Trzeci dzień testów na torze Jerez
Czwartkowe testy w Hiszpanii zdominowali kierowcy Hondy, Rubens Barrichello i Jenson Button
20.07.0617:27
1927wyświetlenia
Trzeci dzień testów na hiszpańskim torze Jerez został zdominowany przez kierowców Hondy, Rubensa Barrichello i Jensona Buttona. Barrichello, który zastąpił w czwartek oficjalnego testera japońskiej stajni (Anthony Davidson), jako jedyny kierowca zszedł poniżej jednej minuty i 17 sekund, pokonując swojego zespołowego partnera o ponad 0.4 sekundy. Brazylijczyk najwyraźniej nie chciał być gorszy od Alana van der Merwe, który ustanowił dzisiaj nowy rekord prędkości za kierownicą bolidu Formuły 1 na solnych równinach Bonneville w Stanach Zjednoczonych. Afrykaner prowadząc bolid BAR-Honda 007 z silnikiem V10 na jednym z przejazdów przekroczył upragnioną barierę 400 km/h, jednak średnia prędkość obu przejazdów wyniosła nieco poniżej 400 km/h i jutro japońska stajnia spróbuje jeszcze wyżej podnieść poprzeczkę. Bicie rekordów nie pomoże jednak Hondzie w uzyskiwaniu lepszych rezultatów w wyścigach, toteż Rubens i Jenson na torze Jerez pracowali dzisiaj nad poprawą osiągów tegorocznego bolidu RA106, przy okazji sprawdzając opony Michelin na najbliższe wyścigi.
Trzeci czas uzyskał kierowca testowy Renault, Heikki Kovalainen, mieszcząc się podobnie jak Button poniżej pół sekundy straty do Barrichello. Fin kontynuował zapoczątkowany wczoraj intensywny program rozwojowy opon Michelin, sprawdzając ogumienie przeznaczone na trzy najbliższe wyścigi: Grand Prix Niemiec, Węgier i Turcji. Towarzyszący mu nadal Jose Maria Lopez kontynuował tymczasem testy zapewniającego małą silę dociskową pakietu aerodynamicznego na Grand Prix Włoch. Argentyńczyk ze względu na liczne problemy (między innymi dwa piruety w tym samym miejscu toru) testy zakończył na ostatniej pozycji z dorobkiem zaledwie 47 okrążeń. Jutro Lopeza zastąpi aktualny mistrz świata Fernando Alonso, którego głównym zadaniem będą testy opon.
Odpowiednio na czwartej i szóstej pozycji uplasowali się reprezentanci zespołu BMW Sauber, kierowca testowy Robert Kubica i Nick Heidfeld, przy czym tylko Polak zdołał zmieścić się poniżej jednej sekundy straty do Barrichello. Robert sprawdzał rano nowe przednie skrzydło do bolidu F1.06, a pozostałą część dnia poświecił na testy opon Michelin, sprawdzając między innymi różne mieszanki na sierpniową Grand Prix Turcji. Nick także przeprowadzał rano testy aerodynamiczne, przy okazji pracując nad ustawieniami auta, a następnie sprawdzał różne mieszanki opon na wyścig na torze Hockenheim, by na koniec powrócić do pracy nad ustawieniami. Ponadto Niemiec, którego w piątek zastąpi drugi główny kierowca stajni z Hinwi, Jacques Villeneuve, pracował dzisiaj nad hamulcami. Całkowity dorobek zespołu wyniósł w czwartek blisko 200 okrążeń.
W czwartek zespół McLaren reprezentowali obaj kierowcy startujący w wyścigach, jako że do Pedro de la Rosy dołączył Kimi Raikkonen, zastępując kierowcę testowego Gary'ego Paffetta. Fin uzyskał piąty czas, a jego dorobek wyniósł zaledwie 57 okrążeń. Jeszcze mniej kółek zaliczył de la Rosa, kończąc dzisiejsze testy na 11 pozycji ze stratą ponad dwóch sekund do Barrichello. Zespół tłumaczył to tym, że dzisiejszy program rozwojowy mechanicznych i aerodynamicznych komponentów wymagał częstych zmian ustawień bolidu MP4-21 i dlatego obaj kierowcy spędzili sporą część dnia w garażu. Program dzisiejszych testów obejmował także wybór opon Michelin na najbliższe dwa wyścigi. Jutro de la Rosę zastąpi Paffett, który po jednym dniu przerwy powróci za kierownicę tegorocznego auta, by wraz z Raikkonenem zakończyć czterodniowe testy na południ Hiszpanii.
Siódmy czas uzyskał David Coulthard (+1.7s), natomiast pierwszą dziesiątkę zamknął kierowca testowy Red Bull Racing, Robert Doornbos (+2.1s). Obaj kierowcy ponownie przejechali stosunkowo niewiele okrążeń, ale na razie nie wiadomo co było tego przyczyną - dowiemy się tego zapewne z jutrzejszego komunikatu prasowego podsumowującego trzydniowe testy stajni z Milton Keynes na torze Jerez. Nieznacznie szybszy od Doornbosa okazał się Nico Rosberg, który w czwartek zastąpił kierowcą testowego zespołu Williams, Alexa Wurza. Niemiec testował nowe części aerodynamiczne i konfigurację układu chłodzenia na wyścig w Budapeszcie, a także kontynuował zapoczątkowaną przez Wurza pracę nad ustawieniami i zawieszeniem, by na koniec zająć się testowaniem różnych mieszanek opon Bridgestone. Nico potwierdził, że przyczyną problemów z oponami w ostatnim wyścigu, które dotknęły także i jego, było w istocie dobranie złych ustawień do kombinacji panujących w niedzielę warunków i charakterystyki toru Magny-Cours.
Toyotę reprezentował dzisiaj w zasadzie tylko jeden kierowca, a był nim Olivier Panis, który uplasował się na ósmej pozycji, jako ostatni mieszcząc się poniżej dwóch sekund straty do Barrichello. Tymczasem drugi tester japońskiej stajni, Ricardo Zonta, zaliczył na swoim pierwszym normalnym przejeździe (po wcześniejszym kółku zapoznawczym) spektakularną awarię silnika i już więcej nie pojawił się na torze. W tej sytuacji Olivier musiał pracować jak za dwóch i w istocie okazał się dzisiaj najbardziej aktywnym kierowcą, choć zaliczył tylko dwa okrążenia więcej od Kovalainena. Francuz sprawdzał różne mieszanki opon Bridgestone skupiając się na dłuższych przejazdach. Jutro obydwa bolidy TF106B poprowadzą główni kierowcy Toyoty, Ralf Schumacher i Jarno Trulli.
Ostatnimi uczestnikami dzisiejszych testów na południu Hiszpanii byli kierowcy z zespołów Toro Rosso i MF1 Racing, Vitantonio Liuzzi i Tiago Monteiro, którzy uplasowali się kolejno na 12 i 13 pozycji. Więcej informacji na temat testów przeprowadzanych w tym tygodniu przez obydwa zespoły należy spodziewać się jutro po zakończeniu ostatniego dnia testów na torze Jerez.
Pogoda
Temperatura powietrza: 24-35°C
Temperatura toru: 26-51°C
Sucho i słonecznie
Źródło: F1Racing.net, McLaren.com, F1Editorial.com
Trzeci czas uzyskał kierowca testowy Renault, Heikki Kovalainen, mieszcząc się podobnie jak Button poniżej pół sekundy straty do Barrichello. Fin kontynuował zapoczątkowany wczoraj intensywny program rozwojowy opon Michelin, sprawdzając ogumienie przeznaczone na trzy najbliższe wyścigi: Grand Prix Niemiec, Węgier i Turcji. Towarzyszący mu nadal Jose Maria Lopez kontynuował tymczasem testy zapewniającego małą silę dociskową pakietu aerodynamicznego na Grand Prix Włoch. Argentyńczyk ze względu na liczne problemy (między innymi dwa piruety w tym samym miejscu toru) testy zakończył na ostatniej pozycji z dorobkiem zaledwie 47 okrążeń. Jutro Lopeza zastąpi aktualny mistrz świata Fernando Alonso, którego głównym zadaniem będą testy opon.
Odpowiednio na czwartej i szóstej pozycji uplasowali się reprezentanci zespołu BMW Sauber, kierowca testowy Robert Kubica i Nick Heidfeld, przy czym tylko Polak zdołał zmieścić się poniżej jednej sekundy straty do Barrichello. Robert sprawdzał rano nowe przednie skrzydło do bolidu F1.06, a pozostałą część dnia poświecił na testy opon Michelin, sprawdzając między innymi różne mieszanki na sierpniową Grand Prix Turcji. Nick także przeprowadzał rano testy aerodynamiczne, przy okazji pracując nad ustawieniami auta, a następnie sprawdzał różne mieszanki opon na wyścig na torze Hockenheim, by na koniec powrócić do pracy nad ustawieniami. Ponadto Niemiec, którego w piątek zastąpi drugi główny kierowca stajni z Hinwi, Jacques Villeneuve, pracował dzisiaj nad hamulcami. Całkowity dorobek zespołu wyniósł w czwartek blisko 200 okrążeń.
W czwartek zespół McLaren reprezentowali obaj kierowcy startujący w wyścigach, jako że do Pedro de la Rosy dołączył Kimi Raikkonen, zastępując kierowcę testowego Gary'ego Paffetta. Fin uzyskał piąty czas, a jego dorobek wyniósł zaledwie 57 okrążeń. Jeszcze mniej kółek zaliczył de la Rosa, kończąc dzisiejsze testy na 11 pozycji ze stratą ponad dwóch sekund do Barrichello. Zespół tłumaczył to tym, że dzisiejszy program rozwojowy mechanicznych i aerodynamicznych komponentów wymagał częstych zmian ustawień bolidu MP4-21 i dlatego obaj kierowcy spędzili sporą część dnia w garażu. Program dzisiejszych testów obejmował także wybór opon Michelin na najbliższe dwa wyścigi. Jutro de la Rosę zastąpi Paffett, który po jednym dniu przerwy powróci za kierownicę tegorocznego auta, by wraz z Raikkonenem zakończyć czterodniowe testy na południ Hiszpanii.
Siódmy czas uzyskał David Coulthard (+1.7s), natomiast pierwszą dziesiątkę zamknął kierowca testowy Red Bull Racing, Robert Doornbos (+2.1s). Obaj kierowcy ponownie przejechali stosunkowo niewiele okrążeń, ale na razie nie wiadomo co było tego przyczyną - dowiemy się tego zapewne z jutrzejszego komunikatu prasowego podsumowującego trzydniowe testy stajni z Milton Keynes na torze Jerez. Nieznacznie szybszy od Doornbosa okazał się Nico Rosberg, który w czwartek zastąpił kierowcą testowego zespołu Williams, Alexa Wurza. Niemiec testował nowe części aerodynamiczne i konfigurację układu chłodzenia na wyścig w Budapeszcie, a także kontynuował zapoczątkowaną przez Wurza pracę nad ustawieniami i zawieszeniem, by na koniec zająć się testowaniem różnych mieszanek opon Bridgestone. Nico potwierdził, że przyczyną problemów z oponami w ostatnim wyścigu, które dotknęły także i jego, było w istocie dobranie złych ustawień do kombinacji panujących w niedzielę warunków i charakterystyki toru Magny-Cours.
Toyotę reprezentował dzisiaj w zasadzie tylko jeden kierowca, a był nim Olivier Panis, który uplasował się na ósmej pozycji, jako ostatni mieszcząc się poniżej dwóch sekund straty do Barrichello. Tymczasem drugi tester japońskiej stajni, Ricardo Zonta, zaliczył na swoim pierwszym normalnym przejeździe (po wcześniejszym kółku zapoznawczym) spektakularną awarię silnika i już więcej nie pojawił się na torze. W tej sytuacji Olivier musiał pracować jak za dwóch i w istocie okazał się dzisiaj najbardziej aktywnym kierowcą, choć zaliczył tylko dwa okrążenia więcej od Kovalainena. Francuz sprawdzał różne mieszanki opon Bridgestone skupiając się na dłuższych przejazdach. Jutro obydwa bolidy TF106B poprowadzą główni kierowcy Toyoty, Ralf Schumacher i Jarno Trulli.
Ostatnimi uczestnikami dzisiejszych testów na południu Hiszpanii byli kierowcy z zespołów Toro Rosso i MF1 Racing, Vitantonio Liuzzi i Tiago Monteiro, którzy uplasowali się kolejno na 12 i 13 pozycji. Więcej informacji na temat testów przeprowadzanych w tym tygodniu przez obydwa zespoły należy spodziewać się jutro po zakończeniu ostatniego dnia testów na torze Jerez.
Pogoda
Temperatura powietrza: 24-35°C
Temperatura toru: 26-51°C
Sucho i słonecznie
Czasy uzyskane w na torze Jerez (4,423 km) | ||||||
Kierowca | Konstruktor | Bolid | Op. | Czas okr. | Okr. | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rubens Barrichello | Honda | RA106 V8 | mic | 1:16.981 | 76 |
1 | Jenson Button | Honda | RA106 V8 | mic | 1:17.403 | 102 |
1 | Heikki Kovalainen | Renault | R26 V8 | mic | 1:17.440 | 125 |
1 | Robert Kubica | BMW Sauber | F1.06 V8 | mic | 1:17.980 | 96 |
1 | Kimi Raikkonen | McLaren Mercedes | MP4-21 V8 | mic | 1:18.025 | 57 |
1 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | F1.06 V8 | mic | 1:18.193 | 95 |
1 | David Coulthard | RBR Ferrari | RB2 V8 | mic | 1:18.719 | 41 |
1 | Olivier Panis | Toyota | TF106B V8 | bri | 1:18.802 | 127 |
1 | Nico Rosberg | Williams Cosworth | FW28 V8 | bri | 1:18.996 | 63 |
1 | Robert Doornbos | RBR Ferrari | RB2 V8 | mic | 1:19.104 | 48 |
1 | Pedro de la Rosa | McLaren Mercedes | MP4-21 V8 | mic | 1:19.134 | 36 |
1 | Vitantonio Liuzzi | STR Cosworth | STR01 V10 | mic | 1:19.216 | 65 |
1 | Tiago Monteiro | MF1 Toyota | M16 V8 | bri | 1:19.286 | 75 |
1 | Jose Maria Lopez | Renault | R26 V8 | mic | 1:20.634 | 47 |
KOMENTARZE