F1 2017Australia  Chiny  Bahrajn  Rosja  Hiszpania  Monako  Kanada  Azerbejdżan  Austria  Wielka Brytania  Węgry  Belgia  Włochy  Singapur  Malezja  Japonia  USA  Meksyk  Brazylia  Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Słowniczek F1 > Lista wszystkich haseł (przełącz na angielskie nazwy)

Aerodynamika
Akwaplanacja
Apelacja
Balans hamulców
Balast
Bok bolidu
Boksy/aleja serwisowa
Czyste powietrze
Deflektor (pionowy)
Deska pod bolidem
Dobijanie
Dyfuzor
Falstart
Flagi
Granulkowanie/ziarnienie
HANS
Jazda tuż za innym bolidem
Kanał F
Kara postoju w boksach
Kara przejazdu przez boksy
Karoseria
KERS
Kierownica
Kokpit
Konstrukcja skorupowa
Kontrola techniczna
Kontrola trakcji
Krótki test
Kwalifikacje
Lizak
Łopatki
Łuszczenie
Mieszanka (opony)
Moment obrotowy
Mur oddzielający boksy od toru
Nadsterowność
Odpadnięcie z wyścigu
Okrążenie formujące
Okrążenie instalacyjne
Okrążenie wstępne
Opór aerodynamiczny
Padok
Park zamknięty
Paski folii na wizjerze kasku
Pierwsze pole startowe
Podgrzewacz opony
Podłoga bolidu
Podsterowność
Podwozie
Porządkowy
Przeciążenie
Przyczepność podczas przyspiesz.
Przyczepność w zakręcie
Pułapka żwirowa
Rejestrator danych z wypadku
Samochód bezpieczeństwa
Samochód z odsłoniętymi kołami
Sektory
Sędzia
Siła dociskowa
Spłaszczenie opony
Szykana
Tablica informacyjna w boksach
Tarka
Telemetria
Trening
Turbulencje
Wierzchołek zakrętu
Wysokość zawieszenia
Zawieszenie

Zawieszenie

(ang. Suspension)
T-  |  T+  ]
Zawieszenie to zespół elementów łączących koło z resztą pojazdu, który jest częścią podwozia. Wśród elementów zawieszenia można wymienić: wahacze, które odpowiadają za prowadzenie, skok i geometrię zawieszenia, elementy resorujące (sprężyny) oraz elementy tłumiące (amortyzatory).

W Formule 1 z reguły stosuje się zawieszenie typu push-rod; drążek przenoszący siły drgania z koła na podwozie jest ustawiony 'do góry' – przy tłumieniu wybrzuszenia w nawierzchni drążek jest 'popychany' do góry w stronę środka podwozia, gdzie znajdują się elementy resorujące i tłumiące zawieszenia. Stosuje się też czasami zawieszenie typu pull-rod; drążek przenoszący siły drgania z koła na podwozie ustawiony jest wtedy 'w dół' – takie ustawienie powoduje, że drążek jest 'ciągnięty' podczas przejazdu przez wybrzuszenie w nawierzchni.

O ile zastosowanie obydwu typów zawieszenia jest możliwe zarówno z tyłu jak i z przodu, o tyle z przodu obecnie stosowana jest zawsze konfiguracja push-rod, natomiast pull-rod jest jedynie alternatywą dla tylnego zawieszenia.


Dodatkowe informacje związane z tym hasłem można znaleźć tutaj.


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca