Testy w Andaluzji dzień 5/5: BMW najszybsze na koniec jazd

Przebieg ostatniego dnia testów w tym tygodniu na torze Jerez zakłóciły opady deszczu
05.03.0917:16
Marek Roczniak
8871wyświetlenia

Przebieg ostatniego dnia testów w tym tygodniu na torze Jerez zakłóciły opady deszczu, co skłoniło kilka zespołów do ograniczenia jazdy. W czwartek doszło też do kraksy, kiedy Lewis Hamilton wypadł z toru przy średniej szybkości i uderzył tyłem McLarena w barierę z opon. Najszybszym kierowcą na zakończenie testów okazał się tymczasem Nick Heidfeld (BMW Sauber).

Z powodu deszczu tor był mokry mniej więcej do południa, a później kierowcy mogli już korzystać z opon bez bieżnika. Zdecydowanie najbardziej aktywni byli Heidfeld i Kimi Raikkonen (Ferrari), obaj przejeżdżając po ponad 100 okrążeń. Ferrari F60 po raz trzeci z rzędu okazało się drugim pod względem szybkości samochodem podczas testów w tym tygodniu - dzisiaj strata Raikkonena do najszybszego kierowcy wyniosła 0,36 sekundy. Fin doprowadził do przerwania testów tuż przed godziną drugą po południu, kiedy to wpadł w poślizg w ósmym zakręcie.

Tymczasem Hamilton, który uplasował się dzisiaj na trzeciej pozycji ze stratą ponad sekundy do Heidfelda, był dwukrotnie sprawcą wywieszenia czerwonej flagi: pierwszy raz pod koniec pierwszej godziny testów ze względu na bliżej niezidentyfikowany problem z samochodem, a drugi około godziny 15:30 po kraksie, której przyczyną mógł być silniejszy powiew wiatru - tak przynajmniej twierdzi zespół z Woking. W wyniku kraksy uszkodzone zostało tylne skrzydło i zawieszenie, ale na szczęście wydarzyło się to pod koniec testów, tak więc zespół nie stracił dużo czasu.

Z obydwoma przerwami były też związane dość zabawne incydenty. Rano jeden z członków zespołu BMW Sauber podszedł do lawety z MP4-24 w alei serwisowej i próbował zrobić kilka fotek małym aparatem cyfrowym. Odwiódł go jednak od tego dość wymownymi gestami jeden z mechaników McLarena. Być może zespół BMW chciał lepiej przyjrzeć się tajemniczemu urządzeniu po bokach przedniego skrzydła MP4-24, którego funkcja jest na razie trudna do odgadnięcia. Z kolei po wypadku Hamiltona bardzo ciekawscy wydawali się być dwaj członkowie ekipy Ferrari, chociaż tym razem McLaren zwiększył dwukrotnie liczbę parawanów osłaniających lawetę z ich autem.

Pozostali uczestnicy dzisiejszych testów: Mark Webber (Red Bull), Kazuki Nakajima (Williams) i Jarno Trulli (Toyota) nie przejechali zbyt wielu okrążeń. Najmniej - 38 - pokonał Trulli, kończąc przedwcześnie jazdę ze względu na uszkodzeniu przedniego skrzydła po zbyt agresywnym przejechaniu przez tarki. Po południu Włoch miał między innymi okazję wypróbować opony Bridgestone przygotowywane na sezon 2010. Kolejne grupowe testy rozpoczną się w poniedziałek na torze Catalunya, gdzie miejmy nadzieję pojawią się już wszystkie zespoły, łącznie z byłą ekipą Hondy.

