GP Włoch: trening 1 - Button najszybszy, Kubica czwarty

Wyniki i opis pierwszej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Monza
10.09.1011:39
Marek Roczniak
10123wyświetlenia

Jenson Button (McLaren) okazał się najszybszym kierowcą podczas pierwszej sesji treningowej na torze Monza. Red Bull był jednak tylko nieznacznie wolniejszy, jako że Sebastian Vettel stracił tylko 0,097 sekundy do aktualnego mistrza świata. Na kolejnych dwóch pozycjach uplasowali się Lewis Hamilton (McLaren) i Robert Kubica (Renault), przy czym Polak miał już blisko pół sekundy straty do Buttona. Pierwszą piątkę zamknął Nico Rosberg (Mercedes).

Sesja rozpoczęła się przy słonecznej pogodzie. Jako pierwszy czas okrążenia już w czwartej minucie ustanowił Michael Schumacher, wykręcając 1:31,396. Niemiec poprawił się następnie na 1:29,061, ale był jedynym kierowcą, który na tym etapie przejeżdżał pomiarowe okrążenia, podczas gdy pozostali zawodnicy wykonywali tylko instalacyjne. Na trzecim okrążeniu pomiarowym Schumacher uzyskał czas 1:28,150 i na tym zakończył swój pierwszy przejazd, korzystając z typowego dla Monzy, bardzo płaskiego tylnego skrzydła. Maksymalna prędkość kierowcy Mercedesa wyniosła 327 km/h.

W 12 minucie na tor powrócili Sebastien Buemi, Nico Rosberg, a także obydwaj kierowcy Renault, przeprowadzając jednak tylko krótkie testy aerodynamiczne bez ustanowienia czasu. Podobne przejazdy wykonywali także inni kierowcy, a dopiero Schumacher w 22 minucie zaliczył kolejne okrążenie pomiarowe, wykręcając 1:26,805. Drugim kierowcą po Niemcu, który w porannej sesji ustanowił czas był Jaime Alguersuari - Hiszpan uzyskał wynik 1:30,034, a tymczasem Schumacher po dwóch kolejnych okrążeniach podniósł poprzeczkę na 1:26,038.

Alguersuari wkrótce zmniejszył swoją stratę do Schumachera do mniej niż sekundy (maksymalna prędkość kierowcy STR na najdłuższej prostej wyniosła 333 km/h), a po upływie 30 minut od rozpoczęcia sesji do akcji włączył się także Lewis Hamilton. Kierowca McLarena już na pierwszym okrążeniu pomiarowym pojechał szybciej od Schumachera i Alguersuariego, wykręcając 1:25,816. Trzecie szybkie kółko Hamiltona przyniosło czas 1:24,990. W międzyczasie na torze pojawili się także Nico Hulkenberg (1:26,020) i Kamui Kobayashi (1:27,109). Co ciekawe, przez pierwsze 40 minut sesji nawet jednego okrążenia instalacyjnego nie przejechali kierowcy HRT. Czyżby hiszpańska ekipa nie miała pieniędzy na dalsze starty?

W połowie sesji Sebastian Vettel uzyskał czas 1:24,450 i wskoczył na pierwsze miejsce. Kolejność kierowców była wówczas następująca: Vettel, Jenson Button, Hamilton, Mark Webber, Rosberg, Alguersuari, Hulkenberg, Schumacher, Buemi (nowy rekordzista szybkości z 338 km/h), Fernando Alonso, Kobayashi, Paul di Resta, Pedro de la Rosa, Robert Kubica, Felipe Massa, Rubens Barrichello i Lucas di Grassi. W chwilę późnie w bolidzie Barrichello nastąpiła awaria układu przeniesienia napędu i kierowca Williamsa musiał zatrzymać się na torze w środkowym sektorze.

Vettel po kilku okrążenia przełamał barierę jednej minuty i 24 sekund (1:23,872). Button zbliżył się do kierowcy Red Bulla na 0,247 sekundy, a tymczasem na trzecie miejsce wskoczył Kubica, wykręcając 1:24,923. W 52 minucie Button zrzucił Vettela z pierwszego miejsca po ustanowieniu czasu 1:23,693. Kubica poprawił się z kolei na 1:24,159 i powrócił na trzecie miejsce, którego na chwilę pozbawił go Rosberg. Fani HRT mogli tymczasem odetchnąć z ulgą - Sakon Yamamoto i Bruno Senna w końcu wyjechali na tor na niewiele ponad 30 minut do zakończenia sesji.

Hamilton na koniec swojego przejazdu zrzucił Kubicę z trzeciego miejsca po uzyskaniu czasu 1:23,967). W międzyczasie Kobayashi po przestrzeleniu pierwszej szykany miał problemy ze znalezieniem drogi pomiędzy tablicami ze styropianu i potrącił jedną z nich swoim lewym tylnym kołem. O ile kierowcy HRT jeździli już po torze, o tyle czasów nie mieli jeszcze ustanowionych obydwaj kierowcy Lotusa. Heikki Kovalainen wyjechał w końcu na tor w 55 minucie, a Jarno Trulli szykował się już do wyjazdu na tor. W 62 minucie Senna zatrzymał się na torze przed Curva Grande - przyczyną były najprawdopodobniej problemy techniczne. Porządkowi szybko usunęli bolid HRT w bezpieczne miejsce i żółte flagi nie powiewały zbyt długo.

W 77 minucie Rosberg wykręcił 1:24,129 i wskoczył na piąte miejsce. Mercedes nie korzystał z kanału F w tej sesji - maksymalna prędkość Rosberga wynosiła 338 km/h, a Schumachera (P9) 337 km/h. W ostatnich minutach sesji Buemi podniósł poprzeczkę w kwestii maksymalnej prędkości do 345 km/h. Kierowca Toro Rosso zajmował jednak dopiero 16 miejsce, mając blisko dwie sekundy straty do Buttona. Sesja zakończyła się ustanowieniem przez Liuzziego siódmego czasu (1:24,512).

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 21°C
Temperatura powietrza: 22°C
Prędkość wiatru: 1,3 m/s
Wilgotność powietrza: 48%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Jenson Button (1)McLaren MP4-251:23,69328
2Sebastian Vettel (5)Red Bull RB61:23,7900,0970,09727
3Lewis Hamilton (2)McLaren MP4-251:23,9670,2740,17725
4Robert Kubica (11)Renault R301:24,1200,4270,15325
5Nico Rosberg (4)Mercedes GP W011:24,1290,4360,00930
6Mark Webber (6)Red Bull RB61:24,4460,7530,31726
7Vitantonio Liuzzi (15)Force India VJM031:24,5120,8190,06619
8Fernando Alonso (8)Ferrari F101:24,5430,8500,03124
9Felipe Massa (7)Ferrari F101:24,6480,9550,10522
10Michael Schumacher (3)Mercedes GP W011:24,7561,0630,10826
11Nico Hulkenberg (10)Williams FW321:24,8411,1480,08528
12Paul di Resta (14)Force India VJM031:24,9231,2300,08223
13Witalij Pietrow (12)Renault R301:25,2921,5990,36925
14Sebastien Buemi (16)Toro Rosso STR51:25,3181,6250,02629
15Pedro de la Rosa (22)BMW Sauber C291:25,3201,6270,00220
16Kamui Kobayashi (23)BMW Sauber C291:25,3341,6410,01424
17Jaime Alguersuari (17)Toro Rosso STR51:25,8972,2040,56319
18Timo Glock (24)Virgin VR-011:26,7723,0790,87519
19Jarno Trulli (18)Lotus T1271:26,8983,2050,12612
20Lucas di Grassi (25)Virgin VR-011:26,9563,2630,05817
21Heikki Kovalainen (19)Lotus T1271:27,3743,6810,41814
22Bruno Senna (21)HRT F1101:28,2564,5630,8828
23Rubens Barrichello (9)Williams FW321:28,5164,8230,2604
24Sakon Yamamoto (20)HRT F1101:29,8706,1771,35417
107% najlepszego czasu: 1:29,551

KOMENTARZE

11
oligator
10.09.2010 12:58
a Yamamoto z czasem godnym PP w Gp2... (van der Garde 1:30:654 w pierwszym treningu, a wiadomo ze w qualu jada nieco szybciej...)
noofaq
10.09.2010 10:49
kryminaliście pewnie mają mocno ścięte obroty żeby im silników wystarczyło.. raczej nie podejrzewałbym takiej ich słabości..
psychoMSkaras
10.09.2010 10:46
bravo Robson
kemek
10.09.2010 10:28
oligator - Lepiej, stabilniej na pewno jeździ się z kanałem F. Tutaj będą musieli przeanalizować czasy. Renault, Ferrari i McL mają dosyć duże tylne skrzydła z kanałem F. Force India i Williams mają jakby mniejsze skrzydło dostosowane do kanału F (tak mi się wydawało). Red Bull dzięki ogólnej aerodynamice i tak niewiele straci w S2 do ekip z kanałem.
oligator
10.09.2010 10:23
@Skc Renault raczej nie bedzie porownywalo czasow, tylko spyta kierowcow (tzn glownie kubice) jak im sie lepiej jezdzi. Prawdopobnie czasu to nie zmienia bardzo mocno, ale moze sie myle.
SkC
10.09.2010 10:12
Mercedes też jeździł bez kanału. Zobaczymy czy w drugiej sesji Renault wymontuje swój kanał i porówna czasy z treningu pierwszego. Nie dobrze że Rosberg jest tutaj tak szybki, Robert nie odskoczy za bardzo. Cieszy slaba postawa kryminalistów z Maranello xD
sebas
10.09.2010 10:06
di Resta fajnie jeździ.
jawi1990
10.09.2010 09:57
ok dzieki zobaczymy jak bedzie podczas treningu nr.2
Maraz
10.09.2010 09:48
Sądząc po zamontowanych skrzydłach wydaje mi się, że Ferrari, Renault i McLaren tak, Red Bull chyba nie, ale to tylko moje przypuszczenia.
Lukas
10.09.2010 09:47
McLaren i Renault tak - reszta nie wiem.
jawi1990
10.09.2010 09:46
a jak reszta tzn. mclaren reanault i red bul korzystali z kanału f ?l