F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

09.12.2018

Williams: Zespół potrzebuje ducha walki Roberta Kubicy

08.12.2018

Hartley: Byłem przekonany, że mam wieloletni kontrakt na starty w F1

Kubica: Żałuję, że już nie będę ścigał się w F1 z Alonso

07.12.2018

Lewis Hamilton odebrał trofeum mistrzowskie za sezon 2018

Wolff: Nawet Williams może odkryć lukę w przepisach na sezon 2019

Raikkonen: Sauber ma wszystko, aby przygotować doskonały bolid

Wolff: Doświadczyliśmy pewnych komplikacji w rozwoju nowego silnika

Salo: SMP domagało się od Williamsa obniżki wartości umowy sponsorskiej

06.12.2018

System Halo uchronił Leclerca podczas kolizji z Alonso w GP Belgii

Marko: Super Formula jest dobrym poligonem przed F1

05.12.2018

Szefowie zespołów uznali Hamiltona za najlepszego kierowcę w sezonie 2018

Giovinazzi: Doświadczenie z 2017 roku nie będzie pomocne w sezonie 2019

Lucas Auer dołączył do juniorskiego programu Red Bulla

Isola: Problemom F1 nie są winne wyłącznie opony

04.12.2018

TAG Heuer pozostanie sponsorem Red Bull Racing do 2021 roku

Perez: Przejście Strolla do Force India nie zmienia mojej pozycji

Sirotkin: Drugi sezon w Formule 1 wydawał się dosyć oczywisty

Lawrence Stroll: Nie zaangażowałem się w F1 by stracić pieniądze

Montezemolo: Ferrari wygrałoby tytuł mając Hamiltona w bolidzie

03.12.2018

Ricciardo prowadził rozmowy z Ferrari w sprawie posady na sezon 2019

Więcej wiadomości

  Archiwum 2018
PnWtŚrCzPiSoNd
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
2018  |  2017  |  2016  |  2015
2014  |  2013  |  2012  |  2011
2010  |  2009  |  2008  |  2007
2006  |  2005  |  2004  |  2003
2002  |  2001  |  2000  |  1999

System Halo uchronił Leclerca podczas kolizji z Alonso w GP Belgii

Według analizy FIA, Monakijczyk mógł zostać uderzony w głowę skrzydłem McLarena MCL33.
Mateusz Szymkiewicz, 6 grudnia 2018, wyświetlenia: 4283<< | lista | T- | T+ | >>
Embed from Getty Images

Dochodzenie przeprowadzone przez FIA potwierdziło, że system Halo uchronił Charlesa Leclerca przed uderzeniem w głowę podczas kolizji z Fernando Alonso w Grand Prix Belgii.

Na starcie zmagań na torze Spa doszło do karambolu, który spowodował Nico Hulkenberg. Niemiec przestrzelił dohamowanie do pierwszego zakrętu i staranował Alonso, który następnie wpadł w Charlesa Leclerca i przeleciał nad jego Sauberem, ocierając się o pałąk przymocowany do kokpitu.

Po tygodniach analiz zapisów wideo oraz danych z bolidów, Światowy Instytut FIA opublikował specjalny raport, do którego dotarł serwis Autosport. Dowiadujemy się z niego, że system Halo odegrał kluczową rolę, zapobiegając uderzeniu Leclerca w głowę elementami McLarena MCL33.

Pałąk przymocowany do kokpitu pozostał „strukturalnie nienaruszony oraz nadawał się do dalszego użytkowania”, mimo uderzenia prawym przednim kołem bolidu Alonso o sile 58 kiloniutonów (46% wartości z testu statycznego). Na podstawie materiałów wideo Federacja uznała, że Leclerc został trafiony w kask pojedynczymi elementami włókna węglowego.

FIA obliczyła również trajektorię koła i mimo, że bez systemu Halo ominęłoby ono głowę Monakijczyka, byłby on narażony na uderzenie w wizjer przednim skrzydłem McLarena. Dyrektor ds. bezpieczeństwa Federacji – Adam Baker, powiedział: „Po przejrzeniu zebranych danych oraz zapisów wideo, jesteśmy przekonani, że koło nie trafiłoby w kask Leclerca. Mimo to bolid Alonso zmierzał w stronę Leclerca i uważamy, że przednie skrzydło mogłoby mieć kontakt z jego wizjerem. Trudno jest jednak przewidzieć siłę uderzenia z jakąkolwiek precyzją”.
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
07.12.2018  Lewis Hamilton odebrał trofeum mistrzowskie za sezon 2018
28.11.2018  Haas nie złoży odwołania od decyzji sędziów z GP Abu Zabi
26.11.2018  Punkty karne (stan po sezonie 2018)
26.11.2018  FIA nie potrzebuje zgody zespołów, by ustalić przepisy na sezon 2021
24.11.2018  Raikkonen otrzymał reprymendę po trzecim treningu
Tagi:
FIA
Leclerc C.

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
rno2, 06.12.2018 11:54[!]
Jak to? Przecież eksperci z tego forum już w sierpniu wydali werdykt, że halo nic nie dało w tej sytuacji...
Aeromis, 06.12.2018 11:55[!]
1. System HALO uchronił.
2. Koło by nie uderzyło (to było jasne i poddawane analizie na tym forum).
3. Ale może coś innego by uderzyło - nie jesteśmy pewni.

Jak punkt 3 ma się do punktu 1? Czegoś brakuje w informacji czy ocb?
teambuktu, 06.12.2018 12:16[!]
@Aeromis
Czyli koło nie było akurat w tym przypadku zagrożeniem. Prawdopodobnie zostałby za to trafiony skrzydłem więc dobrze, że Halo było. Oczywiście nie można tego stwierdzić z całą pewnością, że jakby został uderzony to straciłby głowę. Może tylko by go drasnęło w wizjer. Jasne jest jednak, że gdyby nie Halo to wspomniane skrzydło byłoby zagrożeniem.
Chyba o to w skrócie chodzi :)
Można się oczywiście upierać, że Halo jest niepotrzebne ale podejrzewam, że Leclerc wolałby nie sprawdzać tego na sobie. Ja też wolałbym żeby nie sprawdzał on ani nikt inny.
Aeromis, 06.12.2018 12:47[!]
@teambuktu
Nie chodzi o upór a o fakty, choć o upór tez, ale o tym potem. Fakt jest taki że HUL nie mógł wysiąść z bolidu po kraksie, a był moment że się paliło. Nagle FIA ocknęła się i domniemała że HALO pomogło Leclercowi oznajmiając że odegrało kluczową rolę* jednak nie będąc w stanie tego udowodnić a jedynie domniemywając co by było gdyby, bo główne zagrożenie nie było zagrożeniem (co dla mnie było oczywiste)... Moim zdaniem to brzmi jak upieranie się przy HALO. Nie mówię tu o HALO jako o całości a o tych dwóch pojedynczych zdarzeniach i marketingowej potrzebie bronienia tego systemu.

*tak, HALO odegrało kluczową rolę, bo tam było i doszło do kolizji koła z HALO, nie odegrałoby jej gdyby tam nie było. Gdyby Leclerc podniósł rękę to pewnie jego ręka odegrałaby taką właśnie "kluczową rolę".

Śmierdzi mi ten raport.
Endrju Szopen, 06.12.2018 13:00[!]
Tutaj nie ma raportu. To tylko jego podsumowanie. Myślę, że raport odpowiedziałby na Twoje wszystkie pytania.
teambuktu, 06.12.2018 13:07[!]
@Aeromis
Możesz mieć sporo racji z naciąganiem faktów pod tezę. Ja zresztą nie jestem jakimś wielkim miłośnikiem tego systemu. Wydaje mi się jednak, że nawet jeśli nie jesteśmy w stanie stwierdzić na pewno czy w tym przypadku odegrało to jakąś rolę to jesteśmy sobie w stanie wyobrazić na podstawie takiego wypadku, że może być bardzo pomocne.
Może Halo nie jest idealnym rozwiązaniem, może należy pracować nad czymś lepszym ale póki nie ma alternatywy, myślę, że nie ma co roztrząsać i pogodzić się z tym co jest. Bo mamy tutaj kwestie bezpieczeństwa vs. estetyka i dla mnie w takim przypadku wybór jest prosty.
Player1, 06.12.2018 13:15[!]
Jest takie powiedzenie:
"lepiej mieć i nie użyć, niż nie mieć i żałować".
Halo nie zawsze wypełni swoją rolę, ale będą, w których odegra kluczową rolę. Mam wrażenie, że obecnie szuka się "na siłę" zdarzenia, które mogłoby potwierdzić zasadność stosowania tego systemu, moim zdaniem niepotrzebnie. System jest już zainstalowany, mi osobiście nie przeszkadza. Jeśli faktycznie ochroni czyjąś głowę choć raz na 10 lat to i tak będzie ok.

