F1 2018: podstawowe informacje
Zbiór najważniejszych danych przed kolejną edycją mistrzostw świata.
01.01.1812:16
5946wyświetlenia
Embed from Getty Images
Kalendarz F1 na sezon 2018 został zatwierdzony na początku grudnia przez Światową Radę Sportu Motorowego. Po raz pierwszy od 2008 roku odbędzie się Grand Prix Francji, powracające na tor Paul Ricard w Le Castellet. Poważniejsze zmiany w ułożeniu wyścigów to przeniesienie Grand Prix Azerbejdżanu na końcówkę kwietnia i przywrócenie jesiennego terminu organizacji Grand Prix Rosji. Prócz tego ze względu na chińskie święto Qingmingjie miejscami w grafiku zamieniły się wyścigi w Bahrajnie i Szanghaju.
Jedyną niewiadomą pozostaje już tylko nazwisko drugiego kierowcy Williamsa, który zajmie miejsce Felipe Massy. Według ostatnich doniesień prasowych o wyścigowy fotel w bolidzie stajni z Grove nadal rywalizują Siergiej Sirotkin i Robert Kubica. Decyzja w sprawie wyboru zespołowego partnera Lance'a Strolla powinna zostać podjęta na początku 2018 roku. W topowych zespołach nie dojdzie do żadnych zmian. Olbrzymie zainteresowanie będzie towarzyszyło debiutowi w Formule 1 wychowanka Ferrari - Charlesa Leclerca, który będzie bronił barw Saubera. Nadchodzące mistrzostwa będą także pierwszym pełnym sezonem w serii Grand Prix dla Pierre'a Gasly i Brendona Hartleya z Toro Rosso.
Podobnie jak miało to miejsce w ubiegłym roku, obie tury zimowych testów zostaną zorganizowane na torze w Montmelo. Pierwsza z nich ruszy 26 lutego, a kolejna 6 marca. W sumie przed GP Australii zespoły i kierowcy otrzymają do dyspozycji osiem dni zajęć. Wzorem minionych lat zostaną także zorganizowane dwie dwudniowe tury testów w trakcie sezonu: po wyścigach w Hiszpanii i na Węgrzech.
^kalendarz,2,2018
Na chwilę obecną datę prezentacji bolidu na sezon 2018 potwierdziło Ferrari. Doszło do tego przy okazji świątecznego spotkania Scuderii. Prezes włoskiej firmy - Sergio Marchionne podkreślał, iż jest przekonany, że jego zespół po raz kolejny będzie liczył się w walce o mistrzowskie tytuły.
Pirelli przygotowało z myślą o sezonie 2018 aż siedem mieszanek ogumienia na suchy tor: supertwardą (pomarańczową), twardą (niebieską), pośrednią (białą), miękką (żółtą), supermiękką (czerwoną), ultramiękką (fioletową) i hipermiękką (różową). Wszystkie one są o stopień bardziej miękkie w porównaniu do ogumienia z 2017 roku. Pirelli określa je mianem najszybszych opon w historii F1. Włoski koncern dokonał już wyboru mieszanek na trzy pierwsze eliminacje nadchodzącej kampanii.
Zgodnie z przepisami każdy z kierowców, który w ciągu roku zdobędzie 12 punktów karnych zostanie zawieszony w możliwości startów w F1 na okres jednego weekendu Grand Prix. Po sezonie 2017 najwięcej punktów karnych ma na koncie Daniił Kwiat - były kierowca Toro Rosso. W ubiegłym roku ani jedno karne "oczko" nie zostało dopisane do superlicencji Daniela Ricciardo, Valtteriego Bottasa, Estebana Ocona, Pierre'a Gasly, Antonio Giovinazziego, Brendona Hartleya i Paula di Resty. Szczegółowe dane dotyczące punktów karnych można sprawdzić tutaj.
Kalendarz wyścigów
Kalendarz F1 na sezon 2018 został zatwierdzony na początku grudnia przez Światową Radę Sportu Motorowego. Po raz pierwszy od 2008 roku odbędzie się Grand Prix Francji, powracające na tor Paul Ricard w Le Castellet. Poważniejsze zmiany w ułożeniu wyścigów to przeniesienie Grand Prix Azerbejdżanu na końcówkę kwietnia i przywrócenie jesiennego terminu organizacji Grand Prix Rosji. Prócz tego ze względu na chińskie święto Qingmingjie miejscami w grafiku zamieniły się wyścigi w Bahrajnie i Szanghaju.
