Nowy tor F1 w Australii?

Ma on być z założenia przystosowany do możliwości rozgrywania nocnych wyścigów
04.04.0712:37
Marek Roczniak
1303wyświetlenia

Władze australijskiego stanu Queensland planują wybudowanie nowego toru, na którym mógłby odbywać się nocny wyścig Formuły 1. Tor ten ma powstać niedaleko Brisbane (stolica Queensland) pomiędzy miasteczkami Gilberton i Norwell, a koszt całej inwestycji szacowany jest na 500 milionów dolarów.

Tor ma zostać zaprojektowany przez nie kogo innego jak Hermanna Tilke i być z założenia przystosowany do możliwości rozgrywania nocnych wyścigów przy użyciu technologii flood-lighting, zapewniającej równomierne oświetlenie bez zbyt dużych cieni.

Pomysłodawcy tego projektu chcą w ten sposób przypodobać się Berniemu Ecclestone'owi, który opowiada się za organizacją nocnych wyścigów zwłaszcza w Azji i Australii, gdzie z uwagi na wczesną porę rozgrywania wyścigu według europejskiego czasu jest mała oglądalność w telewizji.

Obecnie Grand Prix Australii rozgrywana jest na torze Albert Park w Melbourne i chociaż organizatorzy tego wyścigu także myślą o możliwości zastosowania sztucznego oświetlenia, to jednak zdecydują się na taki krok tylko w przypadku, jeśli będzie to dla nich opłacalne.

Nawet sam prezes GP w Melbourne nie wyklucza możliwości przeniesienia wyścigu do Queensland po wygaśnięciu obecnego kontraktu z administracją F1. Nic nie jest w życiu pewne. Jeśli pan Ecclestone zdecyduje, że Queensland jest lepszym miejscem do organizowania wyścigu Formuły 1, to zostanie od tam przeniesiony. - powiedział Ron Walker.

Źródło: GrandPrix.com, Autosport.com

KOMENTARZE

23
Pieczar
04.04.2007 09:10
No widzisz, a Indy jakoś dziełem nie jest. Zresztą wpuść F1 na Lagunę, czy Elkhart Lake - ciekawe ile będziemy mieli wypadków. Te tory niestety nie nadają się na F1. Dobra zakończmy to bo zrobiliśmy forum z komentarzy ;]
TobaccoBoy
04.04.2007 09:06
Pieczar, a) chodziło o te z 2003. b) w Autosporcie wielu zawodników (nie tylko F1) poparło zmiany c) zespoły same złożyły wniosek do FIa, by zawsze uwzględniała przy projektach torów ów wynalazek Franka Dernie'go z Williamsa... Tilke sam w wywiadach krytykuje te rozwiązania, ale on tu ma w tej kwestii do gadania tyle co... d) jakoś Laguna Seca, Road America, Infeon, Sebring i wiele innych torów uchodzi za arcydzieła w temacie torów wyścigowych....
Pieczar
04.04.2007 09:01
"a) szykana w Catalunyi to nie dzieło Tilkego," Sorry, zapomniałem o tym lewym zakręcie przy 2 pomiarze czasu. Rzeczywiście szykana to chyba nie jego "dzieło" (co nie zmienia faktu, że jest ona do dupy :P) "b) Bus stop co by nie mówić o prestizu tej szykany to jednak był krytykowany przez wielu kirowców a Tilke wysłał kilku ludzi ze swojego studia by to usłuchali jęczeń zawodników," Taa, ciekawe co teraz bądą mówić... "c) Sepang to nie asfaltowe lotnisko, to wymóg dzisiejszych czasów i zespołów," Sepang, Shaghai, Bahrain, Istambul i cała reszta... "e) DANO TAKĄ MOŻLIWOŚĆ DL AMERYKANÓW I CO???" Jaki z tego wniosek - amerykańce nie umią budowąc torów :P
TobaccoBoy
04.04.2007 08:42
Pieczar, a) szykana w Catalunyi to nie dzieło Tilkego, b) Bus stop co by nie mówić o prestizu tej szykany to jednak był krytykowany przez wielu kirowców a Tilke wysłał kilku ludzi ze swojego studia by to usłuchali jęczeń zawodników, c) Sepang to nie asfaltowe lotnisko, to wymóg dzisiejszych czasów i zespołów, d) co do Hockenhimeringu możemy dyskutować bez końca e) DANO TAKĄ MOŻLIWOŚĆ DL AMERYKANÓW I CO??? jajco, żeby nie owalna część toru byłoby źle. Ale studio Tilkego tam juz pracuje, na zamówienie FIM, które chce zrobić tam wyścigi WSBK i Moto GP, Przepraszam cię Arczyn jeśli cię uraziłem, źle zrozumiałem twe intencje...
Arczyn
04.04.2007 08:01
TobbacoBoy, sugeruję przeszukanie forum pod kątem moich postów na temat torów Tilkego, bo mam wrażenie że mylisz mnię z kimś :> Jestem zwolennikiem projektów Tilkego, a Turcja to potwiedzenie, że nie robi wcale w kółko tego samego :]
Pieczar
04.04.2007 07:42
"Nowy ring i Catalunya zostały poprawiony przez studio Tilkego, ale ich ogólny charakter nie daje możliwości do popisu." Oba zostały "zepsute" przez Tilkego - akurat szkana na Catalunyi jest beznadziejna, o czym nawet kierowcy F1 się wypowiadali. Pierwsza sekcja Ringa to też porażka, nie mówiąc już o Hockenheim. Nowa szykana w Spa to bodajże też wymysł Tilkego - do Bus Stop nawet nie ma co porównywać. "Szanghaj niekończące się zawijasy jako zakręty" - tego typu "zawijasy" to właśnie jeden z charakterystycznych elementów torów projektowanych przez Tilkego - Sepang i Istambul Park też takie posiadają. Bahrain się tutaj wyróżnia. Jego tory są bezpieczne to fakt, ale w większości nie stanowią one zbyt dużych wyzwań dla kierowców (wyjątkiem jest tutaj 8 zakręt w Turcji). Mega szerokie pobocza które wybaczają praktycznie każdy błąd kierowcy, wolne i ciasne zakręty, przedzielone długimi prostymi. A i tak na każdym z tych torów jest jedno, góra dwa miejsca do wyprzedzania, podobnie jak na starych torach. Zobaczymy jak będą się prezentować tory uliczne i pół-uliczne - tutaj jest większe pole do popisu. "Takie jęczenie na Hermana to tylko szukanie dziury w całym." - ale dlaczego od razu szukanie dziury. Po prostu chciałbym aby ktoś inny (niezwiązany w żaden sposób z Tilke) zaprojektował jakiś tor. Wtedy moglibyśmy stwierdzić, czy Tilke rzeczywiście jest taki dobry, czy też nie.
kuba_new
04.04.2007 07:29
nocne wyscigi to byloby to
TobaccoBoy
04.04.2007 07:13
Arczyn, z tym przykładem Turcji to trafiłes jak kulą w płot. A niesławny zakręt nr8? Inne tory tez mają swoje cechy szczególne, Szanghaj niekończące się zawijasy jako zakręty, Sepang dwie długie proste ułożone w charakterystyczny sposób, Hockenhimering po modernizacji agrafkę, Fuji po przebudowie to charakterystyczna, ultra-trudna technicznie partia zakrętów pod koniec toru, tylko Sakhir jakoś się nie wyróżnia, ale na pustyni nie można zdziałać więcej (tory Dubay Autodrom czy DOHA są niby lepsze?). Nowy ring i Catalunya zostały poprawiony przez studio Tilkego, ale ich ogólny charakter nie daje możliwości do popisu. Takie jęczenie na Hermana to tylko szukanie dziury w całym. Tak jak anty fani czerwonych nie lubią jak Ci dominują (ech te 5 chudych lat 00-04). studio Tilkego to jest WIELU innych projektantów. Herman tylko sygnuje swoim imieniem i nazwiskiem te projekty. Ale nie, reszta swoje....
Arczyn
04.04.2007 06:51
Ostatni tor pana Tilke to Turcja. Co tam jest niby takiego charakterystycznego dla jego stylu? Bo ja nie widzę dokładnie nic, ten tor jest zupełnie inny niż poprzednie :> No, chyba że komuś przeszkadzają szerokie asfaltowe pobocza - te akurat za wyjątkiem torów typowo ulicznych pojawiać będą się wszędzie, obojętnie czy zaprojektuje je Tilke czy ktoś inny.
makos_bmw
04.04.2007 06:38
a ja uważam, że się rozprzestrzenia o_O
Falarek
04.04.2007 05:28
Oby jak najwięcej nowych torów. Czas odświeżyć ten skostniały kalendarz F1. Co do Tilke to jego tory nie są złe może poza Shanghajem którego osobiście nie trawię ale myślę kto inny by ich nie projektował i tak wyglądałyby podobnie bo takie są teraz standardy w F1 a wybudowanie w dzisiejszych czasach obiektu typu Monza czy Spa co się wiązało z wycięciem mnóstwa drzew było by dziś niewykonalne.
jaguar666
04.04.2007 04:25
Pierwszy tor uliczny nie został nawet jeszcze przetestowany w jakichkolwiek zawodach, a już myślą o drugim i to jeszcze gdzieś na krańcu świata. Brisbane leży ok. 750 km na północ od Sydney.
jędruś
04.04.2007 04:04
Co prawda to prawda... Jestem jak wirus który się ciągle rozprzeszczenie i rośnie w siłe(wiedze).
Ulver
04.04.2007 03:30
A ja "uważema", że ostatnio wszędzie pełno jędrusia i jego błędów ortograficznych :P Tory Tilkego nie są złe, nowoczesne, wytyczone w oparciu o porządną geometrię, a nie wytyczone patykiem na piasku, jak jakieś Silverstone dekady temu. Tyle, że Pieczar ma też trochę racji - pewne elementy mogą stać się powtarzalne. No cóż, prawda leży po środku.
jędruś
04.04.2007 01:58
Ja uważema że hyba zaczeła się nowa pseudamoda na wyścigi nocą i budowanie coraz nawszych torów, w tym większości ulicznych. A co do Tilke to chba najlepszy specjalista od budowy torów więc to dobrze że on zaprojektuje ten tor.
Pieczar
04.04.2007 01:47
TobaccoBoy - nie. Po prostu wydaje mi się, że na tym świecie są inni architekci, którzy też potrafią robić dobre tory. Tory Tilkego są dobre, ale jednak w każdym pojawiają się pewne charakterystyczne dla tego pana elementy. I tak będzie z każdym następnym torem - zacznie nam powiewać trochę nudą. Nowy architekt to nowe pomysły i inne spojrzenie na robienie torów, dlatego uważam, że mogliby też dać szansę komuś innemu.
TobaccoBoy
04.04.2007 12:58
Ulver, nie. Chodzi o to, że wielu z forumowiczów (ale nie ja) uważa, że szef studia Tilke GmbH obok Mosleya i Ecclestone'a (o Ferrari i Schumim nie wspomnę) za zło wcielone w F1. To przez nich niby mamy wszelkie nieszczęścia jakie spotkały F1 i cały świat....
Ulver
04.04.2007 12:48
O co chodzi z tym Tilke? Bo nie czaję... Że niby za szerokie pobocza robi czy co?
Maraz
04.04.2007 11:55
Sprawa jest prosta - wybierane jest najbardziej renomowane studio projektowe torów wyścigowych. Dziełom Tilke GmbH od strony zaplecza nie można nic zarzucić, nawiązują też do lokalnych tradycji i przede wszystkim są chętnie akceptowane przez FOM. Szykują się dwa lub trzy odmienne tory (pół lub w całości uliczne) od tego co do tej pory zrobiło to studio i mi to już wystarcza.
rafaello85
04.04.2007 11:39
Co to, jakaś epidemia z tymi nocnymi wyścigami? Już nie wspomnę o tym palancie Tilke://////
Pieczar
04.04.2007 11:36
Nie tylko nie Tilke - co on ma jakiś monopol na te tory, czy jak. Jeszcze pare lat i wszystkie wyścigi będą na Tilke-dromach.
TobaccoBoy
04.04.2007 11:33
Którzy umieja projektować nowoczesne tory wyścigowe? Są, ale pracują w Tilke Group (no, chyba nie myślałeś, że to sam Tilke te tory projektuje?) W sumie jeśli wyscig nocny, to lepiej by był na obiekcie, gdzie nie wystąpią "niespodziewane" trudności. A organizatorzy zawodów na Albert Park co raku maja więcej problemów. Ostatnio nie dość, że wyścig przynosi starty i to duże, to ekolodzy przekonali władze miasta, by te "zamroziły" modernizacje toru, w celu ochrony przyrody, a także lobbują za tłumikami na zwodach, by nie płoszyć ptactwa w parku. Jesli nowy tor powstanie, to przynajmniej nie będzie duża część uresów marudzić, że pora niedogodna...
slawek_s
04.04.2007 11:05
chcialoby sie rzec znowu Tilke. Czy juz nie ma innych architektow na swiecie?