PS. Przeciwnikom HALO proponuje wyjąć ze swoich samochodów koło zapasowe/dojazdowe/zestaw naprawczy, bo przecież "gumę" łapie się raz na 5 lat.
Aeromis, 06.12.2018 13:33[!]
@Player1
HALO może spowodować że średniej wielkości element odbije się i nie uderzy w głowę kierowcy, lub właśnie skieruje się ku niej, pomimo iż normalnie by ominął. Powoduje wolniejsze wysiadanie. Nieuczciwym jest zestawianie z wyjęciem zapasowego koła.
rno2, 06.12.2018 13:41[!]
@Aeromis
Przypadek Hulkenberga zupełnie nietrafiony, bo nawet bez halo by nie był w stanie wyjść z bolidu z uwagi na bariery.
Player1, 06.12.2018 14:04[!]
@Aeromis
Nie neguję, że w pewnych sytuacjach HALO może zrobić większą szkodę niż gdyby go nie było. Musielibyśmy analizować prawdopodobieństwo pewnych zdarzeń z osobna co nie jest możliwe.
Propozycja wyjęcia koła miała na celu uświadomienie niektórym, że HALO nie musi spełnić swojej roli w każdym zdarzeniu/przejeździe. Na chwilę, w której powiemy, że HALO spełniło w pełni swoją rolę możemy poczekać i parę lat, ale jeśli się to zdarzy i unikniemy wypadku śmiertelnego, na pewno będzie to "warte czekania".
Zgadzam się z Tobą, że "raport śmierdzi". Bo to chyba PR bardziej potrzebuje tego raportu.
teambuktu, 06.12.2018 14:26[!]
Cytat Player1 :
Mam wrażenie, że obecnie szuka się "na siłę" zdarzenia, które mogłoby potwierdzić zasadność stosowania tego systemu, moim zdaniem niepotrzebnie.

