GP Hiszpanii: Verstappen najszybszy przed kwalifikacjami
Holender zaliczył pierwsze tego weekendu szybkie okrążenie na miękkich oponach.
08.05.2113:01
2912wyświetlenia
Max Verstappen odnotował najlepszy czas okrążenia podczas finałowego treningu przed kwalifikacjami i wyścigiem o Grand Prix Hiszpanii. Nieco gorsze rezultaty uzyskali Lewis Hamilton i Charles Leclerc.
Na wyjazd pierwszego kierowcy trzeba było czekać około pięć minut. Po tym czasie garaż Alpine opuścił Fernando Alonso, który początkowo miał cały tor dla siebie. Hiszpan rozpoczął swój przejazd od wyniku 1:21,020s. Około 12:10 do dwukrotnego mistrza świata dołączył Sergio Perez z Red Bulla. Chwilę później realizację programu rozpoczął także Daniel Ricciardo (McLaren).
Kwadrans po starcie sesji na czele tabeli plasował się Perez z czasem 1:20,388s na pośrednich oponach. Jedną dziesiątą tracił do Meksykanina Ricciardo. Alonso był z tyłu o kolejne dwie dziesiąte. W tym samym momencie zawodnicy Alfy Romeo rozpoczynali próby na miękkich oponach, schodząc bez problemu poniżej bariery 1m20s. Giovinazzi (1:19,3s) dysponował przewagą 0,4s nad Raikkonenem.
Emocje były stopniowane powoli - kolejnym aktem sesji było pojawienie się na torze kierowców Ferrari. Korzystali oni z "czerwonych" Pirelli PZero. Leclerc przebił rezultat Giovinazziego, odnotowując 1:18,997s. Wkrótce na drugą lokatę awansował Carlos Sainz.
Czołowa trójka klasyfikacji generalnej - Hamilton, Verstappen i Bottas dołączyła do walki o czasy po około 25 minutach od rozpoczęcia treningu. Fin uzyskał rezultat 1:18,423s na miękkich oponach. Holender był o dwie dziesiąte sekundy wolniejszy, jednak w jego bolidzie znajdowały się pośrednie opony. Hamilton, podobnie jak Bottas korzystający z miękkiej mieszanki, odpowiedział czasem 1:18,304s, automatycznie trafiając na pierwsze miejsce.
Nie było to bynajmniej ostatnie słowo siedmiokrotnego mistrza świata, który chwilę później zszedł na poziom 1:18,117s. Szczególnie dobrze Brytyjczyk poradził sobie w krętym trzecim sektorze.
W McLarenie sytuacja utrzymywała się bez znaczących zmian. Po serii okrążeń na pośrednich oponach Daniel Ricciardo odstawał nieznacznie tempem od Lando Norrisa. Australijczyk podkreślał, że nadal nie czuje się komfortowo za sterami bolidu MCL35B. Dla porównania w Astonie Martinie Stroll i Vettel prezentowali niemal identyczne osiągi - obu kierowców dzieliło zaledwie sześć tysięcznych sekundy. Do poprawy pozostawały jedynie pozycje - piętnasta i szesnasta.
Warunki sprzyjały - temperatura rosła a tor zyskiwał coraz większą przyczepność. Sesja wchodziła także w decydującą część a więc symulację kwalifikacji. Pierwsze szybkie kółko Hamiltona nie przyniosło oczekiwanego postępu. Lider mistrzostw zaliczył szerszy wyjazd z ostatniej szykany i zmarnował lekką przewagę zyskaną w pierwszym i drugim sektorze. Za jego plecami swoje osobiste rekordy poprawili Leclerc i Sainz.
Trzynaście minut przed końcem sesji Kimi Raikkonen skierował się do alei serwisowej z przebitą prawą tylną oponą. Z kolei Lando Norris stracił panowanie nad kierownicą w dziesiątym zakręcie, wpadając w żwirową pułapkę. Szczęśliwie dla Brytyjczyka bolid nie zakopał się na poboczu, jak miało to miejsce w piątek w przypadku Roberta Kubicy. Chwilę wcześniej junior McLarena awansował na piąte miejsce.
Na pierwsze naprawdę szybkie okrążenie w wykonaniu Maxa Verstappena trzeba było czekać naprawdę długo. Osiem minut przed wywieszeniem flagi w szachownicę Holender ustanowił czas 1:17,835s. Podobnie jak miało to miejsce w przypadku kierowców Mercedesa, Holender także zmarnował część przewagi w końcowej sekcji. Po dwóch sektorach wynosiła ona ponad 0,4s a w finalnym rozrachunku zamknęła się w około dwóch dziesiątych sekundy.
W końcowej klasyfikacji FP3 za Verstappenem znaleźli się Hamilton i Leclerc. Strata Monakijczyka wynosiła już jednak blisko 0,5s. Czołową piątkę uzupełnili Bottas i Norris. Pozytywnie trening ułożył się dla Pierre'a Gasly'ego, który wykręcił siódmy czas. Po pozytywnych piątkowych sesjach sobota przyniosła niepokój w szeregach Astona Martina. Kierowcy teamu z Silverstone sklasyfikowani zostali na czternastej i siedemnastej pozycji.
Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 42°C
Temperatura powietrza: 25°C
Prędkość wiatru: 0,1 m/s
Wilgotność powietrza: 49%
Sucho
REZULTATY TRENINGU 3
P. | Kierowca (Nr) | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen (33) | Red Bull RB16B | 1:17,835 | 11 | |||
2 | Lewis Hamilton (44) | Mercedes F1 W12 E Performance | 1:18,070 | 0,235 | 0,235 | 14 | |
3 | Charles Leclerc (16) | Ferrari SF21 | 1:18,308 | 0,473 | 0,238 | 17 | |
4 | Carlos Sainz (55) | Ferrari SF21 | 1:18,410 | 0,575 | 0,102 | 18 | |
5 | Valtteri Bottas (77) | Mercedes F1 W12 E Performance | 1:18,423 | 0,588 | 0,013 | 15 | |
6 | Lando Norris (4) | McLaren MCL35M | 1:18,494 | 0,659 | 0,071 | 14 | |
7 | Pierre Gasly (10) | AlphaTauri AT02 | 1:18,535 | 0,700 | 0,041 | 17 | |
8 | Daniel Ricciardo (3) | McLaren MCL35M | 1:18,582 | 0,747 | 0,047 | 21 | |
9 | Kimi Raikkonen (7) | Alfa Romeo C41 | 1:18,597 | 0,762 | 0,015 | 18 | |
10 | Sergio Perez (11) | Red Bull RB16B | 1:18,606 | 0,771 | 0,009 | 16 | |
11 | Fernando Alonso (14) | Alpine A521 | 1:18,662 | 0,827 | 0,056 | 18 | |
12 | Yuki Tsunoda (22) | AlphaTauri AT02 | 1:18,673 | 0,838 | 0,011 | 21 | |
13 | Esteban Ocon (31) | Alpine A521 | 1:18,700 | 0,865 | 0,027 | 15 | |
14 | Lance Stroll (18) | Aston Martin AMR21 | 1:18,877 | 1,042 | 0,177 | 18 | |
15 | George Russell (63) | Williams FW43B | 1:19,005 | 1,170 | 0,128 | 17 | |
16 | Antonio Giovinazzi (99) | Alfa Romeo C41 | 1:19,214 | 1,379 | 0,209 | 19 | |
17 | Sebastian Vettel (5) | Aston Martin AMR21 | 1:19,363 | 1,528 | 0,149 | 18 | |
18 | Nicholas Latifi (6) | Williams FW43B | 1:19,392 | 1,557 | 0,029 | 16 | |
19 | Mick Schumacher (47) | Haas VF-21 | 1:19,999 | 2,164 | 0,607 | 17 | |
20 | Nikita Mazepin (9) | Haas VF-21 | 1:20,237 | 2,402 | 0,238 | 15 |
107% najlepszego czasu: 1:23,283