GP Brazylii: trening 1 - Kierowcy Red Bulla najszybsi
Wyniki i opis pierwszej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Interlagos
05.11.1014:42
12578wyświetlenia
Kierowcy Red Bulla - Sebastian Vettel i Mark Webber uzyskali najlepsze czasy w pierwszej sesji treningowej na torze Interlagos. Rozdzieliła ich jednak dosyć znaczna różnica czasowa, wynosząca prawie pół sekundy. Na kolejnych dwóch pozycjach uplasował się duet McLarena - Lewis Hamilton i Jenson Button, a pierwszą piątkę zamknął Robert Kubica, mając już ponad sekundę straty do Vettela. Tymczasem drugi kierowca Renault - Witalij Pietrow zaliczył kolejną kraksę.
Poranna sesja rozpoczęła się tradycyjnie od okrążeń instalacyjnych i wykonali je od razu wszyscy kierowcy, niektórzy przejeżdżając nawet po dwa kółka. Z informacji uzyskanych przez dziennikarzy BBC wynikało, że Mercedes przetestuje w tej sesji jednopoziomowy dyfuzor szykowany na sezon 2011 (w przyszłym roku podwójne dyfuzory będą już zakazane). Inne zespoły, zwłaszcza te nie walczące o mistrzostwo także mogły poświęcić trochę czasu na sprawdzenie nowych rozwiązań.
Po kilku kolejnych okrążeniach instalacyjnych, poświęconych między innymi na testy aerodynamiczne, czas okrążenia jako pierwszy ustanowił Sebastien Buemi, wykręcając 1:27,979 po upływie 10 minut od rozpoczęcia sesji. Kierowca Toro Rosso powrócił jednak od razu do boksów i na kolejne okrążenie pomiarowe w tej sesji musieliśmy czekać do 28 minuty, a przejechał je znowu Szwajcar, poprawiając się na 1:21,025. W chwilę później szybciej o sekundę pojechał Witalij Pietrow, wykręcając 1:20,059.
Rosjanin poprawiał swój wynik na kolejnych okrążeniach, ustawiając ostatecznie poprzeczkę na 1:14,370 przed powrotem do boksów. Tuż za kierowcą Renault w tabeli czasowej plasowali się w tym momencie Jaime Alguersuari (+0,908s) i Christian Klien (+2,653). Z czołówki okrążenie pomiarowe przejechał jako pierwszy Felipe Massa, wykręcając 1:15,848 w 42 minucie. Na pierwsze miejsce wskoczył tymczasem inny Brazylijczyk - Rubens Barrichello z czasem 1:14,152. Wynik ten aż o pół sekundy poprawił Michael Schumacher, wykręcając 1:13,643. Odpowiedzią Barrichello był czas 1:13,546, który umożliwił kierowcy Williamsa powrót na pierwsze miejsce.
W połowie sesji do pierwszej piątki wskoczyli Mark Webber i Robert Kubica, plasując się na miejscach 3 i 5. Polak znalazł się następnie na pierwszej pozycji z czasem 1:13,462, pokonując Barrichello o 0,084. Odpowiedzią Webbera był czas 1:13,168 i na czele klasyfikacji po raz pierwszy w ten weekend znalazł się kierowca Red Bulla. Najdłużej z ustanowieniem czasów zwlekali kierowcy McLarena, którzy do tego momentu testowali różne skrzydła w swoich bolidach. Gdy skupił się już na przejeżdżaniu pełnych okrążeń, Lewis Hamilton szybko uplasował się na czele klasyfikacji z czasem 1:13,138 (jego przewaga nad Webberem wyniosła zaledwie 0,030 sekundy).
Trzydzieści minut przed końcem sesji Sebastian Vettel przywrócił Red Bulla na pierwsze miejsce, jako pierwszy przełamując barierę jednej minuty i 13 sekund (1:12,946). Hamilton powrócił na chwilę na pierwsze miejsce, zanim Vettel ustawił poprzeczkę na 1:12,351, pokonując kierowcę McLarena o blisko pół sekundy. Trzeci był Webber (+0,8s), czwarty Jenson Button (+0,9s), a pierwszą piątkę zamykał Kubica (+1,1s). Z kierowców Ferrari najszybszy był Fernando Alonso, plasując się na 20 minut przed końcem sesji na 12 pozycji (+1,9s). Massa był piętnasty, co jest potwierdzeniem ostrożnego podejścia włoskiej stajni do pierwszej sesji treningowej, z czym mamy do czynienia już od kilku weekendów GP.
Sytuacja w tabeli nie uległa znaczącej zmianie przez kolejne dziesięć minut. Vettel urwał ze swojego czasu 0,01 sekundy i nadal był pierwszy. Webber poprawił się nieznacznie na 1:12,810 i wskoczył przed Hamiltona na drugie miejsce. Kubica (P5) zmniejszył swoją stratę do Vettela do 1,042 sekundy, a Massa przesunął się na 14 miejsce. W 82 minucie Pietrow zaliczył kolejną kraksę z ciągu zaledwie kilku tygodni, tracąc kontrolę nad tyłem bolidu w siódmym zakręcie i uderzając bokiem w barierę z opon. Rosjanin, który zajmował w tym momencie 15 miejsce (+2,0s), wyszedł z tej kraksy bez szwanku, ale był wyraźnie zły na siebie z powodu kolejnego błędu (zespół później stwierdzi jednak, że przyczyną wypadku była awaria tylnego skrzydła).
W końcówce sesji w tarapatach znaleźli się także Alonso i Kobayashi. Ten pierwszy zatrzymał się na poboczu ze względu na spodziewaną awarię silnika, który był już na końcu swojego życia i miał być i tak wymieniony po pierwszej sesji. Tymczasem Kobayashi wypadł z toru w siódmym zakręcie, prawdopodobnie ze względu na pęknięcie opony, ale udało mu się uniknąć uderzenia w bandę. Sesja zakończyła się próbnymi startami kierowców na głównej prostej.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 44°C
Temperatura powietrza: 28°C
Prędkość wiatru: 6,7 m/s
Wilgotność powietrza: 47%
Sucho i słonecznie
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
Początek sesji
Poranna sesja rozpoczęła się tradycyjnie od okrążeń instalacyjnych i wykonali je od razu wszyscy kierowcy, niektórzy przejeżdżając nawet po dwa kółka. Z informacji uzyskanych przez dziennikarzy BBC wynikało, że Mercedes przetestuje w tej sesji jednopoziomowy dyfuzor szykowany na sezon 2011 (w przyszłym roku podwójne dyfuzory będą już zakazane). Inne zespoły, zwłaszcza te nie walczące o mistrzostwo także mogły poświęcić trochę czasu na sprawdzenie nowych rozwiązań.
Po kilku kolejnych okrążeniach instalacyjnych, poświęconych między innymi na testy aerodynamiczne, czas okrążenia jako pierwszy ustanowił Sebastien Buemi, wykręcając 1:27,979 po upływie 10 minut od rozpoczęcia sesji. Kierowca Toro Rosso powrócił jednak od razu do boksów i na kolejne okrążenie pomiarowe w tej sesji musieliśmy czekać do 28 minuty, a przejechał je znowu Szwajcar, poprawiając się na 1:21,025. W chwilę później szybciej o sekundę pojechał Witalij Pietrow, wykręcając 1:20,059.
Rosjanin poprawiał swój wynik na kolejnych okrążeniach, ustawiając ostatecznie poprzeczkę na 1:14,370 przed powrotem do boksów. Tuż za kierowcą Renault w tabeli czasowej plasowali się w tym momencie Jaime Alguersuari (+0,908s) i Christian Klien (+2,653). Z czołówki okrążenie pomiarowe przejechał jako pierwszy Felipe Massa, wykręcając 1:15,848 w 42 minucie. Na pierwsze miejsce wskoczył tymczasem inny Brazylijczyk - Rubens Barrichello z czasem 1:14,152. Wynik ten aż o pół sekundy poprawił Michael Schumacher, wykręcając 1:13,643. Odpowiedzią Barrichello był czas 1:13,546, który umożliwił kierowcy Williamsa powrót na pierwsze miejsce.
Red Bull i Kubica wkraczają do akcji
W połowie sesji do pierwszej piątki wskoczyli Mark Webber i Robert Kubica, plasując się na miejscach 3 i 5. Polak znalazł się następnie na pierwszej pozycji z czasem 1:13,462, pokonując Barrichello o 0,084. Odpowiedzią Webbera był czas 1:13,168 i na czele klasyfikacji po raz pierwszy w ten weekend znalazł się kierowca Red Bulla. Najdłużej z ustanowieniem czasów zwlekali kierowcy McLarena, którzy do tego momentu testowali różne skrzydła w swoich bolidach. Gdy skupił się już na przejeżdżaniu pełnych okrążeń, Lewis Hamilton szybko uplasował się na czele klasyfikacji z czasem 1:13,138 (jego przewaga nad Webberem wyniosła zaledwie 0,030 sekundy).
Trzydzieści minut przed końcem sesji Sebastian Vettel przywrócił Red Bulla na pierwsze miejsce, jako pierwszy przełamując barierę jednej minuty i 13 sekund (1:12,946). Hamilton powrócił na chwilę na pierwsze miejsce, zanim Vettel ustawił poprzeczkę na 1:12,351, pokonując kierowcę McLarena o blisko pół sekundy. Trzeci był Webber (+0,8s), czwarty Jenson Button (+0,9s), a pierwszą piątkę zamykał Kubica (+1,1s). Z kierowców Ferrari najszybszy był Fernando Alonso, plasując się na 20 minut przed końcem sesji na 12 pozycji (+1,9s). Massa był piętnasty, co jest potwierdzeniem ostrożnego podejścia włoskiej stajni do pierwszej sesji treningowej, z czym mamy do czynienia już od kilku weekendów GP.
Kraksa Pietrowa, problemy Alonso i Kobayashiego
Sytuacja w tabeli nie uległa znaczącej zmianie przez kolejne dziesięć minut. Vettel urwał ze swojego czasu 0,01 sekundy i nadal był pierwszy. Webber poprawił się nieznacznie na 1:12,810 i wskoczył przed Hamiltona na drugie miejsce. Kubica (P5) zmniejszył swoją stratę do Vettela do 1,042 sekundy, a Massa przesunął się na 14 miejsce. W 82 minucie Pietrow zaliczył kolejną kraksę z ciągu zaledwie kilku tygodni, tracąc kontrolę nad tyłem bolidu w siódmym zakręcie i uderzając bokiem w barierę z opon. Rosjanin, który zajmował w tym momencie 15 miejsce (+2,0s), wyszedł z tej kraksy bez szwanku, ale był wyraźnie zły na siebie z powodu kolejnego błędu (zespół później stwierdzi jednak, że przyczyną wypadku była awaria tylnego skrzydła).
W końcówce sesji w tarapatach znaleźli się także Alonso i Kobayashi. Ten pierwszy zatrzymał się na poboczu ze względu na spodziewaną awarię silnika, który był już na końcu swojego życia i miał być i tak wymieniony po pierwszej sesji. Tymczasem Kobayashi wypadł z toru w siódmym zakręcie, prawdopodobnie ze względu na pęknięcie opony, ale udało mu się uniknąć uderzenia w bandę. Sesja zakończyła się próbnymi startami kierowców na głównej prostej.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 44°C
Temperatura powietrza: 28°C
Prędkość wiatru: 6,7 m/s
Wilgotność powietrza: 47%
Sucho i słonecznie
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
REZULTATY TRENINGU 1
P. | Kierowca (Nr) | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sebastian Vettel (5) | Red Bull RB6 | 1:12,328 | 23 | |||
2 | Mark Webber (6) | Red Bull RB6 | 1:12,810 | 0,482 | 0,482 | 28 | |
3 | Lewis Hamilton (2) | McLaren MP4-25 | 1:12,845 | 0,517 | 0,035 | 24 | |
4 | Jenson Button (1) | McLaren MP4-25 | 1:13,267 | 0,939 | 0,422 | 24 | |
5 | Robert Kubica (11) | Renault R30 | 1:13,370 | 1,042 | 0,103 | 24 | |
6 | Nico Rosberg (4) | Mercedes GP W01 | 1:13,516 | 1,188 | 0,146 | 26 | |
7 | Rubens Barrichello (9) | Williams FW32 | 1:13,546 | 1,218 | 0,030 | 26 | |
8 | Michael Schumacher (3) | Mercedes GP W01 | 1:13,643 | 1,315 | 0,097 | 25 | |
9 | Adrian Sutil (14) | Force India VJM03 | 1:13,918 | 1,590 | 0,275 | 26 | |
10 | Nick Heidfeld (22) | BMW Sauber C29 | 1:14,000 | 1,672 | 0,082 | 23 | |
11 | Kamui Kobayashi (23) | BMW Sauber C29 | 1:14,004 | 1,676 | 0,004 | 23 | |
12 | Nico Hulkenberg (10) | Williams FW32 | 1:14,155 | 1,827 | 0,151 | 29 | |
13 | Fernando Alonso (8) | Ferrari F10 | 1:14,246 | 1,918 | 0,091 | 20 | |
14 | Felipe Massa (7) | Ferrari F10 | 1:14,267 | 1,939 | 0,021 | 26 | |
15 | Witalij Pietrow (12) | Renault R30 | 1:14,370 | 2,042 | 0,103 | 23 | |
16 | Vitantonio Liuzzi (15) | Force India VJM03 | 1:14,487 | 2,159 | 0,117 | 26 | |
17 | Jaime Alguersuari (17) | Toro Rosso STR5 | 1:14,618 | 2,290 | 0,131 | 30 | |
18 | Sebastien Buemi (16) | Toro Rosso STR5 | 1:14,734 | 2,406 | 0,116 | 29 | |
19 | Jarno Trulli (18) | Lotus T127 | 1:15,603 | 3,275 | 0,869 | 25 | |
20 | Timo Glock (24) | Virgin VR-01 | 1:15,860 | 3,532 | 0,257 | 20 | |
21 | Heikki Kovalainen (19) | Lotus T127 | 1:16,057 | 3,729 | 0,197 | 26 | |
22 | Jerome d'Ambrosio (25) | Virgin VR-01 | 1:16,707 | 4,379 | 0,650 | 28 | |
23 | Christian Klien (20) | HRT F110 | 1:16,839 | 4,511 | 0,132 | 18 | |
24 | Bruno Senna (21) | HRT F110 | 1:17,360 | 5,032 | 0,521 | 30 |
107% najlepszego czasu: 1:17,390
KOMENTARZE