Kalendarz wyścigów Formuły 1 na sezon 2018 | ||||
Data | Grand Prix | Tor | ||
---|---|---|---|---|
1 | 25.03 | Australii | Albert Park (uliczny) | |
1 | 08.04 | Bahrajnu | Sakhir (nocny) | |
1 | 15.04 | Chin | Shanghai | |
1 | 29.04 | Azerbejdżanu | Baku (uliczny) | |
1 | 13.05 | Hiszpanii | Catalunya | |
1 | 27.05 | Monako | Monte Carlo (uliczny) | |
1 | 10.06 | Kanady | Montreal (uliczny) | |
1 | 24.06 | Francji | Paul Ricard | |
1 | 01.07 | Austrii | Red Bull Ring | |
1 | 08.07 | Wielkiej Brytanii | Silverstone | |
1 | 22.07 | Niemiec | Hockenheim | |
1 | 29.07 | Węgier | Hungaroring | |
1 | 26.08 | Belgii | Spa-Francorchamps | |
1 | 02.09 | Włoch | Monza | |
1 | 16.09 | Singapuru | Marina Bay (uliczny, nocny)* | |
1 | 30.09 | Rosji | Soczi | |
1 | 07.10 | Japonii | Suzuka | |
1 | 21.10 | Stanów Zjednoczonych | Austin | |
1 | 28.10 | Meksyku | Hermanos Rodriguez | |
1 | 11.11 | Brazylii | Interlagos | |
1 | 25.11 | Abu Zabi | Yas Marina (nocny) | |
Składy zespołów
Jedyną niewiadomą pozostaje już tylko nazwisko drugiego kierowcy Williamsa, który zajmie miejsce Felipe Massy. Według ostatnich doniesień prasowych o wyścigowy fotel w bolidzie stajni z Grove nadal rywalizują Siergiej Sirotkin i Robert Kubica. Decyzja w sprawie wyboru zespołowego partnera Lance'a Strolla powinna zostać podjęta na początku 2018 roku. W topowych zespołach nie dojdzie do żadnych zmian. Olbrzymie zainteresowanie będzie towarzyszyło debiutowi w Formule 1 wychowanka Ferrari - Charlesa Leclerca, który będzie bronił barw Saubera. Nadchodzące mistrzostwa będą także pierwszym pełnym sezonem w serii Grand Prix dla Pierre'a Gasly i Brendona Hartleya z Toro Rosso.
Zespół/silnik | Pierwszy kierowca | Drugi kierowca | Testerzy | ||
---|---|---|---|---|---|
Mercedes (Mercedes) | Lewis Hamilton | Valtteri Bottas | Pascal Wehrlein | ||
Ferrari (Ferrari) | Sebastian Vettel | Kimi Raikkonen | Charles Leclerc Antonio Giovinazzi | ||
Red Bull (TAG Heuer) | Daniel Ricciardo | Max Verstappen | Pierre Gasly Sebastien Buemi | ||
Force India (Mercedes) | Sergio Perez | Esteban Ocon | George Russell | ||
Williams (Mercedes) | Lance Stroll | Siergiej Sirotkin Robert Kubica | Paul di Resta | ||
Renault (Renault) | Nico Hulkenberg | Carlos Sainz | Siergiej Sirotkin | ||
Toro Rosso (Honda) | Pierre Gasly | Brendon Hartley | Sean Gelael | ||
Haas (Ferrari) | Romain Grosjean | Kevin Magnussen | Santino Ferrucci | ||
McLaren (Renault) | Fernando Alonso | Stoffel Vandoorne | Lando Norris | ||
Sauber (Ferrari) | Marcus Ericsson | Charles Leclerc | Antonio Giovinazzi | ||
pogrubioną czcionką oznaczono potwierdzonych kierowców |
Kalendarz testów
Podobnie jak miało to miejsce w ubiegłym roku, obie tury zimowych testów zostaną zorganizowane na torze w Montmelo. Pierwsza z nich ruszy 26 lutego, a kolejna 6 marca. W sumie przed GP Australii zespoły i kierowcy otrzymają do dyspozycji osiem dni zajęć. Wzorem minionych lat zostaną także zorganizowane dwie dwudniowe tury testów w trakcie sezonu: po wyścigach w Hiszpanii i na Węgrzech.
^kalendarz,2,2018
Prezentacje bolidów
Na chwilę obecną datę prezentacji bolidu na sezon 2018 potwierdziło Ferrari. Doszło do tego przy okazji świątecznego spotkania Scuderii. Prezes włoskiej firmy - Sergio Marchionne podkreślał, iż jest przekonany, że jego zespół po raz kolejny będzie liczył się w walce o mistrzowskie tytuły.
Kalendarz prezentacji bolidów na sezon 2018 | |||||
Bolid/Silnik | Data | Godzina | Miejsce | Dodatkowe informacje | |
---|---|---|---|---|---|
Ferrari (Ferrari) | 22.02 | internet |
Mieszanki opon
Pirelli przygotowało z myślą o sezonie 2018 aż siedem mieszanek ogumienia na suchy tor: supertwardą (pomarańczową), twardą (niebieską), pośrednią (białą), miękką (żółtą), supermiękką (czerwoną), ultramiękką (fioletową) i hipermiękką (różową). Wszystkie one są o stopień bardziej miękkie w porównaniu do ogumienia z 2017 roku. Pirelli określa je mianem najszybszych opon w historii F1. Włoski koncern dokonał już wyboru mieszanek na trzy pierwsze eliminacje nadchodzącej kampanii.
Dobór mieszanek ogumienia na sezon 2018 | |||
Grand Prix | Mieszanka #1 | Mieszanka #2 | Mieszanka #3 |
---|---|---|---|
Australii | miękka (O) | supermiękka (O) | ultramiękka |
Bahrajnu | pośrednia (O) | miękka (O) | supermiękka |
Chin | pośrednia (O) | miękka (O) | ultramiękka |
O = co najmniej jedna z tych mieszanek musi zostać wykorzystana przez kierowcę podczas wyścigu o ile jest on rozgrywany na suchym torze |
Punkty karne
Zgodnie z przepisami każdy z kierowców, który w ciągu roku zdobędzie 12 punktów karnych zostanie zawieszony w możliwości startów w F1 na okres jednego weekendu Grand Prix. Po sezonie 2017 najwięcej punktów karnych ma na koncie Daniił Kwiat - były kierowca Toro Rosso. W ubiegłym roku ani jedno karne "oczko" nie zostało dopisane do superlicencji Daniela Ricciardo, Valtteriego Bottasa, Estebana Ocona, Pierre'a Gasly, Antonio Giovinazziego, Brendona Hartleya i Paula di Resty. Szczegółowe dane dotyczące punktów karnych można sprawdzić tutaj.
Punkty karne kierowców po sezonie 2017 | |||
Kierowca | Zespół | Liczba punktów | |
---|---|---|---|
Daniił Kwiat | Toro Rosso | 7 | |
Romain Grosjean | Haas | 6 | |
Kevin Magnussen | Haas | 6 | |
Nico Hulkenberg | Renault | 5 | |
Stoffel Vandoorne | McLaren | 5 | |
Jolyon Palmer | Renault | 4 | |
Carlos Sainz | Renault | 4 | |
Sergio Perez | Force India | 3 | |
Sebastian Vettel | Ferrari | 3 | |
Max Verstappen | Red Bull | 3 | |
Felipe Massa | Williams | 3 | |
Kimi Raikkonen | Ferrari | 3 | |
Lewis Hamilton | Mercedes | 2 | |
Pascal Wehrlein | Sauber | 2 | |
Jenson Button | McLaren | 2 | |
Fernando Alonso | McLaren | 2 | |
Marcus Ericsson | Sauber | 2 | |
Lance Stroll | Williams | 1 | |
kursywą oznaczono kierowców, którzy nie znajdują się w stawce na sezon 2018 |
KOMENTARZE