SERGIO PEREZ
Red BullRed Bull RB20
![](https://oldf1wm.pl//img/kierowcy/sper.jpg)
Pierwszy start w F1:Grand Prix Australii 2011
Pierwsza wygrana:Grand Prix Sakhiru 2020
Zdobyte punkty:1610
Najszybsze okrążenia:11 (4,1%)
Narodowość: MeksykData urodzenia: 26 stycznia 1990Miejsce urodzenia: Guadalajara, JaliscoMiejsce zamieszkania: Madryt (Hiszpania)Oficjalna strona: sergioperez.mxWzrost: 173 cmWaga: 63 kgStan cywilny: Żonaty z CaroląImiona dzieci: Sergio, Carlota, Emilio
KARIERA
2023![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2023.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2023.jpg)
Rok rozpoczyna od mocnego uderzenia, wygrywając wyścigi na ulicach Dżuddy oraz Baku. Deklaruje walkę o mistrzowski tytuł z Maksem Verstappenem, jednakże od Grand Prix Monako reszta sezonu jest dla niego prawdziwym koszmarem. Zaczyna popełniać mnóstwo błędów, a także nie jest w stanie wykorzystać pełnego potencjału dominującego na torze RB19. Doprowadza do tak groteskowych sytuacji, jak podwójne wycofanie się z wyścigu w Japonii w celu uniknięcia kary w Katarze. Od wygranej w Azerbejdżanie tylko sześciokrotnie wchodzi na podium i prawie do samego końca drży o wicemistrzostwo, które w pewnym momencie pojawia się na horyzoncie Hamiltona. Mimo licznych plotek o zwolnieniu, Red Bull decyduje się wypełnić kontakt z Perezem obowiązujący również w sezonie 2024.
2022![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2022.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2022.jpg)
Na początku sezonu świetnie odnajduje się za kierownicą RB18 o nerwowej charakterystyce. Potrafi zaprezentować lepsze tempo od Verstappena, jednakże ma wielkiego pecha. W Bahrajnie odpada po usterce na ostatnich okrążeniach, a w Arabii mimo pierwszego pole position w karierze traci szansę na zwycięstwo przez neutralizację. Karta odwraca się w Monako, gdzie kontynuuje świetny rekord na ulicznych torach i odnosi pierwszą wygraną w sezonie. Wkrótce jednak zaczyna tracić dystans do partnera, który zwycięża aż w piętnastu wyścigach. Do samego końca musi oglądać się na zawodników Ferrari i Mercedesa, lecz druga wygrana w Singapurze oraz dziewięć wizyt na podium pozwalają mu sięgnąć po trzecie miejsce w klasyfikacji. Ponadto otrzymuje od Red Bulla nowy kontrakt ważny do 2024 roku.
2021![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2021.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2021.jpg)
Spełnia oczekiwania Red Bulla i jest silnym oparciem dla Verstappena w trakcie walki z Hamiltonem o tytuł mistrza świata. Zgarnia cztery miejsca na podium, a także wygrywa jeden wyścig przy okazji chaotycznego Grand Prix Azerbejdżanu. Mimo to przedłużający się proces adaptacji do nowego bolidu, a także seria kosztownych błędów odbierają jego ekipie szansę na tytuł wśród konstruktorów. Szefowie Red Bulla doceniają jednak zaangażowanie Pereza i wręczają mu nowy kontrakt na sezon 2022. W klasyfikacji powtarza czwarte miejsce tym razem kompletując 190 punktów.
2020![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2020.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2020.jpg)
Bez dwóch zdań zalicza najlepszy sezon w całej karierze. Otrzymuje do dyspozycji najszybszy samochód w środku stawki, który wielokrotnie pozwala nawiązać walkę z czołówką. Pomimo opuszczenia dwóch wyścigów przez zakażenie koronawirusem, zdobywa aż 125 punktów i plasuje się na koniec mistrzostw na czwartym miejscu w klasyfikacji. Najlepszy występ notuje w Grand Prix Sakhiru, gdzie po kolizji ze startu znalazł się na ostatnim miejscu, a na kolejnych okrążeniach przebił się przez stawkę aż na prowadzenie. W swoim 190. starcie w Formule 1 wreszcie wygrywa wyścig. We wrześniu Racing Point robi miejsce dla Sebastiana Vettela i rozwiązuje kontrakt z Perezem, który pierwotnie miał obowiązywać do końca 2022 roku. Sensacyjnie porozumiewa się z Red Bullem, podpisując z nim umowę na sezon 2021.
2019![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2019.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2019.jpg)
Racing Point traktuje sezon 2019 jako przejściowy. Problemy finansowe z ubiegłego roku przełożyły się na rozwój RP19, który tak naprawdę jest starym modelem dostosowanym do zmienionych przepisów. Za jego kierownicą zdobywa 52 punkty, z czego większość po letniej przerwie, kiedy ekipa gruntowanie przebudowała bolid. Kończy mistrzostwa na dziesiątym miejscu, dominując również nad nowym zespołowym partnerem - Lancem Strollem. Ponadto przedłuża kontrakt aż do 2022 roku, po raz pierwszy mając klarowną przyszłość na dłużej niż jeden sezon.
2018![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2018.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2018.jpg)
Zalicza solidny sezon, mimo, że poziom konkurencyjności Force India spada względem 2017 roku. W chaotycznym wyścigu na ulicach Azerbejdżanu zdobywa ósme podium w karierze, dojeżdżając na metę na trzecim miejscu. W dalszej części zmagań toczy wyrównany pojedynek z kierowcami środka stawki, a także zespołowym partnerem. Jeden z najgorszych występów w Formule 1 zalicza w Singapurze, gdzie po starcie spycha Ocona na ścianę, a później doprowadza do absurdalnej kolizji z Sirotkinem. Zajmuje ósmą pozycję w klasyfikacji z dorobkiem 62 punktów. Niemalże tradycyjnie podpisuje pod koniec roku nową umowę z Force India, które zostaje przekształcone w Racing Point.
2017![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2017.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2017.jpg)
Mimo zmiany przepisów Force India nadal jest czwartą siłą w stawce. Przez cały sezon prezentuje wysoką formę i pojawia się na punktowanych pozycjach siedemnastokrotnie. Mimo to w tym roku nie udaje mu się dojechać na podium, przez co czwarta lokata w Barcelonie okazuje się być najlepszą w całych mistrzostwach. Jego nowym partnerem zostaje Esteban Ocon, który okazuje się być większym wyzwaniem niż Hulkenberg. W Azerbejdżanie oraz Belgii dochodzi między nimi do kolizji, po których ekipa zabrania im kolejnych walk ze sobą na torze. Ponownie przedłuża umowę z Force India, a w ostatnim wyścigu sezonu przekracza barierę stu punktów, zostając sklasyfikowanym na siódmym miejscu.
2016![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2016.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2016.jpg)
W sezonie 2016 śrubuje osiągnięcia sprzed roku. Szesnastokrotnie pojawia się w pierwszej dziesiątce, w tym dwa razy finiszując na trzeciej lokacie w Monako oraz Baku. Ponadto pokonuje swojego zespołowego partnera, Nico Hulkenberga, różnicą aż 29 punktów. W całych mistrzostwach zdobywa ich 101, co pozwala mu zająć siódmą pozycję w klasyfikacji, a ekipie Force India historyczne czwarte miejsce w tabeli konstruktorów. Swoją postawą znów wzbudza zainteresowanie Renault, lecz po długich negocjacjach z francuskim producentem decyduje się zostać w Force India, mając nadzieję na angaż w Ferrari w 2018 roku.
2015![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2015.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2015.jpg)
Doświadczenie zdobyte w poprzednich latach zaczyna procentować i wreszcie prezentuje regularną jazdę. Po słabym początku spowodowanym niekonkurencyjnym bolidem, w europejskiej części zmagań zaczyna łapać wiatr w żagle dzięki gruntownej przebudowie modelu VJM08. Praktycznie nie popełnia błędów i zaczyna dominować nad swoim partnerem - Nico Hulkenbergiem. Podczas pierwszego okrążenia Grand Prix Belgii był bliski wskoczenia na pozycję lidera, natomiast w Rosji finiszuje na trzecim miejscu zdobywając już piąte podium w karierze. Kompletuje łącznie 78 punktów i plasuje się na dziewiątym miejscu w tabeli. Odrzuca propozycję dołączenia do ekipy Renault i pozostaje już na trzeci rok w Force India.
2014![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2014.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2014.jpg)
Po nie najlepszym roku spędzonym w McLarenie, wyraźnie odżywa w barwach ekipy Force India. Podczas Grand Prix Bahrajnu dojeżdża na trzecim miejscu, zdobywając swoje pierwsze podium od wyścigu na Monzy w 2012 roku, natomiast dla zespołu pierwsze od rundy w Belgii w sezonie 2009. Mimo to jest bardzo nieregularny i na dziewiętnaście rozegranych wyścigów w dwunastu udaje mu się dowieźć punkty. Ponadto przegrywa zespołowy pojedynek z Nico Hulkenbergiem i na koniec zmagań plasuje się na dziesiątej lokacie z dorobkiem 59 oczek. Przed ostatnim wyścigiem sezonu zostaje potwierdzona jego nowa, długoterminowa umowa z Force India.
