MICHAEL SCHUMACHER
MercedesMercedes F1 W03
![](https://oldf1wm.pl//img/kierowcy/msch.jpg)
Pierwszy start w F1:Grand Prix Belgii 1991
Pierwsza wygrana:Grand Prix Belgii 1992
Zdobyte punkty:1566
Najszybsze okrążenia:77 (25,0%)
Narodowość: NiemcyData urodzenia: 3 stycznia 1969Miejsce urodzenia: Hurth-HermulheimMiejsce zamieszkania: Vufflens-le-Chateau (Szwajcaria)Oficjalna strona: www.michael-schumacher.deWzrost: 174 cmWaga: 74,5 kgStan cywilny: Żonaty z CorinnąImiona dzieci: Gina-Maria, Mick
KARIERA
2012![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_mschu_2012.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_mschu_2012.jpg)
Na początku sezonu wreszcie dysponuje czołowym samochodem, jednakże prezentuje on gigantyczny poziom zawodności. Po usterkach nie pojawia się na mecie zmagań w Australii, Chinach, Monako i Kanadzie, natomiast w Hiszpanii doprowadza do kolizji z Bruno Senną. Incydent z Barcelony okazuje się brzemienny w skutkach, ponieważ zostaje ukarany cofnięciem o pięć miejsc w kolejnej rundzie i traci sensacyjne pole position w Monte Carlo. Po sześcioletniej przerwie wraca na podium w Grand Prix Europy, lecz po letniej przerwie Mercedes wpada w poważny kryzys. Szczytem możliwości bolidu stają się pojedyncze zdobycze punktowe i w sumie ma ich w swoim dorobku 49, co plasuje go na trzynastym miejscu w tabeli. Przed rundą w Japonii ogłasza ponowne przejście na emeryturę, kilka dni wcześniej tracąc posadę na sezon 2013 na rzecz Lewisa Hamiltona.
2011![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_2011_kask_kanada.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_2011_kask_kanada.jpg)
Drugi sezon z Mercedesem przynosi widoczną poprawę dyspozycji Schumachera. W GP Kanady zachwyca szybkością na mokrym torze, a w GP Japonii po raz pierwszy od czasów Ferrari zostaje liderem wyścigu. Dysponując słabszym bolidem, zdobywa więcej punktów niż w poprzednim roku. Choć jego forma ciągle nie powala w kwalifikacjach, nawiązuje walkę z Rosbergiem w wyścigach. Postanawia kontynuować karierę w sezonie 2012.
2010![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_2010_w_mercedesie.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_2010_w_mercedesie.jpg)
Wielki powrót okazuje się ciężkim doświadczeniem. Zmagając się ze słabą konkurencyjnością i niedopasowaną do swojego stylu jazdy charakterystyką bolidu zalicza nieudany początek roku. Jego osiągi poprawiają się z wyścigu na wyścig i pod koniec sezonu prezentują się już całkiem nieźle, ale 9 pozycja w klasyfikacji generalnej i nagminne porażki z zespołowym kolegą Nico Rosbergiem nie są powodem do dumy. Mimo to postanawia kontynuować starty w przyszłym roku.
2009![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_2009_z_brawnem.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_2009_z_brawnem.jpg)
Zachęcany przez Ferrari zastąpieniem w kilku wyścigach kontuzjowanego Felipe Massy przyjmuje propozycję, lecz po odbyciu testów musi z niej zrezygnować z powodu lekkiego urazu kręgosłupa szyjnego. Po długich przemyśleniach postanawia na dobre wrócić do F1 w przyszłym roku w barwach ekipy Mercedesa prowadzonej przez swojego przyjaciela Rossa Brawna.
2006![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_2006_z_alonso.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_2006_z_alonso.jpg)
Zacięcie rywalizuje z Alonso o tytuł do ostatniego wyścigu, jednak mimo 7 wygranych ostatecznie przegrywa tę batalię. Po triumfie w Grand Prix Włoch ogłasza zakończenie sportowej kariery wraz z końcem sezonu.
2005![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_2005_ech.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_2005_ech.jpg)
Przez zmianę przepisów związanych z oponami stajnia Ferrari jeżdżąca na ogumieniu Bridgestone przestaje dominować nad ekipami McLarena i Renault, dysponujących oponami Michelin. Sprawia to, że Schumacher wygrywa tylko 1 wyścig - kontrowersyjne GP USA, gdzie wystartowały tylko samochody używające opon Bridgestone - i po 5 latach musi przekazać mistrzowską koronę w ręce Fernando Alonso, a sam zadowolić się 3 lokatą w klasyfikacji łącznej, wyraźnie ustępując również Raikkonenowi.
2004![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_2004_palec.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_2004_palec.jpg)
Zapewnia sobie 7 tytuł mistrza świata niemal już w połowie roku, dzięki fenomenalnej formie i świetnym osiągom bolidu Ferrari. W całym sezonie odnosi rekordową liczbę 13 triumfów, do mety nie dojeżdża tylko podczas zawodów w Monako.
2003![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_2003_hamowanie.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_2003_hamowanie.jpg)
Tym razem musi prowadzić zaciętą batalię o swoje szóste w karierze mistrzostwo. Po tytuł sięga dopiero w finałowym wyścigu sezonu, pokonując Kimiego Raikkonena różnicą zaledwie 2 punktów.
2002![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_2002_glupio_nam.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_2002_glupio_nam.jpg)
Mając do dyspozycji absolutnie bezkonkurencyjny bolid dokonuje nieprawdopodobnego wyczynu, stając na podium we wszystkich wyścigach sezonu. Nie musi walczyć o mistrzostwo, ponieważ ma pełne wsparcie zespołowego kolegi Rubensa Barrichello, który okazuje się jego najbliższym „rywalem”. Ostatecznie Brazylijczyk zdobywa 1/3 punktów wywalczonych przez Ferrari w tym roku. Schumacher dorównuje liczbą tytułów w F1 rekordziście pod tym względem - Juanowi Manuelowi Fangio.
2001![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_2001_aargh.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_2001_aargh.jpg)
Dominuje w całych mistrzostwach, we wszystkich zawodach sezonu tylko 3 razy nie udaje mu się stanąć na podium. Zdobywa czwarty tytuł, pokonując najbliższego konkurenta Davida Coultharda aż o 58 punktów.
2000![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_2000_w_koncu.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_2000_w_koncu.jpg)
Wygrywa większość wyścigów sezonu i po długiej batalii z Hakkinenem sięga po swój trzeci tytuł, który jest jego pierwszym wywalczonym w barwach Scuderii.
1999![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1999_wypadek.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1999_wypadek.jpg)
W pierwszej połowie sezonu triumfuje 2 razy, jednak podczas GP Wielkiej Brytanii na skutek wypadku łamie nogę i opuszcza następne 6 wyścigów. W imponującym stylu powraca do ścigania na 2 rundy przed zakończeniem mistrzostw, dwa razy staje na podium i w znacznym stopniu pomaga w wywalczeniu pierwszego od 16 lat tytułu konstruktorów dla Ferrari.
1998![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1998_schumi.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1998_schumi.jpg)
Pełen nadziei na odegranie się po nieudanym sezonie, ale jego plany krzyżuje ekipa McLarena, której bolidy dzięki rewolucyjnemu systemowi hamulców dysponują lepszymi osiągami. Do ostatnich zawodów walczy o mistrzowską koronę z Mika Hakkinenem, lecz ostatecznie przegrywa tę batalię. Na osłodę udaje mu się zgromadzić w całym roku 6 zwycięstw, w tym słynny dublet Ferrari podczas GP Włoch.
1997![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1997_z_villeneuvem.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1997_z_villeneuvem.jpg)
Bliski zdobycia trzeciego w karierze mistrzostwa, lecz zaprzepaszcza swoje szanse powodując kolizję z najgroźniejszym rywalem Jaquesem Villeneuve'em podczas ostatnich zawodów w Jerez, za co zostaje ukarany przesunięciem na ostatnie miejsce w klasyfikacji łącznej.
1996![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1996_w_ferrari.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1996_w_ferrari.jpg)
Przechodzi do stajni Ferrari zachęcony olbrzymim rocznym wynagrodzeniem. Razem z nowym zespołowym partnerem Eddie Irvinem podejmuje się wyzwania przywrócenia stajni do mistrzowskiej formy sprzed lat, jednak okazuje się, że jeden sezon to za mało na taki wyczyn. Ostatecznie po wygraniu 3 wyścigów plasuje się na 3 lokacie w klasyfikacji łącznej.
1995![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1995_yes.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1995_yes.jpg)
Udaje mu sie obronić wywalczony przed rokiem tytuł. Tym razem to nieco łatwiejsze zadanie, ponieważ jego bolid jest zaopatrzony w silnik Renault - podobnie jak Williamsy. Triumfuje w 9 z 17 grand prix i w dominującym stylu pokonuje swojego najbliższego konkurenta Hilla.
1994![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1994_uscisk.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1994_uscisk.jpg)
Wygrywa pierwsze 4 wyścigi sezonu, potem w każdym, który udaje mu się ukończyć staje na podium. Zdobywa swój pierwszy wymarzony tytuł mistrza świata w kontrowersyjny sposób - zderzając się z najgroźniejszym rywalem Damonem Hillem podczas finałowego grand prix. Obaj nie kończą wyścigu, co jest korzystne dla Schumachera.
1993![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1993_bok.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1993_bok.jpg)
Dysponuje konkurencyjnym bolidem, ale nie jest w stanie nawiązać walki z maszynami Williamsa. Odnosi jeden triumf w Grand Prix Portugalii i plasuje się tuż za podium w klasyfikacji generalnej. W 7 wyścigach nie osiąga mety.
1992![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1992_z_senna.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1992_z_senna.jpg)
Pierwszy pełny sezon w F1. Udaje mu się odnieść zwycięstwo na torze Spa, gdzie rok temu zaliczył swój debiut. Zmagania kończy na imponującym 3 miejscu w klasyfikacji łącznej.
1991![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1991_sauber_c291.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1991_sauber_c291.jpg)
Zbacza z normalnej ścieżki prowadzącej do F1 i ściga się za kierownicą samochodów sportowych. Prowadząc m.in. samochód Sauber-Mercedes C291 wygrywa 2 wyścigi i kończy sezon 1991 na dziewiątej pozycji. Ponadto bierze udział w słynnym wyścigu Le Mans wspólnie z Karlem Wendlingerem i Fritzem Kreutzpointnerem - razem udaje im się wywalczyć 5 lokatę. Ten rok oznacza dla niego również debiut w F1. Podczas GP Belgii zastępuje w ekipie Jordana aresztowanego Bertranda Gachota i od razu imponuje 7 pozycją w kwalifikacjach. Na następny weekend wyścigowy reprezentuje już barwy o wiele bardziej konkurencyjnej stajni Benetton, do końca roku udaje mu się zdobyć 4 punkty.
1990![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1990_juz_czerwien.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1990_juz_czerwien.jpg)
Sięga po mistrzostwo niemieckiej F3, a następnie dołącza do programu Mercedesa mającego na celu wspieranie młodych kierowców.
1989![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1989_aa.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1989_aa.jpg)
Rozpoczyna współpracę z menedżerem Willim Weberem, który wprowadza go do niemieckiej Formuły 3, pokrywając wszystkie koszty startów. Schumacher swój pierwszy sezon w tej serii kończy na podium w klasyfikacji łącznej.
1988![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1988_bialy_rycerz.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1988_bialy_rycerz.jpg)
Po raz pierwszy w życiu zasiada za kierownicą bolidu, uczestnicząc w niemieckiej Formule Ford oraz Formule König, w tej drugiej udaje mu się sięgnąć po mistrzostwo.
1987![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1987_mechanik.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1987_mechanik.jpg)
Kończy edukację szkolną i zatrudnia się jako mechanik.
1985![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1985_autograf.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1985_autograf.jpg)
Pod swe skrzydła przygarnia go sprzedawca gokartów Adolf Neubert. Od tego momentu w ciągu 3 lat Schumacher zdobywa niemiecki i europejski tytuł wśród seniorów.
1983![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1983_aa.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1983_aa.jpg)
Zdobywa swoją upragnioną licencję, rok później wygrywa Kartingowe Mistrzostwa Niemiec Juniorów.
1973![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1973mlody_mistrz.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/msch_1973mlody_mistrz.jpg)
Ojciec buduje mu gokarta własnej roboty. Schumacher zapisuje się do lokalnego klubu kartingowego Kerpen Horrom. Niestety, nie może jeszcze brać udziału w oficjalnych zawodach z powodu zbyt młodego wieku, mimo to zdobywa klubowe mistrzostwo Kerpen mając 6 lat.
STATYSTYKI W F1
Sezon | P. | Starty | Punkty | Zwyc. | Podium | Pktwł. | P.pos. | Naj. okr. | Nie skl. | Zespoły |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 13 | 20 | 49 | 0 | 1 | 8 | 0 | 1 | 7 | Mercedes |
2011 | 8 | 19 | 76 | 0 | 0 | 11 | 0 | 0 | 5 | Mercedes |
2010 | 9 | 19 | 72 | 0 | 0 | 12 | 0 | 0 | 2 | Mercedes |
2006 | 2 | 18 | 121 | 7 | 12 | 16 | 4 | 7 | 2 | Ferrari |
2005 | 3 | 19 | 62 | 1 | 5 | 12 | 1 | 3 | 6 | Ferrari |
2004 | 1 | 18 | 148 | 13 | 15 | 16 | 8 | 10 | 1 | Ferrari |
2003 | 1 | 16 | 93 | 6 | 8 | 15 | 5 | 5 | 1 | Ferrari |
2002 | 1 | 17 | 144 | 11 | 17 | 17 | 7 | 7 | 0 | Ferrari |
2001 | 1 | 17 | 123 | 9 | 14 | 15 | 11 | 3 | 2 | Ferrari |
2000 | 1 | 17 | 108 | 9 | 12 | 13 | 9 | 2 | 4 | Ferrari |
1999 | 5 | 10 | 44 | 2 | 6 | 7 | 3 | 5 | 1 | Ferrari |
1998 | 2 | 16 | 86 | 6 | 11 | 12 | 3 | 6 | 3 | Ferrari |
1997 | 254 | 17 | 78 | 5 | 8 | 13 | 3 | 3 | 4 | Ferrari |
1996 | 3 | 16 | 59 | 3 | 8 | 9 | 4 | 2 | 6 | Ferrari |
1995 | 1 | 17 | 102 | 9 | 11 | 12 | 4 | 8 | 4 | Benetton |
1994 | 1 | 14 | 92 | 8 | 10 | 10 | 6 | 8 | 2 | Benetton |
1993 | 4 | 16 | 52 | 1 | 9 | 9 | 0 | 5 | 7 | Benetton |
1992 | 3 | 16 | 53 | 1 | 8 | 11 | 0 | 2 | 4 | Benetton |
1991 | 13 | 6 | 4 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 3 | Benetton, Jordan |
Razem: | 308 | 1566 | 91 (29,5%) | 155 (50,3%) | 221 (71,8%) | 68 (22,1%) | 77 (25,0%) | 64 (20,8%) | 4 |
Objaśnienia: P. - końcowa pozycja w klasyfikacji generalnej, Zwyc. - zwycięstwa, Pktwł. - punktował, P. pos. - pole positions, Naj. okr. - najszybsze okrążenia, Nie skl. - niesklasyfikowany, ZD - zdyskwalifikowany. Starty obejmują rozpoczęte wyścigi.