F1 2017Australia  Chiny  Bahrajn  Rosja  Hiszpania  Monako  Kanada  Azerbejdżan  Austria  Wielka Brytania  Węgry  Belgia  Włochy  Singapur  Malezja  Japonia  USA  Meksyk  Brazylia  Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Słowniczek F1 > Lista wszystkich haseł (przełącz na angielskie nazwy)

Aerodynamika
Akwaplanacja
Apelacja
Balans hamulców
Balast
Bok bolidu
Boksy/aleja serwisowa
Czyste powietrze
Deflektor (pionowy)
Deska pod bolidem
Dobijanie
Dyfuzor
Falstart
Flagi
Granulkowanie/ziarnienie
HANS
Jazda tuż za innym bolidem
Kanał F
Kara postoju w boksach
Kara przejazdu przez boksy
Karoseria
KERS
Kierownica
Kokpit
Konstrukcja skorupowa
Kontrola techniczna
Kontrola trakcji
Krótki test
Kwalifikacje
Lizak
Łopatki
Łuszczenie
Mieszanka (opony)
Moment obrotowy
Mur oddzielający boksy od toru
Nadsterowność
Odpadnięcie z wyścigu
Okrążenie formujące
Okrążenie instalacyjne
Okrążenie wstępne
Opór aerodynamiczny
Padok
Park zamknięty
Paski folii na wizjerze kasku
Pierwsze pole startowe
Podgrzewacz opony
Podłoga bolidu
Podsterowność
Podwozie
Porządkowy
Przeciążenie
Przyczepność podczas przyspiesz.
Przyczepność w zakręcie
Pułapka żwirowa
Rejestrator danych z wypadku
Samochód bezpieczeństwa
Samochód z odsłoniętymi kołami
Sektory
Sędzia
Siła dociskowa
Spłaszczenie opony
Szykana
Tablica informacyjna w boksach
Tarka
Telemetria
Trening
Turbulencje
Wierzchołek zakrętu
Wysokość zawieszenia
Zawieszenie

Kanał F

(ang. F-duct)
T-  |  T+  ]
Wprowadzony do użytku po raz pierwszy przez zespół McLaren od początku sezonu 2010 system pozwala na uzyskiwanie większych prędkości na długich prostych dzięki strudze powietrza kierowanej na zmodyfikowane tylne skrzydło (ze specjalną szczeliną), aby uzyskać tzw. "wygaszenie" skrzydła, czyli zmniejszenie docisku aerodynamicznego wtedy, kiedy nie jest on pożądany.

W przypadku MP4-25 w skład systemu wchodzi wlot powietrza umieszczony nad nogami kierowcy na górnej części konstrukcji skorupowej bolidu. Kierowcy mogą na prostych powodować odpowiednimi ruchami ciała, aby w kierunku tylnego skrzydła za pomocą odpowiednich kanałów biegnących między innymi w środku wydłużonej pokrywy silnika przedostawało się powietrze powodujące "wygaszenie" skrzydła.

Niektóre zespoły eksperymentowały początkowo z pasywnym systemem wygaszania skrzydła, czyli działającym bez ingerencji kierowcy (powietrze było automatycznie kierowane na szczelinę w skrzydle powyżej pewnych prędkości, jednak rozwiązanie to było znacznie mniej korzystne od wersji McLarena).

9 maja 2010 roku FOTA podjęła decyzję, że systemy wygaszania skrzydła będą zakazane od sezonu 2011.

Dodatkowe informacje związane z tym hasłem można znaleźć tutaj.


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca