ADRIAN SUTIL

SauberSauber C33
Starty:128 GP
Pierwszy start w F1:Grand Prix Australii 2007
Wygrane:0 (0,0%)
Pierwsza wygrana: -
Podia:0 (0,0%)
Zdobyte punkty:124
Pole position:0 (0,0%)
Najszybsze okrążenia:1 (0,8%)
Narodowość: NiemcyData urodzenia: 11 stycznia 1983Miejsce urodzenia: GrafelfingMiejsce zamieszkania: -Oficjalna strona: www.adrian-sutil.deWzrost: 184 cmWaga: 75 kgStan cywilny: KawalerImiona dzieci: -

KARIERA

2014
Force India po raz kolejny rezygnuje z jego usług, lecz tym razem udaje mu się znaleźć zatrudnienie w Sauberze. Przed sezonem liczy, że wraz ze szwajcarską ekipą uda mu się wywalczyć pierwsze podium w karierze, lecz rzeczywistość okazuje się być brutalna. Model C33 jest kompletnie niekonkurencyjny i za jego kierownicą nie wywalczył ani jednego punktu, natomiast w kwalifikacjach wchodzi do Q3 tylko raz. Przez większość sezonu spekuluje się, że może zostać zwolniony przez Saubera, lecz ostatecznie pozostaje z zespołem do ostatniego wyścigu. Mimo ważnej umowy na 2015 rok, ekipa decyduje się na skład Ericsson-Nasr i przechodzi do Williamsa jako trzeci zawodnik.
2013
Po roku przerwy wraca do Formuły 1 w barwach Force India. Szokuje środowisko świetnym występem w Grand Prix Australii, gdzie przez kilka okrążeń prowadził w wyścigu i zdobył sześć punktów. Kolejne występy to jednak pasmo samych niepowodzeń. W Malezji odpada przez problemy z nakrętkami, natomiast w Chinach i Bahrajnie jest zamieszany w kolizje na pierwszych okrążeniach. W kolejnych rundach jeszcze siedmiokrotnie powiększa dorobek, jednakże Force India traci impet ze startu sezonu. Plasuje się w tabeli na trzynastym miejscu z 29 punktami, przegrywając również pojedynek z di Restą.
2011
W pierwszej połowie sezonu dominuje nad swoim zespołowym partnerem - Paulem di Restą. Zdobywa dwa punkty po dyskwalifikacji Saubera w Australii i sześć za siódme miejsce w Monako, by później powtórzyć tę sztukę przy okazji kolejnych siedmiu wyścigów. W końcowej klasyfikacji jest przed partnerem na dziewiątym miejscu z dorobkiem 42 punktów. Mimo to przed sezonem 2012 traci miejsce na rzecz Nico Hulkenberga, zmagając się z problemami natury prawnej. W kwietniu dokonuje napaści na udziałowca Lotus Renault, za co otrzymuje karę osiemnastu miesięcy pozbawienia wolności w zawieszeniu.
2010
Wypracowuje sobie pozycję nieoficjalnego numeru 1 w zespole, zdecydowanie dominując nad swoim kolegą Vitantonio Liuzzim. Zalicza bardzo udany sezon, w którym gromadzi łącznie 47 punktów, co ostatecznie daje mu 11 lokatę w klasyfikacji generalnej. Po kilku mocnych występach na początku roku druga połowa sezonu jest dla niego nieco mniej udana, głównie z powodu słabnącej konkurencyjności jego samochodu.
2009
Mając do dyspozycji jak dotychczas najbardziej konkurencyjny bolid podczas swojej kariery w F1 przypomina o sobie światu dobrą jazdą. Zalicza godny podziwu w jego wykonaniu weekend wyścigowy na torze Monza, gdzie po starcie do zawodów z pierwszego rzędu kończy je tuż za podium, uzyskując najlepszy czas okrążenia w wyścigu. Niestety, to jedyne zawody roku, w których udaje mu się zdobyć punkty.
2008
Jego zespół znów zmienia nazwę, tym razem na Force India. W całym sezonie nie udaje mu się zapunktować, lecz jest blisko tej sztuki jadąc na czwartym miejscu w Grand Prix Monako. Niestety tuż po neutralizacji w jego bolid wjeżdża Kimi Raikkonen i Sutil musi wycofać się z rywalizacji.
2007
Zespół, w którym startuje zostaje przemianowany na Spyker. Mimo dysponowania bardzo niekonkurencyjnym bolidem, Sutil imponuje szybkością i równą jazdą. Podczas mokrego treningu przed kwalifikacjami w Monako osiąga najlepszy czas spośród całej stawki. Zdobywa pierwszy dla siebie i swojej ekipy punkt w F1 podczas zawodów w Japonii.
2006
Przenosi się do japońskiej Formuły 3, która gwarantuje swoim mistrzom superlicencję FIA i udaje mu się sięgnąć po tytuł w tej serii. Poza tym bierze udział w słynnym Grand Prix Makau, gdzie mija linię mety jako trzeci. Ten rok oznacza dla niego także wejście do Formuły 1, konkretnie do stajni Midland, którą w owym czasie prowadził Colin Kolles. Sutil zostaje jednym z trzech testerów ekipy, ponadto bierze udział w trzech piątkowych treningach podczas weekendów grand prix. Pod koniec sezonu podpisuje kontrakt na kierowcę wyścigowego zespołu począwszy od następnego roku.
2005
Kontynuuje współpracę z ASM, a jego zespołowym partnerem zostaje Lewis Hamilton, który okazuje się zbyt szybki, by ktokolwiek mógł z nim konkurować. Mimo to Sutil w klasyfikacji generalnej zajmuje 2 miejsce, chociaż nie bierze udział w ostatnim weekendzie wyścigowym na torze Hockenheim.
2004
Wchodzi do Formuły 3 Euro Series i zasila szeregi ekipy Colina Kollesa. Mimo zdobycia w całym roku zaledwie 9 punktów nawiązuje ważną znajomość ze swoim szefem, która okazuje się użyteczna w przyszłości. Na ostatni weekend wyścigowy sezonu przenosi się do stajni ASM.
2003
Przenosi się do Formuły BMW ADAC, jednak tam już nie osiąga takiej dominacji. W klasyfikacji generalnej plasuje się na 6 lokacie, bez żadnego zwycięstwa na koncie.
2002
Rozpoczyna starty w szwajcarskiej Formule Ford 1800, gdzie wygrywa wszystkie 12 wyścigów sezonu, startując do nich zawsze z pierwszego pola.
2001
Zdobywa Kartingowe Mistrzostwo Europy z zespołem Birel Motorsport.
1997
W wieku 14 lat rozpoczyna swoją karierę od startów w kartingu.

STATYSTYKI W F1

SezonP.StartyPunktyZwyc.PodiumPktwł.P.pos.Naj. okr.Nie skl.Zespoły
201419190000007Sauber
2013131929008004Force India
201191942009002Force India
2010111947009004Force India
200917175001014Force India
2008201800000011Force India
200719171001007Spyker
200600000000MF1 Racing, Spyker
Razem:1281240 (0,0%) 0 (0,0%) 28 (21,9%) 0 (0,0%) 1 (0,8%) 39 (30,5%) 4
Objaśnienia: P. - końcowa pozycja w klasyfikacji generalnej, Zwyc. - zwycięstwa, Pktwł. - punktował, P. pos. - pole positions, Naj. okr. - najszybsze okrążenia, Nie skl. - niesklasyfikowany, ZD - zdyskwalifikowany. Starty obejmują rozpoczęte wyścigi.