SEBASTIAN VETTEL

FerrariFerrari SF1000
Starty:240 GP
Pierwszy start w F1:Grand Prix Stanów Zjednoczonych 2007
Wygrane:53 (22,1%)
Pierwsza wygrana:Grand Prix Włoch 2008
Podia:120 (50,0%)
Zdobyte punkty:2985
Pole position:57 (23,8%)
Najszybsze okrążenia:38 (15,8%)
Narodowość: NiemcyData urodzenia: 3 lipca 1987Miejsce urodzenia: HeppenheimMiejsce zamieszkania: Kemmental (Szwajcaria) Oficjalna strona: www.sebastianvettel.deWzrost: 176 cmWaga: 64 kgStan cywilny: Żonaty z Hanną Imiona dzieci: Emilie, Matilda

KARIERA

2019
Marzenie Vettela o startach dla Ferrari powoli zaczęło zamieniać się w koszmar. Tym razem nie jest w stanie nawiązać walki o tytuł przez niestabilne osiągi SF90 oraz liczne błędy. W Kanadzie traci zwycięstwo po przestrzeleniu zakrętu i zablokowaniu Hamiltona, na Silverstone wjeżdża w Verstappena, a na Monzy obraca się i wraca tuż przed nosem Strolla, za co otrzymuje karę stop&go. Z kolei w wewnętrznym pojedynku ulega Leclerkowi. Zdobywa dwa pole position przy jego siedmiu i wygrywa tylko raz w Singapurze. Ponadto w Brazylii angażuje się z nim w kolizję, która dla obu oznacza koniec wyścigu. Zajmuje piąte miejsce z 240 punktami.
2018
Ferrari powierza mu bolid, który w pierwszej połowie sezonu prezentuje najlepsze osiągi. Wygrywa nim na otwarcie sezonu w Australii i powtarza to w Bahrajnie, Kanadzie, Wielkiej Brytanii oraz Belgii. Mistrzostwa stoją pod znakiem jego ogromnej ilości błędów, a najpoważniejszy z nich miał miejsce w Niemczech, gdzie będąc na prowadzeniu rozbija bolid. Po letniej przerwie Ferrari zaczyna tracić dystans do Mercedesa, a on sam angażuje się w incydenty jak we Włoszech, Japonii czy Stanach, po których obraca bolid i przebija się z końca stawki. Jego problemy to woda na młyn dla Lewisa Hamiltona i tak jak przed rokiem w Meksyku żegna się z szansami na tytuł. Po raz drugi z rzędu zostaje wicemistrzem świata.
2017
Po raz pierwszy od sezonu 2013 dostaje bolid, który umożliwia włączenie się do walki o tytuł. Za kierownicą SF70H wygrywa na otwarcie sezonu w Australii, natomiast później powtarza tę sztukę w Bahrajnie, Monako oraz na Węgrzech, zdobywając przy tym dwa pole position. Jego głównym rywalem jest Lewis Hamilton, z którym celowo doprowadza do kolizji podczas neutralizacji w GP Azerbejdżanu, po tym, jak Brytyjczyk gwałtownie wyhamował swój bolid i dochodzi do kontaktu. Po rundzie na Monzy traci prowadzenie w klasyfikacji, natomiast podczas azjatyckich wyścigów mimo konkurencyjnej formy traci masę punktów przez problemy techniczne z bolidem i kolizję z partnerem. W Meksyku ostatecznie Hamilton przypieczętowuje tytuł, a na osłodę pozostaje Vettelowi wygrana w Brazylii oraz wicemistrzostwo. We wrześniu przedłuża kontrakt z Ferrari do 2020 roku.
2016
Mimo hucznych zapowiedzi Ferrari o włączeniu się do walki o mistrzostwa, bolid SF16-H okazuje się być sporym rozczarowaniem. Poprawiona jednostka nie pozwoliła zredukować straty do Mercedesa, a w dodatku Red Bull zdecydowanie poprawił swoją formę i stał się drugą siłą w stawce. Cały sezon okazał się być bardzo pechowy dla Vettela przez częste awarie, kolizje z rywalami czy błędne strategie. Pod koniec sezonu widać wyraźną frustrację Vettela i m.in. ubliża dyrektorowi wyścigów w GP Meksyku, a także coraz częściej ulega Kimiemu Raikkonenowi. Swój drugi sezon w barwach włoskiej ekipy kończy na czwartym miejscu z dorobkiem siedmiu miejsc na podium oraz 212 punktów.
2015
Decyzja o przejściu do Ferrari okazuje się być strzałem w dziesiątkę. Stajnia z Maranello przygotowuje drugi najszybszy bolid w stawce, natomiast on sam idealnie odnajduje się w nowym środowisku. W barwach Ferrari wyraźnie odżywa i jako jedyny zawodnik w stawce jest w stanie przerwać dominację Mercedesa, wygrywając z jego kierowcami w równej walce podczas Grand Prix Malezji, Węgier oraz Singapuru. Ponadto na Marina Bay udaje mu się zdobyć pole position. W końcowej klasyfikacji plasuje się na trzecim miejscu z dorobkiem 278 punktów.
2014
Po zmianie przepisów z początku nie radzi sobie z inną charakterystyką bolidów Formuły 1, a w dodatku zaczyna przegrywać ze swoim nowym zespołowym partnerem - Danielem Ricciardo. Po raz pierwszy od 2007 roku nie wygrywa ani jednego wyścigu i ma gigantyczne problemy z zawodnością jednostek Renault, trzykrotnie nie pojawiając się z ich powodu na mecie. Jego czteroletnia dominacja została przerwana przez Hamiltona, a on sam kończy zmagania dopiero na piątym miejscu. Sensacyjnie decyduje się zakończyć współpracę z Red Bullem i podpisuje trzyletni kontrakt z Ferrari ważny od 2015 roku.
2013
Sezon 2013 podlega pod jego dyktando, zdobywając już czwarty tytuł mistrza świata. Wygrywa 13 wyścigów, z czego 9 pod rząd, wyrównując rekord Alberto Ascariego z lat 1952-53. Odnosi bardzo kontrowersyjne zwycięstwo w Grand Prix Malezji, gdzie pomimo zakazu od szefa zespołu, wyprzedza Marka Webbera i awansuje na pierwsze miejsce. Zdobywa 397 punktów, a także przedłuża swój kontrakt z Red Bullem do końca 2015 roku.
2012
Po ubiegłorocznej dominacji pozostają już tylko wspomnienia. W Australii startuje z szóstego pola, w Malezji melduje się na mecie jedenasty, a w Chinach odpada podczas kwalifikacji w Q2. Wychodzi na prostą dopiero w Bahrajnie, kiedy to zdobywa pole position, a następnego dnia odnosi zwycięstwo. Na kolejny tryumf musi poczekać aż do Grand Prix Singapuru, które rozpoczęło jego passę czterech zwycięstw z rzędu. Wygrywa trzeci tytuł w karierze z Fernando Alonso różnicą zaledwie trzech punktów.
2011
Przypomina kibicom czasy dominacji Michaela Schumachera w Ferrari. Prowadzi w klasyfikacji generalnej przez cały sezon. Wygrywa aż 11 wyścigów, tylko w 2 nie staje na podium, a tylko w jednym nie dojeżdża do mety. Pobija dziewiętnastoletni rekord Nigela Mansella aż 15 razy stawiając swojego Red Bulla na pierwszym polu startowym. Najbliższego rywala pokonuje różnicą 122 punktów i zostaje najmłodszym w historii podwójnym mistrzem świata.
2010
Pomimo młodego wieku los stawia przed nim szansę ponownej walki o tytuł, dając mu bezkonkurencyjne auto. Podczas sezonowej podróży napotyka na swojej drodze wiele awarii bolidu i własnych błędów, ponadto musi toczyć zacięty bój z partnerem Webberem. Ostatecznie podczas finałowych zawodów w Abu Zabi odnosi triumf i udaje mu się awansować z trzeciej na pierwszą pozycję w klasyfikacji generalnej, tym samym zostaje najmłodszym mistrzem świata Formuły 1.
2009
Dostaje w swoje ręce bardzo konkurencyjny samochód, który z czasem staje się jeszcze bardziej szybki. Daje swojej stajni pierwszy triumf i pole position w Chinach. Potem wygrywa jeszcze 3 razy i walczy o mistrzostwo świata, lecz ostatecznie musi się zadowolić drugim miejscem w klasyfikacji łącznej. Poza tym udaje mu się wygrać pojedynek z zespołowym partnerem Markiem Webberem.
2008