•   Jerez: najlepsze czasy kierowców w roku 2009
•   Jerez: dystans pokonany przez kierowców i zespoły w roku 2009

Pogoda
Temperatura powietrza: 15-20°C
Temperatura toru: 14-22°C
Rano mokry tor, pochmurno przez cały dzień z przebłyskami słońca i silnym wiatrem po południu

Źródło: Informacje prasowe zespołów, F1Today.nl
P.Kierowca (Nr)Nar.SamochódOkr.CzasStrataOdstęp
1Nick Heidfeld (-)BMW Sauber F1.091231:20,052
2Kimi Raikkonen (-)Ferrari F601121:20,4140,362 0,362
3Lewis Hamilton (-)McLaren Mercedes MP4-24581:21,2721,220 0,858
4Mark Webber (-)Red Bull Renault RB5471:22,2192,167 0,947
5Kazuki Nakajima (-)Williams Toyota FW31541:22,2262,174 0,007
6Jarno Trulli (-)Toyota TF109381:23,1193,067 0,893

KOMENTARZE

19
Aquos
06.03.2009 01:25
To "coś" na przednim skrzydle McLarena wygląda trochę jak maleńka chłodnica. Nie mówię, że nią jest, bo to niemal niemożliwe (chłodzenie czegokolwiek w tym miejscu wiązałoby się z ogromnym ryzykiem rozszczelnienia układu przy niewielkim nawet kolizji) - tak mi się jedynie wygląd skojarzył :)
virescens
05.03.2009 07:36
Gdyby czasy okrążeń były wyznacznikiem czegoś podczas testów to Kubica miałby niewesołe perspektywy. Miejmy nadzieję że tak nie jest.
Huckleberry
05.03.2009 07:06
Nieźle, nieźle .. :) Mam nadzieję, że tak jak rok temu BMW jeździ z pełnymi bakami :)
Maraz
05.03.2009 06:40
Mają być też w Barcelonie - wczoraj to potwierdzili. Będą więc jeszcze mieli dwie serie testów.
fernandof1
05.03.2009 06:27
a mcl miał stare czy nowe i reno chyba się nie zjawi w Catalunyi co nie Maraz ??
mikolajpoznan
05.03.2009 06:24
Nick wreszcie "Quick"-przypomniał sobie jak to jest ;-). Cieszy mnie to.
mateuszj90
05.03.2009 06:10
ciekawe co tak kryje mclaren , cieszy postawa BMW
push_mss
05.03.2009 05:26
Też mi się tak zdaje własnie
fernandof1
05.03.2009 05:24
Albo mi się zdaje albo reno już wczoraj jeździło z nowym nosem http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=119144&catID=3777
quickmick
05.03.2009 05:18
@krecik705 To jest znakowanie parafinowe, które służy sprawdzaniu rzeczywistego przepływu strumienia powietrza po bolidzie w trakcie jazdy (coś jak tunel aerodynamiczny, tylko "w realu")...
krecik705
05.03.2009 04:59
A wyjaśni ktoś dlaczego ten McLaren jest taki zielony na tym zdjęciu? http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=119214&catID=4159
ari2k5
05.03.2009 04:52
Możecie mi powiedzieć, co ten koleś robi Kimiemu? http://images.gpupdate.net/large/119199.jpg
LoTo11
05.03.2009 04:51
no McLaren będzie słaby chyba w tym nowym sezonie :)
Maraz
05.03.2009 04:34
Gdzieś tak do południa było mokro.
leon
05.03.2009 04:33
Ciekawe dlaczego takie słabe czasy , pogoda ?
Maraz
05.03.2009 04:32
Hamilton miał kraksę w przedostatniej godzinie - uderzył tyłem bolidu w barierę z opon, urwał tylne skrzydło i uszkodził zawieszenie. Sam raczej cały.
ferdziokiepski
05.03.2009 04:28
przecież od dawna wiadomo że Renault i Force India dzisiaj nie testują
krecik705
05.03.2009 04:22
Faktycznie, czasy wyglądają bardzo ładnie. Zastanawia mnie tylko nieobecność dwóch zespołów... Zna ktoś przyczynę?
Filo_M-ce
05.03.2009 04:19
No BMW spokojnie sobie oszczędzało kilometrów żeby Heidfeld mógł w ostatni dzień poszaleć :D Wygląda to całkiem interesująco, będzie dobrze - musi ;)