GP Hiszpanii: trening 1 - McLaren najszybszy

Wyniki i opis pierwszej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Catalunya
07.05.1011:40
Marek Roczniak
12269wyświetlenia

Kierowcy McLarena - Lewis Hamilton i Jenson Button okazali się najszybsi podczas pierwszej sesji treningowej na Circuit de Catalunya, przy czym rozdzieliła ich różnica aż ponad pół sekundy. Trzeci czas w mocno zmodyfikowanym Mercedesie W01 uzyskał Michael Schumacher, tracąc zaledwie 0,044 sekundy do Buttona. To zaledwie czwarty przypadek w tym sezonie, kiedy w obrębie jednej sesji siedmiokrotny mistrz świata pojechał szybciej od zespołowego kolegi Nico Rosberga. Robert Kubica uzyskał siódmy czas, plasując się właśnie tuż za Rosbergiem.

Początek sesji potwierdził, że Christian Klien otrzymał w ostatnim momencie superlicencję, zatem mógł poprowadzić bolid HRT należący zwykle do Karuna Chandhoka. Poranny trening rozpoczął się tradycyjnie od okrążeń instalacyjnych, które wszyscy kierowcy wykonali na przestrzeni pierwszych dziesięciu minut. Vitantonio Liuzzi, Jaime Alguersuari, Mark Webber, Sebastian Vettel i Nico Rosberg przejechali po dwa zapoznawcze kółka.

Rosberg jako pierwszy powrócił na tor, aby najwyraźniej przeprowadzić jakąś próbę aerodynamiczną na prostej startowej - być może sprawdzając wydajność radykalnego górnego wlotu powietrza w Mercedesie W01. Niemiec wyjechał bardzo powoli z ostatniego zakrętu, po czym zaczął się rozpędzać na prostej, by pod koniec okrążenia powrócić do alei serwisowej bez ustanowienia czasu. Jako pierwszy uczynił to Timo Glock w 18 minucie, wykręcając 1:34,777 za kierownicą mocno zmodyfikowanego bolidu Virgin, który jest teraz wyposażony w pokrywą silnika z płetwą rekina. Całość nie była chyba jednak jeszcze do końca dopracowana, bowiem podczas przejazdu Niemca z samochodu odpadł jakiś element aerodynamiczny.

W międzyczasie na torze pojawił się pierwszy kierowca z czołowego zespołu, a był nim Felipe Massa z Ferrari, który na swoim pierwszym przejeździe uzyskał najlepszy czas 1:23,386. Czas okrążenia miał już także ustanowiony Klien, który zaczął od 1:38,x, a po kilku kółkach legitymował się wynikiem 1:30,383. Po trzydziestu minutach sesji czasy miało ustanowione ośmiu kierowców, a na szczycie tabeli czasowej nadal znajdował się Massa. Tymczasem Klien zszedł poniżej pięciu sekund straty do najszybszego kierowcy, wykręcając na koniec swojego przejazdu 1:28,234. W końcu w 35 minucie nastąpiła zmiana na pierwszej pozycji, na którą awansował Kamui Kobayashi, uzyskując czas 1:23,190. W chwilę później mogliśmy się dowiedzieć z przekazu radiowego, że Heikki Kovalainen ma problemy z układem napędowym w swoim Lotusie.

Kobayashi swój przejazd ukończył z czasem 1:22,492, ale długo nie cieszył się z pierwszej pozycji, bowiem Sebastian Vettel wykręcił 1:22,422. Robert Kubica na swoim pierwszym okrążeniu pomiarowym wykonanym dzisiejszego dnia wykręcił tymczasem 1:24,262, co dało mu ósme miejsce. W czołówce klasyfikacji następowały dalsze zmiany i w połowie sesji w posiadaniu najlepszego czasu znajdował się Mark Webber (1:22,011). Kubica przesunął się po dwóch kolejnych okrążeniach na szóste miejsce, poprawiając się na 1:23,146. Polak swój przejazd zakończył z czasem 1:22,202, ale nadal był szósty. Na czele tabeli czasowej pojawili się tymczasem Jenson Button i Michael Schumacher, obaj uzyskując czasy poniżej jednej minuty i 22 sekund (odpowiednio 1:21,672 i 1:21,716). Po chwili jeszcze szybciej pojechał Lewis Hamilton, ustawiając poprzeczkę na 1:21,134.

Tuż przed upływem godziny bez czasu był tylko Pedro de la Rosa, w którego bolidzie nastąpiła awaria skrzyni biegów i nie na zanosiło się na to, aby jej usunięcie zostało wkrótce ukończone. W końcówce sesji, kiedy w tabeli czasowej nie następowało zbyt wiele zmian, Button podczas wyjazdu na tor najechał na jakąś część leżącą na torze, która podbiła przód jego samochodu w górę. Samochód uległ niewielkim uszkodzeniom i aktualnego mistrza świata czekała krótka przerwa w jeździe. Następnie w tarapatach znalazł się Nico Hulkenberg, z którego bolidu zaczął wydobywać się dym, sugerując awarię silnika. Kierowca Williamsa zatrzymał się na torze i po chwili jego bolid został zepchnięty w bezpieczne miejsce.

Do końca sesji nie nastąpiły już żadne znaczące zmiany w kolejności kierowców. Na czele tabeli czasowej utrzymali się Hamilton i Button, a pierwszą trójkę zamknął Schumacher.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 25°C
Temperatura powietrza: 13°C
Prędkość wiatru: 1,4 m/s
Wilgotność powietrza: 50%
Sucho

•  Dynamiczne wykresy z czasami 1 sesji treningowej

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Lewis Hamilton (2)McLaren MP4-251:21,13421
2Jenson Button (1)McLaren MP4-251:21,6720,5380,53814
3Michael Schumacher (3)Mercedes GP W011:21,7160,5820,04412
4Mark Webber (6)Red Bull RB61:22,0110,8770,29527
5Sebastian Vettel (5)Red Bull RB61:22,0260,8920,01522
6Nico Rosberg (4)Mercedes GP W011:22,0700,9360,04419
7Robert Kubica (11)Renault R301:22,2021,0680,13222
8Fernando Alonso (8)Ferrari F101:22,2581,1240,05619
9Witalij Pietrow (12)Renault R301:22,3971,2630,13923
10Kamui Kobayashi (23)BMW Sauber C291:22,4921,3580,09526
11Sebastien Buemi (16)Toro Rosso STR51:22,5881,4540,09624
12Felipe Massa (7)Ferrari F101:22,9751,8410,38722
13Paul di Resta (14)Force India VJM031:23,0301,8960,05521
14Jaime Alguersuari (17)Toro Rosso STR51:23,1101,9760,08031
15Vitantonio Liuzzi (15)Force India VJM031:23,2842,1500,17419
16Rubens Barrichello (9)Williams FW321:23,3122,1780,02822
17Nico Hulkenberg (10)Williams FW321:23,4712,3370,15920
18Heikki Kovalainen (19)Lotus T1271:25,3294,1951,85817
19Jarno Trulli (18)Lotus T1271:26,2445,1100,91520
20Timo Glock (24)Virgin VR-011:26,3405,2060,09623
21Lucas di Grassi (25)Virgin VR-011:26,6945,5600,35424
22Christian Klien (20)HRT F1101:27,2506,1160,55626
23Bruno Senna (21)HRT F1101:27,7526,6180,50227
24Pedro de la Rosa (22)BMW Sauber C29---3
107% najlepszego czasu: 1:26,813

KOMENTARZE

16
tommyline
07.05.2010 02:05
@Gangster - Akurat w Renault usprawniają samochód dzięki wskazówkom Kubicy - bardziej doświadczonego w zespole kierowcy, a czy te poprawki pasują Pietrowowi - spójrz na tabelę. W drugiej serii już było inaczej, ale nie wiadomo co testowali.
Gangster
07.05.2010 01:14
Wam to już nie można dogodzić. Jak przez pierwsze 4 wyścigi auto było zbudowane pod Rosberga to było ok. A teraz jest pod obu to już nie jest po waszej myśli i musicie szukać dziurę w całym. A jak Nick objeżdżał Kubicę to też mówiliście, że Niemcy budują bolid pod niemieckiego kierowcę. Tak samo w tym sezonie Kubica i Petrov. Czemu tutaj nie bijecie piany, że auto jest budowane pod tego pierwszego??? Czyżby w renault mogli być równi i równiejsi a w Mercu nie można tak robić???? Nie miejcie klapek na oczach i troszkę obiektywizmu z wypowiedziami.
Lobotomy
07.05.2010 12:44
@Kamikadze2000 meteor poruszający się w chaosie i nieładzie. Pozdrowienia dla G. Gaca :D
BlindWolf
07.05.2010 11:40
Pierwszym treningiem nie ma się co podniecać -jest to przystosowanie bolidów do jazdy pod dany tor ,testowanie nowinek z pełnym lub prawie pustym bakiem w danych warunkach pogodowych . Już sam fakt ,że Renówki przed Ferkami daje do myślenia . O właściwych czasach można pogadać jutro po Q3 jak jeden drugiemu nie przeszkodzi :) Niestety obstawiać należy wcześniej :D
Kamikadze2000
07.05.2010 11:10
A więc po staremu. Kwalifikacje ponownie będą popisem RBR, w wyścigu natomiast nie dadzą nikomu szans, jak w Malezji. Robert jak zawsze zajmie pozycję wyższą, aniżeli możliwości pojazdu (bolid to meteor!)... Dobrze mówię!? ;))
akkim
07.05.2010 11:09
"Imprezowicz" z Austrii sprostował Brunona, nazwisko nie jeździ choćby i ikona. A co do Michała - to poczekać trzeba jeden trening, to jak Witas mówi "Jeszcze nie pabieda".
bed_nar
07.05.2010 10:58
Publius może Cie to zaskoczy ale akurat Schumacher nie musi nikomu nic udowadniać. Zdobył 7 tytułów i pobił większość rekordów więc raczej nie nakłada sobie presji za wszelką cenę pokonania wszystkich i to od samego początku. Wszyscy wiedzą, że Schumacher preferuje bolid nadsterowny (mercedes dotychczas był podsterowny) i do tego dochodzi praca opon. F1 przez w sumie 4 lata trochę się zmieniła głównie pod względem opon więc wybacz ale kierowcy mają swoje wymagania co do bolidu, które preferują. Mercedes wprowadza poprawki aby Schumacher znalazł to czego oczekuje. Ktoś dobrze napisał, że Rosberg szybciej przyzwyczai się do nowego niż Schumacher do starego. I Schumacher jak zacznie jeździć lepiej tak jak powinien to nie dlatego, że mercedes buduje wszystko pod niego tylko dlatego, że poprawki dają mu to czego potrzebuje, żeby wykorzystać bolid na max.
BlindWolf
07.05.2010 10:37
Moim zdaniem Schumacher może być jeszcze szybszy przy obecnym bolidzie .Rosbergowi będzie łatwiej znaleźć się w nowym ,niż SMC w starym i tu raczej popieram decyzję Mercedesa . Zaskakuje mnie jazda Ferrari -chyba ,że testowali tylko F-kanał . Ogólnie zimna nawierzchnia toru wypaczyła osiągi jakie uzyskiwali zawodnicy-nagminne odwiedzanie poboczy i jazda po tarkach -strach pomyśleć co będzie jak się nie ociepli .
Zomo
07.05.2010 10:19
Rosberg, Heitfield czy Raikkonen to przyklady na to ze w F1 nie chodzi tylko o sciganie sie, ale tez o kase i prestiz. Kazdy z nich moglby (tak jak np.Kubica) byc numerem 1 w stajni srodka stawki, miec wszystko ustawiane wg. wlasnych wymagan i scigac sie "na wlasne konto". Ale wybrali inaczej.
mikolajpoznan
07.05.2010 10:13
A ja bym sie wstrzymał do qual a z osądami ;) Chociaz nie ukrywam-w wirtualnej grze mam Michaela jako jednego z kierowców ;P
sebasKERS
07.05.2010 10:11
@publius - ale co w tym dziwnego ze szumi zaczyna lepiej jezdzic z bolidem zbudowanym pod niego ? -to normlana sprawa ze buduje sie bolid pod kierowce - gorzej wyglada sprawa z traktowaniem rosberga - mlodego utalentowanego kierowcy.
publius
07.05.2010 09:57
Jeżeli się teraz okaże, że Schumi śmiga a Rosberg obstawia tyły to już będę wiedział o co tu chodzi. Kasa kasa kasa. I beznadzieja Schumachera. Taki mistrz a umie jeździć tylko bolidem zbudowanym pod niego? Najlepsze będzie jak dostanie baty od Rosberga w wyścigu!!! Hehe
vivon
07.05.2010 09:51
tak, maxkapsel, dokladnie!
MaxKapsel
07.05.2010 09:47
Czyżby Misiek powoli wracał? zobaczymy... na razie było widać jedno - o ile Michaelowi szło lepiej niż ostatnio, o tyle Rosberg miał sporo problemów z utrzymaniem maszyny na torze i kilka razy odwiedził pobocze - zdaje się, że przeróbki zgodnie z przewidywaniami jednemu zrobiły dobrze, drugiemu troszkę gorzej... wracaj Nico do szeregu?
pasior
07.05.2010 09:45
Początek weekendu wspaniały............zobaczymy co dalej
Mickey
07.05.2010 09:43
Schumacher mocno przed Rosbergiem :) widać mniany w bolidzie mu służą, oby tak dalej.