F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

20.02.2019

Tost: Przewaga Ferrari nad Mercedesem może wynosić 0,5s

Racing Point planuje powiększenie siedziby

Relacja z trzeciego dnia testów w Barcelonie (10:00)

19.02.2019

Ricciardo: Nagle poczułem się tak, jakbym wjechał w zakręt z otwartym DRS

Vettel: Szerokie przednie skrzydła wyglądają dziwnie

Gasly: Utrata panowania nad bolidem była niespodzianką

Honda: Koncepcja kompaktowego silnika nie wpłynie negatywnie na osiągi

Leclerc kontynuuje dobrą passę Ferrari podczas testów

Relacja z drugiego dnia testów w Barcelonie (zakończona)

Debiut Williamsa FW42 na torze najwcześniej w środę po południu

Wolff: Twardy Brexit to koszmarny scenariusz dla Formuły 1

Wolff zaskoczony słowami Binotto o priorytecie dla Vettela

FIA planuje wprowadzenie standardowych skrzyń biegów do F1

TVP jest zainteresowane nabyciem sublicencji na transmisje z F1

18.02.2019

Red Bull pod wrażeniem jednostek napędowych Hondy

Sainz: McLaren musi być zadowolony po pierwszym dniu testów

Vettel z przytupem rozpoczyna przedsezonowe testy

Relacja z pierwszego dnia testów w Barcelonie (zakończona)

Williams FW42 będzie mocno odstawał osiągami od bolidów rywali?

Williams po raz kolejny opóźnia debiut FW42

Więcej wiadomości

  Archiwum 2019
PnWtŚrCzPiSoNd
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728
2019  |  2018  |  2017  |  2016
2015  |  2014  |  2013  |  2012
2011  |  2010  |  2009  |  2008
2007  |  2006  |  2005  |  2004
2003  |  2002  |  2001  |  2000
1999

Zmarł twórca systemu HANS - doktor Robert Hubbard

Amerykański inżynier opracował rozwiązanie wraz z kierowcą wyścigowym Jimem Downingiem.
Nataniel Piórkowski, 6 lutego 2019, wyświetlenia: 2706<< | lista | T- | T+ | >>

Zmarł Robert Hubbard – twórca systemu HANS, który od lat chroni kierowców przed obrażeniami głowy.

Hubbard opracował system HANS wraz ze swoim szwagrem – Jimem Downingiem, który w latach osiemdziesiątych ścigał się w amerykańskiej serii IMSA.

Na wczesnym etapie kariery amerykański inżynier zajmował się analizami z zakresu bezpieczeństwa drogowego. W 1970 roku dołączył do koncernu General Motors, gdzie odpowiadał za badania nad obrażeniami oraz rozwojem atrap służących do symulowania wypadków.

Projekt HANS powstał w momencie, gdy Downing i Hubbard uświadomili sobie, iż kierowcy wyścigowi tracą życie w incydentach ze względu na brak wystarczającej asekuracji głowy przy silnych uderzeniach. Często doprowadzało to z kolei do przypadków poważnych złamań podstawy czaszki.

Zintensyfikowane prace nad systemem ruszyły po śmierci przyjaciela Downinga – Patricka Jacquemarta, który podczas testów na Mid Ohio zginął w wypadku za kierownicą Renault 5 Turbo.

Hubbard i Downing dysponowali ograniczonymi środkami na badania. Otrzymali jedynie niewielki grant od stanu Michigan. Początkowo ich rozwiązanie nie spotkało się z przychylnością środowiska. Stopniowo doprowadzali je jednak do formy zapewniającej wyższy poziom praktyczności.

Badania uniwersyteckie zdołały wykazać istotną rolę HANS-a w zapewnieniu bezpieczeństwa kierowców. Pierwszy egzemplarz systemu został sprzedany w 1991 roku.

Po tragicznych wypadkach Rolanda Ratzenbergera i Ayrtona Senny, do jakich doszło w trakcie wyścigowego weekendu na Imoli wiosną 1994, za sprawą doktora Sida Watkinsa w Formule 1 wzrosło zainteresowanie HANS-em. Już w 1995 roku Gerhard Berger przetestował system za kierownicą swego bolidu Ferrari. Obowiązek stosowania HANS w F1 został wprowadzony od sezonu 2003.

System zaczął być wykorzystywany także w innych seriach wyścigowych. Niechęć do HANS-a w USA stopniała, gdy w 2001 roku na torze Daytona życie straciła gwiazda NASCAR – Dale Earnhardt Senior.

Nie wiadomo, ilu kierowców uniknęło śmierci bądź poważnych obrażeń, dzięki pracy wykonanej przez Hubbarda i Downinga. Nie ulega jednak żadnej wątpliwości, iż ich projekt okazał się jednym z najbardziej przełomowych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa w wyścigach samochodowych.


Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
19.02.2019  Vettel: Szerokie przednie skrzydła wyglądają dziwnie
19.02.2019  Wolff: Twardy Brexit to koszmarny scenariusz dla Formuły 1
19.02.2019  TVP jest zainteresowane nabyciem sublicencji na transmisje z F1
18.02.2019  Hembery: Wszyscy plotkują o chęci sprzedania przez Liberty praw do F1
16.02.2019  Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Tagi:
F1 ogólnie
Haas

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
sneer, 06.02.2019 21:13[!]
R.I.P
marios76, 06.02.2019 22:51[!]
Zrobil gosc cos dobrego dla sportu motorowego. Czesc Jego pamieci.
O ironio, podsumowanie, ze" NIEWIADOMO ilu kierowcow uniknelo..." po smierci wynalazcy ma sie odwrotnie proporcjonalnie, gdzie slynne HALO juz okrzyknieto ratujacym zycie...
Kajkes, 07.02.2019 10:37[!]
Robert stwierdził, że gdyby nie HANS to po wypadku w Kanadzie w 2007 roku już by go pewnie nie było.
ekwador15, 07.02.2019 12:38[!]
No i to jest rozwiązanie, wiele lat dopracowywane i widać realny wpływ na poprawe bezpieczeństwa. A halo, zaprojektowali w rok i wrzucili do bolidów, w 2018 nie bylo incydentu, który zapewniłby o słusznosci halo w bolidach. Chyba, że jest sie Michalem Gąsiorowskim z Eleven, który przy kazdym dachowaniu krzyczy, że halo pomogło. Bez halo dachowali i jakos nic się nie działo, bo trzeba miec minimum pojecia o konstrukcji, gdzie glowa kierowcy jest poniżej linii styku nosa i gornej czesci bolidu i zawsze przy dachowaniu glowa jest chroniona przez konstrukcję bolidu, ktora nie pozwoli nigdy aby podczas dachowania glowa dotknela ziemi.
Haifisch7734, 07.02.2019 12:54[!]
@ekwador15 Z drugiej strony, lepiej mieć HALO i nie mieć incydentów, niż nie mieć HALO i mieć incydent, w którym kierowca ucierpiał, a z HALO by nic mu się nie stało.

Poza tym, ktoś jeszcze hejtuje HALO? Myślałem, że ludziom już to przeszło.
marios76, 07.02.2019 17:47[!]
@Haifisch7734 Tu nie chodzi o hejtowanie... jest jak juz musi byc, to niech sobie będzie. Jest jedno ale- jak napisal Ekwador15, nie ma dowodu, ze komukolwiek w czymkolwiek pomoglo, a wszedzie sie trabi o jego skutecznosci i potrzebie. Tym chce sie rzygac, a nie tym, ze jest i szpeci bolidy.
Strony  •  1 Odśwież T- T+

  Dodanie nowego komentarza
Musisz być zalogowany, aby móc pisać komentarze. Skorzystaj z formularza w lewym górnym rogu strony.
Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca