GP Abu Zabi: Hamilton z najlepszym czasem w 1. treningu
Prezentujemy opis i wyniki popołudniowej sesji na torze Yas Marina
27.11.1511:32
3801wyświetlenia
Lewis Hamilton uzyskał najlepszy czas okrążenia podczas pierwszej sesji treningowej przed finałowym wyścigiem sezonu, jaki w ten weekend odbędzie się w Abu Zabi.
Jako pierwszy aleję serwisową opuścił Daniił Kwiat, za którym na tor podążyło w krótkim czasie wielu innych kierowców. Drugi z reprezentantów Red Bulla - Daniel Ricciardo, wyjechał z garażu austriackiej ekipy ze sporych rozmiarów aparaturą badającą osiągi pakietu aerodynamicznego.
Po około dziesięciu minutach Nico Rosberg jako pierwszy zakończył pomiarowe okrążenie, uzyskując rezultat 1:55,130s, chwilę później poprawiając go na 1:44,626s i 1:44,102s. W międzyczasie na drugie miejsce przesunął się zespołowy partner Niemca - Lewis Hamilton. Na torze znajdowali się jeszcze Verstappen, Ericsson oraz Vettel, który zaliczył szeroki wyjazd poza tor w jedenastym zakręcie.
Drobną przygodę przeżył także Will Stevens, który w pierwszym zakręcie stracił panowanie nad swoim bolidem, wynosząc go na asfaltowe pobocze. Tymczasem na trzecią i czwartą pozycję awansowali Hulkenberg i Perez broniący barw Force India - ekipy świętującej w ten weekend swoje 150. Grand Prix F1. Po nieco ponad dwudziestu minutach od startu zajęć, na "fotel" lidera awansował Lewis Hamilton z czasem 1:43,996. Swoją lokatę poprawił także Pastor Maldonado, który wskoczył na szóste miejsce, tuż za Kimiego Raikkonena. Fin szybko poprawił jednak swój rezultat, uzyskując trzeci czas i przesuwając się przed zawodników wspomnianej wcześniej ekipy z Silverstone.
Po upływie pierwszych 30 minut wszyscy kierowcy powrócili do alei serwisowej na wymianę ogumienia, oddając Pirelli dodatkowe komplety miękkiego ogumienia. Po siedmiu minutach przerwy, do jazdy powrócił Fernando Alonso. Po przejechaniu dwóch okrążeń, kierowcy McLarena udało się odnotować ósmy czas. Na torze w dalszym ciągu nie pojawił się Jolyon Palmer, nad bolidem którego wytrwale pracowali mechanicy Lotusa. Z kolei Ferrari potwierdziło, że w trakcie pierwszej połowy sesji Vettel nie odnotował czasu okrążenia z powodu realizowanych przez zespół testów aero.
Około pięć minut przed godziną 14:00 czasu lokalnego, Ricciardo i Kwiat przesunęli się odpowiednio na czwarte i szóste miejsce. Tymczasem Kimi Raikkonen zgłosił swemu inżynierowi problem z działaniem jednostki napędowej i drobną utratę mocy. Po kilku chwilach mistrz świata z 2007 roku został poinformowany, że miało to związek z chwilową usterką MGU-K. Równo na pół godziny przed końcem sesji, Hamilton odzyskał prowadzenie w tabeli, uzyskując czas o 0,1s lepszy od Rosberga.
Vettel ustawicznie poprawiał swoje tempo, jednak w dalszym ciągu pozostawał na ósmej pozycji. Pod nieobecność na torze Palmera, obowiązki związane z realizacją programu spoczęły wyłącznie na barkach Pastora Maldonado, który zjechał do alei serwisowej na szybką wymianę przedniego skrzydła, będącą częścią standardowej procedury porównywania dostępnych pakietów aero. Sesja nie układała się po myśli kierowców McLarena: narzekający na blokowanie się przednich kół Button piastował jedenaste miejsce, nieznacznie wyprzedzając swego partnera z zespołu - Alonso.
U progu ostatnich dwudziestu minut zajęć na torze znajdowało się zaledwie pięć bolidów - żaden z prowadzących je kierowców nie walczył o poprawę swego rezultatu. Wielu pozostałych zawodników spędzało czas w garażach swych zespołów: podczas gdy Vettel wypełniał formularze dla swych inżynierów, Jolyon Palmer czekał z nadzieją w pełnej gotowości na ukończenie prac nad jego Lotusem E23. Dziewięć minut przed końcem sesji, Brytyjczyk opuścił w końcu aleję serwisową. Polecenie zjazdu do niej otrzymał z kolei Rosberg, który usłyszał od swojego inżyniera komunikat o niskim ciśnieniu w lewej tylnej oponie. Podczas inauguracyjnego przejazdu Palmer obrócił swój samochód wskutek zbyt szerokiego wyjazdu z osiemnastego zakrętu. Z kolei w ostatnich minutach sesji Fernando Alonso poinformował swój zespół o niepokojącej utracie mocy silnika.
Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 32°C
Temperatura powietrza: 27°C
Prędkość wiatru: 1,0 m/s
Wilgotność powietrza: 58%
Sucho
REZULTATY TRENINGU 1
P. | Kierowca (Nr) | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Lewis Hamilton (44) | Mercedes F1 W06 Hybrid | 1:43,754 | 27 | |||
2 | Nico Rosberg (6) | Mercedes F1 W06 Hybrid | 1:43,895 | 0,141 | 0,141 | 31 | |
3 | Kimi Raikkonen (7) | Ferrari SF15-T | 1:44,500 | 0,746 | 0,605 | 26 | |
4 | Daniił Kwiat (26) | Red Bull RB11 | 1:44,702 | 0,948 | 0,202 | 23 | |
5 | Sebastian Vettel (5) | Ferrari SF15-T | 1:44,742 | 0,988 | 0,040 | 22 | |
6 | Nico Hulkenberg (27) | Force India VJM08 | 1:44,751 | 0,997 | 0,009 | 22 | |
7 | Daniel Ricciardo (3) | Red Bull RB11 | 1:44,893 | 1,139 | 0,142 | 25 | |
8 | Sergio Perez (11) | Force India VJM08 | 1:44,934 | 1,180 | 0,041 | 27 | |
9 | Pastor Maldonado (13) | Lotus E23 Hybrid | 1:45,314 | 1,560 | 0,380 | 28 | |
10 | Felipe Massa (19) | Williams FW37 | 1:45,433 | 1,679 | 0,119 | 19 | |
11 | Valtteri Bottas (77) | Williams FW37 | 1:45,603 | 1,849 | 0,170 | 22 | |
12 | Max Verstappen (33) | Toro Rosso STR10 | 1:45,718 | 1,964 | 0,115 | 32 | |
13 | Jenson Button (22) | McLaren MP4-30 | 1:45,773 | 2,019 | 0,055 | 15 | |
14 | Fernando Alonso (14) | McLaren MP4-30 | 1:45,865 | 2,111 | 0,092 | 20 | |
15 | Felipe Nasr (12) | Sauber C34 | 1:46,115 | 2,361 | 0,250 | 20 | |
16 | Carlos Sainz (55) | Toro Rosso STR10 | 1:46,220 | 2,466 | 0,105 | 21 | |
17 | Marcus Ericsson (9) | Sauber C34 | 1:46,407 | 2,653 | 0,187 | 28 | |
18 | Jolyon Palmer (30) | Lotus E23 Hybrid | 1:46,501 | 2,747 | 0,094 | 8 | |
19 | Will Stevens (28) | Marussia MR03B | 1:48,836 | 5,082 | 2,335 | 19 | |
20 | Roberto Merhi (98) | Marussia MR03B | 1:49,888 | 6,134 | 1,052 | 20 |
107% najlepszego czasu: 1:51,016