I pod tym mogę się tylko podpisać.
Takie naciąganie może tylko ludzi zniechęcić a nieprzekonanych i tak nie przekona.
marios76, 06.12.2018 17:33[!]
Kolo by nie uderzylo w kask- co opisywalem, ku niezadowoleniu czesci forumowiczow. Ale skrzydlo ktore notabene znajduje sie przed kolem i jakby nie patrzyc w bolidzie Alonso (w innych tez ;) ) znajdowalo sie przed kolem... tym samym przeszlo przed HALO, zanim uderzylo w nie kolo, bo dopiero z nim byl kontakt, jednak pod takim katem, za najprawdopodobniej ominelo by ono calkowicie kask Leclerca. Mi nie chodzi o to, czy mi halo pasuje, czy nie pasuje- w tym przypadku gdyby go nie bylo, to nie bylo by kontaktu z glowa Leclerca zadna czescia bolidu, przelecialbh tuz przed nim i tyle. Po prostu nie uratowalo mu ono zycia, bo nie bylo bezposrednio zagrozone. Tym samym analiza wykazala, ze nic nie wykazala. :)
Haifisch7734, 06.12.2018 18:15[!]
@marios76 Nie będę się kłócił, czy czymś by uderzył, czy nie. Ale jedna rzecz. Samochód Alonso bardzo mocno obróciło po uderzeniu, więc to, że skrzydło jest przed kołem jest argumentem moim zdaniem nietrafionym.
Zobacz na powtórce pod jakim kątem był samochód Alonso w momencie uderzenia. Przednie skrzydło mniej więcej w tej samej odległości, co koło, jak nie bliżej (trudno mi określić z tej kamery, co jest na powtórce) od głowy Leclerca, w zależności od położenia samochodu Alonso względem Leclerca.
Po odbiciu koła Alonso od HALO, jego bolid został podbity góry. Bez HALO, na pewno skrzydło byłoby bliżej głowy Leclerca. Czy by uderzyło? Nie wiem, nie mnie oceniać. Ale byłoby bliżej, gdyby nie podbicie samochodu przez HALO.
marios76, 06.12.2018 18:27[!]
@Haifisch7734 Guma, opona, cisnienie kontra twarde halo- ten bolid przy duzej sile powinno wlasne tak odbic, zeby se zaczal obracac... a jakos tego ruchu nie wychwycilem, co znaczy, ze bolid Alonso "nadlatywal" z tylnej prawej strony. Bardziej zahaczyl dolna sekcja, podloga nawet o to halo, niz opona, kolem czy skrzydlem. W moim odczuciu i obserwacji materialu dostepnego nawet obecnie na YT, wychodzi mi, ze gdyby nie bylo halo, to Leclerc nie dostal by w glowe. Ja sie nie kloce, ze halo moze w podobnej sytuacji pomoc, tylko, ze w tej sie nie przydalo, a juz je okrzykneli, ze urotowalo Mu zycie. A nawet ewentualny kontakt kasku z kolem czy bolidem... obrazen nie gwarantowal.
Patok12, 07.12.2018 00:10[!]
Na moje oko nawet i opona mogła uderzyć w kask Leclerca. Skrzydło jest blisko koła, a bolid Alonso obracał się w powietrzu. Być może w rzeczywistości skrzydło by go tylko drasnęło, ale lepiej takich sytuacji nie sprawdzać. Dobry system, nie przeszkadza mi w oglądaniu wyścigów. W sprawie takich sytuacji jak Wehrlein w Monako, Perez na Węgrzech i Hulk w Abu Zabi, to podczas takiego dachowania Halo chroni głowę kierowcy. Wiadomo, że trudniej jest wyjść z bolidu, ale normalnie też się ciężej wychodzi po zakończeniu wyścigu. Z resztą bolid jest lepiej odwrócić do normalnej pozycji, bo przy wychodzeniu do góry nogami też istnieje ryzyko, że będą jakieś obrażenia, np. Heidfeld po kolizji z Prostem w FE musiał się nieźle nagimnastykować. Po to są gaśnice, aby móc szybko ugasić pożar w bolidzie.
marios76, 07.12.2018 06:44[!]
@Patok12 Ale powiedz, ze nie widziales jak sie pali 130litrow paliwa i ile trzeba gasnic, zeby to ugacic? I ile czasu? Pamietaj z calosci moich postow- mi nie chodzi o to, ze halo moze kiedys nie pomoc, niech sobie bedzie jak poduszki w moim aucie, i widziec ich nie chce. Chodzi mi o to, ze w tym przypadku bolid Alonso przelecialby tuz przed glowa Leclerca, a spekuluje sie w tym przypadku o uratowaniu zycia, manipulujac opinia i szukajac poklasku.
Komentaz FIA taki powazny powinien brzmiec tak:
"W GP Belgii doszlo do nietypowego zderzenia bolidow, zaistnialo niebezpieczenstwo i cieszymy sie ze dzieki HALO jestesmy przygotowani nawet na takie sytuacje, a kierowcy sa lepiej chronieni".
I by nie bylo dziesiatek komentarzy wyjasniajacych co kto widzial, co sie komu wydaje.
teambuktu, 07.12.2018 09:37[!]
Cytat marios76 :
Chodzi mi o to, ze w tym przypadku bolid Alonso przelecialby tuz przed glowa Leclerca

Ale nie wiesz tego na pewno. Tak Ci się wydaje na podstawie filmu z YT więc zalecam trochę dystansu. Z resztą wypowiedzi w sumie się zgadzam.
sneer, 07.12.2018 10:19[!]
Ok, tym razem się udało Leclercowi. O ile to nie jest naciągane, żeby przykryć Hulkenberga. Oczywiście tym razem by nie wyszedł i tak, ale kiedyś ktoś nie wyjdzie z bolidu przez halo.
Strony  •  1 Odśwież T- T+

  Dodanie nowego komentarza
Musisz być zalogowany, aby móc pisać komentarze. Skorzystaj z formularza w lewym górnym rogu strony.
Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca