GP Wielkiej Brytanii: trening 2 - Kovalainen najszybszy
Wyniki i opis ostatniej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Silverstone
04.07.0816:39
9358wyświetlenia
Heikki Kovalainen (McLaren) okazał się najszybszym kierowcą podczas ostatniej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Silverstone. Fin pokonał o ponad pół sekundy Marka Webbera (Red Bull) i swojego zespołowego kolegę Lewisa Hamiltona. Robert Kubica (BMW Sauber) po problemach z bolidem popołudniową sesję ukończył tuż za pierwszą dziesiątką, podobnie zresztą jak Kimi Raikkonen (Ferrari).
Druga sesja rozpoczęła się od razu od dużej aktywności na torze. Jako pierwszy czas okrążenia ustanowił Timo Glock (Toyota), wykręcając 1:22,840. W chwilę później szybciej od Niemca pojechało kilku kierowców, wliczając w to Kubicę. Na czele klasyfikacji po sześciu minutach znajdował się Kovalainen z czasem 1:21,534, jednak wkrótce wynik ten poprawił Nico Rosberg (Williams), wykręcając na bardziej miękkich oponach z białym paskiem czas 1:21,532. Niemiec nie utrzymał się jednak długo na pierwszym miejscu, bowiem wkrótce na szczycie tabeli znaleźli się obaj kierowcy McLarena - Hamilton uzyskał czas 1:21,282, a Kovalainen 1:21,387.
Po upływie kwadransa Felipe Massa (Ferrari) nie miał przejechanego ani jednego okrążenia. Brazylijczyk nadal czekał w boksach na ukończenie naprawy bolidu po przedpołudniowej kraksie. Tymczasem Rosberg uzyskał identyczny czas jak Hamilton - 1:21,282 - i awansował na drugie miejsce. Szybciej od Kovalainena pojechał także najwolniejszy kierowca z pierwszej sesji - Rubens Barrichello (Honda), który wskoczył na trzecie miejsce. Najszybszym z kierowców BMW był w tym momencie Nick Heidfeld, który zajmował piąte miejsce, natomiast Kubica był dwunasty i w dodatku wydawało się, że są jakieś problemy z jego bolidem. Co ciekawe, całą stawkę dzieliła w tym momencie niecała sekunda.
W 22 minucie Glock zatrzymał się na torze tuż za zakrętem Club. Niemiec poinformował przez radio zespół Toyoty, że nie mógł zmieniać biegów. Dla Timo, który zajmował w tym momencie trzynaste miejsce wydawało się to być końcem jazdy na dziś. Tymczasem na czele klasyfikacji znaleźli się Sebastian Vettel (Toro Rosso) i Webber - Vettel wykręcił 1:20,805, a Webber 1:21,246. Następnie szybciej od Webbera pojechał Hamilton (1:21,026), a wynik Vettela zdołał poprawić na bardziej miękkich oponach Kovalainen, który z czasem 1:20,353 awansował na pierwsze miejsce.
Kubica po upływie godziny od rozpoczęcia sesji nadal był w boksie i w tym momencie zajmował 17 miejsce. Pierwsza dziesiątka wyglądała następująco: Kovalainen, Vettel, Hamilton, Barrichello, Webber, Jenson Button (Honda), Rosberg, David Coulthard (Red Bull), Raikkonen i Heidfeld. W końcu w 35 minucie Kubica powrócił na tor, a do przejechania pierwszego kółka szykował się także Massa. Polak podczas kilkuokrążeniowego przejazdu nie zdołał poprawić swojego dotychczasowego wyniku i po powrocie do boksów nadal był siedemnasty. Tymczasem Massa przejechał tylko jedno kółko zapoznawcze i także powrócił do boksów.
W połowie sesji w kolejności kierowców w pierwszej dziesiątce była następująca: Kovalainen, Vettel, Rosberg, Barrichello, Hamilton, Webber, Button, Coulthard, Raikkonen i Heidfeld. Kilka minut później szybciej od Hamiltona pojechali także Button i Kazuki Nakajima (Williams), awansując na miejsca 4 i 5. Tymczasem Rosberg przeskoczył Vettela i awansował na drugie miejsce z czasem 1:20,748. Na torze byli także Kubica i Massa. Polak poprawił się na bardziej miękkich oponach na 1:21,023 i wskoczył na siódme miejsce, natomiast Massa na swoim pierwszym okrążeniu pomiarowym w drugiej sesji wykręcił czas 1:21,302 i znalazł się na 11 pozycji.
W 53 minucie Kovalainen jako pierwszy przełamał barierę jednej minuty i 20 sekund, umacniając się na szycie tabeli czasowej - jego przewaga nad drugim Rosbergiem wynosiła w tym momencie ponad 0,7 sekundy. Pół godziny przed końcem sesji pierwsza dziesiątka wyglądała następująco: Kovalainen, Rosberg, Vettel, Button, Nakajima, Barrichello, Kubica, Hamilton, Webber i Coulthard. W chwilę później z bolidu Trullego odpadło pod koniec najdłuższej prostej tylne skrzydło i Włoch po serii obrotów wokół własnej osi uderzył bokiem bolidu w barierę z opon, wytracając jednak po drodze sporo prędkości. Tym samym dla Toyoty był to raczej koniec jazdy na dzisiaj. Glock zajmował w tym momencie 18 miejsce, a Trulli był ostatni.
W 68 minucie sesji bliskie spotkanie z bandą miał także Nakajima. Japończyk wpadł w poślizg na wyjściu z zakrętu Abbey i uderzył przodem bolidu w bandę tuż przed mostem, a następnie także tyłem auta. Był jednak w stanie kontynuować jazdę i uszkodzonym bolidem bez przedniego skrzydła dowlekł się do boksów. Tymczasem Webber i Massa jadąc na oponach z białym paskiem poprawili swoje czasy, awansując odpowiednio na miejsca 3 i 6. Kubica na kwadrans przed końcem sesji zajmował dziewiąte miejsce, a pierwszą dziesiątkę zamykał Hamilton - obaj kierowcy tracili ponad sekundę do Kovalainena.
W 84 minucie Webber uzyskał czas 1:20,520 i awansował na drugie miejsce. Hamilton także zdołał się poprawić, wskakując na trzecie miejsce z czasem 1:20,543. Tymczasem Glock mógł wznowić jazdę po tym, jak jego bolid wrócił do boksów w trakcie sesji i mechanikom Toyoty udało się usunąć usterkę w skrzyni biegów. Niemiec zajmował w tym momencie przedostatnie miejsce, jednak w końcówce sesji wykręcił na bardziej miękkich oponach czas 1:21,472, awansując na 14 miejsce. Lepszy czas uzyskał także Coulthard (1:20,589), kończąc sesję na czwartej pozycji.
Po zakończeniu drugiej sesji odbyła się kolejna próba z nowym oprogramowaniem do jednolitych ECU, które ma pozwolić na zmianę przepisów dotyczących samochodu bezpieczeństwa (SC). Podobnie jak dwa tygodnie temu we Francji, wokół toru i w kokpitach bolidów pojawiły się sygnały informujące o wyjeździe na tor samochodu bezpieczeństwa. Kierowcy mieli pięć sekund na potwierdzenie odebrania tego sygnału i przełączenie samochodu w tryb jazdy za SC, po czym wrócili do boksów z wolniejszą niż zwykle prędkością.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 33°C
Temperatura powietrza: 21°C
Prędkość wiatru: 3,6 m/s
Wilgotność powietrza: 37%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
REZULTATY TRENINGU 2
P. | Kierowca (Nr) | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Heikki Kovalainen (23) | McLaren MP4-23 | 1:19,989 | 35 | |||
2 | Mark Webber (10) | Red Bull RB4 | 1:20,520 | 0,531 | 0,531 | 32 | |
3 | Lewis Hamilton (22) | McLaren MP4-23 | 1:20,543 | 0,554 | 0,023 | 31 | |
4 | David Coulthard (9) | Red Bull RB4 | 1:20,589 | 0,600 | 0,046 | 36 | |
5 | Nico Rosberg (7) | Williams FW30 | 1:20,748 | 0,759 | 0,159 | 43 | |
6 | Sebastian Vettel (15) | Toro Rosso STR3 | 1:20,805 | 0,816 | 0,057 | 43 | |
7 | Jenson Button (16) | Honda RA108 | 1:20,929 | 0,940 | 0,124 | 39 | |
8 | Felipe Massa (2) | Ferrari F2008 | 1:20,943 | 0,954 | 0,014 | 18 | |
9 | Kazuki Nakajima (8) | Williams FW30 | 1:20,985 | 0,996 | 0,042 | 18 | |
10 | Rubens Barrichello (17) | Honda RA108 | 1:21,002 | 1,013 | 0,017 | 34 | |
11 | Robert Kubica (4) | BMW Sauber F1.08 | 1:21,023 | 1,034 | 0,021 | 33 | |
12 | Kimi Raikkonen (1) | Ferrari F2008 | 1:21,275 | 1,286 | 0,252 | 31 | |
13 | Nick Heidfeld (3) | BMW Sauber F1.08 | 1:21,435 | 1,446 | 0,160 | 36 | |
14 | Timo Glock (12) | Toyota TF108 | 1:21,472 | 1,483 | 0,037 | 18 | |
15 | Fernando Alonso (5) | Renault R28 | 1:21,511 | 1,522 | 0,039 | 27 | |
16 | Giancarlo Fisichella (21) | Force India VJM01 | 1:21,520 | 1,531 | 0,009 | 42 | |
17 | Sebastien Bourdais (14) | Toro Rosso STR3 | 1:21,634 | 1,645 | 0,114 | 39 | |
18 | Nelson Piquet Jr (6) | Renault R28 | 1:21,642 | 1,653 | 0,008 | 45 | |
19 | Adrian Sutil (20) | Force India VJM01 | 1:21,756 | 1,767 | 0,114 | 30 | |
20 | Jarno Trulli (11) | Toyota TF108 | 1:22,196 | 2,207 | 0,440 | 23 |
107% najlepszego czasu: 1:25,588
KOMENTARZE