. Po wznowieniu ścigania Hamilton bardzo szybko odrabiał straty do Raikkonena i dogonił swojego rywala. Rozpoczęła się naprawdę intensywna i istotna walka, w czasie której Hamilton niszczył opony, a Kimi popisywał się swoimi umiejętnościami obrony. Do momentu zjazdu na 21 okrażeniu Fin utrzymał się przed Anglikiem.

Verstappen podcina Bottasa i walczy o podium

Chwilę później zjechał okrążenie później, a za nim Bottas, który tym samym dał się podciąć Holendrowi. Tymczasem przewaga Lewisa utrzymywała się przez kilka okrążeń, by później nagle kurczyć się w oczach i zmuszać Mercedesa do sporych łamigłówek, gdyż ich strategia wymykała się spod kontroli. Dodatkowo kierowca Srebrnych Strzał miał duże pęcherze na tylnych oponach, co jeszcze bardziej pogarszało jego tempo. Ostatecznie Hamilton zjechał na 37. okrążeniu po kolejny komplet miękkich opon. Wyjechał za Bottasem, co stawiało go w sytuacji konieczności odrabiania pozycji na torze.

Epicka walka w końcówce

To dało nam naprawdę jedną z bardziej emocjonujących potyczek na torze w tym sezonie. Hamilton spokojnie uporał się z Bottasem i dogonił Verstappena, jednak ten nie zamierzał oddawać swojej lokaty. Tuż przed nimi Raikkonen starał się kontrolować tempo. Do ostrego starcie między Anglikiem i Holendrem doszło na dwa okrążenia przed końcem, gdy Hamilton wszedł pod łokieć Verstappenowi i przez kilka zakrętów walczyli koło w koło. Pozycje jednak nie zostały zmienione. W tym czasie do Bottasa dojechał Vettel i pokonał go, utrzymując tym samym walkę o mistrzostwo do kolejnych zawodów.

Pozycje w czołowej trójce nie zmieniły się do mety, ale walka i tak rozgrzewała wszystkich na trybunach i przed ekranami. Hamilton wprawdzie nie zapewnił sobie mistrzostwa świata, jednak i tak powiększył przewagę w generalce. Tym samym na najwyższym stopniu podium stanął Kimi Raikkonen. 39-latek sprawił sobie tym samym świetny prezent pod koniec swojej współpracy z Ferrari. Dodatkowo była to wygrana wywalczona tylko swoimi umiejętnościami. Kimi dziś w USA ponownie był wielki.

Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 31°C
Temperatura powietrza: 22°C
Prędkość wiatru: 2,5 m/s
Wilgotność powietrza: 35%
Stan nawierzchni: sucha

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
SweetF1, 21.10.2018 22:22[!]
brawo brawo brawo!! fantastyczna sytuacja jeszcze jedno zwycięstwo dla mistrza świata 2007.
W, 21.10.2018 22:23[!]
Błędem Ferrari było postawienie wcześnie w trakcie sezonu na Vettela... Świetnie, że Kimi wygrał!
Marcin Janczar, 21.10.2018 22:25[!]
Brawo Kimi :-) :-) :-)
Zomo, 21.10.2018 22:42[!]
Błędem Raikkonena bylo to ze nie jezdzil tak od poczatku sezonu. Inna sprawa czy mial motywacje czy nie.
marios76, 21.10.2018 23:27[!]
@Zomo Motywacja, motywacja- mial zapisy w kontrakcie. Kilka razy spaprana strategia, zeby pomoc Vettelowi, a na Monzy zjadlo mu opony jak dzis Lewisowi.
Podobala mi sie walka do konca, gdzie walki o tytuly juz nie ma... :)
Zomo, 22.10.2018 00:17[!]
@marios76 - Wlasnie wydaje mi sie ze nie mial motywacji bo za partnera ma czterokrotnego mistrza swiata, w dodatku o 8 lat mlodszego. W takim wypadku automatycznie caly zespol nastawia sie na lidera. A w obcenej sytuacji nikt juz nie wierzy w wygrana Vettela, no i dodatkowo Kimi ma swiadomosc ze odchodzi z Ferrari - wiec to ostatnie szanse zeby dobrze sie pokazac. Znowu jest motywacja.
Z podobnego powodu strasznie mi zal Alonso, bo taki talent powinien inaczej zegnac sie z Formula 1...
chris99, 23.10.2018 19:53[!]
Dziękuję Kimi :-) Trzymam nadal kciuki (tak samo mocno jak za Roberta).
Strony  •  1 Odśwież T- T+

  Dodanie nowego komentarza
Musisz być zalogowany, aby móc pisać komentarze. Skorzystaj z formularza w lewym górnym rogu strony.
Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca