GP Brazylii: trening 1 - Kierowcy Red Bulla najszybsi

Wyniki i opis pierwszej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Interlagos
05.11.1014:42
Marek Roczniak
12578wyświetlenia
Kierowcy Red Bulla - Sebastian Vettel i Mark Webber uzyskali najlepsze czasy w pierwszej sesji treningowej na torze Interlagos. Rozdzieliła ich jednak dosyć znaczna różnica czasowa, wynosząca prawie pół sekundy. Na kolejnych dwóch pozycjach uplasował się duet McLarena - Lewis Hamilton i Jenson Button, a pierwszą piątkę zamknął Robert Kubica, mając już ponad sekundę straty do Vettela. Tymczasem drugi kierowca Renault - Witalij Pietrow zaliczył kolejną kraksę.

Początek sesji



Poranna sesja rozpoczęła się tradycyjnie od okrążeń instalacyjnych i wykonali je od razu wszyscy kierowcy, niektórzy przejeżdżając nawet po dwa kółka. Z informacji uzyskanych przez dziennikarzy BBC wynikało, że Mercedes przetestuje w tej sesji jednopoziomowy dyfuzor szykowany na sezon 2011 (w przyszłym roku podwójne dyfuzory będą już zakazane). Inne zespoły, zwłaszcza te nie walczące o mistrzostwo także mogły poświęcić trochę czasu na sprawdzenie nowych rozwiązań.

Po kilku kolejnych okrążeniach instalacyjnych, poświęconych między innymi na testy aerodynamiczne, czas okrążenia jako pierwszy ustanowił Sebastien Buemi, wykręcając 1:27,979 po upływie 10 minut od rozpoczęcia sesji. Kierowca Toro Rosso powrócił jednak od razu do boksów i na kolejne okrążenie pomiarowe w tej sesji musieliśmy czekać do 28 minuty, a przejechał je znowu Szwajcar, poprawiając się na 1:21,025. W chwilę później szybciej o sekundę pojechał Witalij Pietrow, wykręcając 1:20,059.

Rosjanin poprawiał swój wynik na kolejnych okrążeniach, ustawiając ostatecznie poprzeczkę na 1:14,370 przed powrotem do boksów. Tuż za kierowcą Renault w tabeli czasowej plasowali się w tym momencie Jaime Alguersuari (+0,908s) i Christian Klien (+2,653). Z czołówki okrążenie pomiarowe przejechał jako pierwszy Felipe Massa, wykręcając 1:15,848 w 42 minucie. Na pierwsze miejsce wskoczył tymczasem inny Brazylijczyk - Rubens Barrichello z czasem 1:14,152. Wynik ten aż o pół sekundy poprawił Michael Schumacher, wykręcając 1:13,643. Odpowiedzią Barrichello był czas 1:13,546, który umożliwił kierowcy Williamsa powrót na pierwsze miejsce.

Red Bull i Kubica wkraczają do akcji



W połowie sesji do pierwszej piątki wskoczyli Mark Webber i Robert Kubica, plasując się na miejscach 3 i 5. Polak znalazł się następnie na pierwszej pozycji z czasem 1:13,462, pokonując Barrichello o 0,084. Odpowiedzią Webbera był czas 1:13,168 i na czele klasyfikacji po raz pierwszy w ten weekend znalazł się kierowca Red Bulla. Najdłużej z ustanowieniem czasów zwlekali kierowcy McLarena, którzy do tego momentu testowali różne skrzydła w swoich bolidach. Gdy skupił się już na przejeżdżaniu pełnych okrążeń, Lewis Hamilton szybko uplasował się na czele klasyfikacji z czasem 1:13,138 (jego przewaga nad Webberem wyniosła zaledwie 0,030 sekundy).

Trzydzieści minut przed końcem sesji Sebastian Vettel przywrócił Red Bulla na pierwsze miejsce, jako pierwszy przełamując barierę jednej minuty i 13 sekund (1:12,946). Hamilton powrócił na chwilę na pierwsze miejsce, zanim Vettel ustawił poprzeczkę na 1:12,351, pokonując kierowcę McLarena o blisko pół sekundy. Trzeci był Webber (+0,8s), czwarty Jenson Button (+0,9s), a pierwszą piątkę zamykał Kubica (+1,1s). Z kierowców Ferrari najszybszy był Fernando Alonso, plasując się na 20 minut przed końcem sesji na 12 pozycji (+1,9s). Massa był piętnasty, co jest potwierdzeniem ostrożnego podejścia włoskiej stajni do pierwszej sesji treningowej, z czym mamy do czynienia już od kilku weekendów GP.

Kraksa Pietrowa, problemy Alonso i Kobayashiego



Sytuacja w tabeli nie uległa znaczącej zmianie przez kolejne dziesięć minut. Vettel urwał ze swojego czasu 0,01 sekundy i nadal był pierwszy. Webber poprawił się nieznacznie na 1:12,810 i wskoczył przed Hamiltona na drugie miejsce. Kubica (P5) zmniejszył swoją stratę do Vettela do 1,042 sekundy, a Massa przesunął się na 14 miejsce. W 82 minucie Pietrow zaliczył kolejną kraksę z ciągu zaledwie kilku tygodni, tracąc kontrolę nad tyłem bolidu w siódmym zakręcie i uderzając bokiem w barierę z opon. Rosjanin, który zajmował w tym momencie 15 miejsce (+2,0s), wyszedł z tej kraksy bez szwanku, ale był wyraźnie zły na siebie z powodu kolejnego błędu (zespół później stwierdzi jednak, że przyczyną wypadku była awaria tylnego skrzydła).

W końcówce sesji w tarapatach znaleźli się także Alonso i Kobayashi. Ten pierwszy zatrzymał się na poboczu ze względu na spodziewaną awarię silnika, który był już na końcu swojego życia i miał być i tak wymieniony po pierwszej sesji. Tymczasem Kobayashi wypadł z toru w siódmym zakręcie, prawdopodobnie ze względu na pęknięcie opony, ale udało mu się uniknąć uderzenia w bandę. Sesja zakończyła się próbnymi startami kierowców na głównej prostej.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 44°C
Temperatura powietrza: 28°C
Prędkość wiatru: 6,7 m/s
Wilgotność powietrza: 47%
Sucho i słonecznie

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Sebastian Vettel (5)Red Bull RB61:12,32823
2Mark Webber (6)Red Bull RB61:12,8100,4820,48228
3Lewis Hamilton (2)McLaren MP4-251:12,8450,5170,03524
4Jenson Button (1)McLaren MP4-251:13,2670,9390,42224
5Robert Kubica (11)Renault R301:13,3701,0420,10324
6Nico Rosberg (4)Mercedes GP W011:13,5161,1880,14626
7Rubens Barrichello (9)Williams FW321:13,5461,2180,03026
8Michael Schumacher (3)Mercedes GP W011:13,6431,3150,09725
9Adrian Sutil (14)Force India VJM031:13,9181,5900,27526
10Nick Heidfeld (22)BMW Sauber C291:14,0001,6720,08223
11Kamui Kobayashi (23)BMW Sauber C291:14,0041,6760,00423
12Nico Hulkenberg (10)Williams FW321:14,1551,8270,15129
13Fernando Alonso (8)Ferrari F101:14,2461,9180,09120
14Felipe Massa (7)Ferrari F101:14,2671,9390,02126
15Witalij Pietrow (12)Renault R301:14,3702,0420,10323
16Vitantonio Liuzzi (15)Force India VJM031:14,4872,1590,11726
17Jaime Alguersuari (17)Toro Rosso STR51:14,6182,2900,13130
18Sebastien Buemi (16)Toro Rosso STR51:14,7342,4060,11629
19Jarno Trulli (18)Lotus T1271:15,6033,2750,86925
20Timo Glock (24)Virgin VR-011:15,8603,5320,25720
21Heikki Kovalainen (19)Lotus T1271:16,0573,7290,19726
22Jerome d'Ambrosio (25)Virgin VR-011:16,7074,3790,65028
23Christian Klien (20)HRT F1101:16,8394,5110,13218
24Bruno Senna (21)HRT F1101:17,3605,0320,52130
107% najlepszego czasu: 1:17,390

KOMENTARZE

33
testauto
05.11.2010 06:56
@misiak - nie chodzi o zachowanie się Pietrowa w "takiej sytuacji" tylko chodzi o to aby do takiej sytuacji nie dopuścić - to pierwsze a po drugie wątpię abyś Ty był kierowcą wyścigowym i abyś potrafił w takim fragmencie filmu określić czy to błąd Pietrowa czy nie, więc chyba sam się ośmieszasz. Wydaje mi się, że żadne tłumaczenie go już nie usprawiedliwi. Ja do tej pory nie wypowiadałem się na temat jego umiejętności ale dzisiejszy popis w jego wykonaniu przelał szalę goryczy, tym bardziej, że wypadek miał miejsce pod koniec sesji treningowej, więc po stokroć sprawdzany kanał F nagle się zepsuł?? dziwne, ze wszystko jemu się psuje. Powiedzmy sobie prawdę "rakieta z Wyborga" nie nadaje się do prowadzenia bolidów F1 i koniec - to przerasta chyba jego możliwości. No ja widzę, że tu są sami kierowcy wyścigowi, którzy o niebo lepiej od Pietrowa wiedzą jak poprawnie zachować się w takiej sytuacji. Obejrzyjcie dokładnie film, a najlepiej zaczekajcie na jakieś wieści z Renault odnośnie tej kraksy, bo gadając takie głupoty się tylko ośmieszacie.
MairJ23
05.11.2010 03:58
usuniete linki :) - juz FOM sie za niego wstydzi :P lol
Sanki
05.11.2010 03:47
No tak kanał F, w Korei zajechane opony, w SPA mokra nawierzchnia na tarce, w Japonii Hulkenberg zle wystartował, potem Pietrow już go nie widział jak zjeżdżał... .
Misiak
05.11.2010 03:47
No ja widzę, że tu są sami kierowcy wyścigowi, którzy o niebo lepiej od Pietrowa wiedzą jak poprawnie zachować się w takiej sytuacji. Obejrzyjcie dokładnie film, a najlepiej zaczekajcie na jakieś wieści z Renault odnośnie tej kraksy, bo gadając takie głupoty się tylko ośmieszacie.
el_diablo
05.11.2010 03:40
Zaczekajmy z osądzeniem Witka bo sie okazuje ze prawdopodobna przyczyną spina była awaria kanału f ktora "okradła" Pietrowa z docisku.
testauto
05.11.2010 03:37
Można odnieść wrażenie, ze Witia sprawdza wytrzymałość finansową sponsora. Jak dla mnie to już chyba nie ma go jak tłumaczyć, bo na takie bezmózgowie to może zabraknąć argumentów obronnych.
Vpawell
05.11.2010 03:31
Mechanik w garażu Renault po dzwonku Witka "oooooo, it is very nice to see that". Dalszy komentarz jest zbędny... pfffff
pepsi-opc
05.11.2010 03:30
A potem Pietrow napisze książkę "101 band świata"
Sanki
05.11.2010 03:29
Spokojnie, kwota jaką podano (10mln) to kwota netto. Brutto to kwota netto + naprawa bolidu. Tak czy siak reno ma wyjść 10mln na czysto. ave
piesnapiwo
05.11.2010 03:24
Alonso pomyka już na zezłomowanych silnikach.Będzie mu ciężko dotrwać do końca.
SkC
05.11.2010 03:12
http://www.youtube.com/watch?v=OnPPvf1TOiU jak tu można stracić panowanie na suchym, przy takich prędkościach właśnie aero działa najlepiej, rozumiem można wejść za szybko i wypaść na wyjściu ale nie wpaść w poślizg, mechanicy w garażach pewnie w myślach mówili sobie "szlak by to trafił nie będzie obiadu" :)
Aeromis
05.11.2010 03:07
@akkim Tuż przed walką Witek pedałuje na rowerze, zwiedza gwiżdże kontempluje, marzy o karierze. Gaz, hamulec, w prawo, w lewo, prosta, szachown... kraksa Pewnie kochankiem jest tej renówki, pewnie to jego kochanka.
jpslotus72
05.11.2010 02:59
Ja - szczerze mówiąc - też wyszedłem pod koniec ( niestety, musiałem)... Mój bratanek otworzył okno i krzyknął - "Zaczekaj, chcesz usłyszeć nowinę? Pietrow wylądował na ścianie opon!". Ja tylko rozłożyłem ręce i odkrzyknąłem - "Klasyka!".
distinto
05.11.2010 02:57
@akkim Problem w tym, że Witja się za bardzo skupia:P
Byczek
05.11.2010 02:57
http://www.youtube.com/watch?v=0M68S3_SSZM tutaj jest powtorka z dzisiejszych popisów Witka
niza
05.11.2010 02:42
Kurcze musiałam wyjść z domu i nie zobaczyłam końcówki treningu, musiało być zapewne widowiskowo, jak zawsze zresztą za sprawą niepowtarzalnego Witka ;) BTW, link do zdjęć nie przekierowuje na nie, tylko na rezultat treningu, więc tak tylko chciałam zwrócić małą uwagę ;)
akkim
05.11.2010 02:40
Ja naiwnie liczyłem, że Witek się skupi, lecz już teraz widzę jaki byłem głupi, ale mnie buduje, że z Senną trafiłem, zlał Go Klien "turysta", jak wcześniej głosiłem.
Aeromis
05.11.2010 02:37
Kontra Petrova bez komentarza, na własne życzenie się tak załatwił, w t2 może dadzą mu SC. Mimo to szkoda mi gościa, non stop wygląda na spiętego, presja go przerosła. Zamiast na symulatorze powinien wybrać się do dobrego psychologa, bo chyba bardziej by mu to pomogło w wyścigach. Hulkenberg jakoś niemrawo, on lubi się pokazać choćby w treningach, małe brawa dla Klien-a. Jeśli w t2 RBR potwierdzi formę to pewnikiem dociągną do p1 i p2 w kwalifikacjach, o ile Ferrari z czymś nie wyskoczy.
jpslotus72
05.11.2010 02:35
No i co z tą "farbą antypoślizgową"? Witia powinien zgłosić protest - bo malowanie chyba nie zdało egzaminu... :-) A na serio - ciekawe jaka kasa jest potrzebna, żeby taki kierowca po takim debiutanckim sezonie pozostał w stawce na kolejny rok? Poza tym - widać było, że Vettel stara się pokazać, iż jest kimś więcej niż "pomocnikiem Webbera"...
Byczek
05.11.2010 02:27
http://www.youtube.com/watch?v=v1Yt49QAVJk ;)
FelipeF1.
05.11.2010 02:26
Nie ogladalem T1 ale czytając opis i komentarze Rakieta z Wyborga znowu zaszalała chyba Pietrek sie pozegna z F1
noofaq
05.11.2010 02:15
nawet na LFSie jeżdżąc dowolnym tylnonapędowcem (szczególnie s-s) można to wyczuć ;)
ciofu1
05.11.2010 02:03
RFT 2010 , Fsone 2009 , RFT 2009 duzo tych modow juz bylo :):)
Norbi123
05.11.2010 02:02
ciofu1, a swoje wrażenia odnosisz do jakiego moda w rF?
gaga
05.11.2010 02:01
Co powiedział mechanik z Renault na widok rozbitego bolidu Pietrowa? Dosłyszał to ktoś z Was?
Simi
05.11.2010 02:01
Oj Pietrow... Żal patrzyć.
Sothisek
05.11.2010 01:59
Rakieta z Wyborga bardzo się stara by jego mechanicy nie nudzili się..Przypominają się jego huczne zapowiedzi przed sezonem że niby niech RK uważa na niego i w ogóle jaka to z niego rakieta..Cóż rzeczywistość jaką mamy widzą wszyscy, miejmy nadzieję że jego skarbnik też to widzi i zakręci kurek z "gazostoczniodolarami" i na jego miejsce przyjdzie ktoś, kto mechaników będzie odwiedzał nie po to aby naprawić bolid tylko go odpowiednio ustawić na wyścig :)
francorchamps
05.11.2010 01:48
Pietrow wykonal fantastyczna robotę rozbijając się tak późno a nie odrazu :)))) RedBull "purpurowy" w środkowym sektorze aż miło... I to niestety z taka przewagą że wystarcza im na P1 i P2.. Niesamowity jest ten bolid pod względem aerodynamiki... Ferrari przyczajone....
ciofu1
05.11.2010 01:48
Petrov.... ja grając w Rfactor wiem ze nie wolno nerwowo kontrować w srodku zakretu bo to rowna sie zwirem i banda :) lekka nadsterowność miał Petrov kontra i wiemy jak sie skonczylo :)
vommbath
05.11.2010 01:47
Rakieta z Wyborga FTW!
mbg
05.11.2010 01:46
Klien na dzień dobry znowu lepszy od Bruno.
m_grabarz
05.11.2010 01:45
Przynajmniej zostawił po sobie ślad.
cobra81
05.11.2010 01:44
Pietrow jak zwykle w formie. ;)