GP Bahrajnu: trening 3 - Glock najszybszy, ale z awarią

Wyniki i opis sobotniej sesji treningowej na torze Sakhir
25.04.0911:09
Marek Roczniak
9588wyświetlenia

Timo Glock uzyskał najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia podczas sobotniej sesji treningowej, poprzedzającej bezpośrednio kwalifikacje do wyścigu Grand Prix Bahrajnu. Nie wszystko poszło jednak po myśli kierowcy Toyoty, bowiem problemy z bolidem zmusiły go do zatrzymania się na poboczu w końcówce sesji. Drugi czas uzyskał Felipe Massa (Ferrari), a tymczasem Robert Kubica (BMW) zajął siódme miejsce.

Ostatnia sesja treningowa rozpoczęła się przy podobnych warunkach jak dwie piątkowe - było gorąco i wiał spory wiatr. Po zapaleniu się zielonego światła w wyjeździe z boksów wszyscy kierowcy z wyjątkiem Heikkiego Kovalainena wyjechali na okrążenia instalacyjne. Fin także zamierzał wykonać okrążenie instalacyjne, jednak z jakiegoś powodu zatrzymał się w alei serwisowej i mechanicy McLarena musieli zapchać jego bolid z powrotem do garażu.

Po 10 minutach od rozpoczęcia sesji na tor powrócił Felipe Massa, aby jako pierwszy ustanowić czas okrążenia. Kierowca Ferrari na swoim pierwszym szybkim kółku wykręcił 1:36,119. W międzyczasie na tor wyjechali kierowcy Toyoty, a także zespołowy kolega Massy - Kimi Raikkonen. Massa na drugim okrążeniu pomiarowym uzyskał czas 1:35,553, natomiast Raikkonen po swoim pierwszym kółku od razu wskoczył na pierwsze miejsce, wykręcając 1:34,935. Timo Glock i Jarno Trulli także pojechali szybciej od Massy i Brazylijczyk spadł na czwarte miejsce.

W 20 minucie Nelson Piquet uzyskał czas 1:35,101 i znalazł się na drugiej pozycji. Raikkonen poprawił się następnie na 1:34,759, ale nie wystarczyło to do utrzymania pierwszego miejsca, bowiem Glock wykręcił 1:34,386, a tuż za kierowcą Toyoty znalazł się po chwili Nico Rosberg z czasem 1:34,607. Na trzecie miejsce wskoczył tymczasem Sebastien Buemi, wykręcając 1:34,708. W 25 minucie na drugiej pozycji uplasował się Sebastian Vettel, którego po chwili zrzucił z tego miejsca Lewis Hamilton. Brytyjczyk pojechał o 0,1 sekundy wolniej do Glocka, który na koniec swojego pierwszego przejazdu uzyskał czas 1:34,115.

Na torze byli już także obydwaj kierowcy BMW - Nick Heidfeld wskoczył na 11 miejsce z czasem 1:34,960, a Robert Kubica na swoim pierwszym szybkim kółku wykręcił 1:35,129 i znalazł się na 15 pozycji. Boksy opuścił także w końcu Kovalainen po początkowych problemach, uzyskując na pierwszym okrążeniu pomiarowym najgorszy czas sesji (1:35,626). Kubica poprawił się na kolejnym kółku na 1:34,961 i znalazł się tuż za Heidfeldem na 13 pozycji. Większy postęp na drugim kółku zanotował Kovalainen, plasując się na czwartej pozycji z czasem 1:34,534. Tymczasem zespołowy kolega Fina - Hamilton zdołał jako pierwszy przełamać barierę jednej minuty i 34 sekund (1:33,999) i znalazł się przed Glockiem na pierwszej pozycji.

Po 35 minutach kolejność kierowców była następująca: Hamilton, Glock, Vettel, Kovalainen, Piquet, Rosberg, Button, Buemi, Fisichella, Raikkonen, Sutil, Nakajima, Barrichello, Heidfeld, Kubica, Bourdais, Webber, Trulli, Massa i Alonso. Na torze byli w tym momencie tylko dwaj kierowcy: Raikkonen i Alonso, ale po chwili zaczęli dołączać do nich kolejni zawodnicy. Warto dodać, że do tego momentu zdecydowana większość - jeśli nie wszyscy - korzystali z twardszych opon. Raikkonen, jadąc nadal na twardszych oponach uzyskał czas 1:34,067 i awansował na drugie miejsce, tracąc zaledwie 0,68 sekundy do Hamiltona. Tymczasem wyglądało na to, że Bourdais ma problemy z bolidem, ponieważ wysiadł z bolidu i zdjął kask, a mechanicy Toro Rosso majstrowali przy jego STR4.

W 43 minucie Hamilton na supermiękkich oponach wykręcił 1:32,975 i umocnił się na pierwszym miejscu. Tuż za nim pojawił się po chwili Massa, który na średniej mieszance wykręcił 1:33,769. Hamilton na kolejnym kółku wykręcił najlepszy czas w pierwszym sektorze, ale w kolejnych był już wolniejszy i nie zdołał poprawić swojego ogólnego czasu. Dziesięć minut przed końcem sesji pierwsza dziesiątka wyglądała następująco: Hamilton, Massa, Raikkonen, Glock, Fisichella, Vettel, Kovalainen, Piquet, Sutil i Buemi. Kubica był w tym momencie szesnasty, mając za sobą Heidfelda. Obaj kierowcy mieli blisko dwie sekundy straty do Hamiltona.

W 52 minucie Glock wykręcił na supermiękkich oponach 1:32,605 i powrócił na pierwsze miejsce. Tymczasem Kovalainen na takiej samej mieszance był w stanie wykręcić zaledwie 1:33,675 i był w tym momencie czwarty. W chwilę później Glock zjechał z toru i zatrzymał się na poboczu - powodem były prawdopodobnie problemy z silnikiem lub elektryką. W międzyczasie Rosberg wykręcił 1:32,906 i wskoczył na drugie miejsce, ale po chwili spadł na trzecie, gdyż Massa poprawił się na 1:32,728. Kubica w końcówce sesji wykręcił 1:33,195 i ostatni trening w Bahrajnie ukończył na siódmej pozycji.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 50°C
Temperatura powietrza: 38°C
Prędkość wiatru: 4,0 m/s
Wilgotność powietrza: 13%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.

REZULTATY TRENINGU 3

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Timo Glock (10)Toyota TF1091:32,60516
2Felipe Massa (3)Ferrari F601:32,7280,1230,12320
3Nico Rosberg (16)Williams FW311:32,9060,3010,17818
4Lewis Hamilton (1)McLaren MP4-241:32,9750,3700,06916
5Kimi Raikkonen (4)Ferrari F601:32,9860,3810,01118
6Nelson Piquet Jr (8)Renault R291:33,1760,5710,19019
7Robert Kubica (5)BMW Sauber F1.091:33,1950,5900,01913
8Kazuki Nakajima (17)Williams FW311:33,3020,6970,10717
9Jarno Trulli (9)Toyota TF1091:33,3970,7920,09519
10Nick Heidfeld (6)BMW Sauber F1.091:33,4150,8100,01814
11Sebastian Vettel (15)Red Bull RB51:33,4430,8380,02816
12Heikki Kovalainen (2)McLaren MP4-241:33,4780,8730,03512
13Fernando Alonso (7)Renault R291:33,4820,8770,00413
14Adrian Sutil (20)Force India VJM021:33,5340,9290,05217
15Jenson Button (22)Brawn BGP0011:33,5860,9810,05217
16Rubens Barrichello (23)Brawn BGP0011:33,6861,0810,10017
17Sebastien Buemi (12)Toro Rosso STR41:33,7201,1150,03415
18Mark Webber (14)Red Bull RB51:33,7261,1210,00614
19Giancarlo Fisichella (21)Force India VJM021:33,9621,3570,23615
20Sebastien Bourdais (11)Toro Rosso STR41:34,9902,3851,0287
107% najlepszego czasu: 1:39,087

KOMENTARZE

28
rafaello85
25.04.2009 10:58
mikolajpoznan---> jeśli kierowca wymieni skrzynię w piątek lub sobotę, to jego pozycja na starcie zostaje obniżona o 5 miejsc. I to jest pewnik, tak było w przypadku Glocka ( GP Chin) i w przypadku Hamiltona ( GP Australii ). Co do silników - kierowca otrzymuje karę, gdy uzyje 9 silnika ( limit to 8 silników na sezon ). Pomiędzy qualem i wyścigiem silnika zmieniać nie wolno.
mikolajpoznan
25.04.2009 10:30
może ktoś udzielić odpowiedzi rzeczowej i PEWNEJ co do tej skrzyni i silnika? Pytam w kontekscie ewentualnej wymiany u Glocka.
Quix125
25.04.2009 10:27
Zobaczcie podobieństwo do 3 sesji treningowej z 2008r.
Robin Hood
25.04.2009 10:24
Spekulacje nalezy poczynic,co do kwalifikacji-Vettel 1,Button 2,Massa 3,Robert 4,Rubens 5.Ciekawe,czy cos sie sprawdzi.Wrozenie z fusow.
mkpol
25.04.2009 10:20
Niekoniecznie. Na torach gdzie nie jest wymagany duży docisk aerodynamiczny podwójne dyfuzory nie muszą dawać aż takiej przewagi. Tu liczyć się będzie raczej idealny balans. 15 zawodników w sekundzie. Będzie ciekawe
Speedster
25.04.2009 10:15
Brawn'y będą na 1 i 2 miejscu w qualu, tak samo jak to było w Australii, sucha nawierzchnia i wysoka temperatura = Brawn'y wysoko, chyba że RBR znów puści Seba i Marka z małą ilością paliwa, reszta będzie statystować (oprócz Toyoty, która też będzie tam na górze mieszać). Ale ja sie nie znam, także może być zupełnie inaczej
nikifor
25.04.2009 10:08
Śmieszą mnie posty o powrocie starej hierarchii. Prawie na pewno oba Brawn'y będą dzisiaj w pierwszej piątce.
rafaello85
25.04.2009 10:07
noofag---> ale za wymianę skrzyni ( w dowolnej części weekendu ) dalej grozi obniżenie pozycji na starcie o 5 miejsc. Tutaj zasady się nie zmieniły.
noofaq
25.04.2009 10:05
mikolajpoznan: z tego co wiem silnik chyba tak (kary są za każdy silnik > 8), skrzynię nie - musi na 4 weekendy starczyć..
Pokwa
25.04.2009 10:04
nie
adamo342
25.04.2009 10:03
czyżby ferrari wracało do gry mam nadzieję że obaj kierowcy staną na podium
mikolajpoznan
25.04.2009 10:02
Czy są mozliwe zmiany silnika i skrzyni biegów między treningami a qual'em bez konsekwencji cofniecia na starcie o 10 lub 5 pozycji?
rafaello85
25.04.2009 09:58
maroo----> ja też wierzę w to, że po modyfikacjach Ferrari znowu będzie szybkie. Tylko, że w Bahrajnie ŻADNYCH modyfikacji nie wprowadzili, co z resztą przyznał sam Stefan. Czyżby KERS tyle im dawał? A może po prostu rywale nie jechali na 100% możliwości?
maroo
25.04.2009 09:50
Przecież Ferrari nie było aż tak wolne żeby nie mogli w pierwszej 8 się mieścić. Poczatke sezonu albo pech albo kiepsko z solidnościa i awarie. Więc nie muszą aż takiego super skoku rozwojowego robić, wystarczy solidny weekend by jakieś punkty były. Ja myślę że po modyfikacjach pokażą tempo jakie zazwyczaj pokazywało Ferrari. Nie martw się Rafaello :) Dużo lepsze są te czasy niż w 2 i 1 treningu. Ale tez rozrzut niezły. Ja mam nadzieję że Filipek powalczy w pierwszej 6 jutro. Tylko tyle i aż tyle. Hmm, obym się mylił co do 6 i by to była walka w pierwszej 3 :))
kemot
25.04.2009 09:42
Zwyżki formy nie ma, ale zespoły, które testowały przed sezonem tutaj mimo wszystko mają jakiś z tego profit...
bogoz
25.04.2009 09:32
rafaello, raczej nie :P kimi mówił że to bedzie ciężki weekend.. Oni i BMW nie wprowadzili żadnych znaczących zmian w bolidach to raczej taka zwyżka formy jest niemożliwa :P mam nadzieje na taka zwyzke w Hiszpanii xD
rafaello85
25.04.2009 09:30
Zastanawiam się czy tak wysokie pozycje kierowców Ferrari są przypadkiem czy to zapowiedź lepszej dyspozycji? Czy w ciągu tygodnia można aż tak poprawić bolid. Wątpliwe... Będę miał ciężki orzech do zgryzienia w GPM:D
bogoz
25.04.2009 09:29
wg Coultharda to była elektronika, bo wychodził z zakretu z gazem wcisnietym w podloge i nagle odcieło mu moc..
Madiavanran
25.04.2009 09:28
Ferrari w końcu wysoko. Niby to tylko trening, ale zawsze. Williams też bardzo dobrze, oby tak dalej.
rjrbud
25.04.2009 09:23
A biorąc pod uwagę 3 treningi to PP dla Lewisa, niestety powtórki Roberta nie będzie
Anderis
25.04.2009 09:22
kubus- teraz może i te opony nie mają znaczenia, ale jak ktoś będzie za 20 lat sprawdzał te wyniki, to będzie mógł sprawdzić, kto dostarczał opony w tym sezonie.
rjrbud
25.04.2009 09:20
Powiedzce mi co z plotkami że Kimi robi papa ferdkowi a na jego miejsce Fernando ? Prywatnie chciałbym duet Fernando i Robert
kubus
25.04.2009 09:19
nie wiem po co w tej tabelce opony podajecie jak i tak wszyscy jeżdżą na bridgestonach
Kara Nocny Cień
25.04.2009 09:16
http://www.f1wm.pl/php/rel_gen.php?rok=2009&nr=3&dzial=4 RBR daleko... a w qual.... To treningi, z przymrużeniem oka oceniajcie.
michal132
25.04.2009 09:16
glokowi padl silnik bo ogladalem i glock mowil ze silnik zaczyna sie tuc i traci moc. Co do treningu to chyba wraca kolejnosc z zeszlego seznu macl hamilton ferrari obaj dobrze i bmw robert czyzby to zapowiadalo koniec dominacji bgp
YAHoO
25.04.2009 09:15
Co sesja to inne rezultaty - Ferrari i BMW w każdej sesji mieli inne wyniki - raz środek, raz dno, a raz szczyt :D Trzeba poczekać do kwalifikacji i do jutrzejszego wyścigu.
rjrbud
25.04.2009 09:13
ciekawe czy silnik czy skrzynia. Trening coprawda nic nie mówi ale czyżby powracał porządek Ferdek Mac
Andre180
25.04.2009 09:11
Szkoda że awaria Bo wszystko byłoby dobrze