GP Niemiec: Maldonado najszybszy w ekstremalnych okolicznościach
Sesja rozpoczęła się gdy nad torem przechodziła ogromna ulewa
20.07.1215:31
7406wyświetlenia
Drugi trening rozpoczął się w strugach ulewnego deszczu. Żaden z zespołów nie zamierzał się śpieszyć z wyjazdem na tor, a w garażu Williamsa trwała walka z czasem, by naprawić rozbity w pierwszym treningu bolid Senny. Mechanicy spisali się wyśmienicie, gdyż Brazylijczyk był pierwszym, który pojawił się na torze.
Okrążenie instalacyjne Senny pokazało, że tor przypomina bardziej rzekę, a nie arenę Grand Prix, więc kolejne minuty upływały pod znakiem oczekiwania na lepsze warunki. Były one najbardziej dotkliwe dla zespołów z wieloma nowymi częściami, gdyż uciekał im czas na przetestowanie ich i dostrojenie.
Kolejnym odważnym okazał się Jean-Eric Vergne, który wyjechał na tor, a dołączyli do niego Pic i Rosberg. Kierowcy wykręcili nawet czasy, ale oscylowały one w granicach 1:44, co było dalekie od miarodajnych wyników. Po 20 minutach oczekiwania w garażach, deszcz nieco zelżał i na tor wyjechało kilku kolejnych zawodników.
Po 30 minutach treningu na tor nie wyjechali jedynie kierowcy Ferrari oraz Hamilton i de la Rosa, a w międzyczasie kilku kierowców zeszło poniżej 1:40, gdyż deszcz najwyraźniej przestał padać i wody na trasie było coraz mniej. Czasy ciągle się poprawiały i gdy Jean-Eric Vergne wykręcił 1:38,051, a inni kierowcy zeszli poniżej 1:38, Nico Rosberg zdecydował się na wyjazd na przejściowych gumach.
Niemiec od razu wskoczył na czoło tabeli z czasem 1:37,285. Do końca treningu pozostawało 50 minut, a na torze nie widzieliśmy jeszcze Pedro de la Rosy, który doświadczył kłopotów technicznych z hamulcami. Alonso również wyjechał na przejściowych oponach i dwaj kierowcy poprawiali się z okrążenia na okrążenie, tasując się na pierwszej pozycji.
Czasy poprawiały się w mgnieniu oka i na 35 minut przed końcem sesji najszybszy był Massa z czasem 1:29,719. Kierowcy na czele tabeli zmieniali się jak w kalejdoskopie i kolejne minuty nie były pod tym względem wyjątkiem. Kwestią czasu była zmiana opon na gładkie, jednak prognozy mówiły o ponownych opadach deszczu, który faktycznie pojawił się 25 minut przed końcem treningu. W tym momencie najszybszy był Maldonado z wynikiem 1:27,476.
Deszcz okazał się na tyle mocny, że wszyscy zjechali do garażów, pozostawiając nad torem ciszę. Niemiecka aura mocno uprzykrzała dziś życie wszystkim w F1. Do jazdy powrócili Raikkonen, Senna i Hamilton ale warunki pogorszyły się znacznie i opony przejściowe nie były już wystarczające, by pewnie poruszać się po trasie.
15 minut przed końcem na tor wyjechał po raz pierwszy Pedro de la Rosa, u którego mechanicy uporali się z awarią. Kolejne kilka minut opierało się na kręceniu okrążeń ze słabymi czasami, a Daniel Ricciardo stał się pierwszą ofiarą zdradliwych warunków i wpadł w pułapkę żwirową. Australijczyk przyznał się do błędu przez radio.
Chwilę później poważnie rozbił się Michael Schumacher, przez co nad torem zawisły czerwone flagi. Niemiec najechał na wyjściu z zakrętu na białą linię, stracił panowanie nad tyłem bolidu i uderzył w barierę z opon. Bolid nie został usunięty przed końcem sesji, także nikt już nie był w stanie wyjechać na tor. Maldonado tym samym utrzymał swoją pozycję i był najszybszy w drugim treningu.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 17°C
Temperatura powietrza: 18°C
Prędkość wiatru: 1,2 m/s
Wilgotność powietrza: 74%
Mokro
REZULTATY TRENINGU 2
P. | Kierowca (Nr) | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Pastor Maldonado (18) | Williams FW34 | 1:27,476 | 14 | |||
2 | Nico Rosberg (8) | Mercedes F1 W03 | 1:27,564 | 0,088 | 0,088 | 24 | |
3 | Sebastian Vettel (1) | Red Bull RB8 | 1:27,902 | 0,426 | 0,338 | 24 | |
4 | Sergio Perez (15) | Sauber C31 | 1:28,402 | 0,926 | 0,500 | 26 | |
5 | Romain Grosjean (10) | Lotus E20 | 1:28,420 | 0,944 | 0,018 | 20 | |
6 | Nico Hulkenberg (12) | Force India VJM05 | 1:28,495 | 1,019 | 0,075 | 22 | |
7 | Daniel Ricciardo (16) | Toro Rosso STR7 | 1:28,513 | 1,037 | 0,018 | 23 | |
8 | Jenson Button (3) | McLaren MP4-27 | 1:28,516 | 1,040 | 0,003 | 16 | |
9 | Mark Webber (2) | Red Bull RB8 | 1:28,877 | 1,401 | 0,361 | 21 | |
10 | Kimi Raikkonen (9) | Lotus E20 | 1:29,327 | 1,851 | 0,450 | 22 | |
11 | Jean-Eric Vergne (17) | Toro Rosso STR7 | 1:29,364 | 1,888 | 0,037 | 26 | |
12 | Felipe Massa (6) | Ferrari F2012 | 1:29,719 | 2,243 | 0,355 | 15 | |
13 | Kamui Kobayashi (14) | Sauber C31 | 1:29,785 | 2,309 | 0,066 | 24 | |
14 | Charles Pic (25) | Marussia MR01 | 1:30,090 | 2,614 | 0,305 | 19 | |
15 | Timo Glock (24) | Marussia MR01 | 1:30,220 | 2,744 | 0,130 | 16 | |
16 | Bruno Senna (19) | Williams FW34 | 1:30,291 | 2,815 | 0,071 | 22 | |
17 | Heikki Kovalainen (20) | Caterham CT01 | 1:30,331 | 2,855 | 0,040 | 26 | |
18 | Paul di Resta (11) | Force India VJM05 | 1:30,437 | 2,961 | 0,106 | 14 | |
19 | Lewis Hamilton (4) | McLaren MP4-27 | 1:30,617 | 3,141 | 0,180 | 16 | |
20 | Fernando Alonso (5) | Ferrari F2012 | 1:31,207 | 3,731 | 0,590 | 20 | |
21 | Witalij Pietrow (21) | Caterham CT01 | 1:32,241 | 4,765 | 1,034 | 22 | |
22 | Narain Karthikeyan (23) | HRT F112 | 1:32,349 | 4,873 | 0,108 | 17 | |
23 | Michael Schumacher (7) | Mercedes F1 W03 | 1:32,777 | 5,301 | 0,428 | 18 | |
24 | Pedro de la Rosa (22) | HRT F112 | 1:42,566 | 15,090 | 9,789 | 8 |
107% najlepszego czasu: 1:33,599
KOMENTARZE