Pierwszy pełny sezon w F1 rozpoczyna od 4 nieukończonych wyścigów. Potem idzie mu zdecydowanie lepiej, co w dużej mierze spowodowane jest rosnącym tempem jego auta. Weekend na torze Monza jest w jego wykonaniu nieprawdopodobny. Dominuje zarówno w sobotę, jak i niedzielę na mokrym torze i zostaje najmłodszym w historii zwycięzcą zawodów F1. W sumie zdobywa 35 punktów, co daje mu świetną 8 pozycję w klasyfikacji generalnej. W nagrodę za swoją postawę dostaje angaż w seniorskiej ekipie Red Bulla.
2007
Podczas GP USA w wieku 19 lat zalicza wyścigowy debiut w F1, zastępując kontuzjowanego Roberta Kubicę za sterami bolidu BMW Sauber. Na torze Indianapolis zajmuje 8 lokatę. Od wyścigu na Węgrzech reprezentuje już barwy ekipy Toro Rosso i regularnie uczestniczy w zawodach. Systematycznie przegrywa z zespołowym kolegą Vitantonio Liuzzim, jednak podczas deszczowego GP Chin niespodziewanie zdobywa wyśmienite 4 miejsce, co jest najlepszym rezultatem jego stajni w tym sezonie. Pozostaje w STR na następny rok.
2006
Kolejny rok w F3 Euro Series. Udaje mu się zdobyć 2 miejsce - tuż za zespołowym kolegą Paulem di Restą, w sumie wygrywa 4 razy. Gościnnie rywalizuje również w World Series by Renault, gdzie odnosi jedno zwycięstwo. Podczas wyścigu tej serii na torze Spa odłamek innego samochodu niemal odcina mu palec, ale kontuzja szybko zostaje wyleczona. Vettel od Grand Prix Turcji zostaje piątkowym testerem zespołu BMW Sauber F1 Team. Podczas treningów osiąga bardzo dobre czasy okrążeń.
2005
Przenosi się do Formuły 3 Euro Series, gdzie reprezentuje zespół Mucke Motorsport. Nie udaje mu się zwyciężyć w żadnych zawodach, mimo to gromadzi 64 punkty i 6 razy wizytuje na podium, co pozwala mu uplasować się na 5 pozycji w klasyfikacji generalnej i zostać najlepszym debiutantem roku. Za zeszłoroczne zdobycie tytułu mistrza w niemieckiej Formule BMW odbiera nagrodę w postaci pierwszej jazdy bolidem F1 na torze Jerez. Dostaje do dyspozycji Williamsa-BMW FW27.
2004
Kolejny rok w Formuła ADAC BMW. Tym razem kompletnie dominuje nad konkurencją, wygrywając 18 z 20 wyścigów, zdobywając 15 pierwszych pól startowych i 16 najszybszych okrążeń.
2003
Przesiada się do bolidu i rozpoczyna starty w niemieckiej Formule BMW. Po odniesieniu 5 triumfów zostaje wicemistrzem serii i najlepszym zawodnikiem wśród debiutantów.
2002
Zajmuje 6 lokatę w kartingowych mistrzostwach Europy seniorów.
2001
Najlepszy sezon w kartingu. Sięga po mistrzostwa Niemiec i Europy juniorów, zdobywa również Kartingowy Puchar Monako Juniorów. Ponadto wygrywa prestiżowe zawody w hali Paryż-Bercy.
1995
Rozpoczyna swoją karierę na gokarcie. Do 2000 roku zdobywa wiele tytułów najpierw wśród juniorów, potem seniorów.

STATYSTYKI W F1

SezonP.StartyPunktyZwyc.PodiumPktwł.P.pos.Naj. okr.Nie skl.Zespoły
202000000000Ferrari
20195212401916222Ferrari
201822132051220531Ferrari
201722031751318452Ferrari
20164202120717033Ferrari
201531927831317111Ferrari
20145191670416023Red Bull
2013119397131618971Red Bull
201212028151017661Red Bull
20111193921117181531Red Bull
2010119256510151033Red Bull
2009217844812433Red Bull
200881835119106Toro Rosso
20071486002003BMW Sauber, Toro Rosso
200600000000BMW Sauber
Razem:240298553 (22,1%) 120 (50,0%) 195 (81,3%) 57 (23,8%) 38 (15,8%) 30 (12,5%) 4
Objaśnienia: P. - końcowa pozycja w klasyfikacji generalnej, Zwyc. - zwycięstwa, Pktwł. - punktował, P. pos. - pole positions, Naj. okr. - najszybsze okrążenia, Nie skl. - niesklasyfikowany, ZD - zdyskwalifikowany. Starty obejmują rozpoczęte wyścigi.