YUKI TSUNODA

RBRB VCARB 01
Starty:68 GP
Pierwszy start w F1:Grand Prix Bahrajnu 2021
Wygrane:0 (0,0%)
Pierwsza wygrana: -
Podia:0 (0,0%)
Zdobyte punkty:68
Pole position:0 (0,0%)
Najszybsze okrążenia:1 (1,5%)
Narodowość: JaponiaData urodzenia: 11 maja 2000Miejsce urodzenia: SagamiharaMiejsce zamieszkania: Faenza (Włochy) Oficjalna strona: -Wzrost: 159 cmWaga: 54 kgStan cywilny: KawalerImiona dzieci: -

KARIERA

2023
Po odejściu Pierre'a Gasly zostaje nowym liderem AlphaTauri w bardzo chaotycznym sezonie, podczas którego ma aż trzech różnych partnerów. Jako jedyny do jego osiągów nawiązuje Lawson, natomiast z pojedynku z de Vriesem oraz Ricciardo wychodzi górą. Praktycznie przestaje popełniać błędy i w przeciętnym AT04 siedmiokrotnie melduje się punktowanej strefie, a także ustanawia jedno najszybsze okrążenie. W sumie zgarnia siedemnaście oczek, które stanowią ponad połowę dorobku zespołu. Jego forma zostaje doceniona i ponownie otrzymuje nowy kontrakt, zostając w juniorskiej ekipie na czwarty sezon.
2022
Wykonuje postępy i na pojedynczym okrążeniu minimalizuje stratę do Pierre'a Gasly. Dziewięciokrotnie pokonuje go w kwalifikacjach, jednakże tym razem otrzymuje od AlphaTauri zupełnie niekonkurencyjny bolid. Za jego kierownicą tylko czterokrotnie sięga po punkty, a najlepszy wynik w sezonie notuje na Imoli, gdzie przekracza linię mety jako siódmy. Mimo to wciąż popełnia kosztowne błędy i w Kanadzie oraz Singapurze opada po rozbiciu samochodu o bariery. Zajmuje siedemnastą pozycję w klasyfikacji z dorobkiem dwunastu punktów. Po dłuższej chwili niepewności otrzymuje nową umowę od AlphaTauri na starty w sezonie 2023.
2021
Zalicza spektakularny debiut w Formule 1 podczas Grand Prix Bahrajnu, zgarniając dwa punkty po bardzo agresywnej jeździe. Mimo to zapowiedzi o pierwszym mistrzu świata z Japonii w kolejnych wyścigach zaczynają brzmieć jak przekleństwo, kiedy popełnia poważne błędy. Od Imoli regularnie rozbija bolid, wypada z toru czy notuje gigantyczne straty do partnera Pierre'a Gasly. W tabeli dzieli ich 78 punktów, natomiast na polach startowych zaledwie dwukrotnie ustawia się przed Francuzem. Najlepszy wynik w sezonie notuje w Abu Zabi, gdzie przekracza linię mety jako czwarty. W tabeli zajmuje dopiero czternaste miejsce, lecz AlphaTauri pozbawione alternatyw zatrzymuje go na 2022 rok.
2020
Rok rozpoczyna od rywalizacji w Nowej Zelandii w ramach Toyota Racing Series, gdzie zajmuje czwarte miejsce. Jego koncentracja spoczywa jednak na Formule 2 z zespołem Carlin. Jest jednym z największych objawień, prezentując bardzo mocne osiągi i błyskotliwe manewry wyprzedzania. Niemal do samego końca zachowuje matematyczne szanse na tytuł, lecz finalnie zajmuje trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej. W dorobku zapisuje sobie cztery pole position, wygraną w sprincie na Silverstone, a także dwa zwycięstwa w głównych wyścigach w Belgii oraz Bahrajnie. Jego postawa zostaje dostrzeżona przez Red Bulla, który gwarantuje mu awans do Formuły 1 w sezonie 2021 z AlphaTauri. Pod koniec roku realizuje z ekipą program testowy na torach Imola oraz Yas Marina.
2019
Z pomocą Hondy oraz Red Bulla wyjeżdża do Europy, angażując się w Formułę 3 z zespołem Jenzer. W serii towarzyszącej F1 zajmuje dziewiąte miejsce w klasyfikacji, a jego najlepszym wynikiem jest zwycięstwo w sprincie na torze Monza. Zalicza również niepełny sezon w Euroformula Open z ekipą Motopark, plasując się tuż za podium na czwartej lokacie. Tu także jego najlepszym wynikiem jest jedno zwycięstwo z drugiego wyścigu na Hockenheim. Rok kończy udziałem w Grand Prix Makau, gdzie wpada na metę na jedenastej pozycji.
2018
Pozostaje w japońskiej Formule 4 i tym razem sięga po mistrzowski tytuł. W drodze po zwycięstwo w całym cyklu aż siedmiokrotnie jako pierwszy przekracza linię mety, zgarnia cztery miejsca na podium i zdobywa aż osiem pole position.
2017
Zalicza pierwszy pełny sezon startów za kierownicą bolidu, pozostając w japońskiej Formule 4. Reprezentując juniorską ekipę Hondy, plasuje się na najniższym stopniu podium z dorobkiem trzech zwycięstw, trzech miejsc na podium oraz czterech pole position. Jest zaangażowany również w regionalną wschodnią edycję mistrzostw, zgarniając pierwsze miejsce w klasyfikacji.
2016
Dostrzega go Honda i zostaje jej protegowanym w ramach Formula Dream Project. Wskakuje za kierownicę jednomiejscowego bolidu japońskiej Formuły 4. Startuje w jednej rundzie na torze Suzuka i już podczas pierwszego wyścigu zgarnia podium za drugie miejsce, by w kolejnych zmaganiach finiszować na czwartej pozycji.
2010 -2015
Przejmuje pasję ojca do sportów motorowych i już w wieku 6 lat po raz pierwszy zasiada za kierownicą gokarta. Mimo to profesjonalne starty rozpoczyna dopiero w 2010 roku od lokalnych zawodów na terenie Japonii, by od sezonu 2014 przenieść się na szczebel krajowy.

STATYSTYKI W F1

SezonP.StartyPunktyZwyc.PodiumPktwł.P.pos.Naj. okr.Nie skl.Zespoły
20241157002001RB
2023142117006011AlphaTauri
2022172112004005AlphaTauri
2021142132007003AlphaTauri
Razem:68680 (0,0%) 0 (0,0%) 19 (27,9%) 0 (0,0%) 1 (1,5%) 10 (14,7%) 2
Objaśnienia: P. - końcowa pozycja w klasyfikacji generalnej, Zwyc. - zwycięstwa, Pktwł. - punktował, P. pos. - pole positions, Naj. okr. - najszybsze okrążenia, Nie skl. - niesklasyfikowany, ZD - zdyskwalifikowany. Starty obejmują rozpoczęte wyścigi.