2013![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2013.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2013.jpg)
Przed sezonem zapowiada walkę o mistrzostwo świata, jednakże McLaren przygotowuje katastrofalny bolid, w którym jest skazany na jazdę w środku stawki. Zdobywa punkty w jedenastu wyścigach, a jego najlepszym wynikiem jest piąte miejsce w Grand Prix Indii. Ponadto na dziewiętnaście rozegranych czasówek, dziesięciokrotnie jest szybszy od swojego bardziej doświadczonego kolegi z zespołu - Jensona Buttona. Mimo to McLaren decyduje się nie przedłużać z nim kontraktu, dziękując Perezowi za współpracę po zaledwie jednym sezonie. Kończy zmagania na jedenastym miejscu z 49 punktami.
2012![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2012.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2012.jpg)
Rozpoczyna sezon od mocnego uderzenia ocierając się o zwycięstwo w Malezji. W deszczowych warunkach prezentuje najlepsze tempo w stawce, lecz błąd w końcówce uniemożliwia mu walkę z Alonso i jest drugi, zdobywając pierwsze podium w karierze. Kolejne punkty dopisuje dopiero w Kanadzie, gdzie znów jest na podium, tym razem na trzecim miejscu. Wynik z toru Sepang powtarza na Monzy i zwraca uwagę McLarena, który poszukuje następcy dla Lewisa Hamiltona. Po GP Singapuru podpisuje umowę ze stajnią z Woking ważną od 2013 roku, a w pozostałych wyścigach nie zdobywa już punktów. Sezon pełen wzlotów i upadków kończy na dziesiątym miejscu, tuż przed partnerem z ekipy.
2011![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2011_abu.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2011_abu.jpg)
Zachwyca fanów siódmym miejscem zajętym w swoim pierwszym wyścigu, którym było GP Australii. Cieniem na sukcesie kładzie się dyskwalifikacja zespołu, jednak dobre wrażenie pozostaje. Jak na debiutanta przystało, w kolejnych wyścigach popełnia kilka błędów. Ulega ciężkiemu wypadkowi podczas kwalifikacji przed GP Monako w wyniku czego nie startuje w wyścigu i musi pauzować w Kanadzie. Po powrocie prezentuje lepszą formę od zespołowego partnera i zdobywa kilka punktów dla zespołu. Zajmuje szesnaste miejsce w klasyfikacji generalnej.
2010![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2010_barwa_telmex.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2010_barwa_telmex.jpg)
Zalicza zdecydowanie najlepszy sezon w GP2. Dominuje nad zespołowym partnerem Giedo van der Garde, ponadto do przedostatniej rundy we Włoszech walczy o tytuł. Ostatecznie jednak musi zadowolić się wicemistrzostwem, ze względu na porażkę z Pastorem Maldonado. Łącznie zwyciężą w 4 zawodach, 7 razy wizytuje na podium, 1 raz wyrusza z pierwszego pola i 6 razy uzyskuje najlepszy czas okrążenia w wyścigu. Pod koniec roku zespół Sauber podpisuje z nim kontrakt na starty w przyszłym sezonie Formuły 1. Dzięki temu Perez bierze udział w kończących rok testach F1 dla młodych kierowców na torze w Abu Zabi.
2009![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2009_pingle.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2009_pingle.jpg)
Dzięki swojemu sponsorowi - firmie Telmex trafia do głównego cyklu GP2. Pomimo kiepskiego początku sezonu udaje mu się zdobyć w sumie 22 punkty, dwie wizyty na podium i jedno najszybsze okrążenie, co gwarantuje mu 12 lokatę w mistrzostwach i pokonanie zespołowego kolegi z Arden International - Edoardo Mortary. W zimowej przerwie ponownie uczestniczy w Azjatyckiej GP2, by zaaklimatyzować się w swojej przyszłorocznej stajni - Barwa Addax. W ciągu 4 wyścigów, w których bierze udział, dwukrotnie osiąga linię mety.
2008![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2008_brytyjska_f3.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2008_brytyjska_f3.jpg)
Wraz z ekipą T-Sport awansuje do międzynarodowej klasy w brytyjskiej F3. Jako jedyny w tej klasie dysponuje silnikiem Mugen-Honda. Na początku lideruje klasyfikacji, lecz ostatecznie musi się zadowolić czwartym miejscem. Pod koniec roku bierze również udział w Azjatyckiej GP2, gdzie wspólnie z Witalijem Pietrowem reprezentuje stajnię Campos Grand Prix. Sezon kończy jako siódmy z dwoma triumfami, trzema wizytami na podium i jednym najszybszym okrążeniem.
2007![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2007_kask.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2007_kask.jpg)
Postanawia ścigać się w brytyjskiej Formule 3 w klasie narodowej. Dominuje w całych mistrzostwach, kończąc wszystkie zawody oprócz dwóch na podium.
2006![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2006_a1gp.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2006_a1gp.jpg)
Kontynuuje starty w Formule BMW, ale przenosi się do bardziej konkurencyjnej stajni ADAC Berlin-Brandenburg, co skutkuje 6 lokatą na koniec sezonu. Ponadto w zimie reprezentuje swój kraj w serii A1 Grand Prix, jednak nie zdobywa żadnych punktów.
2005![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2005_formula_bmw.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2005_formula_bmw.jpg)
Wyjeżdża do Europy i postanawia ścigać się w niemieckiej Formule BMW ADAC. Pierwszy rok w ekipie Rosberga jest dla niego średnio udany. W klasyfikacji generalnej plasuje się na 14 miejscu, z jednym podium na koncie.
2004![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2004.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_2004.jpg)
Po raz pierwszy w swoim życiu zasiada za kierownicą bolidu. Rywalizuje w amerykańskich mistrzostwach Skip Barber. Reprezentując zespół sponsorowany przez meksykańską firmę telekomunikacyjną Telmex kończy sezon na 11 pozycji.
1996![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_1996.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/sper_1996.jpg)
W wieku 6 lat rozpoczyna swoją karierę od kartingu. W pierwszym sezonie udaje mu się zdobyć wicemistrzostwo juniorów. Przez kolejne 7 lat nie porzuca gokarta, osiąga świetne wyniki w różnorodnych mistrzostwach, lecz ściga się niemal wyłącznie na krajowym podwórku. W sumie zdobywa pięć mistrzowskich tytułów.
STATYSTYKI W F1
Sezon | P. | Starty | Punkty | Zwyc. | Podium | Pktwł. | P.pos. | Naj. okr. | Nie skl. | Zespoły |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 7 | 13 | 124 | 0 | 4 | 10 | 0 | 0 | 2 | Red Bull |
2023 | 2 | 22 | 285 | 2 | 9 | 19 | 2 | 2 | 2 | Red Bull |
2022 | 3 | 22 | 305 | 2 | 11 | 20 | 1 | 3 | 2 | Red Bull |
2021 | 4 | 22 | 190 | 1 | 5 | 16 | 0 | 2 | 2 | Red Bull |
2020 | 4 | 15 | 125 | 1 | 2 | 13 | 0 | 0 | 1 | Racing Point |
2019 | 10 | 21 | 52 | 0 | 0 | 11 | 0 | 0 | 2 | Racing Point |
2018 | 8 | 21 | 62 | 0 | 1 | 12 | 0 | 0 | 2 | Force India |
2017 | 7 | 20 | 100 | 0 | 0 | 17 | 0 | 1 | 1 | Force India |
2016 | 7 | 21 | 101 | 0 | 2 | 16 | 0 | 0 | 0 | Force India |
2015 | 9 | 19 | 78 | 0 | 1 | 12 | 0 | 0 | 1 | Force India |
2014 | 10 | 18 | 59 | 0 | 1 | 12 | 0 | 1 | 3 | Force India |
2013 | 11 | 19 | 49 | 0 | 0 | 11 | 0 | 1 | 0 | McLaren |
2012 | 10 | 20 | 66 | 0 | 3 | 7 | 0 | 1 | 6 | Sauber |
2011 | 16 | 17 | 14 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 3 | Sauber |
Razem: | 270 | 1610 | 6 (2,2%) | 39 (14,4%) | 181 (67,0%) | 3 (1,1%) | 11 (4,1%) | 27 (10,0%) | 5 |
Objaśnienia: P. - końcowa pozycja w klasyfikacji generalnej, Zwyc. - zwycięstwa, Pktwł. - punktował, P. pos. - pole positions, Naj. okr. - najszybsze okrążenia, Nie skl. - niesklasyfikowany, ZD - zdyskwalifikowany. Starty obejmują rozpoczęte wyścigi.