GP Wielkiej Brytanii: opis wyścigu
Robert Kubica po raz pierwszy w tym sezonie nie ujrzał flagi w szachownicę
11.07.1016:19
9616wyświetlenia

Mark Webber wygrał emocjonujący wyścig na torze Silverstone, pokonując już na starcie kolegę z zespołu Red Bull Racing - Sebastiana Vettela, w którego bolidzie pękła opona po kontakcie z Lewisem Hamiltonem w pierwszym zakręcie. Niemiec spadł więc na koniec stawki i musiał mozolnie odrabiać straty, ale samochód bezpieczeństwa ułatwił mu to zadanie i ostatecznie Vettel zdobył sześć punktów.
Hamilton zajął drugie miejsce, a na najniższym stopniu podium stanął Nico Rosberg. Robert Kubica po raz pierwszy w tym sezonie nie ujrzał flagi w szachownicę po tym, jak w jego bolidzie nastąpiła awaria układu przeniesienia napędu na 20 okrążeniu.
Opis
Vettel wystartował nienajlepiej i został zaatakowany w pierwszym zakręcie przez Webbera, który objął prowadzenie. Jakby tego było mało, o prawą tylną oponę Vettela zaczepił w pierwszym zakręcie Hamilton, co spowodowało jej pęknięcie i kierowca Red Bulla spadł szybko na koniec stawki, a także czekał go przymusowy pit-stop. Oponę na pierwszym okrążeniu przebił także Massa po kontakcie z drugim kierowcą Ferrari - Alonso, ale Brazylijczyk szybciej dojechał do boksów i po wymianie opon znalazł się przed Vettelem na 23 pozycji.
Na miejscach 2 i 3 znaleźli się Hamilton i Kubica. Polak wyprzedził na starcie Rosberga, ale nie był w stanie uciec kierowcy Mercedesa i musiał bacznie obserwować lusterka na pierwszych okrążeniach. Zaraz za nimi jechali Alonso, Barrichello, Schumacher, Button (świetny start z 14 pozycji) i Kobayashi (także bardzo dobry start). Trochę większą stratę miał już Sutil, który zamykał pierwszą dziesiątkę. Kubica wydawał się wstrzymywać nieco jadących za nim kierowców, jako że po 10 okrążeniach tracił już 16,7 sekundy do Webbera, nie mogąc nadal uciec Rosbergowi, nad którym miał równo sekundę przewagi.
Na 11 okrążeniu rundę planowanych postojów zapoczątkował Schumacher. Niemiec na tor powrócił za Alguersuarim na 15 pozycji. Na kolejnym okrążeniu w alei serwisowej pojawili się Alonso, Barrichello i Kobayashi. Ten ostatni zdołał powrócić na tor przed Schumacherem, zatem miał już zyskane jedno miejsce. Na 13 okrążeniu postoje wykonali Kubica i de la Rosa. Polak wyjechał z boksów przed Alonso, zatem Hiszpan nie zdołał go przeskoczyć pomimo wcześniejszego postoju. Obaj kierowcy zajmowali chwilowo miejsca 10 i 11, mając za sobą Barrichello, Kobayashiego i Schumachera.
Pod koniec 15 okrążenia postoje wykonali Rosberg, Sutil i Pietrow, a na kolejnym kółku Hamilton i Buemi. Rosberg powrócił na tor przed Kubicą, zyskując w ten sposób miejsce. Następnie Polaka wyprzedził także Alonso, choć ściął w tym celu zakręt. Póki co Hiszpan nie zamierzał jednak oddać miejsca Kubicy, choć zdaniem Polaka ten wyprzedził go w nieprzepisowy sposób. Na 17 okrążeniu postój wykonał dotychczasowy lider wyścigu - Webber, powracając na tor nadal na pierwszej pozycji. Australijczyk miał ponad trzy sekundy przewagi nad Hamiltonem.
Na miejscach 3-5 jechali nie mający jeszcze na swoim koncie postoju Button, Hulkenberg i Alguersuari. Tego ostatniego wyprzedził wkrótce Rosberg, a tymczasem Kubica jadący za Alonso na siódmej pozycji zaczął nagle zwalniać na 20 okrążeniu i musiał niestety wycofać się z wyścigu z powodu awarii układu przeniesienia napędu. Button swój jedyny postój wykonał na 22 okrążeniu, powracając na tor na szóstej pozycji za Alonso (kierowca Ferrari uporał się w międzyczasie z Alguersuarim). Vettel po 24 okrążeniach zajmował zaledwie 18 miejsce i do jadącego na 10 pozycji Schumachera tracił 40 sekund, zatem jego szanse na punkty nie wydawały się być zbyt duże w tym momencie.
Na 26 okrążeniu de la Rosa stracił część tylnego skrzydła po kontakcie z Sutilem. Hiszpan został wkrótce wyprzedzony przez kierowcę Force Indię i musiał zjechać do boksów. Tymczasem dyrektor wyścigu ogłosił, że Alonso otrzymał karę przejazdu przez aleję serwisową za zyskanie miejsca dzięki wyjechaniu poza obręb toru. W chwilę później na torze pojawił się też samochód bezpieczeństwa z powodu fragmentów bolidu de la Rosy, które znalazły się na torze. W czasie neutralizacji w boksach pojawili się kierowcy, którzy nie mieli jeszcze na swoim koncie postoju - wśród nich Hulkenberg, który dotychczas jechał na trzeciej pozycji.
Po wznowieniu wyścigu kolejność kierowców była następująca: Webber, Hamilton, Rosberg, Button, Barrichello, Kobayashi, Schumacher, Sutil, Hulkenberg, Pietrow, Alguersuari, Buemi, Massa, Vettel, Liuzzi, Alonso (Hiszpan odbył karę tuż o zjeździe z toru samochodu bezpieczeństwa), Trulli, Glock, Kovalainen, Chandhok i Yamamoto. Z wyścigu wycofał się tymczasem de la Rosa, bowiem jego auto okazało się zbyt poważnie uszkodzone. Na 32 okrążeniu Pietrow stoczył ciekawą walkę z Hulkenbergiem o dziewiąte miejsce, ale nie udało mu się wyprzedzić kierowcy Williamsa. Zmiana nastąpiła tymczasem na siódmej pozycji, na którą awansował Sutil po wyprzedzeniu Schumachera. W trakcie tego pojedynku doszło do kontraktu i Schumacher stracił mały fragment przedniego skrzydła, ale mógł kontynuować jazdę.
Vettel po 36 okrążeniach zajmował jedenaste miejsce po tym, jak udało mu się wyprzedzić Massę i obydwu kierowców Toro Rosso. Na kolejnym okrążeniu Niemiec skorzystał także z błędu Pietrowa, a następnie wyprzedził Hulkenberga i awansował na dziewiąte miejsce. Kolejnym celem kierowcy Red Bulla był Schumacher. Alonso był w tym momencie piętnasty, ale wkrótce zyskał jedno miejsce po tym, jak Massa wpadł w pół-poślizg i przytarł mocno opony, zatem musiał zjechać do alei serwisowej po nowy komplet ogumienia. Nadplanowy postój wykonał także wkrótce Pietrow, a tymczasem Vettel po emocjonującym pojedynku z Schumacherem przesunął się na ósme miejsce. Tuż przed nim jechali teraz Barrichello, Kobayashi i Sutil.
W czołówce sytuacja była bez zmian - po 42 okrążeniach Webber miał 5,2 sekundy przewagi nad Hamiltonem. Trzeci był nadal Rosberg, ale kierowca Mercedesa tracił już ponad 20 sekund do lidera. Na 46 okrążeniu z wyścigu wycofał się Alguersuari po wypadnięciu z toru na ostatnim zakręcie. Na pięć okrążeń przed końcem wyścigu największa walka toczyła się pomiędzy Sutilem i Vettelem o siódme miejsce oraz pomiędzy Liuzzim i Alonso o jedenaste miejsce. Samochody Force India były bardzo szybkie na prostych i ani Vettel, ani Alonso długo nie mogli znaleźć sposobu na wyprzedzenie ich. W końcu Alonso zdołał wyprzedzić Liuzziego na 49 okrążeniu, ale doszło do małego kontaktu i w Ferrari pękła jedna z opon, zatem Hiszpan musiał zjechać do boksów i spadł na 14 miejsce.
Na przedostatnim okrążeniu Vettel na nowej sekcji toru zaatakował tymczasem Sutila, niemal siłą odbierając mu siódme miejsce. Schumacher także próbował od razu wyprzedzić Sutila, ale ten atak kierowca Force India zdołał już odeprzeć, finiszując na ósmej pozycji. Wyścig wygrał w pełni zasłużenie Webber, mając na koniec niewiele ponad sekundę przewagi nad Hamiltonem po tym, jak ostatnie okrążenie przejechał wyraźnie wolniej od kierowcy McLarena. Podium uzupełnił Rosberg.
• Rezultat końcowy wyścigu o Grand Prix Wielkiej Brytanii
Pogoda na koniec wyścigu
Temperatura toru: 39°C
Temperatura powietrza: 22°C
Prędkość wiatru: 2,9 m/s
Wilgotność powietrza: 40%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszego wyścigu można znaleźć tutaj.